juni 11, 2024, 15:49:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Defekt bensinpumpe på min T2?  (Lest 1189 ganger)
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« på: juli 27, 2010, 15:37:21 pm »

Jeg kjører min 1976 modell (1,6 l.) hver dag uten problemer. Men turer på over en time har blitt et problem i det siste. Motoren lugger litt (som om den "dør" litt/mister kraft) mens jeg ligger i konstant fart. Slik kan jeg fortsette lenge, men så snart jeg stopper får jeg ikke start igjen. Oljelampa lyser, men absolutt ingenting skjer når jeg vrir rundt nøkkelen. Noen ganger får jeg umiddelbart start igjen med puffhjelp, andre ganger ikke. Da virker det som om motoren ikke får bensin.

Det ser ut til at problemet er todelt. På lange turer slutter startermotoren og virke rett og slett fordi børstene er slitt (tror jeg...). Hvorfor dette bare skjer på "lange" turer, er et annet mysterium. Hvorfor motoren lugger når den blir skikkelig varm og hvorfor jeg ikke får start igjen i det hele tatt når jeg stopper, er det store spørsmålet her.

Min mekaniker hentydet at membranet i bensinpumpa ikke fungerer godt og at dette blir forverret når motoren blir varm. Men hvorfor blir motoren i det hele tatt så varm? (Bakre støtfanger blir glovarm). Mekanikeren foreslo også at kondensatoren kunne være en årsak. En annen ting jeg har merket, er at det lukter mer og oftere bensin inne i bilen.

Hjelp!!! Flau
Loggført
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #1 på: juli 27, 2010, 17:29:00 pm »

Ser ut til at mitt problem ligner litt på innlegget til "Problemer med 58-modell". Har lest gjennom svarene til ham og blir ikke helt klok. Løs bensinpumpefot, pumpepinne, forgasser, tenning, coil... Ikke så entydige svar egentlig. Men at det kan være noe med bensinpumpa er vel rimelig å tro... Også min starter igjen når den har blitt kald.

Så over til ekspertene... Blunker
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #2 på: juli 27, 2010, 20:08:50 pm »

Mulig du har problem med bensin og annet, men det skulle ikke påvirke startmotoren. Kan det være solenoiden er kaputt og at den ikke går tilbake igjen?
Loggført
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #3 på: juli 27, 2010, 22:16:57 pm »

Hva er "solenoiden"...? Kanskje problemet går over når børstene blir reparert/byttet? Evt. hele starteren?

Håper uansett noen kan si mer om pumpeproblemet, siden jeg er relativt ny i faget. I tillegg bor jeg i Italia og det er ikke så greit å diskutere fagspråk på et fremmed språk (selv om jeg kan italiensk relativt godt).
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6137
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 27, 2010, 22:20:03 pm »

Bytt bensinslangene mellom tank og bensinpumpe om de er gamle - kan suge luft og ikke bensin i noen tilfeller. Kan være nesten tett sil i tanken også, eller mye "bøss" i tanken...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #5 på: juli 27, 2010, 22:26:14 pm »

Men skulle ikke problemene dukke opp når som helst hvis det var slanger eller tett sil da? Hvorfor kjører bilen greit 2 x 3 mil hver dag uten problemer, men så snart turen varer i 1,5 timer har jeg problemer...? Hvorfor blir motoren så varm???
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6137
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 27, 2010, 22:29:18 pm »

Motorer blir gjerne varme hvis tenningen er for tidlig, eller kjølingen ikke er 100% i orden eller at motoren ikke får nok bensin.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 27, 2010, 23:25:19 pm »

Har vært borti at når motoren blir varm, så kiler pumpestagget seg i bakelitten under bensinpumpa!
Jeg løste det ved å pusse litt på pumpestagget Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #8 på: juli 28, 2010, 09:43:06 am »

Føler jeg begynner å få noen ledetråder her Glad

Er det ikke like greit å bytte hele bensinpumpa da (den koster jo ikke mye), eller bør det holde å pusse pumpestaget? Hva med kommentaren fra mekanikeren om membranet i pumpa? Noen som kjenner til dette? Har han et poeng, eller er han på bærtur?

Hvordan sjekker man om kjølingen ikke er 100%?
Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: juli 28, 2010, 11:50:44 am »

Sjekk stifte åpning.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!