Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« på: mai 22, 2008, 18:02:24 pm » |
|
Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300? Mine erfaringer med min standard 71 modell 1300 er at bakenden "logrer" litt ved brå rattbevegelser og ved humper i sving. I tillegg er jo også styringen noe upresis. Jeg har sett flere produkter og modifikasjoner på nett, hva er deres erfaringer med: - Stab. stag til bakstilling? - Kraftigere stab. stag foran? - Stivere (f.eks.) gassdempere? - Forstillingsavstiver? - Er det mulig/noen prøvd å bytte til 02/03 "styremekanisme"? - IRS-girkasse på 1300? (mye jobb..?) - Annen avstiving? - Neg. camber? - m.m.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1 på: mai 22, 2008, 18:06:38 pm » |
|
kort fortalt er nok ombygging til IRS det som gir størst gevinst, så moderat senking og gode dempere/hjul.
Omfanget av en ombygging til IRS kommer an på hvordan bilen di ser ut og hva du kan gjøre selv. Har du allerede løftet av karossen, og har gode sveisekunnskaper eller kontakter, er det en relativt smal sak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #2 på: mai 22, 2008, 18:52:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #3 på: mai 22, 2008, 20:10:39 pm » |
|
Ellers har kjørestil en god del å si. Kort fortalt er riktig teknikk ved kjøring i sving med pendelaksler dette: sakte inn, raskt ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #4 på: mai 23, 2008, 12:12:26 pm » |
|
Grelland: IRS er nok å foretrekke ja. Men du sier gode dempere, har du noen erfaringer? aircooled.net mener det kan være bra med litt stivere bak, men beholde oljedempere foran? Gode dekk er jo en selvfølge, gjerne like foran og bak!?
Purity: Ja, gode artikler. Lest dem tidligere. Men er litt usikker på hva man skal konkludere med ut ifra dem. Han sier en ikke bør stive opp bakenden da en kan få for mye overstyring. (noe jeg ikke helt ser for meg på gatekjøring med std. motor?)
Pan: Heh, er jo klart sånn kjørestil er best, men ofte litt vanskelig å gjennomføre helt med liten motor!?
Men noen som har gode erfaringer med kraftigere stab-stag foran? Stiv demper bak? Hva med styring?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Madmartigan
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #5 på: mai 23, 2008, 13:53:25 pm » |
|
Etter å ha lest mye på shoptalkforums har jeg bestemt meg for å rpøve følgende på Pirayaen (har understell fra 65 modell 1300)
Kraftigere stabstag foran. 19mm var det vel. Senkespindler med skiver fra Kerscher Gode oljedempere bak og en camber compensator eller et Z-stag. Z stag er vel det beste??
Prøver dette først, kanskje det blir større prosjekt en gang med å montere IRS.
|
|
|
Loggført
|
Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
|
|
|
JR
Juniormedlem
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #6 på: mai 23, 2008, 20:59:31 pm » |
|
Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300?
Er av samme oppfatning som deg! Har følgende oppsett og bilen(1300S) sitter som et strykejern. Foran: 5,5" sprintstar et 26 175/65-15 dekk Puma, moderat senket ekstra eksentriske camber muttere. ca -1,30' camber 19mm stabstag for senket forstilling ett sett caster shims KYB GR-2 dempere, korte Bak: 5,5" sprintstar, husker ikke innpress, men bygger mer utover enn foran 175/70-15 dekk Senket ett ytre hakk KYB gas-a-just dempere Sway-a-way Camber kompensator Shimset Z-stag slik at det er aktivt hele tiden samme camber som foran(-1,30')
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #7 på: mai 26, 2008, 00:11:38 am » |
|
JR: Perfekt! Sånt svar jeg var ute etter. Men du har både Z-bar som er aktiv hele tiden, og camberkombensator - noen grunn til det? Prøvd med kun én av delene? Ellers har jeg lest meg opp litt, og finner mye god lesning på thesamba, bla.: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=245311&highlight=zbarVirker som de fleste liker større stabstag foran, gode dempere med stivest bak, men sjeldent enighet om bak: Z-bar (shimset, aktiv hele tiden, eller standard), Camberkombensator, eller Stab. stag. Alltid størst stag/stivest foran. Noen fler erfaringer på gatekjøring om hva som er nødvendig/tilstrekkelig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #8 på: mai 26, 2008, 08:27:26 am » |
|
jeg bruker justerbare gaz dempere fra Unneberg, da kan du stille dempe-effekten, og så skal jeg ha på stab-stag bak.
Jeg hadde en '61 boble med omtrent samme oppsett, og jeg eksperimenterte litt med dette med stabstag, og for å provosere fram litt resultater, kjørte jeg uten stabstag foran og IRS med 19mm stab stag bak. Det ble moro, men litt skummelt, siden bilen ble meget overstyrt. Kult i rundkjøringer, men ikke fullt så kult ved unnamanøver etc.
Tror det lureste er å sette på stivere stab foran hvis du setter på stab bak, for å beholde balansen.
Ellers så funker jo z-staget motsatt av et stabstag, så hva man oppnår med å shimse dette slik at det er "inne" hele tiden har aldri jeg skjønt, men mulig andre kan bidra mer der...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #9 på: mai 26, 2008, 13:55:08 pm » |
|
Etter hva jeg har forstått, er poenget med Z-staget at det skal gjøre bilen stivere bak når den har mye last. Staget ble introdusert samtidig med at fjæringa bak ble gjort mykere for å bedre komforten, men mye krengning bak og dertil hørende endringer i camber når man har mye last/er rask i svingen var ikke noe VW syntes var en god ide. Derav Z-staget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JR
Juniormedlem
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #10 på: mai 26, 2008, 19:28:47 pm » |
|
Z-bar'en er bare en hjelpefjær som skulle bli aktiv ved "mye" last. De gjorde vel bobla mykere bak ved å sette i mindre tosjonsfjærer for å gjøre den mindre overstyrt. Ved å shimse z-staget slik at det er aktivt hele tiden blir bilen stivere bak. Kunne sikkert bare kjøpt grovere torsjonsfjærer og droppa hele Z-staget... Z-stag og cambercompensator har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. Camber kompensatoren er der for å hindre hjulet å få positiv camber i brå svinger. Var et bilde av en boble som kjørte autoslalom på vw2you hvor man tydelig så dette.. Jeg har fulgt mye av oppskriften herfra: http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htmBilen sitter meget godt! Det er 2 ting jeg har tenkt å eksprementere med. Det ene er mykere dempere foran. KYB GR-2 er stive!! Har også tenkt å forsøke med ett sett caster shims til for å få enda mer caster. Har litt dårlig selvoppretting
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
JR
Juniormedlem
Innlegg: 75
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #11 på: mai 26, 2008, 19:29:54 pm » |
|
Og forresten stabstag bak til svingaksel er det veldig delte meninger om. Noen mener det er absolutt fy på en svingaksel bil.. Jeg har ikke tenkt å teste det ut..
|
|
|
Loggført
|
73 GTV
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #12 på: mai 26, 2008, 21:16:57 pm » |
|
Her et bilde av staget..
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #13 på: mai 26, 2008, 21:21:08 pm » |
|
Og her et bilde av hvordan ei boble med pendelaksler bak oppfører seg når den ikke er senket/ og når den er senket. En behøver ikke være Einstein for å skjønne ut av disse bildene at en pendelaksel-boble for betydlig sikrere kjøre-egenskaper hvis en senker den noe bak..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #14 på: mai 26, 2008, 21:48:27 pm » |
|
Porsche hadde i sin tid et enkelt opplegg bak for å forbedre kjøreegenskapene på 356en: ei enkel bladfjær som var festa ytterst ved hver pendelaksel, og midt på, ved girkassa. Funka visst som bare fy.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #16 på: mai 26, 2008, 23:21:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #18 på: mai 27, 2008, 19:41:29 pm » |
|
Jeg lagde en egen tråd på camber compensator på vw2you, men finner den ikke. Søkefunksjonen der er dessverre dysfunksjonell...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
|
« Svar #19 på: juli 28, 2008, 19:30:43 pm » |
|
Dette er allerede en veldig informativ og fin tråd, men jeg tenkte jeg kunne tilføye hva jeg gjorde til slutt: Jeg har valgt å ta det gradvis og har gjort følgende: Puma foran med alle ledd nye og kortede oljedempere og std. stab.stag. Ny std. styredemper. Bak er det nå gassdempere og std. z-stag. Bilen har seget litt bak og justert foran så den har ca. 15cm bakkeklaring. Jeg kjører på nye Nokian 185/60 dekk. Resultatet er oppløftende! Bilen er nå en god del mindre påvirket av sidevind og lastebiler. Den er forutsigbar og fast i svinger og tåler unnamanøvre bedre. Altså tilstrekkelig ved hverdagslig kjøring og kveldsturer på svingete veier! Disse erfaringene er til og med før ordentlig forstillingskontroll.. Så vet dere det! Magnus.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
trimco
Medlem
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder
|
|
« Svar #20 på: juli 30, 2008, 22:03:44 pm » |
|
kort fortalt er nok ombygging til IRS det som gir størst gevinst, så moderat senking og gode dempere/hjul.
Omfanget av en ombygging til IRS kommer an på hvordan bilen di ser ut og hva du kan gjøre selv. Har du allerede løftet av karossen, og har gode sveisekunnskaper eller kontakter, er det en relativt smal sak.
Dette er det vel delte meninger om. EBB kjører med sving, og hvem er det som følger han?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|