Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
2
|
Forum / Problemløseren / Sv: Veivhusutlufting
|
på: april 06, 2015, 14:11:05 pm
|
Hepp. Har nå sjekket en del bilder av 1600-motorer på google. De aller fleste har samme veivhusrør som jeg har, altså en ned og en opp. Tror jeg bare lar det stå :-) Men har noen noe mer fornuftig å si om saken, så fyr løs :-)
mvh
B.
|
|
|
3
|
Forum / Problemløseren / Shimsing av endelager ved bytte av svinghjul
|
på: april 06, 2015, 14:09:13 pm
|
Hepp
Har søkt litt, men fant ikke noe som gjorde meg klokere. Skal bytte svinghjulet på min 1600. Monterte det løst uten å endre på shims som allerede satt der. Synes da at det ble litt vel stramt, da jeg ikke kjente noen slakk noe sted.
Skal det være slakk som kan kjennes enten ved å dra i remhjulet, alternativt kjenne med en skrutrekker?
Shimsene som sitter der nå er 0,25 to stk og en på 0,2. Altså 0.7 til sammen. Hva er "vanlig", om noe?
Hvordan gjør dere dette?
mvh
B.
|
|
|
4
|
Forum / Problemløseren / Sv: Veivhusutlufting
|
på: april 06, 2015, 11:47:36 am
|
Selsagt skal jeg har veivhusventilasjon, min tanke er at jeg trenger bare en. Om dette er standard, vet jeg ikke, noen har to, andre har en. Mitt spørsmål dreier seg om jeg tenger to, altså en opp til luftfilteret og en ned med utgang ved syl. nr. 2.
Mvh
B.
|
|
|
5
|
Forum / Problemløseren / Sv: Veivhusutlufting
|
på: april 02, 2015, 17:38:08 pm
|
Hvorfor skal det være der? Det blir jo luftet på toppen også? Dessuten, mange motorer som ikke har slikt nedadgående rør :-) mvh
B.
|
|
|
7
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bytte girkasse i 1950 boble spørsmål...
|
på: april 02, 2015, 16:47:21 pm
|
Dette er hva jeg gjorde en gang.
Originalkassen i en 1952 var gåen. Fant en splittekasse fra en nyere modell. Her var innfestningen i forkant anderledes så den passet ikke. Tok da av nesekonen fra begge kassene og fikk et mekanisk verksted til å frese ut originalkonen slik at det ble plass til det store lageret som finnes der konen sitter, konen fra den nyere kassen ble brukt som mal. Begge konene var i utgangspunktet like på gearkassesiden, med unntak av større (høyere, om en kan si det slik) lager på den nyere kassen. Verkstedet gjorde en utmerket frese/dreie -jobb, og originalkonen ble montert på nyere kasse uten problemer. Resultatet var en gearkasse som satt der den skulle både foran og bak, et usynkronisert første gear, og resten synkronisert, og det uten ulyd. Problem solved :-)
mvh
B.
|
|
|
8
|
Forum / Problemløseren / Veivhusutlufting
|
på: april 02, 2015, 16:08:06 pm
|
Hepp
Har en 1600-motor. Her er det en veivhusutlufting hvor røret til denne går både opp og ned, for å si det slik. Vanlig rørstuss ved siden av oljepåfyllingslokket for tilkopling med slange til luftfilteret. Problemet er røret som går nedover og ender etter en bøy ved siden av sylinder nr. 2. Det er åpenbart, når man ser på blikket, at dette røret ikke skal være der, eller at blikket er feil. Uansett; kan jeg bare kappe dette, for så og tette? Veivhusutluftingen er jo fortsatt inntakt via slange til luftfilteret.
mvh
B.
|
|
|
9
|
Forum / Problemløseren / Sv: Pussig fordeler, med lavere hus.
|
på: november 24, 2014, 17:11:10 pm
|
BTW, har inntrykk av at det enten leveres med vakuum elle sentrifugal, ikke begge deler. Motoren er en 1600 med doble innsug. Noen som vet hva som ville vært den ideelle fordeler til denne motoren? Delenr?
mvh
B.
|
|
|
17
|
Forum / Problemløseren / Sv: reduksjonsbokser på boble
|
på: november 15, 2014, 22:06:34 pm
|
Dette vet jeg har vært gjort, har til og med sette det selv, når jeg tenker etter. Tror gearkasse fra gammel splitbuss går mer eller mindre rett på, foran tror jeg man bruker originale spindler, men bytter ut fjærarmene med dem fra splitt-buss.
Kontakt John Walentin i VW Veteranklubben. Det han ikke vet om saken er antagelig ikke verd å vite. HVis du ender opp med å bygge om ville en tråd om det være kjærkomment.
mvh
B.
|
|
|
18
|
Forum / Problemløseren / Termostat? Bare å fjerne, eller?
|
på: november 15, 2014, 21:24:22 pm
|
Kveld :-)
Holder på å shine opp en 1600-motor. Den har stått lenge og trenger generell TLC. I den forbindelse tok jeg av hele viftehuset. Her ser jeg at kroken fra termostaten ikke har noe sted å bli festet. Kan virke som det mangler et spjeld i viftehuset. Har søkt på diverse nettbutikker uten å finne slikt spjeld. Så begynte jeg å tenke litt. Trengs termostaten egentlig? Hva blir resultatet av å bare fjerne den?
Tar gjerne imot innspill, og kanskje et spjeld :-)
mvh
B.
|
|
|
21
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter 1967 1500
|
på: juni 24, 2012, 20:45:39 pm
|
Bingo :-) Dette var meget opplysende. Jeg har selvsagt blandet om årene 1966 og 1967 i mitt lettere altererte hode over å endelig få holde på med boble igjen etter alt for langt opphold  Svinghjulet må byttes fordi det er gjennomrustent og det er omtrent ikke tenner igjen. Da er det 12 v starter som er tingen her. Må vel bytte foringen i gearkassen også da vel, eller slipper man det på denne? mvh B.
|
|
|
22
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter 1967 1500
|
på: juni 24, 2012, 18:01:13 pm
|
Årsmodellskiftet var vell juli/august såvidt jeg husker, slik at august 1967 blir en 68 årsmodell? Det stemmer i alle fall med at den har 12 volts elektrisk anlegg. EDIT: Det enkleste er vell å sjekke chassinr. om du er i tvil: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php. Begynner det på 117 er det '67, 118 er '68, om ikke jeg misforstår noe. Blir litt i tvil her nå. Chassinr tilsier at bilen er produsert i august 1967, som nevnt. Den ser ut som en klassisk 1967, altså med liggende lykter, "gamle fangere", og den litt smalere knekken på baklokket. Kan den likevel gå for å være en 1968 mod? I min verden er en 1968 mod levert med rette frontlykter, større baklys, andre fangere osv..... Hvis 1967 hadde stort svinghjul, betyr vel det at akkurat denne modellen er en av de letteste å bygge om til 12v? mvh B.
|
|
|
24
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Starter 1967 1500
|
på: juni 23, 2012, 11:34:57 am
|
Bilen er en 67. Det jeg ikke vet er om 12v var originalt i bilen. Men det er altså 12v i dag. Ble ikke noen levert med 6v og andre med 12v det året? Chassinr. begynner med 117 og resten av det tilsier august 1967.
BP 73. Du fåre en tlf etterhvert. HVor holder du hus?
mvh
B.
PS. BP67. Oppdaget Fagerstrand. Det er ikke så alt for langt unna :-)
|
|
|
25
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Starter 1967 1500
|
på: juni 22, 2012, 19:18:44 pm
|
Hei
Ny her på forumet.
Har en 1967 T1 (aug). Denne har pt. 12 volt anlegg. Motoren er en 1600 fra 1973 og har sine 130 tenner på startkransen. 1967 var et underlig år med blant annet 6 volt og stort svinghjul. Var noen biler også originalt levert med 12V?
Mitt hovedspørsmål er: Trenger nytt svinghjul og ny starter. Skal jeg forsøke å finne et brukt tilsvarende det svinghjulet som har sittet der, og så montere en "vanlig" 12V starter? Noe jeg må passe på her, noe som ikke passer sammen?
mvh
B.
|
|
|
|