Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 30
|
32
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915.
|
på: juni 13, 2011, 17:12:44 pm
|
Hva er å regne som riktig oljetrykk? Jeg har 3 kg på tomgang og ca 4+ når jeg ruser den opp. Jeg har på CSP oljelokk med overtrykksventil.
Er dette ved kald eller varm motor, var høyt oljetrykk til å være på tomgang. Men for all del, er bra trøkk det. Aldri vert på SCC før, men virke som det snart er på tide... Hei. Dette er kald motor ja Da kan jeg puste lettet ut. Sliter litt med det som skjedde med motoren forrige gang Ang SCC så er det absulutt å anbefale
|
|
|
35
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc
|
på: juni 13, 2011, 11:43:24 am
|
Nå skan' f**n meg bygge seg japse-anlegg også veitu'! Detta henger ikke på greip! 1915-min med 10.6:1 går rundt som bare rakkern på std.-starter og rødt Optima-batteri. Tror ikke jeg hadde bekymret meg så veldig mye over det i begynnelsen. Du føler fort hvordan ståa blir. For oss som kjører tynn synth-olje, så blir vel ikke problemet det aller største om vinteren heller. Hehe, takk. Da satser eg på at eg ikke trenger å bytte starter. (penger spart for en student) Musikk anlegg har eg alltid ønska meg. For dem interesserte kjører eg Infinity kappa serien fremme og Refrence serien bak med en Rockford power 12" i lukket kasse. Spiller utrolig klart og fint, og gjør det til en fryd å lytte til Dire Straits, Simon & Garfunkel, Chris Jones, Paul Simon osv. Ligger også lyddempings plater for flere store lapper så er en nokså behagelig å kjøre. Jeg har 9.6:1 i komp, ingen problemer med orginal starter
|
|
|
43
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915.
|
på: juni 11, 2011, 09:35:02 am
|
Da er motoren til Thoresen ute, så i morgen går 1915 motoren inn Denne gangen så monterer jeg en oljtryksmåler før oppstart. Hvor har du tenkt å montere oljetrykksmåleren i bilen? Driver selv med en 1915 å funderer litt på hvor jeg skal ha oljetemp og oljetrykksmåler Jeg kjøpte en brakett som er i vinkel, denne kilte jeg under askebegeret.
|
|
|
46
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod
|
på: juni 05, 2011, 19:04:08 pm
|
Så bra at du fikk den ut. Brukte du locktaite på bolten når du monerte motoren? Olja kom nok når svinghjulet løsnet.
|
|
|
47
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915.
|
på: juni 05, 2011, 18:59:56 pm
|
Har du faatt inn motoren i bilen naa Arild ?
Takk for hjelpen du ga Marianne.
VWhilsen Alf
Hei Alf Jeg setter inn motorn i morgen. Marianne ringte meg å sa at bremsepedalen var rar og lampa lyste i dasjbordet. Mekanikeren hadde sagt at det ikke var farlig å bruke bilen Dette burde du ta med han når du kommer hjem. Har han vært å sett på bilen i dag?
|
|
|
48
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915.
|
på: juni 05, 2011, 10:42:52 am
|
Så god olje som mulig for den kritiske innkjøringen av kammen. Deretter tømmes olja ut og en mineralolje fylles på for å kjøre inn ringene. Dette gjøres med høy belastning på motoren. Med andre ord: PLATTAN i mattan fra lavt turtall i 3-4 giret og aller helst under trygge forhold (les bremsebenk) En god syntetolje smører så bra at du ikke klarer å kjøre inn ringene = sylinderlekkasje med påfølgende symptomer.
Når motoren er innkjørt og du er fornøyd så er det opptil deg hvilke olje du velger å benytte. Selv bruker jeg syntet.
Lykke til!
Kammen min er kjørt inn tidligere. Jeg rakk å kjøre inn kammen, men lagerskjærte veiv (fremere og bakre veiv og råde lager) Midtre veiv og rådelager + kam fikk smøring. Jeg kjørte inn kammen med kamaksel fett på 3000 rpm bytte olje og kjørte i 2 dager. Så da kjører jeg på mineralolje de første dagene og bytter til synt olje?
|
|
|
49
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915.
|
på: juni 05, 2011, 10:24:43 am
|
Er en mismatch på hva slags olje man trenger for å kjøre inn. En sterk syntetisk olje, helst esterbasert for å kjøre inn kammen uten at den tar skade (evt en mineralolje som inneholder mye sink, muligens kan en molybdentilsetning også være bra), mens en dårligst mulig mineralolje for å kjøre inn/slite til stempelringene raskest mulig...
Mange meninger ute å går her. Dette var en av de.
Interessant tema med oljer og inkjøringsprosesser, vil det si at den optimale motoren blir byggd i to etapper, hvor man kjører inn kammen med et gammelt rælete sylindersats og esterbasert olje, for så sette på ny sats og kjøre inn dette med en kjiip mineralsk olje for å slite inn stempelringene raskt og riktig. Dette har vært en teori jeg har vandret rundt med en stund, uten å tørre å si det til noen , men nå er tiden moden. Håper Arild tilgir hi-jacking av tråden hans. Dette er interessant ja! Det er bare å hi.jacke tråden Gullik, det er jo sånne ting en lærer av
|
|
|
50
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod
|
på: juni 05, 2011, 09:43:54 am
|
nei jeg skjønner ikke jeg heller. har banket gjennom starter hull samtidelig som bryter på andre sida men nei. sitter dønn. får vel ta en økt nå og se om den løsner. ja skal ta og bruke det nå så har jeg funnet orginale tapper.
Prøv å finn en mutter som passer på svinghjulsbolten og sveis den fast i en glidehammer. Det er viktig å trekke ut fra senter.
|
|
|
51
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod
|
på: juni 05, 2011, 09:29:24 am
|
ja prøvde og trykke inn pedalen igår men hjalp ikke. får nok ta det trikset der jeg og. nei jeg brukte ikke momentnøkkel på den. dro det jeg klarte hehe. men må nok ta i litt til ja. Hmmm skjønner ikke hva det henger igjen på? Ang svinghjulsbolt. Dra alltid til med opgitt moment først, legg så til det du tør etterpå.
|
|
|
52
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod
|
på: juni 05, 2011, 09:00:39 am
|
kjett
noen som har forslag for og få ut igjen svinghjulet og clutchen sitter jammen fast inni kassa Har du prøvd å trykke inn clutchen. Dette har skjedd for en jeg kjenner tidligere! Han hadde trekt til med riktig moment, men det løsnet! Etter bytte av veiv så strammet han mer en det som er opgitt i boka. Jeg vil ikke si hvor mye han strammet (Vil ikke ha noen garanti krav på meg men den blir vrien å få opp igjen! Hvor stort moment brukte du? Orginalt er vel 350 Nm
|
|
|
58
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915.
|
på: juni 04, 2011, 12:26:41 pm
|
De feiliene, er det typiske feil som du kan tipse om her?
Det som jeg har lært er: Les deg frem og sjekk grundig hva som må til for å bygge motor som er større en 1680. Over 1680 (Bolt on trimming) så påløper det mye arbeid! veiv må balanseres, svinghjul må balanseres sammen med veiv. råder må balanseres/ veies. Stempel må veies.Blokk må maskineres for større sylindre og maskinere annlegsflater så sulindrene står like høyt. Regne ut kompresjon dreie høyden på sylindrene og porte topper (Her kan det gå galt veldig fort.) Det aller viktigeste er å ta tiden til hjelp og står du fast, spør en som har greie på dette med trimming! Det er veldig mange som har meninger om hvordan ting skal være, men desverre så kan dette gå galt. Jee har maskinert blokk og topper for meg. Det ble super strøkent. Jee har også bistått med tekniske spørsmål. De to største feilene jeg gjorde på min motor var: 1. satte på o-ringer på midtre boltene til vevlagerbukken 1. Fikk byttet om på fjærene til oljestemplene.(1 lang og en kort) Jeg satte den korte v/reimhjul Nå står den lange v/reimhjul og den korte v/svinghjul. Det nyttigeste tipset må være: Tenk nøye før du begynner og les deg frem når du står fast. Hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde jeg bestilt motor av JEE.
|
|
|
59
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915.
|
på: juni 04, 2011, 08:28:14 am
|
Da er motor ferdig sammenstilt Jeg må takke JEE for førsteklasses hjelp under oppbyggingen. Jeg hadde gjort et par feil til, så hvis ikke JEE hadde hjulpet meg her så hadde motoren rast igjen. Det som står igjenn nå er. Montering av kjøleblikk, montering av clutch og eksosanlegg.
|
|
|
|