mai 28, 2024, 21:50:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan er hornet koblet, 59-modell  (Lest 1727 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: september 15, 2008, 21:53:20 pm »

Hornet til bobla mi funker ikke. Har byttet ledninger, men lurer litt på om det er riktig koblet. Hornet er koblet fra sikringsboks til horn og jordingkabelen går fra horn til en skrue på rattstammen (se bilde). Videre antar jeg at ledningstumpen i rattstammen er koblet til den samme duppedingsen på bildet.

Et par spørsmål:

1. Er dette normal kobling av horn? Ifølge Bentley-bokas diagram går jordingsledningen direkte fra horn til hornknapp. Jeg vet ikke om koblingen på bildet er standard eller noe en tidligere eier har mekket til.

2. Jeg har litt i overkant av 12V på minus-polen på hornet når tenningen er på. Etter endel diskusjon i garasjen mente vi at det ikke skal være strøm på den før hornknappen trykkes ned og kretsen er sluttet. Stemmer det?






* jording.jpg (73.29 KB, 640x480 - vist 170 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 16, 2008, 06:57:42 am »

Litt usikker på det bilde du har lagt ut der, men normalt er det vel en ledning fra hornknappen gjennom rattstammen ned til styresnekka. Kan hende det er i den enden problemet ligger. Mulig den ledningen du har bilde av der bare jorder selve røret til rattstammen. Hvis du måler fra minus til jord på tuta skal det være 12v. Du kan enkelt sjekke om tuta virker ved å legge en ledningstump fra minus på tuta til jord.

Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: september 16, 2008, 09:30:39 am »

Ledningen på bildet går inn i bagasjerommet og hele veien ned til reservehjulsbrønnen, ut gjennom et hull og er koblet til hornet.

Har ligget under bilen og åpnet inspeksjonsluka for styresnekka for å se om jordingsledningen i rattstammen kommer ut et sted, men kan ikke finne det. Er derfor vi mistenkte at ledningen i rattstammen bare er koblet ned til den knotten på rattstammen. Den knotten på bildet ser jo ikke ut som hjemme-mekk heller, så jeg skjønner egentlig ikke hva den er til for.

Når jeg måler på tuta fra minus til jord får jeg 12V, men når jeg jorder med ledningsstump direkte fra tuta, så kommer det ikke noe tut. Tuta er helt ny, kjøpt hos Unneberg, men den er kanskje defekt.

Enkleste er kanskje å fjerne jordingen på bildet og trekke ny jordingsledning gjennom rattstammen, men hvor på styresnekka skal kabelen komme ut?



Loggført

1969 Militær-buss
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: september 16, 2008, 14:47:03 pm »

thebugshop.org har en ganske utførlig forklaring av hvordan ledningene til hornet er lagt opp på diverse årganger av Bobla (se etter artikkel om hornwiring hell) Glad
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2008, 14:55:30 pm »

har du sjekka mellomstykket mellom rattstammen og styresnekka da? det skal sitte en ledning der som skal gå til jord.. ikke lett å forklare men.. hehe...
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: september 16, 2008, 15:54:35 pm »

Vet ikke om dette hjelper, men her er hvertfall koblingsskjema for bilen din:





Loggført

(o\ ! /o)

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: september 16, 2008, 16:10:57 pm »

thebugshop.org har en ganske utførlig forklaring av hvordan ledningene til hornet er lagt opp på diverse årganger av Bobla (se etter artikkel om hornwiring hell) Glad

Åhhh, den artikkelen var gull! Den må finleses Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!