mai 17, 2025, 05:03:57 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her... (Lest 2577 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
Innlegg: 590
Bosted: Kragerø
1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
«
på:
april 20, 2020, 08:56:38 am »
Vi holder på og skal starte en 1300 dobbeltport (AB). Men, rotor står 90 grader(altså ikke 180) feil når reimskive står på TDC eller fortenningsmerket? Vi får ikke vridd fordeler langt nok da støpeprofil i bunn av fordeler krasjer med låsebolten. Vakuum klokka skal vel stå til venstre og ikke rett bakover? Har vi satt på feil fordeler??
C333B492-0293-4952-AD17-7E5D123AEE4C.jpg
(15.5 KB, 320x240 - vist 243 ganger.)
Loggført
Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
+Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
Innlegg: 590
Bosted: Kragerø
Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
«
Svar #1 på:
april 20, 2020, 08:59:26 am »
Bedre bilde og motor dreid en omdreining.
730A5ABC-BAFA-430A-939C-7605BF1A8F3F.jpg
(75.76 KB, 800x599 - vist 299 ganger.)
Loggført
Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
+Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7596
Bosted: Nøtterøy
Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
«
Svar #2 på:
april 20, 2020, 09:57:23 am »
Kan ikke si om du har feil fordeler, men det jeg gjorde "i gamle dager" når jeg kjørte med fordeler, var å sette motoren på TDC på #1, så sette på pluggledningen til #1 i det hullet som er nærmest, slik at du får justert den. Sett i resten av pluggledningene i riktig rekkefølge (4, 1, 2, 3). Noen fordelerlogg har støpt inn en liten offset på #3 for at den skal gå litt kaldere pga dårligere kjøling, men med denne metoden kommer du i gang i alle fall.
Det kan være at årsaken er at fordelerdrevet ikke står riktig på tannhjulet på veiva.
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
Innlegg: 590
Bosted: Kragerø
Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
«
Svar #3 på:
april 20, 2020, 10:16:12 am »
Takk for svar. Ja, jeg har også tenkt på om motor kan ha vært åpnet og drev satt litt feil (hvis det går..?) . Men ser på Superbeetle.com at vakum klokke står rett bakover så kan jo stemme at fordeler skal stå så vridd "mot klokka". Men da må vi se på klemme og bolt da fordeler krasjer i dette å man ikke får på pipe ved justering.
Loggført
Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
+Div andre ‘67 prosjekt
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 915
Bosted: Vinterbro
Ulf
Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
«
Svar #4 på:
april 21, 2020, 10:34:01 am »
Det er et litt hakk / spor i kanten på fordeler. Det er der rotor skal stå mot syl 1 ved øvre dødpunkt syl 1. Gjør den ikke det er nok drevet satt feil på.
Fullt mulig å jukse med kablene men punktene stemmer jo ikke da.
Loggført
Stolt medlem av highroofers.
ford consul
Nybegynner
Innlegg: 2
Bosted:
Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...
«
Svar #5 på:
april 21, 2020, 14:15:27 pm »
Hi, sorry this is in English . I am rebuilding a AB engine at the present .
I have replaced distributor drive gear etc.
I followed Haynes manual to set up, and my rotor was not correct to the book .
The rotor was 90 degrees off just as your photo shows at TDC
I looked back to a photo I had taken before stripping my motor and from the position
of the vaccuum device believe this "90 degrees off" is the correct position for a
1300 dual port AB engine with this type distributor .
I have a spare distributor (009) if I slot this into place the rotor lines up correct to the Haynes manual !!
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...