atufte
|
 |
« på: september 25, 2014, 21:39:01 pm » |
|
Bare lurer på hva folk foretrekker og bruke, og hvor dere handler? (Ja jeg vet de har på Unneberg bil, men har ikke så lyst til og kjøre i flere timer for og kjøpe litt motorolje  ) Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: september 25, 2014, 21:54:09 pm » |
|
Castrol Classic 20/50 og vi sender også med posten 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #2 på: september 25, 2014, 23:22:20 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #3 på: september 26, 2014, 01:09:38 am » |
|
Jeg bruker Biltema-olje (mineralsk 10-30) - har originalmotor. Men kjører aldri lenger enn 5000 km mellom oljeskrift, ofte mindre. Bytter alltid olje før motoren hensettes for vinteren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: september 26, 2014, 07:37:05 am » |
|
Jeg kjøper Castrol Edge 10w60 på Mekonomen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #5 på: september 26, 2014, 08:31:37 am » |
|
Royal Purple HPS 10W-40 i racemotoren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: september 26, 2014, 22:59:51 pm » |
|
Mobil Super 2000 10w40, delsyntetisk. Kjøpt på Europris, men finns også andre steder. Beregnet for eldre motorkonstruksjoner, skal bla ha høyt sinkinnhold, noe som anbefales i boblemotorer. Leste en anbefaling om denne på boxerville.se, og kjøpte den da. Vanlig olje å bruke før i tiden var 10 om vinteren, og 30 evt 40 om sommeren. Derfor anser jeg 10w40 som en perfekt olje i en boblemotor. Tykkere olje enn det gir dårligere flow, og derfor noe dårligere kjøling. Eneste fordel med 20w50 kontra 10w40 er bedre mekanisk lyddemping.
|
|
« Siste redigering: september 27, 2014, 22:56:45 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.
|
 |
« Svar #7 på: september 27, 2014, 00:08:25 am » |
|
Kjøper billig olje fra Biltema. Spiller ingen rolle, da den renner ut allikevel 
|
|
|
Loggført
|
Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #8 på: september 27, 2014, 03:10:20 am » |
|
Hei har Pennzoil 20-50 på lager bor i Spydeberg
Mvh Kåre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #9 på: september 27, 2014, 09:28:44 am » |
|
Kjørte på 20W50 før...
Nå går det i 10W40
Bytter 3-4 ganger i sesongen
Er derfor av billigste type...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #10 på: september 27, 2014, 09:31:46 am » |
|
Flere av de oljene som er nevnt over her er ikke noe særlig for dem som skal kjøre boble på vinteren i hvertfall. 20/50 olje blir som karamell i 10 minus. Husker selv jeg hadde 20-60 valvoline olje som jeg prøvde å helle ut i 15 minus bare for å prøve, den rant ikke ut... , men derimot en 5-30 olje jeg prøvde samtidig gjorde det. 0-30 eller 5-30 olje er fin olje å bruke fra nå av og til våren. 20-50 olje er fint på varme sommerdager eller fin å anbefale til folk til å bruke på vinteren hvis du vil overhale motoren dems etterpå 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #11 på: september 27, 2014, 11:08:57 am » |
|
Man kan fint kjøre på en 5w40 feks. Det er dette som er fint med fullsyntetiske oljer. De har en stabil viskositet, det vil si at den flyter nesten like bra når den er kald som når den er varm. Det er kun positiv effekt med det. En annen ting er sink, sink er et additiv som bidrar til å øke styrken på oljefilmen, en fullsyntetisk olje har lavere sinkinnhold (for å ikke ødelegge katalysatorer) men trenger heller ikke å inneholde sink da oljefilmen er gjerne flere ganger sterkere enn hva en mineral er.
En annen ting som er viktig å tenke på: En mineralolje skal ikke lagres i temperaturer lavere enn 0°c. En mineralolje takler også kuldegrader dårlig, selv om den blir varm igjen i motoren så vil den være tykkere om den ikke var utsatt for kulde. Så kjører man boble om vintern bør man kjøre på en syntetisk olje, mye på grunn av kaldstartegenskapene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #12 på: september 27, 2014, 12:46:45 pm » |
|
Jeg bruker Joe Gibbs HR Olje. Masse Zink og Fosfor som smører kam og løftere. og meget bra langtidslagrings egenskaper for oss som har slutta å kjøre på vinteren.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|