TEL64
Medlem
Innlegg: 132
Bosted: Dokka
|
|
« på: mai 02, 2011, 23:19:41 pm » |
|
Jeg har kjøpt for mange biler, har ett prosjekt av en 63 modell som er ombygd til 12V, den sitter det en 1600 1303S motor. Forrige eier sa denne var ombygd til 12 V. Jeg har hatt bilen parkert i fem år og prøvde å starte den forrige uke. Den startet og gikk som bare det. Problemet er at denne bilen trenger mye jobb for å få på veien. Jeg har også en 65 model som er rustfri. Den ble kjøpt med motoren ute. Sjekket status istad, der mangler det tydeligvis noe deler på clutch siden. konklusjonen er at jeg har lyst til å ta ut 1600 motoren og sette den i 65 modellen nå til helga. Jeg regner med at girkassen på 63 mod er orginal så da går vel motoren rett på 65 modellen vel?? Men så til problemet. 6v-12V, denne motoren er 12v. Hva annet enn pærer må jeg rydde opp i på 1965 modellen?
Forresten noen som har bilde av en 1200 motor fra cluch siden som gidder å poste det, da ser jeg eventuelt hva som mangler, er det lite frister det å heller skaffe de delene og sette inn orginal motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #1 på: mai 03, 2011, 14:49:15 pm » |
|
kan du ikke flytte over dynamoen fra -65 vis du har motoren så har du jo 6 volt dynamo og ledningsnett??
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Ben1303
Juniormedlem
Innlegg: 59
Bosted:
|
|
« Svar #2 på: mai 03, 2011, 15:13:05 pm » |
|
Skulle tro det gikk bra, dette er vill gjetning, men kondensatorern på fordeler må kanskje og byttes, vet ikke hvordan det blir me 6v på den når den er på en 12v motor. Må kanskje bruke 6v coil og.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #3 på: mai 03, 2011, 20:31:14 pm » |
|
Er jo et par ting på forgasseren også som har lyst på 12V, og viss du vil bygge 65en om til 12V er det jo litt rele og vinduspussermotor også, og muligens litt starter/svinghjulstrøbbel. Er det 12V svinghjul på 1600 må du ha 12V starter med tilhørende lager i girkassen, samt slipe litt plass til svinghjulet i 1200 girkassen. Under et lite bilde av 1200 fra 1962.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
TEL64
Medlem
Innlegg: 132
Bosted: Dokka
|
|
« Svar #4 på: mai 03, 2011, 23:25:36 pm » |
|
Ups, da er motoren komplett bortsett fra ei av de tre fjærene, men nå er 1600 motoren ute så da setter jeg inn den. Når det gjelder svingjul så regner jeg med at det er tilpasset orginalgirkassen i 63 modellen siden motoren satt der. Det er vel samme kasse som i 65`n vel?
Alt sitter jo på 1600 motoren, så da trenger jeg kun bytte pærer og eventuelt viskermotor firhåpentligvis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TEL64
Medlem
Innlegg: 132
Bosted: Dokka
|
|
« Svar #5 på: mai 04, 2011, 21:30:52 pm » |
|
Da er 1300 motoren inne, fikk tak i delene som manglet, starter ikke den setter jeg inn den andre. Systemet er nå tilbake til orginal med 6 volt, det mangler batteri. Hva ryker om jeg bruker ett 12 volts batteri for å prøvestarte?? Går det eller brenner coil, dymano osv opp`?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #6 på: mai 05, 2011, 21:15:59 pm » |
|
Jeg hadde ikke prøvd å starte en 6V bil kun med 12V batteri. Kan gå greit med 12V starthjelp, men da må det kobles bort med en gang det begynner å svive. Litt farlig for coil og choke o.l.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|