april 26, 2024, 01:58:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3
1  Forum / Snikk-snakk / Lufting bremser på: mai 12, 2022, 18:36:43 pm
Bytta bremsevæske på boble 69 modell med trommelbremser. Oppdaga at bremsepedallen gjekk heilt i bunn då eg åpna luftenipplene på bakbremsene, men frambremsene gjekk bremsepedallen berre litt inn, omtrent der bilen bremsar til vanlig. Er det normalt at det er så stor forskjell kor langt inne bremsepedallen går framme og bak under lufting?
2  Forum / Problemløseren / DOT4 eller DOT5(silikonbasert) bremsevæske ? på: mai 11, 2022, 20:26:05 pm
Har brukt DOT4 bremsevæske i alle år på bobla mi frå 1969, har slitt ein del med at bremseslangane går seg tett og kort levetid på bremsesylindere. Har fått et tips om å bruke silikonbasert bremsevæske for å unngå dette. Erfaringer med dette?
3  Forum / Snikk-snakk / Håndbrekk på ved tilskruing av senterskrue? på: mai 11, 2022, 07:18:39 am
Når senterskruen bak på vw boble skal tilskrues med 350NM, kan håndbrekken vere på? Eller blir momentet feil då?
4  Forum / Snikk-snakk / 10W-30 mineral eller 20W-50 mineral? på: mars 15, 2022, 10:18:58 am
Kva olje er best å bruke på original vw boble 1600-motor frå 1973? (1300S)
5  Forum / Problemløseren / Sv: Tetningssats hjullager på: juli 15, 2021, 16:26:35 pm
Takker 👍
6  Forum / Problemløseren / Sv: Pakning tappeplugg girkasse? på: juli 15, 2021, 16:26:07 pm
Takker 👍
7  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje aksling på: juli 15, 2021, 16:24:17 pm
Takk for svar. Har bytta pakningssats hjullager begge sider og tett blei det. 👍
8  Forum / Problemløseren / Sv: Magnet-tapp påfyllingsskrue på: juli 15, 2021, 16:14:48 pm
Takker 👍
9  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje på: juli 15, 2021, 16:13:57 pm
Takk for svar, ny oljetrykkgiver er bestilt! 👍
10  Forum / Problemløseren / Lekkasje på: juni 29, 2021, 18:22:13 pm
Denne komponenten på bildet lekker. Kva heiter denne komponenten? Får ein tak i ny? Og lekker det olje ut når ein skrur denne ut?
11  Forum / Problemløseren / Magnet-tapp påfyllingsskrue på: juni 29, 2021, 06:35:21 am
Skal det vere magnet-tapp på påfyllingsskruen på manuell girkasse boble? Bytta girolje og då var det kunn magnet-tapp på avtappingsskruen.
12  Forum / Problemløseren / Pakning tappeplugg girkasse? på: juni 09, 2021, 11:36:52 am
Bytter giroljen på mi boble 1969mod. Kunne ikkje sjå pakning på tappepluggen. Er dette riktig? Og kva moment skal brukast?
13  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje aksling på: juni 08, 2021, 06:12:22 am
Det lekker olje både ut drenshull på bakside av bremseskjold, men også inne i bremsetrommel. Vil forresten giroljen renne ut dersom eg bytter tetningssats?
14  Forum / Problemløseren / Sv: Lekkasje aksling på: juni 07, 2021, 20:59:05 pm
Eg stramma nok til ein del meir enn 350NM då eg skrudde til senterskruen på trommelen pga at eg prøvde å få vekk slarket i mitt kalde hjullager. I ettertid veit eg at pga C3 hjullager vil det vere litt slark i kalde hjullager og uten slark ved varme hjullager. Kan denne harde tilstramminga ha ødelagt o-ringen?
15  Forum / Problemløseren / Tetningssats hjullager på: juni 07, 2021, 10:08:28 am
Skal bytte tetningssats hjullager bak boble 1969 modell. Kva moment skal dei 4 skruane ha som skruer alt sammen?
16  Forum / Problemløseren / Lekkasje aksling på: juni 07, 2021, 07:10:33 am
Girolje følger ut den eine akslingen på mi vw boble 1969. Den andre sida er tett. Har bytta hjullager og tetningssats. Tips?
17  Forum / Teknisk, teori og praksis / Mineral eller syntetisk girolje? på: mai 26, 2021, 12:28:27 pm
På ei manuell girkasse vw boble 1969 modell har eg skjønt det skal vere GL4 olje. Skal denne vere mineral eller syntetisk ?
18  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bevarelsesverdig? på: mai 05, 2021, 11:45:59 am
Leste dette nettopp: «Største problemet er bruksbegrensningene som ligger i dette, bilen er kun pr. definisjon lov å bruke på offentlig vei til og fra treff eller oppvisning.»

Er dette tilfelle så er jo dette svært negativt..... Sjokkert
19  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bevarelsesverdig? på: mai 04, 2021, 21:19:24 pm
Har ei vw boble 1969 modell. Fargen var original grå, men har lakka den rød, fått på bredda originalfelgar, montert nye baklykter med ryggelys i osv. Kor original må bilen vere for å få godkjenning som bevarelsesverdig og slippe EU kontroll?
20  Forum / Problemløseren / Sv: Moment senterskrue på: mai 02, 2021, 22:10:11 pm
Takk for mange svar Glad Eg har original manuell girkasse frå 1969. Slik eg forstår det er det altså litt slakk i hjullagera bak når bilen er kald, og det er dette slakket eg kjenner når eg rigler på hjula. Eg har nok brukt meir enn 350NM då eg stramma til, sidan eg prøvde å få vekk slakket. Kan det vere ødeleggende?
21  Forum / Problemløseren / Sv: Moment senterskrue på: mai 02, 2021, 14:56:04 pm
Takk for svar Lynet Glad Har ikkje tilgang til momentnøkkel, men såg på youtube og der viste dei at med ei arm på 18 inches (46cm) kan ein person på 68kg (150 pounds) henge på og få ca 350NM (ca 250 foot-pounds). Har nokon erfaring kor godt dette stemmer?

Eg skrudde opp begge senterskruane for å sjå at alt stod bra til med bremser og pakning. Den eine senterskruen satt veldig fast, og eg måtte til med arm forlenger. Det andre hjulet var for lite stramma til og løsna med ein gang. Når eg no skrudde til senterskruane, brukte eg ei arm på 46cm og stod på med vekta, ca 80kg. Eg gjekka opp igjen bilen og rigla på hjula for å kjenne at slarken var vekke, men den var der fortsatt. Tok på forlenger og stramme til eit hakk til på begge hjula. Likevel er det bittelitt slark på begge hjula. Det rare er at når eg snurrer litt på hjulet (ca 90 grader) og rigler er slarken vekke, snur eg hjula 90 grader til er slarken tilbake. Begge hjullagera er bytta. Er det ok med denne slarken? 
22  Forum / Problemløseren / Moment senterskrue på: april 16, 2021, 08:52:08 am
Har ein 1969 modell vw boble der senterskruen for hjulhuset bak har blitt skrutt opp og skrutt til for å bytte bremseband, hjullager osv på verksted. Når eg jekka opp bilen, oppdaga eg at det eine bakhjulet var litt slarkete. Eg har høyrt at senterskruen skal skruast til med eit spesielt moment, men også høyrt at det ikkje går ann å skrue til for hardt då dette ikkje påvirker hjullageret. Så kva er rett?  Hæ
23  Forum / Snikk-snakk / Fargekode felg på: april 15, 2021, 10:43:57 am
Eg kjøpte 5,5" stålfelg sølvlakkert med Unneberg Bil for 10 år sidan. Lurer no på om kva fargekoden var på desse felgane. I dag ser eg at Hot Shop har tilsvarande felgar på nettsida si.
24  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Brukte støtdemperar i bra stand på: juni 19, 2019, 16:50:52 pm
Ser etter brukte støtdemperar (framme) til boble 1969modell. Har kjøpt nye men på grunn av at nye demperar blir alt for stive og comforten for stiv og humpete, ønsker eg no å kjøpe brukte demperar som er meir slappe i dempinga.
25  Forum / Snikk-snakk / Sv: Monteringstips fjærpakke/torsjon framme. på: oktober 24, 2018, 10:03:01 am
Takker for svar Glad Bør ein bruke ein umbrako med ekstra lang arm for å få meir moment når ein drar til låseskruen? Eller får ein nok moment med ein vanlig umbrako?
26  Forum / Snikk-snakk / Sv: Monteringstips fjærpakke/torsjon framme. på: oktober 23, 2018, 22:03:28 pm
Ok, då ligger stripset igjen ved senterstykket med andre ord? Smører du inn fjørpakka med gris før du monterar den NOBRAKES?
27  Forum / Snikk-snakk / Sv: Monteringstips fjærpakke/torsjon framme. på: oktober 23, 2018, 17:17:20 pm
Eit strips vil vel ikkje kunne gå gjennom senterstykket vel?
28  Forum / Snikk-snakk / Sv: Monteringstips fjærpakke/torsjon framme. på: oktober 23, 2018, 07:21:06 am
Gjekk det greit å sentrere bladfjørene på midten (senterskruen) når der var gris på fjørene? Blir ikkje det vanskelig å sjå at gropene på bladfjørene ligg riktig?
29  Forum / Snikk-snakk / Monteringstips fjærpakke/torsjon framme. på: oktober 22, 2018, 22:56:05 pm
Skal montere nye torsjonsfjærer i forstillinga på bobla mi frå 1969. Bilen står med forstillinga montert på. Har nokon tips til monteringa? 1 og 1 fjær eller alle samtidig? Tape/stripse heile fjærpakken slik at det blir lettare å treffe senterhullet i midten av forstillinga? Bør ein smørre inn kvar enkelt fjær med gris/fett eller kan eg montere fjærpakken uten gris og presse inn i nipplane til slutt?
30  Forum / Problemløseren / Sv: Motor dør plutselig. på: desember 05, 2015, 18:21:53 pm
Motoren fortsatte å dø med jevne mellomrom. Tok av den nye kondensatoren. Der ledningen fra coil og ledningen fra kondensator møtes, viste seg å vere fabrikk montert dårlig. Den ene ledningen kunne jeg bare dra forsikrig ut. Det viste seg og at ledningen ikke var skikkelig avisolert. Det har nok vært dårlig kontakt her, men strømmen har vel hoppet over selv om det var dårlig kontakt, og stoppet med jevne mellomrom når vibrasjon gjorde det til at avstanden ble for stor. Dette var som sagt en helt ny kondensator. Passformen på den plastklumen ledningene går sammen i, var også dårlig formet slik at det ble et stort glis rett under fordelerlokket. (På baksiden) Her kunne vann lett komme inn. Har nå montert på den gamle kondensatoren og bilen går som en klokke igjen. Hvorfor bytte ut en del som fungerer? Anbefaler alle å dra litt forsikrig i ledningene når man monterer nye kondensatorer. Forhåpentligvis var vel dette bare et lite avvik på fabrikken, men en feil som har tatt tid å finne ut hvor den sitter hen.
Sider: [1] 2 3
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!