juni 03, 2024, 16:58:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan bytte lagrene i Pumpa forstilling?!  (Lest 3244 ganger)
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: november 21, 2010, 13:50:06 pm »

Hei Folkens!

Etter å ha lest litt i formumet skjønner jeg at jeg ikke er alene med dårlig/ ingen fjæring forran pga av bærearmer som har satt seg. Leser i Haynes vw 1200 Beetle at dette er en oppgave for verksted med spesialverktøy, men kan det være så vanskelig?

Er det noen som har kort beskrivelse av hvordan lagrene byttes? Eventuelt noen som kan hjelpe til med å få ut de gamle lagrene og banket inn nye?

Lagrene sitter i en eldre Puma forstilling

Håper å høre fra dere..

Erik

Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: november 21, 2010, 14:17:18 pm »

Dette kan være et både og problem, noen av de gamle puma forstillingene hadde kun glidelager til bærearmene . Disse var gjerne i overkant trange (sikkert med vilje slik at en kunne hone/brotsje/slipe til bærearmene gikk fint)
 Problemet med disse var første bruker som regel: kaptein kulehammer d.y kommer hjem med ny puma og her skal det kjøres lav boble,straks! Smørefett er dyrt og noe tull egentlig, sliping er tregt og tar for laaaang tid. Bare jeg bruker en stor nok hammer kommer den jo innover...ergo liten bevegelse i fjæringsveien.
Her vil du måtte demontere og rengjøre før du sliper klaring og pumper inn nytt fett, problem solved.

Sansynligvis har du denne typen ,siden de etterhvert kom med nålelager til bærearmene, som pleier å oppføre seg bedre
Loggført

Seaside VW Klubb
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: november 21, 2010, 14:55:56 pm »

Som du antyder har jeg kun glidelager. Dessuten har det kommet vann inn i røra, slik at glidelagrene nå har rustet.

Du foreslår at det holder med å "pusse opp" det gamle lagerne, uten å måtte bytte lagrene, det høres jo flott ut. Har selv tenkt på muligheten for å få honet opp, men har hørt at en må til med grover skyts. Brotsje kanskje? Hva kan en da tillate seg av forskjelle mellom ø-mål bærearm og ø-mål glidelager? Er vel et poeng at det er plass til litt fett? Hva ville du brukt for å få slipt opp klaring?


På min forstilling er det ingen mulighet for å presse inn fett. Hva om jeg setter inn en fettnippel mellom det ytre og indre glidelager på begge sider? også Presser fett inn til det er smekk fult ?

Takk for innspill:)
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: november 21, 2010, 15:07:35 pm »

Du er sikker på at det ikke er noen hull til å montere fettnipler i skjult under litt møkk? I såfall bør du helt klart gjøre det du sier ,fett her må du ha . Det er også noen gummitettinger som skal stå mellom bære arm og enden på forstillinga som tetter for vann/skitt som kan trenge inn.  Hvis du har tillgang på en stor nok justerbar brotsj er vel dette å foretrekke jeg ville vel også slipt spor som gikk fra innsiden av foringen og nesten ut til enden plassert kl 3 når du ser inn i røret på passasjer siden og kl 9 på førersiden
Loggført

Seaside VW Klubb
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: november 21, 2010, 15:15:31 pm »

Fettnipler er det ikke.. forstillingen er nylakka etter timer med pussing. Gummitetningen var på plass til jeg demonteret bærearmene. Dog noe morkne, så de skal byttes. Skal sjekke litt videre med tanke på en justerbar brotsj. Orginalt er det spor i glidelagerne. De går i en svak bue nesten helt ut.

Til dere andre.. bare å hive dere på om noen vet om en som kan ta en bortsje jobb Glad

Mitt første innlegg dette.. er det intressant med bilder her også kanskje?

takk igjen..
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #5 på: november 21, 2010, 15:32:56 pm »

Det anslåes at det går ca 3 fettpatroner i en forstilling, så du vet hva du bør kjøpe inn av sånt. en annen mulighet som er litt sleggete, er jo å pusse bærearmene som er enklere å komme til på, med grov smergel.
Loggført

Seaside VW Klubb
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #6 på: november 21, 2010, 15:42:31 pm »

Fra høyre sofapute kommer følgende svar:
Bakelitt foringer er ikke noe dritt. De holder i årevis bare de ikke går for trangt og er godt smurt. Forstillinger med nålelager pleier også å ha slike foringer på den innerste lagerflaten.
Kjøper du nye fra unneberg har disse nesten 0,5 mm for lite hull i midten og er beregnet på brotsjing etter montering inni røret. Kjøp deg en stillbar brotsj som går opp til Ø37 mm. Kjør på til bærearmene går tight og fint inn og er lette å bevege opp og ned.
Obs! Forstillinger med foringer går ikke å montere nålelager i. De med lager er dreid opp litt innvendig i rørene.
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #7 på: november 21, 2010, 15:48:13 pm »

Og skal du ha de gammle ut er mitt råd å varme opp rørene litt. Ikke mye men akkurat nok til at de er vonde å ta på. Da kryper foringene og er lettere å få ut.
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #8 på: november 21, 2010, 16:55:46 pm »

Dette kan være et både og problem, noen av de gamle puma forstillingene hadde kun glidelager til bærearmene . Disse var gjerne i overkant trange (sikkert med vilje slik at en kunne hone/brotsje/slipe til bærearmene gikk fint)
 Problemet med disse var første bruker som regel: kaptein kulehammer d.y kommer hjem med ny puma og her skal det kjøres lav boble,straks! Smørefett er dyrt og noe tull egentlig, sliping er tregt og tar for laaaang tid. Bare jeg bruker en stor nok hammer kommer den jo innover...ergo liten bevegelse i fjæringsveien.
Her vil du måtte demontere og rengjøre før du sliper klaring og pumper inn nytt fett, problem solved.

tidlig PUMA forstillinger kom med fiber / bakelit foringer hvor det var frest ut smøre spor, når de spora ble frest ut, ble det sittende igjenn ''fliser'' fra foringen hvis det ikke ble renset opp før bærearmen ble tredd inn ( hamret inn )

du kan prøve å rense smøre spora før du går drastisk til verk's å slår ut de gamle foringene !!
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #9 på: november 21, 2010, 17:03:10 pm »

Fra høyre sofapute kommer følgende svar:
Bakelitt foringer er ikke noe dritt. De holder i årevis bare de ikke går for trangt og er godt smurt. Forstillinger med nålelager pleier også å ha slike foringer på den innerste lagerflaten.
Kjøper du nye fra unneberg har disse nesten 0,5 mm for lite hull i midten og er beregnet på brotsjing etter montering inni røret. Kjøp deg en stillbar brotsj som går opp til Ø37 mm. Kjør på til bærearmene går tight og fint inn og er lette å bevege opp og ned.
Obs! Forstillinger med foringer går ikke å montere nålelager i. De med lager er dreid opp litt innvendig i rørene.
Hvis det oppfattes dithen at jeg mener de Pumaene med bakelittforinger er noe dritt,er jeg grovt missforstått.
Det er nettopp det at de veldig ofte ble montert med vold og makt ,uten bruk av smøremidler som er problemet i de fleste tilfeller.
Loggført

Seaside VW Klubb
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #10 på: november 21, 2010, 17:10:03 pm »

Hvis det oppfattes dithen at jeg mener de Pumaene med bakelittforinger er noe dritt,er jeg grovt missforstått.
Det er nettopp det at de veldig ofte ble montert med vold og makt ,uten bruk av smøremidler som er problemet i de fleste tilfeller.

Typisk bruker feil !!

klart det er bedre med rulle lager en glide lager, men......... riktig montert fungerer det helt greit med glidelager
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: november 21, 2010, 20:07:40 pm »

Supert .. med slik interesse, skal det ikke bli vanskelig å få pussa opp bobla. Kommer nok snart tilbake med nye utfordringer Glad

Forresten, har fått et tips av fadern. I stede for å gå til innkjøp av dyr brotjs. Kan en stang med feste for litt smergelpapir som er rullet på til riktig diamenter gjøre god nytte. Stanga fester du i et hurtiggående luftverktøy. Men han påpeker at lagrene burde vært brotjset opp med en lang brotsj som tar begge lagrene samtidig. Men det er vel bare for 1000dels friker som han, tenker jeg uten å si noe. Øyerulling

Takk igjen for interessen!
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #12 på: november 21, 2010, 21:41:06 pm »

Fra høyre sofapute kommer følgende svar:
Bakelitt foringer er ikke noe dritt. De holder i årevis bare de ikke går for trangt og er godt smurt. Forstillinger med nålelager pleier også å ha slike foringer på den innerste lagerflaten.
Kjøper du nye fra unneberg har disse nesten 0,5 mm for lite hull i midten og er beregnet på brotsjing etter montering inni røret. Kjøp deg en stillbar brotsj som går opp til Ø37 mm. Kjør på til bærearmene går tight og fint inn og er lette å bevege opp og ned.
Obs! Forstillinger med foringer går ikke å montere nålelager i. De med lager er dreid opp litt innvendig i rørene.
Hvis det oppfattes dithen at jeg mener de Pumaene med bakelittforinger er noe dritt,er jeg grovt missforstått.
Det er nettopp det at de veldig ofte ble montert med vold og makt ,uten bruk av smøremidler som er problemet i de fleste tilfeller.

Vi oppfattet det aldri slik nei Glad
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: februar 27, 2011, 15:05:30 pm »

Hei igjen

Så med  hjelp fra dere i forumet har jeg fått ordna forstillingen uten å måtte bytte lagrene. Min løsning var å lage et lite slipeverktøy som jeg satte på et luftverktøy. Etter lit forsiktig sliping fikk jeg den klaringen jeg trengte for at armene igjen skulle gå fritt.

I tillegg har fått inn 8 nye fettnipler.





* DSC_0118.JPG (126.19 KB, 558x371 - vist 420 ganger.)

* DSC_0120.JPG (125.54 KB, 558x371 - vist 420 ganger.)
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #14 på: februar 27, 2011, 15:19:30 pm »

Detta går seg til ser det ut til Osteaktig
Loggført

Seaside VW Klubb
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!