desember 07, 2021, 07:51:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 30
31  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Enda ein Oval på Finn på: juni 13, 2011, 17:25:52 pm
Ikke kjøp! Det er jo en 67 mod med 57 kaross. Sikkert fint å bli stoppet i teknisk med denne Hæ
32  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 13, 2011, 17:12:44 pm
Hva er å regne som riktig oljetrykk? Jeg har 3 kg på tomgang og ca 4+ når jeg ruser den opp.
Jeg har på CSP oljelokk med overtrykksventil.

Er dette ved kald eller varm motor, var høyt oljetrykk til å være på tomgang.
Men for all del, er bra trøkk det. Blunker
Aldri vert på SCC før, men virke som det snart er på tide... Glad

Hei.

Dette er kald motor ja Glad
Da kan jeg puste lettet ut. Sliter litt med det som skjedde med motoren forrige gang Blunker

Ang SCC så er det absulutt å anbefale Gliser
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 13, 2011, 16:40:33 pm
Hva er å regne som riktig oljetrykk? Jeg har 3 kg på tomgang og ca 4+ når jeg ruser den opp.
Jeg har på CSP oljelokk med overtrykksventil.
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 13, 2011, 16:38:47 pm
Flott å høre det er liv igjen, lykke til! Glad

Takker så mye Blunker Blir å se på SCC.

Har eg motoren ferdig og viljen med så kommer eg og. Blunker

Da håper vi at du rekker det. Har du vært på SCC før?
35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juni 13, 2011, 11:43:24 am
Nå skan' f**n meg bygge seg japse-anlegg også veitu'! Detta henger ikke på greip! Gliser

1915-min med 10.6:1 går rundt som bare rakkern på std.-starter og rødt Optima-batteri.
Tror ikke jeg hadde bekymret meg så veldig mye over det i begynnelsen. Du føler fort hvordan ståa blir.
For oss som kjører tynn synth-olje, så blir vel ikke problemet det aller største om vinteren heller.

Hehe, takk.
Da satser eg på at eg ikke trenger å bytte starter. (penger spart for en student) Glad

Musikk anlegg har eg alltid ønska meg.
For dem interesserte kjører eg Infinity kappa serien fremme og Refrence serien bak med en Rockford power 12" i lukket kasse.
Spiller utrolig klart og fint, og gjør det til en fryd å lytte til Dire Straits, Simon & Garfunkel, Chris Jones, Paul Simon osv.
Ligger også lyddempings plater for flere store lapper så er en nokså behagelig å kjøre. Glad

Jeg har 9.6:1 i komp, ingen problemer med orginal starter Glad
36  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 13, 2011, 11:38:23 am
Flott å høre det er liv igjen, lykke til! Glad

Takker så mye Blunker Blir å se på SCC.
37  Forum / Problemløseren / Sv: noen som har noe forslag til dette på: juni 12, 2011, 22:06:31 pm
Hvor mange Nm dro du til med og brukte du locktite?
38  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 12, 2011, 21:57:35 pm
Håper å se denne til Tirsdag på Sem..
Håper jeg og  Osteaktig
39  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 12, 2011, 21:57:00 pm
Sleng inn en videosnutt a,så for vi høre åssen den går. Glad

Jeg skal filme i morgen Blunker
40  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . Nå med fungerende 1915. på: juni 12, 2011, 15:16:35 pm
Gleder meg til å høre brølet på tirsdag Blunker

 Gliser Gliser Gliser Gliser Kjører pent til å begynne med Gliser Gliser Gliser
41  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 11, 2011, 20:02:35 pm
Glemte en ting. Motoren starter og går Gliser Den har like fin respons nå som før havariet.

Takker JEE for tekninsk bistand Glad
42  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 11, 2011, 19:54:43 pm
Tenkte først å sette mine i hanskerommet jeg,men blir litt vanskelig å følge med men.....Hmmmm,tenke....... Øyerulling

Jeg ville nok hatt den synelig.
43  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 11, 2011, 09:35:02 am
Da er motoren til Thoresen ute, så i morgen går 1915 motoren inn Gliser
Denne gangen så monterer jeg en oljtryksmåler før oppstart.

Hvor har du tenkt å montere oljetrykksmåleren i bilen? Driver selv med en 1915 å funderer litt på hvor jeg skal ha oljetemp og oljetrykksmåler Blunker

Jeg kjøpte en brakett som er i vinkel, denne kilte jeg under askebegeret.
44  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 07, 2011, 19:05:34 pm
Kommer bortom deg med tenningslampa di, før jeg drar opp til Sem i morgen jeg da Blunker
Så vi kan kjøre sammen opp Osteaktig

Jeg kan desverre ikke i morgen. Det er avsluttning for Steinar Rekker tunge
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 06, 2011, 20:52:00 pm
Da er motoren til Thoresen ute, så i morgen går 1915 motoren inn Gliser
Denne gangen så monterer jeg en oljtryksmåler før oppstart.
46  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod på: juni 05, 2011, 19:04:08 pm
Så bra at du fikk den ut.
Brukte du locktaite på bolten når du monerte motoren?
Olja kom nok når svinghjulet løsnet.
47  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 05, 2011, 18:59:56 pm
Har du faatt inn motoren i bilen naa Arild ?

Takk for hjelpen du ga Marianne.

VWhilsen Alf

Hei Alf

Jeg setter inn motorn i morgen.
Marianne ringte meg å sa at bremsepedalen var rar og lampa lyste i dasjbordet. Mekanikeren hadde sagt at det ikke var farlig å bruke bilen Rekker tunge
Dette burde du ta med han når du kommer hjem.
Har han vært å sett på bilen i dag?
48  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 05, 2011, 10:42:52 am
Så god olje som mulig for den kritiske innkjøringen av kammen. Deretter tømmes olja ut og en mineralolje fylles på for å kjøre inn ringene. Dette gjøres med høy belastning på motoren. Med andre ord: PLATTAN i mattan fra lavt turtall i 3-4 giret og aller helst under trygge forhold (les bremsebenk) En god syntetolje smører så bra at du ikke klarer å kjøre inn ringene = sylinderlekkasje med påfølgende symptomer.

Når motoren er innkjørt og du er fornøyd så er det opptil deg hvilke olje du velger å benytte. Selv bruker jeg syntet.

Lykke til!

Kammen min er kjørt inn tidligere. Jeg rakk å kjøre inn kammen, men lagerskjærte veiv (fremere og bakre veiv og råde lager) Midtre veiv og rådelager + kam fikk smøring. Jeg kjørte inn kammen med kamaksel fett på 3000 rpm bytte olje og kjørte i 2 dager.
Så da kjører jeg på mineralolje de første dagene og bytter til synt olje?
49  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 05, 2011, 10:24:43 am
Er en mismatch på hva slags olje man trenger for å kjøre inn.
En sterk syntetisk olje, helst esterbasert for å kjøre inn kammen uten at den tar skade (evt en mineralolje som inneholder mye sink, muligens kan en molybdentilsetning også være bra),
mens en dårligst mulig mineralolje for å kjøre inn/slite til stempelringene raskest mulig...

Mange meninger ute å går her.
Dette var en av de.
Interessant tema med oljer og inkjøringsprosesser, vil det si at den optimale motoren blir byggd i to etapper, hvor man kjører inn kammen med et gammelt rælete sylindersats og esterbasert olje, for så sette på ny sats og kjøre inn dette  med en kjiip mineralsk olje for å slite inn stempelringene raskt og riktig. Dette har vært en teori jeg har vandret rundt med en stund, uten å tørre å si det til noen , men nå er tiden moden. Håper Arild tilgir hi-jacking av tråden hans.

Dette er interessant ja! Det er bare å hi.jacke tråden Gullik, det er jo sånne ting en lærer av Glad
50  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod på: juni 05, 2011, 09:43:54 am
nei jeg skjønner ikke jeg heller. har banket gjennom starter hull samtidelig som bryter på andre sida men nei. sitter dønn. får vel ta en økt nå og se om den løsner. ja skal ta og bruke det nå så har jeg funnet orginale tapper.

Prøv å finn en mutter som passer på svinghjulsbolten og sveis den fast i en glidehammer. Det er viktig å trekke ut fra senter.
51  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod på: juni 05, 2011, 09:29:24 am
ja prøvde og trykke inn pedalen igår men hjalp ikke. får nok ta det trikset der jeg og. nei jeg brukte ikke momentnøkkel på den. dro det jeg klarte hehe. men må nok ta i litt til ja.  Gliser

Hmmm skjønner ikke hva det henger igjen på?
Ang svinghjulsbolt. Dra alltid til med opgitt moment først, legg så til det du tør etterpå.
52  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1300 68mod på: juni 05, 2011, 09:00:39 am
kjett

noen som har forslag for og få ut igjen svinghjulet og clutchen sitter jammen fast inni kassa

Har du prøvd å trykke inn clutchen. Dette har skjedd for en jeg kjenner tidligere! Han hadde trekt til med riktig moment, men det løsnet!
Etter bytte av veiv så strammet han mer en det som er opgitt i boka. Jeg vil ikke si hvor mye han strammet (Vil ikke ha noen garanti krav på meg Gliser
men den blir vrien å få opp igjen!

Hvor stort moment brukte du? Orginalt er vel 350 Nm
53  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 21:09:25 pm
Torshov har en ålreit mineral. Tror den er 20w50. Valvoline tror jeg..

Takker for hjelpen.
54  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 20:53:25 pm
Bruk litt ordentlig mineral så er du i boks. Vi må bytte olje ofte uansett

Da kjører vi mineral Blunker
55  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 20:44:23 pm
Jeg har blitt anbefalt å bruke mineral olje, men det er muligens ikke så viktig?
56  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 16:56:16 pm
Er dette en grei olje for 1915 motor? Castrol GTX prof. A3 mineral 15W-50
57  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 12:31:27 pm
Et lite stemningsbilde etter sammenstilling. Nærmer seg montering i bil.
58  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 12:26:41 pm
De feiliene, er det typiske feil som du kan tipse om her?

Det som jeg har lært er: Les deg frem og sjekk grundig hva som må til for å bygge motor som er større en 1680.
Over 1680 (Bolt on trimming) så påløper det mye arbeid! veiv må balanseres, svinghjul må balanseres sammen med veiv.
råder må balanseres/ veies. Stempel må veies.Blokk må maskineres for større sylindre og maskinere annlegsflater så sulindrene står like høyt.
Regne ut kompresjon dreie høyden på sylindrene og porte topper (Her kan det gå galt veldig fort.)

Det aller viktigeste er å ta tiden til hjelp og står du fast, spør en som har greie på dette med trimming!
Det er veldig mange som har meninger om hvordan ting skal være, men desverre så kan dette gå galt.

Jee har maskinert blokk og topper for meg. Det ble super strøkent. Jee har også bistått med tekniske spørsmål.


De to største feilene jeg gjorde på min motor var:

1. satte på o-ringer på midtre boltene til vevlagerbukken Rekker tunge
1. Fikk byttet om på fjærene til oljestemplene.(1 lang og en kort) Jeg satte den korte v/reimhjul Trist
Nå står den lange v/reimhjul og den korte v/svinghjul.

Det nyttigeste tipset må være: Tenk nøye før du begynner og les deg frem når du står fast.

Hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde jeg bestilt motor av JEE.
59  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1. 69 . gjenoppbygging av 1915. på: juni 04, 2011, 08:28:14 am
Da er motor ferdig sammenstilt Gliser Jeg må takke JEE for førsteklasses hjelp under oppbyggingen.
Jeg hadde gjort et par feil til, så hvis ikke JEE hadde hjulpet meg her så hadde motoren rast igjen.

Det som står igjenn nå er. Montering av kjøleblikk, montering av clutch og eksosanlegg.
60  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Få på noen 17" fuchs så er du der.... på: mai 30, 2011, 17:39:29 pm
Bilen er jo ødelagt i mine øyne Rekker tunge
Sider: 1 [2] 3 4 ... 30
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!