juni 13, 2024, 15:38:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Luft  (Lest 1696 ganger)
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« på: januar 10, 2010, 14:12:27 pm »

Må jeg bytte baklokket mitt på en 1300 type 1 når jeg setter inn en 1600 motor, eller åpne lokket litt?
Lurer bare på om motoren kan få for lite frisk luft hvis jeg kjører med et originalt 69 motorlokk uten luftriller.
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: januar 10, 2010, 15:22:21 pm »

Du/motoren din for all den luften den trenger den med et motorlokk uten luftriller  Blunker 
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 10, 2010, 20:54:58 pm »

Takk, takk Finn Erik. Det var det jeg helst ville høre.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: januar 10, 2010, 23:45:23 pm »

Viktigste er at du får montert alt kjøleblekket rundt omkring på motoren, ikke jukse der. Poenget er at ikke for mye varm luft skal komme opp i motorrommet fra undersiden.

I tillegg må du alltid ha slanger fra uttakene til varmepottene på viftehuset, eller blokkere de.

Vifta trekker så mye luft den vil gjennom rillene under bakruta den.
Loggført

1961 T1 - Custom
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 10, 2010, 23:59:17 pm »

Men hvorfor lagde da VW flere og flere riller i takt med økte motorstørrelser-?

Har ingen fasit, men synes det kanskje var litt vel bastant påstand over her.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: januar 11, 2010, 00:00:49 am »

Med tanke på hva folk har kjørt med under et lukket W lokk ser jeg ingen betenkeligheter med å gjøre det med en orginal 1600
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 05:53:28 am »

Ved overgang til større kjølevifte når oljekjøleren ble flyttet ut av viftehuset, økte luftmengden fra 400 til 600 l/s. Da er ikke luftrillene under vinduet store nok lenger. Du kan kjenne forskjell ved å ta på viftehuset umiddelbart etter at du stopper en varm sommerdag. Selve viftehuset blir varmt med store vifta, mens med gammel motor føles viftehuset kaldt. Boblemotorene går imidlertid ganske langt med økt temperatur, og du vil sikkert ikke få driftsproblemer med en gang. Det er vel topplokkene som slites først. (Sprekker) En løsning kan være å montere oljekjøler og viftehus fra gammel type, og eventuelt montere ekstra oljekjøler eksternt.
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 11, 2010, 08:39:46 am »

Takk for god info
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 08:49:08 am »

Er det noen som har montert oljekjøler foran under støtfanger på boble?
Er dette godkjent av BT?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: januar 11, 2010, 11:00:59 am »

Er det noen som har montert oljekjøler foran under støtfanger på boble?
Er dette godkjent av BT?

Kommer litt an på årsmodell, tror jeg. Husker jeg leste her på forum om noen som slet med å få godkjent oljekjøler montert helt foran i bagasjerommet fordi det etterhvert kom krav til kollisjonstesting tidlig på 70-tallet. Modifikasjoner som kan påvirke deformasjonssonen godkjennes derfor ikke hvis du er uheldig. På eldre biler spiller det ingen trille, så lenge det ikke er skarpe kanter som stikker frem (du kan jo f.eks kjøre uten støtfangere så lenge du fjerner fangerjerna.)
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: januar 11, 2010, 11:01:47 am »

Ved overgang til større kjølevifte når oljekjøleren ble flyttet ut av viftehuset, økte luftmengden fra 400 til 600 l/s. Da er ikke luftrillene under vinduet store nok lenger. Du kan kjenne forskjell ved å ta på viftehuset umiddelbart etter at du stopper en varm sommerdag. Selve viftehuset blir varmt med store vifta, mens med gammel motor føles viftehuset kaldt. Boblemotorene går imidlertid ganske langt med økt temperatur, og du vil sikkert ikke få driftsproblemer med en gang. Det er vel topplokkene som slites først. (Sprekker) En løsning kan være å montere oljekjøler og viftehus fra gammel type, og eventuelt montere ekstra oljekjøler eksternt.


Snakker vi om en 1835/1915 eller større motor her... Mener forsatt at det ikke er noe problemer å bruke standar motorlokk når du går fra 1300 til 1600 motor.  Å montere ekstra oljekjøler eksternt på en slik motor for å få ned varmen/slitasjen er som å skyte spurv med kanon..(når bilen skal brukes til vanlig bruk) Mulig det hjelper noen grader på varmen og sparer motoren litt slitasje, men satt opp mot kostnader på en standar motor, mot hva det vil koste han i deler/arb å sette på ekstern oljekjøler, ville jeg heller kjørt med orginal kjøling. Motoren skal kjøres mye før du merker slitasjen av "for varm" 1600 kontra 1300 med motorlokk uten riller.. Og så lenge det som regel settes inn en brukt 1600, vet man jo ikke hva man får "med" av slitasje  Øyerulling

Blir det dager med mye varme/langturer er det jo mange som kjører trikset med brusboks i nedkant lokket..  Blunker

Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 11, 2010, 12:46:08 pm »

Hvilken brus gir best kjøling da Finn Erik  Blunker
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 11, 2010, 12:49:09 pm »

Motoren jeg skal sette inn er 1600 singleport. Det betyr vel at det er den gamle kjølevifta?
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: januar 11, 2010, 17:46:15 pm »

Hvilken brus gir best kjøling da Finn Erik  Blunker


Denne kjøler best...  Blunker    (men ved bruk av boks, går jeg for den under.. da for du litt mer "sprett" i motoren  Gliser )







* 11012010229.jpg (86.33 KB, 611x1024 - vist 83 ganger.)

* 11012010231.jpg (87.3 KB, 768x1024 - vist 80 ganger.)
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 11, 2010, 19:19:45 pm »

He he Osteaktig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!