juni 10, 2024, 07:02:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Senking foran og bak , 1966 boble . på: april 24, 2013, 22:40:48 pm
Okei.  Glad
Jeg har 64-modell, så da må jeg vel bytte endeledd og hjullagere også.
Hjullagere er vel værre å gjøre selv? Og går de gamle spindlene på den nye typen hjullager? (Jeg tenker på fremtidige EU-kontroller, dersom de er pirkete og ber meg heve fronten igjen... Rekker tunge)
2  Forum / Problemløseren / Sv: Senking foran og bak , 1966 boble . på: april 24, 2013, 19:29:37 pm
senkespindlar har (heldigvis) ingen justering.. eller godkjenning.. dei skifter du ut med dei orginale, og klask bom bang er bilen senka og sporvidden har auka litt.
6-7cm var vel litt mykje, trur dei senkar litt mindre enn da, men huksar eg ikkje igjen eg heller. dei får du kjøpt av alle som selger bobledeler.


Er det altså ikke nødvendig med noen andre deler? Klarer man seg uten kortere støtdempere?

Noen som har en "how to" til montering av senkespindler?  Glad
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Røyk i kupè - Dårlig veivhusventilasjon? på: april 24, 2013, 10:07:24 am
Det skal sitte en halvmåne i sporet på akselen. Men det går gjerne fyken når ting skrur seg løs..

Akkurat ja. Er den mulig å få tak i noe sted?
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Røyk i kupè - Dårlig veivhusventilasjon? på: april 23, 2013, 18:18:16 pm
vist da ikkje kan gjengast opp igjen so lønnar da seg å skifta heile dynamoen ja. bolten er gjennomgåande og er forbundet med ankeret inni dynamoen. så da er lettare å skifta dynamoen komplett isofall. men du kan ogso flytta over eit anna anker frå ein reservedynamo vist du vil ha litt meir utfordring.

Gjengene er nokså utslitt, ja.. En annen mulighet er kanskje å slipe ned gjengene og gjenge opp i en litt mindre diameter? Selve sporet der reimhjulet og spacere sitter på akslingen ser fint ut.

En annen ting: Ser på reimhjulet at det er et "låsespor" innvendig i senterhullet, men akslingen til dynamoen har ikke et tilsvarende spor. Tvert imot har det et forsenket spor, akkurat som reimhjulet. Altså "hunn" mot "hunn", ikke "han" mot "hun"..
Dette var litt vanskelig å forklare, jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem.

Men jeg vil anta at det låsesporet er til for å forhindre at reimhjulet spinner på akslingen, og siden disse sporene ikke passer til hverandre har kanskje reimhjulet spunnet på akslingen og forårsaket alt dette..?
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Røyk i kupè - Dårlig veivhusventilasjon? på: april 23, 2013, 16:19:36 pm
Akkurat ja - takk for hjelp.

Er det mulig å bytte kun den bolten som reimhjulet sitter på, eller må jeg isåfall bytte hele dynamoen? Er kanskje greit å bytte dynamoen uansett dersom den er gammel ?
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Røyk i kupè - Dårlig veivhusventilasjon? på: april 22, 2013, 17:15:05 pm
Plukker denne opp igjen...



Jeg var ute og kjørte her om dagen, da jeg merket en lukt av noe brent/svidd..

Da hadde reimhjulet til dynamoen ramlet av pga. nedslitte gjenger på både bolt og mutter. Det kom også røyk fra etellerannet sted, virket som det kom fra ventilasjonshuset/veivhuset bak til høyre, på en måte..
Jeg kikket under bilen da lukten minnet om svidd olje, og det røyk fra potta på venstre side. Venstre varmluftsslange i motorrommet var også full av røyk da jeg koblet den fra. Høyre varmluftsslange virket fri for røyk. Jeg hadde tifeldigvis en passende mutter i bagasjerommet, og fikk satt reimhjulet på plass på dynamoen og kjørte den korte turen hjem når motoren hadde kjølt seg litt og røyken hadde gitt seg.


Har det reimhjulet noen annen funksjon enn å drive dynamoen? Det sørger ikke for noe trykk i oljepumpa eller noe?
Jeg lurer på hvorfor disse to tingene skjedde samtidig, dersom lukten av brent olje kun kommer av oljesøl (noe som også er merkelig da det plutselig skjedde, lenge etter forrige oljeskift eller lignende..)
Inni dette ventilasjonshuset/veivhuset er det vel en slags impeller som sørger for varmluft? Er det noen sammeheng her..?

Noen idéer?
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 66 T1-RAT på: april 22, 2013, 15:34:23 pm
Startet på første forsøk med et nyladet batteri etter 5 måneder. 12 mil hjem på tørre og fine veier gikk som en drøm. Våren er her !!  Gliser

Er bilen senket med senkespindler på disse siste bildene?
Skikkelig stilig look:)
8  Forum / Problemløseren / Sv: Senking foran og bak , 1966 boble . på: april 19, 2013, 15:10:58 pm
Snadder... Takker for info.

Blir det noe problem med subbing/skraping når man svinger mye eller lignende? Jeg har vanlige (145?) dekk foran..
9  Forum / Problemløseren / Sv: strøm til coil på: april 18, 2013, 15:32:54 pm
Jeg kuttet den blå ledningen og lot den være og byttet stift, nå fungerer alt som det skal Glad Dvs, untatt det siste hakket på tenningslåsen, da jeg har koblet på startknapp i stedenfor. Lurer fortsatt på hvor den blå ledningen egentlig hører hjemme....
10  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Øyelokk til '66 boble på: april 18, 2013, 09:47:18 am
Ønsker å kjøpe øyelokk til ei 1966 boble.
(ikke den typen som peker rett til værs)
11  Forum / Problemløseren / Sv: Senking foran og bak , 1966 boble . på: april 17, 2013, 20:35:54 pm
Jeg lurer også på dette, og om det er mulig å senke foran med original forstilling? Vil bare senke litt. . . .

Du senker i hverfall "litt" ved kun å bruke senkespindler foran, ca 6-7 cm om jeg ikke husker feil. Jeg gjorde det og senket med et knepp på yttre splines bak. Da ble den ganske så lik foran og bak.

Okei, supert.

Gir senkespindler mulighet for å senke forskjellige høyder, eller er det snakk om "enten eller"? Jeg hadde sett for meg å senke litt mindre enn 6-7cm.

Og vet du hvor jeg får tak i slike?
12  Forum / Problemløseren / Sv: Senking foran og bak , 1966 boble . på: april 02, 2013, 13:41:55 pm
Jeg lurer også på dette, og om det er mulig å senke foran med original forstilling? Vil bare senke litt. . . .
13  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Motorlokk til 1500 Boble på: mars 10, 2013, 19:00:37 pm
Farge? Bilde?
14  Forum / Problemløseren / Sv: strøm til coil på: februar 13, 2013, 20:01:12 pm
Hei, plukker opp denne tråden igjen.

Jeg tjuvkobla innslaget på starteren min med en trykkbryter rett på batteriet da det var dårlig kontakt et eller annet sted på ledningen fra tenningslåsen.

Da jeg hadde gjort dette gikk starteren fint, men det var fortsatt trøbbel med å få start. Jeg kikket i motorrommet, og der så jeg en blå ledning som kom ut i en "strømpe" sammen med flere ledninger oppe til venstre i motorrommet, som ikke var koblet til noe. På startreléet (?) (den boksen mellom generatoren og startmotoren på dette diagrammet: http://www.ramva.org/dragenwagen/pics/start%20circuit1.jpg) var det en pol som ikke var tilkoblet noe, så jeg prøvde å sette den blå ledningen på den polen.

Fortsatt ingen start, og ingen gnist i pluggene. Åpnet fordeleren, og der kom det røyk ut. Stifta var glovarm, så jeg tok den ut. kontaktpunktene var litt irra, og den brune plast-dingsen som skal sørge for at stiften "åpner" seg var smeltet.

Kan den blå ledningen jeg satte på forårsaket en kortslutning? Coilen var litt varm, og denne plastdelen på stiften var som sagt smeltet helt. Kan jeg ha kortsluttet noe annet da jeg kobla innslaget på starteren rett på batteriet? Jeg lot forøvrig den gamle ledningen fra tenningen til innslaget bare henge og dingle...
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!