november 01, 2024, 01:38:57 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
DOT4 eller DOT5(silikonbasert) bremsevæske ?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: DOT4 eller DOT5(silikonbasert) bremsevæske ? (Lest 2183 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
DOT4 eller DOT5(silikonbasert) bremsevæske ?
«
på:
mai 11, 2022, 21:26:05 pm »
Har brukt DOT4 bremsevæske i alle år på bobla mi frå 1969, har slitt ein del med at bremseslangane går seg tett og kort levetid på bremsesylindere. Har fått et tips om å bruke silikonbasert bremsevæske for å unngå dette. Erfaringer med dette?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
Sv: DOT4 eller DOT5(silikonbasert) bremsevæske ?
«
Svar #1 på:
mai 11, 2022, 23:04:44 pm »
Har ingen erfaring med det, men fordelen som jeg vet om er at du ikke trenger å skifte bremsevæske på laang tid, da den ikke trekker til seg vann, slik vanlig bremsevæske gjør.
Men du må rengjøre alt av tank, pumper og bremserør før du bruker silikonbasert.
Loggført
Follo VW Klubb
SCC 14,257
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
Sv: DOT4 eller DOT5(silikonbasert) bremsevæske ?
«
Svar #2 på:
mai 12, 2022, 09:15:23 am »
Hjulsylindrene dine ryker fordi det trolig er rust i rørene som igjen skraper på stemplenes pakninger ved brems. Vi bruker silikonbasert bremsevæske på jobben og det er ikke noe å rope hurra for. I starten omdanner den vann til bremsevæske men når den blir mettet så holder det seg adskilt. Vannet blir liggende i ytterkant ut mot innsiden av bremserørene og det begynner ruste. Når vi skal byte tilbakeslagsventil og må bytte bremsevæske må vi derfor også bytte master/calipere/hjulsylindre fordi rusten som kommer ødelegger pakningene.
Hvis du mener at bremseslangene sveller så de blir tette og at du sliter en del med dette så ville jeg prøvd bedre kvalitet. Jeg har aldri slitt med dette uansett bil. Det er lettest med dot 4 mtp tilgjengelighet overalt. Skal du bytte burde du ideelt sett bytte bremserør/slanger/master/slanger fra tank til master/calipere/hjulsylindre.
Vi har selv prøvd å bare bytte bremsevæske på jobben da dot 4 og 5 bare skiller seg. Men det er vanskelig å få til ordentlig og det blir som regel noen lekkasje
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...