januar 19, 2021, 23:09:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 154
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 16, 2021, 11:54:26 am
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 16, 2021, 00:36:08 am
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.
3  Forum / Problemløseren / Sv: Tilstandsvurdering på: januar 13, 2021, 17:13:16 pm
Jeg ville nå kjøpt nye kvalitets tetninger til støtstangrøra, og en grundig rengjøring av røra og der pakningene ligger ann mot blokk/topper.

Litt Captain Hindsight her, men angående stempelringene skulle du ha tatt en komp/lekasje test før du plukka ned motoren.
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 13, 2021, 17:02:33 pm
Kan forsøke å forklare litt : Singel relief betyr at det ikke finnes noen kontroll ventil bak som slipper overtrykk tilbake i sumpen ..
VW begynnte med dual relief da trykket ble bedre /mer stabilt med det systemet .. De oppgraderte pumpa /kjøler og . F -blokka har i utg. ptk. for liten kanal som fører olja til smørestedene .
Det er ikke problem å bruk denne blokka , bare at trykket øker med turtallet og faren var å sprenge oljekjølern . Hjelper heller ikke å oppgradere pumpa på disse , fortsatt problem med den smale kanalen ..
Tar du bort kjøleren og plugger hulla kan du ta bort alt i hullet for den bakre relifen , er ikke nødvendig , da olja går rett til fordeling til lager /kam /løftere ..
Litt vanskelig å forklare men med turtall over 5000 og motor med HK over 120 hadde jeg ikke brukt F-bokka ..
Skal være fin fin opptil det ..er nå slik jeg ser dette ..

Mvh/E
Takker for god forklaring! Gliser Vet galleriene er små:P dette er en motor jeg i første omgang slang sammen vinteren jeg fyllte 16. Så tok jeg og trettennullto og modifiserte den til full flow og ny kam vinteren til jeg ble 17. Så dette er nå blitt en julingmotor som vi bare skal se hvor langt går:P har bare fått juling hver sesong, oljeskift og av og til justering av ventiler:)

Edit:
Sjekket nå kmstand tilbake på div. Pkk og det viser seg at motoren i 1600sp format alt har rullet ca 20 000km. Og takket være TrettenNullTos revival blir det kanskje 20 000 til? Hæ Kult

Sonic tenker slik jeg tenker.
Olja har ikke noen andre steder å gå enn riktig vei, da olja vil stå å stange mot plugg, så trykket er alltid så høyt at det smeller stempelet i bunn.
Men ingen ting i veien for å fjerne stempel og fjær hvis man vil.

Angående turtall og F blokk så har vel denne motoren rulla mange mil på godt over 6500 rpm, med originalkjøler i viftehuset, senere doghouse oljekjøler. Så skal bli spennende å se tilstand på bærelagrene den dagen motoren kaster inn håndkle.
Da får vi ta en helg med masse snacks og mimre over alle minnene ettersom vi demonterer Gliser Osteaktig Rekker tunge
Heeelt klart, og jeg har med meg aux å setter på en sang hele natta lang  Osteaktig Osteaktig Osteaktig
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 12, 2021, 21:42:22 pm
Kan forsøke å forklare litt : Singel relief betyr at det ikke finnes noen kontroll ventil bak som slipper overtrykk tilbake i sumpen ..
VW begynnte med dual relief da trykket ble bedre /mer stabilt med det systemet .. De oppgraderte pumpa /kjøler og . F -blokka har i utg. ptk. for liten kanal som fører olja til smørestedene .
Det er ikke problem å bruk denne blokka , bare at trykket øker med turtallet og faren var å sprenge oljekjølern . Hjelper heller ikke å oppgradere pumpa på disse , fortsatt problem med den smale kanalen ..
Tar du bort kjøleren og plugger hulla kan du ta bort alt i hullet for den bakre relifen , er ikke nødvendig , da olja går rett til fordeling til lager /kam /løftere ..
Litt vanskelig å forklare men med turtall over 5000 og motor med HK over 120 hadde jeg ikke brukt F-bokka ..
Skal være fin fin opptil det ..er nå slik jeg ser dette ..

Mvh/E
Takker for god forklaring! Gliser Vet galleriene er små:P dette er en motor jeg i første omgang slang sammen vinteren jeg fyllte 16. Så tok jeg og trettennullto og modifiserte den til full flow og ny kam vinteren til jeg ble 17. Så dette er nå blitt en julingmotor som vi bare skal se hvor langt går:P har bare fått juling hver sesong, oljeskift og av og til justering av ventiler:)

Edit:
Sjekket nå kmstand tilbake på div. Pkk og det viser seg at motoren i 1600sp format alt har rullet ca 20 000km. Og takket være TrettenNullTos revival blir det kanskje 20 000 til? Hæ Kult

Sonic tenker slik jeg tenker.
Olja har ikke noen andre steder å gå enn riktig vei, da olja vil stå å stange mot plugg, så trykket er alltid så høyt at det smeller stempelet i bunn.
Men ingen ting i veien for å fjerne stempel og fjær hvis man vil.

Angående turtall og F blokk så har vel denne motoren rulla mange mil på godt over 6500 rpm, med originalkjøler i viftehuset, senere doghouse oljekjøler. Så skal bli spennende å se tilstand på bærelagrene den dagen motoren kaster inn håndkle.
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt Livis 60 modell på: januar 11, 2021, 21:30:01 pm
FETT  Kult
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 11, 2021, 21:05:58 pm
[attachment=1]
Alltid kjekt å ha en magneto eller to på hylla.
Nå er den varmkjørt og lekkasjefri  Glad Glad
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 11, 2021, 20:35:06 pm
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der.
Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [attachment=1][attachment=2]
Wow! Har går det unna Gliser Osteaktig jeg har ikke tenningsmodul:( begge ligger i bilen😅 patrik har vell 009 om jeg husker rett? Fra i sommer:)
Patrik har den ja. Jeg hadde vist montert den igjen i Bobla hans.
For det ordner seg, det gjør det alltid, som han svensken så fint synger  Blunker

Haha Flashback til Gjøvik politikammer 2005.   Gliser Gliser
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 11, 2021, 20:33:42 pm
Nå er blokka plugget. Klart for resten  Glad[attachment=1]

Hva har du gjort med resten av oljesystemet?
Kjøleren ble droppa da festeøret knakk på blokka. Så eneste grunnen til at vi har tetta blokka er for å fortsatt kunne bruke motoren.

Olja går nå fra oljepumpe/lokk med reduksjonsventil ut til filter, tilbake gjennom stengt termostat og inn i blokka. Ved varm olje, går olja fra åpen termostaten via ekstern oljekjøler med vifte, tilbake gjennom termostaten og inn i blokka.
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 11, 2021, 08:39:08 am
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der.
Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [attachment=1][attachment=2]
Wow! Har går det unna Gliser Osteaktig jeg har ikke tenningsmodul:( begge ligger i bilen😅 patrik har vell 009 om jeg husker rett? Fra i sommer:)
Patrik har den ja. Jeg hadde vist montert den igjen i Bobla hans.
For det ordner seg, det gjør det alltid, som han svensken så fint synger  Blunker
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 10, 2021, 21:12:57 pm
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der.
Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [attachment=1][attachment=2]
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s-Co på: januar 10, 2021, 12:17:01 pm
Ser lekkert ut  Glad

Hvis du ikke har bytta foring i tunellen ved girspaken, og den er utslitt, så er det absolutt å anbefale. Og ekstra viktig ved montering av spak med utveksling.

Tror kanskje det kan bli litt raslelyder i staget mellom kasse og spak hvis du bruker metall foring, men verd et forsøk.
Plastforingen blir holdt på plass med en "låsering", så da må du vel lime foringen i braketten, eller lage en feste anordning vil jeg tro.
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 mod Beach Buggy-prosjektet på: januar 09, 2021, 00:48:31 am
Kult prosjekt.
God helg
14  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vi takker for deres støtte! Donasjon av midler til drift på: januar 09, 2021, 00:42:07 am
Nytt år, ny donasjon.
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 02, 2021, 22:26:40 pm
Så ble viftehuset tett  Glad[attachment=1]
16  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: flate baklykter til Boble 73- på: desember 31, 2020, 10:51:24 am
Tar de gjerne jeg.  Har du et telefonnr?
PM sendt
17  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: flate baklykter til Boble 73- på: desember 30, 2020, 20:51:03 pm
[attachment=1][attachment=2]
18  Bruktbørsen / Deler selges / flate baklykter til Boble 73- på: desember 30, 2020, 20:49:17 pm
Har et sett ubrukte flate baklamper som ser ut til å passe på 73mod og nyere bakskjermer.
De er komplette.

Har og et brukt Hella lykteglass og et umerket nytt glass.

Gis bort til den som vil ha[attachment=1][attachment=2]
19  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fastfot motor på: desember 30, 2020, 15:00:10 pm
[attachment=1][attachment=2]
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fastfot motor på: desember 30, 2020, 14:57:47 pm
Kjenner ikke til den fastfot motoren, men tok disse bildene i en gammel manual jeg fant.
Ble ikke noe klokere.[attachment=1][attachment=2]
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 29, 2020, 14:09:54 pm
Tok meg friheten til å fjærne hundehuset ditt.[attachment=1]

Ny pumpe og lokk med reduksjon for 6mm bolter er på vei fra Tyskland  Glad
22  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Klubbkalender 2021 - må betales og bestilles innen 15/12-2020 på: desember 29, 2020, 14:05:30 pm
Da er kalendere delt ut til de fleste.
Håper folket er fornøyd, og husker på å ta noen blinkskudd til 2022 kalenderen.
Godt nytt år.
23  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Klubbkalender 2021 - må betales og bestilles innen 15/12-2020 på: desember 29, 2020, 14:02:20 pm
Takk for god service og fet kalender.  Blunker
Takker & bukker.
Og takk for dyser.
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 28, 2020, 17:59:10 pm
Nå er blokka plugget. Klart for resten  Glad[attachment=1]
Smuuud! Får se om vi får presset inn noen tusen kkilometer mer med hardpressa motor:P var oljen blank eller? Øyerulling
Yes sir..

Tja, den ene deciliteren som rant ut var nå blank  Osteaktig
25  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: New kid in town. på: desember 28, 2020, 17:56:11 pm
Bjørn har fått seg ny Boble, og kom inn til Tigerstaden for å vise frem.
Nylig godkjent hos SVV og fersk vintergummi. Så nå blir vi en til på FunRun 2021.
Gratulerer Bjørn.[attachment=1][attachment=2]
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s-Co på: desember 27, 2020, 20:32:02 pm
Takker  Gliser
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 27, 2020, 20:07:37 pm
Nå er blokka plugget. Klart for resten  Glad[attachment=1]
28  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Klubbkalender 2021 - må betales og bestilles innen 15/12-2020 på: desember 25, 2020, 15:28:57 pm
Rettelse, ny feil følger:

Riktig dato er mandag 28. desember.

29  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Klubbkalender 2021 - må betales og bestilles innen 15/12-2020 på: desember 25, 2020, 11:10:08 am
Da er kalendere i hus.
Møter opp mandag 28. desember kl 2000-2030 på McDonald på Nygårdskrysset for å levere ut kalendere til de som har bestilt.
De som ikke har anledning til å møte opp, må hente sine kalendere hos Ole Andreas (Ski) ved passende anledning.

Rettet opp til riktig dato..
30  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: RIKTIG GOD JUL TIL ALLE SAMMEN på: desember 25, 2020, 11:05:56 am
God Jul
Skal begynne å høre på deg nå TT  Blunker
Sider: [1] 2 3 ... 154
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!