november 27, 2020, 10:46:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 101
1  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Type 3 deler på: november 23, 2020, 13:09:05 pm
Årsmodell du trenger til Eller de like

Usikker på om de er like, men vil tro alle for langnese er lik. Festet med 3 skruer i en trekant med en avlang lollipop som stikker opp. Glad
2  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Type 3 deler på: november 20, 2020, 22:07:10 pm
Hei, har du mothake til bakluke på variant?
Den er festet med 3 forsenka skruer.
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 20, 2020, 15:07:32 pm
Idag var dagen for sluttkontroll og at vi forhåpentligvis nærmet oss slutten av ombyggingen. Men dessverre og heldigvis oppdaget vi en sjokkerende feil på kontrollen. Etter test tur, vekt sjekk og en grundig inspeksjon skulle kontrolløren sjekke forestillingen og jekket da opp for å avlaste hjulene. Da oppdaget vi plutselig at bærekula hadde ramlet utav bærearmen! Etter videre inspeksjon så vi at bærearmen hadde sprekt rundt kula og hadde derfor mistet presset. Vi ble derfor fort enig om at det ble kjøreforbud.

Etter å ha studert bildet kommer jeg frem til at årsaken må være feilmontert bærekule. Sporene i kulen står 90 grader feil på bærearmen og kulen har derfor ingen vandring og har da klart å knekke bærearmen. Det er en liten detalje man lett kan overse, men som kan gi katastrofale følger.  Sjokkert

[attachment=1]

I tillegg ble det avdekket litt svetting fra bensinpumpa og en kjøleslange. Så nå er det bestilt ny pumpe og 4 bærekuler så får jeg skaffe en bærearm lokalt.
Utenom disse udiskutable feilene var svv meget fornøyd og det går mot godkjenning så fort jeg får kommet meg inn på etterkontroll.  Gliser
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min 63 Ghia, med litt historie på: november 16, 2020, 21:34:47 pm
Kjekt å se en ghia i gul, har vel nesten aldri sett annet enn rød og svart.  Øyerulling

Hvordan valgte du å gjøre med "kveltebøyla"? En ghia cab er jo like fast som brelett i sommersola, så den har ikke vondt av litt avstivning..
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter på: november 16, 2020, 21:27:01 pm
Flinkus, den platen er lite moro å bytte.
En detalje, det er et drens hull på rep platen som dessverre er elendig plassert i forhold til originalen så det funker ikke lengre.. Foreslår derfor å bore ett nytt hull. Blunker
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 13, 2020, 11:32:13 am
Flott arbeid som vanlig.
Husk på at den ene oljegalleri pluggen også funker som struping for lager nærmest reimhjul, her kan det fort bli grisete om man setter inn en vanlig plugg. Men du dreier vel en ny i alu? Glad
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 06, 2020, 15:58:05 pm
Det virke som dette har blitt så mye mer enn bare en vw hobby for dere og det er utrolig kjekt å se! Så kjekt når man får banka slike fornuftige interesser inn i barna sine!  Gliser er det plan om flere carbon fiber prosjekter?
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 05, 2020, 17:43:28 pm
Smarte løsninger, Håkon. Jeg lurer på en ting: Kan varmeregisteret ditt brukes for oss som ikke har noe kjølevann også? Dvs.: Kan jeg bruke olje som "varmemedium"..?

Og jeg liker at Jakob har fargeavstemt "kjøredress"... Glad

Det kan være at det funker fint, men om trykkfallet er akseptabelt kan jeg ikke garantere selv om jeg tror det bør gå fint. Men splittbussen har et stort volum som skal varmes så jeg hadde nok heller gått for en webasto, så har du varme uavhengig av om motoren sviver. Glad
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 05, 2020, 08:20:29 am
Flott arbeid! Hvor kjøpte du viftebryter? Kobles rett til vifta uten noe annet? Har et varmeregister i bobla og det går på full gass Øyerulling eller ikkeno, så trenger en grei regulering.  Blunker

Takk for det! Glad

Jeg tror Ikke du kan bruke tilsvarende bryter da denne er laget for tre trinns vifter hvor spennings justeringen skjer i viften. Hadde jeg vert i din situasjon så hadde jeg gått på ebay og søkt på PWM og kjøpt en slik 12v "dimmer" så kunne du feks brukt dashboard knotten for en "eber" varmer så hadde du beholdt et gammeldags utseende hvor den opprinnelige varmeknotten nå styrer varmeviften. Blunker Eller hvis du har veldig gammel boble kan du koble den til under varmespjeld hjulet på tunnellen.
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 02, 2020, 22:04:49 pm
Smart løsning! Tenker du kapsle inn bryteren, eller er det ikke så mye søl der den står?


Den står veldig tørt mtp. sprut og skit, men det kan sikkert bli fuktig. Jeg har en ekstra liggende så tenkte egentlig å kjøre som det er og ryker den så kan jeg prøve å finne på noe lurt..

Det er mye som kunne vert mer forseggjort, men det har jeg dessverre ikke tid til lengre.  Gliser

Nå har jeg fått time for sluttkontroll 20. November, så håper snøen holder seg unna og godkjenninga kommer i mål fort da jeg trenger en arbeidsbilen for ombygging av huset og ny garasje.  Øyerulling
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: november 01, 2020, 21:10:11 pm
Og takk for Jakob sitt første pipenøkkel sett, han ser frem til å rote bort 10 og 13mm pipen!  Gliser

Idag fikk jeg endelig gjort bilen klar for sluttkontrollen hos svv, det vil sikkert dukke opp små justeringer og forbedringer i tiden fremover, men i det store og hele er prosjektet i mål.  Glad

Siste på lista var jo kupé varme og nå har jeg fått lagt til en løsning hvor vaieren som gikk bak til varmeboksene nå styrer en tre stegs vifte bryter. Og det ende opp med å fungere særdeles bra med rikelig med varm luft og enkel justering uten noe som avsløre endringen i kupéen.  Kult

[attachment=1]

[attachment=2]
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: oktober 29, 2020, 12:51:51 pm
I går fikk Jakob prøvesitte bilen sin og det var bare god stemning  Gliser

Nå er han jo bare 7 uker så vi får se hva han finner på med den frem til han får kjøre selv.. Kanskje må vi sette inn en tesla motor?.. Mye kan skje før den tid, men nå ser faren i alle fall frem til å snart ha bilen godkjent og kjørende.  Blunker

[attachment=1]
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: oktober 21, 2020, 18:06:51 pm
Dessverre ble det ingen girkasse denne gang, men må få til noe snart da tredje giret skraper.

Men! Nå har svv svart og gir fortsatt tommel opp så nå er det å avslutte prosjektet og komme inn på sluttkontroll samt EU kontroll. Det har jo dessverre blitt vinter alt, men med mye tectyl, pålitelig motor og god defroster trenger vel ikke moroa å parkeres? Glad

Som nevnt var det tute og defroster som gjensto. Tuta var den fantastisk utilgjengelig kabelen som går til rattstamme røret og er festet rett over hardy skiven.  Øyerulling

Defroster er ferdig plassert, vannslanger og luftslanger er lagt så nå gjenstår å finne på en løsning så varme spaken justerer tre trinns vifta.

Defrosteren er kjøpt hos carbuilder.co.uk

[attachment=1]

Overgangen er 3D printa og slangen er rester av subaru innsuget.

[attachment=2]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: september 15, 2020, 20:36:04 pm
Sjokkert Vil tro det stopper bra ja.
Høres ut som den kommer til å spinne med begge hjula ut av krysset.

Ja det spinner litt for lett nå så kommer godt med den sperra. Glad
Får gjort litt hver dag nå da jeg får ikke besøke kona på barsel. Men satser på å få pjotten hjem i morgen så da blir det pause frem til en evt. defrost bygging om vegvesenet gir meg videre tommel opp snart.  Blunker
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: september 01, 2020, 16:05:47 pm
Hvis "lukkeren er åpen i 20 sekunder" så må du ha kjørt ekstremt sakte på det bildet... Jeg tipper det er snakk om 1/20 sekund. Blunker

Hehe, det er faktisk 20 sekunder, det gjøres ved at det først ble tatt et vanlig bilde hvor jeg sitter inni, så tar vi ett på 20 sekunder hvor jeg dytter bilen ca en runde på dekka.

Det er lite spennede å ta slike bilder, men veldig kontrollert og trygt.  Blunker
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: september 01, 2020, 06:11:14 am
Endelig er bremsene ferdig montert. Fikk tatt en liten test og det er ikke annet å si enn at det bremsa rikelig kraftig! En liten justering av bremsebånd og en siste lufterunde så er de i boks.

[attachment=1]

Da gjennsto det egentlig bare to ting: fikse tute og lage defroster system. Men så dukket det plutselig opp en 091 girkasse med Torsen diff som jeg kjøpte i går, så da blir det på sikt kasse bytte.  Øyerulling

Men nå er det under en uke til termin, så ikke bli skuffet om ting stopper litt opp..  Osteaktig
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: august 30, 2020, 21:07:07 pm
Det blir langt mellom innlegga når bilen bare funker. Glad

Jeg fikk nylig en mulighet til å bli med på en liten test photoshoot med bom riggen til en lokal fotograf.
Når man tar slike bilder er lukkaren åpen i 20 sekunder, så når det var tidenes sommersol under photoshoot var det ikke lett å finne skygge. Men synes det ble meget bra uansett.  Gliser

Slenger ved et "in the making" bilde.


[attachment=1]

[attachment=2]
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm .. på: august 12, 2020, 09:36:06 am
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell ..  Plastik ( uansett oljeprodukt  ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)

Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet Blunker

Trenger du det?



Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert.

Erich: fint prosjekt du har.  Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt.

Mvh Carsten


Har du prøvd kjørbarheten med dbw? Jeg sier ikke nei takk

Han har mest trolig kjørt bruksbiler nyere enn 90-tallet så han har nok prøvd dbw ja. Gliser

Har du prøvd kjørbarheten på en 400hk 1600 motor? Jeg sier ikke nei takk Øyerulling
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 10, 2020, 08:08:03 am
Du rekker fortsatt å 3D printe et scoop som du klipser innpå rillene på motorlokket.
Å åpne lokket i bakkant hjelper kanskje litt for gjennomtrekk i motorrommet da dette er undertrykk sone, men et scoop oppå med lukket luke vil gi et overstrykk av kald luft som vil medføre en mer effektiv kjølevifte.

Pluss at jeg har veldig lyst til å se en ghia kjøre rundt med et 3D printa scoop.  Gliser Gliser

[attachment=1]
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm .. på: august 05, 2020, 22:17:04 pm
Synes det ser bra ut selv om du er aldrende!  Gliser
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm .. på: august 05, 2020, 13:19:15 pm
..må skrive litt "frisk" for å få reaksjoner  Gliser Gliser

Mvh/E

Friskt ja, hørtes mer ut som en seig aldrende gretten gubbe. Gliser Gliser
Får satse på at 1600 motoren ikke blir like sliten som eieren høres ut. Øyerulling
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 05, 2020, 11:36:24 am
Hehe. ja det har den absolutt Glad

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg måtte inn med mer fuel.

Som en forberedelse til SCC-turen neste helg, tok jeg av kompressoren i går og lastet inn MAPet fra sist jeg kjørte uten kompressor. og akkurat det samme skjedde. Alt for mager blanding, og jeg måtte legge på 20-25% fuel for å komme til riktig AFR... MErkelig.

Får undersøke litt mer i kveld, men det hadde ikke noe med vann/metanol å gjøre i alle fall, siden den ikke legger inn noe når jeg kjører NA...

Merkbart mindre effekt, men tuslet og gikk som den skulle til jobb i dag også Glad

Er bensintrykket ditt uendret?
Jeg gjetter at du refererer til duty cycle når du sier at du må fete opp for å opprettholde samme lambda verdi som før?
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s-Co på: august 05, 2020, 07:49:29 am
Flink gutt!

Er de polyurethan bumperstopperne "plast" harde? Jeg får vondt i ryggen bare av tanken på å kjøre med slike. Øyerulling
Jeg sleit med stutt og dårlig fjæring bak på bobla før med org torsjonsstenger og bumperstoppere, etter å bytte til 28mm torsjonsstenger og nedkappet gummistopper ble det en annen verden.
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: august 03, 2020, 13:58:03 pm
Blir nok en veldig kjekk tur! Blunker

Har du mulighet for å manuelt sprute litt for nedkjøling om bakkene blir for lange?
Med litt glipe på luka og godt mot så går det nok fint. Øyerulling
Kanskje dere kan 3D printe en leppe dere trer innpå motorluka for å hjelpe flowen inn i glipen?

Og for de vw eiere som ikke er vant til motbakker, ikke stopp motoren når du når toppen for å vente på resten av gjengen! Gliser
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm .. på: juli 26, 2020, 15:30:02 pm
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell ..  Plastik ( uansett oljeprodukt  ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)

Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet Blunker

Exp./ulinær mekanisk pådrag har boble hatt helt siden de fikk gasspedalen, ellers har vi alle fall en tyoe1 motor med bell crank løsning som er exp. i Bergen. Så dette har finnes lenge.
Men dbw er en fin måte å slippe bla. tomgangsventil og generelt få ryddet opp i motor rommet.
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: juli 22, 2020, 07:25:40 am
Dette kan på ingen måte være den mest spennende tråden for tiden.  Gliser nå er det kun emblemet igjen så er fronten og kupeen ferdig og for leserne ser det bare ut som vi er tilbake på side 5 i tråden.  Øyerulling

[attachment=1]
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Sliten 1600 ccm .. på: juli 17, 2020, 08:54:54 am
Valgt styrsystem då .. Maxx Ecu pro .. valget var ikke vanskelig , TMB , fueltech , DTA mm .. Svensk Maxx ECU ..

Mvh /E

Full forståelse for at du velger å støtte svensk næring i disse tøffe tider. Øyerulling
Er det noen kule finesser eller annet som gjorde at du ende på Maxx?
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original på: juli 15, 2020, 06:35:52 am
Du har nå gjennomført den mest frustrerende jobben et menneske kan gjøre på en boble og med gode resultater!
Stor klapp på skulder utdeles! Kult Kult
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Retro Rallycross Div. 2 turbo 4wd på: juli 10, 2020, 07:34:40 am
Veldig kjekt prosjekt å følge med på, håper den blir å se på et treff kanskje allerede neste sommer? Øyerulling Glad
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: juli 09, 2020, 21:42:25 pm
Endelig ny lakk, inn med dashen, ruta og runde av bremseprosjektet så er vi kanskje klar...

[attachment=1]
Sider: [1] 2 3 ... 101
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!