november 01, 2024, 01:42:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forbedring av kjøreegenskaper?  (Lest 6039 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: mai 22, 2008, 18:02:24 pm »

Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300?
Mine erfaringer med min standard 71 modell 1300 er at bakenden "logrer" litt ved brå rattbevegelser og ved humper i sving. I tillegg er jo også styringen noe upresis.
Jeg har sett flere produkter og modifikasjoner på nett, hva er deres erfaringer med:
- Stab. stag til bakstilling?
- Kraftigere stab. stag foran?
- Stivere (f.eks.) gassdempere?
- Forstillingsavstiver?
- Er det mulig/noen prøvd å bytte til 02/03 "styremekanisme"?
- IRS-girkasse på 1300? (mye jobb..?)
- Annen avstiving?
- Neg. camber?
- m.m.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mai 22, 2008, 18:06:38 pm »

kort fortalt er nok ombygging til IRS det som gir størst gevinst, så moderat senking og gode dempere/hjul.

Omfanget av en ombygging til IRS kommer an på hvordan bilen di ser ut og hva du kan gjøre selv. Har du allerede løftet av karossen, og har gode sveisekunnskaper eller kontakter, er det en relativt smal sak.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2008, 18:52:48 pm »

Anbefaler deg å lese gjennom disse to artiklene fra Aircooled.net :

Suspension Tuning Tips for Type 1 Swingaxle Beetles, IRS Beetles and Buggies
"Easy" Aircooled Engine Bolt On Modifications - Getting The Most Out Of Your Stock VW
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mai 22, 2008, 20:10:39 pm »

Ellers har kjørestil en god del å si. Kort fortalt er riktig teknikk ved kjøring i sving med pendelaksler dette: sakte inn, raskt ut.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #4 på: mai 23, 2008, 12:12:26 pm »

Grelland: IRS er nok å foretrekke ja. Men du sier gode dempere, har du noen erfaringer? aircooled.net mener det kan være bra med litt stivere bak, men beholde oljedempere foran? Gode dekk er jo en selvfølge, gjerne like foran og bak!?

Purity: Ja, gode artikler. Lest dem tidligere. Men er litt usikker på hva man skal konkludere med ut ifra dem. Han sier en ikke bør stive opp bakenden da en kan få for mye overstyring. (noe jeg ikke helt ser for meg på gatekjøring med std. motor?)

Pan: Heh, er jo klart sånn kjørestil er best, men ofte litt vanskelig å gjennomføre helt med liten motor!?

Men noen som har gode erfaringer med kraftigere stab-stag foran?
Stiv demper bak?
Hva med styring?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Madmartigan
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 23, 2008, 13:53:25 pm »

Etter å ha lest mye på shoptalkforums har jeg bestemt meg for å rpøve følgende på Pirayaen (har understell fra 65 modell 1300)

Kraftigere stabstag foran. 19mm var det vel. Senkespindler med skiver fra Kerscher
Gode oljedempere bak og en camber compensator eller et Z-stag. Z stag er vel det beste??

Prøver dette først, kanskje det blir større prosjekt en gang med å montere IRS.
Loggført

Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #6 på: mai 23, 2008, 20:59:31 pm »

Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300?

Er av samme oppfatning som deg!
Har følgende oppsett og bilen(1300S) sitter som et strykejern.

Foran:
5,5" sprintstar et 26
175/65-15 dekk
Puma, moderat senket
ekstra eksentriske camber muttere. ca -1,30' camber
19mm stabstag for senket forstilling
ett sett caster shims
KYB GR-2 dempere, korte

Bak:
5,5" sprintstar, husker ikke innpress, men bygger mer utover enn foran
175/70-15 dekk
Senket ett ytre hakk
KYB gas-a-just dempere
Sway-a-way Camber kompensator
Shimset Z-stag slik at det er aktivt hele tiden
samme camber som foran(-1,30')
Loggført

73 GTV
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #7 på: mai 26, 2008, 00:11:38 am »

JR: Perfekt! Sånt svar jeg var ute etter. Men du har både Z-bar som er aktiv hele tiden, og camberkombensator - noen grunn til det? Prøvd med kun én av delene?

Ellers har jeg lest meg opp litt, og finner mye god lesning på thesamba, bla.:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=245311&highlight=zbar

Virker som de fleste liker større stabstag foran, gode dempere med stivest bak, men sjeldent enighet om bak:
Z-bar (shimset, aktiv hele tiden, eller standard),
Camberkombensator,
eller Stab. stag.
Alltid størst stag/stivest foran.

Noen fler erfaringer på gatekjøring om hva som er nødvendig/tilstrekkelig?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: mai 26, 2008, 08:27:26 am »

jeg bruker justerbare gaz dempere fra Unneberg, da kan du stille dempe-effekten, og så skal jeg ha på stab-stag bak.

Jeg hadde en '61 boble med omtrent samme oppsett, og jeg eksperimenterte litt med dette med stabstag, og for å provosere fram litt resultater, kjørte jeg uten stabstag foran og IRS med 19mm stab stag bak. Det ble moro, men litt skummelt, siden bilen ble meget overstyrt. Kult i rundkjøringer, men ikke fullt så kult ved unnamanøver etc.

Tror det lureste er å sette på stivere stab foran hvis du setter på stab bak, for å beholde balansen.

Ellers så funker jo z-staget motsatt av et stabstag, så hva man oppnår med å shimse dette slik at det er "inne" hele tiden har aldri jeg skjønt, men mulig andre kan bidra mer der...

Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mai 26, 2008, 13:55:08 pm »

Etter hva jeg har forstått, er poenget med Z-staget at det skal gjøre bilen stivere bak når den har mye last. Staget ble introdusert samtidig med at fjæringa bak ble gjort mykere for å bedre komforten, men mye krengning bak og dertil hørende endringer i camber når man har mye last/er rask i svingen var ikke noe VW syntes var en god ide. Derav Z-staget.
Loggført
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #10 på: mai 26, 2008, 19:28:47 pm »

Z-bar'en er bare en hjelpefjær som skulle bli aktiv ved "mye" last. De gjorde vel bobla mykere bak ved å sette i mindre tosjonsfjærer for å gjøre den mindre overstyrt.
Ved å shimse z-staget slik at det er aktivt hele tiden blir bilen stivere bak. Kunne sikkert bare kjøpt grovere torsjonsfjærer og droppa hele Z-staget...

Z-stag og cambercompensator har egentlig ingenting med hverandre å gjøre. Camber kompensatoren er der for å hindre hjulet å få positiv camber i brå svinger. Var et bilde av en boble som kjørte autoslalom på vw2you hvor man tydelig så dette..
Jeg har fulgt mye av oppskriften herfra:
http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm

Bilen sitter meget godt!
Det er 2 ting jeg har tenkt å eksprementere med. Det ene er mykere dempere foran. KYB GR-2 er stive!! Har også tenkt å forsøke med ett sett caster shims til for å få enda mer caster. Har litt dårlig selvoppretting
Loggført

73 GTV
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #11 på: mai 26, 2008, 19:29:54 pm »

Og forresten stabstag bak til svingaksel er det veldig delte meninger om. Noen mener det er absolutt fy på en svingaksel bil..
Jeg har ikke tenkt å teste det ut..
Loggført

73 GTV
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 26, 2008, 21:16:57 pm »

Her et bilde av staget..



* IMGt1.jpg (37.57 KB, 1280x519 - vist 333 ganger.)
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 26, 2008, 21:21:08 pm »

Og her et bilde av hvordan ei boble med pendelaksler bak oppfører seg når den ikke er senket/ og når den er senket. En behøver ikke være Einstein for å skjønne ut av disse bildene at en pendelaksel-boble for betydlig sikrere kjøre-egenskaper hvis en senker den noe bak..  Øyerulling



* camber.jpg (44.89 KB, 640x465 - vist 348 ganger.)
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: mai 26, 2008, 21:48:27 pm »

Porsche hadde i sin tid et enkelt opplegg bak for å forbedre kjøreegenskapene på 356en: ei enkel bladfjær som var festa ytterst ved hver pendelaksel, og midt på, ved girkassa. Funka visst som bare fy.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mai 26, 2008, 22:26:12 pm »

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=39700&P=2&SID=1744792#ID36

Camber compensator: virkningen ser man i den lille figuren under.

« Siste redigering: mai 26, 2008, 22:55:49 pm av JTWE » Loggført
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #16 på: mai 26, 2008, 23:21:57 pm »

 Glad Glad Glad Noen tips ang  goe kjøre egenskaper på 1303 oxo ? stab-stag ? hardere fjæring ? camber - caster ?  Glad Glad Glad Glad Glad
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #17 på: mai 27, 2008, 11:16:05 am »

Kjempe!
Du har jo selvfølgelig spurt om dette før, JTWE! Glad
Forøvrig også en ganske fin diskusjon om forskjellene mellom de forskjellige stagene her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=115512&highlight=zbar

Takk for svar!
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: mai 27, 2008, 19:41:29 pm »

Jeg lagde en egen tråd på camber compensator på vw2you, men finner den ikke. Søkefunksjonen der er dessverre dysfunksjonell...
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #19 på: juli 28, 2008, 19:30:43 pm »

Dette er allerede en veldig informativ og fin tråd, men jeg tenkte jeg kunne tilføye hva jeg gjorde til slutt:
Jeg har valgt å ta det gradvis og har gjort følgende:
Puma foran med alle ledd nye og kortede oljedempere og std. stab.stag. Ny std. styredemper.
Bak er det nå gassdempere og std. z-stag.
Bilen har seget litt bak og justert foran så den har ca. 15cm bakkeklaring.
Jeg kjører på nye Nokian 185/60 dekk.

Resultatet er oppløftende!
Bilen er nå en god del mindre påvirket av sidevind og lastebiler.
Den er forutsigbar og fast i svinger og tåler unnamanøvre bedre.
Altså tilstrekkelig ved hverdagslig kjøring og kveldsturer på svingete veier! Glad
Disse erfaringene er til og med før ordentlig forstillingskontroll..

Så vet dere det! Glad
Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #20 på: juli 30, 2008, 22:03:44 pm »

kort fortalt er nok ombygging til IRS det som gir størst gevinst, så moderat senking og gode dempere/hjul.

Omfanget av en ombygging til IRS kommer an på hvordan bilen di ser ut og hva du kan gjøre selv. Har du allerede løftet av karossen, og har gode sveisekunnskaper eller kontakter, er det en relativt smal sak.

Dette er det vel delte meninger om. EBB kjører med sving, og hvem er det som følger han?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!