juni 05, 2024, 07:58:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av mer motor i Bobla  (Lest 2743 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: oktober 09, 2008, 14:56:02 pm »

Jeg har sysslet litt med tanken om å få godkjent min nye 1915 i bilen (1961 boble) og må derfor oppgradere bremser.

Hva må jeg ha for å få dette godkjent i norge ? Skal beholde 5x205 boltsirkel.

tips mottas med glede....
Loggført

1961 T1 - Custom
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 09, 2008, 15:16:53 pm »

Jeg har sysslet litt med tanken om å få godkjent min nye 1915 i bilen (1961 boble) og må derfor oppgradere bremser.

Hva må jeg ha for å få dette godkjent i norge ? Skal beholde 5x205 boltsirkel.

tips mottas med glede....
vet at du får godkjent opptil 100 hk med skiver forran
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 09, 2008, 19:16:12 pm »

Så hvilke skiver må jeg ha ? Må jeg skyte helt til topps å kjøpe CSP ? Hva med bakhjula. Kan jeg kjøre med tromler der ?  Dersom jeg skal ha skiver med wide5, hva med sporvidde, må jeg også ha ny smalere puma ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 19:48:33 pm »

Du får godkjent opptil 100 hester med originale skivebremser (fremme) fra boble. Er usikker på om dette finnes til så "gammel" forstilling du har, men dette vet nok andre bedre enn meg.

For å få dette godkjent må du dokumentere motoreffekten (dvs. få "bremset" bilen/hatt den på ruller), for å vise at den er under 100hk. Møller bil, den norske VW-importøren har også tidligere gitt ut papirer vedrørende denne godkjenningen, men jeg er usikker på hvorvidt disse papirene må tas med til Biltilsynet på visningen eller ikke.

Jeg anbefaler deg å starte en dialog med biltilsynet om dette, da det pleier å gjøre de litt mindre vanskelige enn om du dukker opp og sier du vil ha godkjent økningen i av motoreffekt.

Skivebremser fra Kerscher eller CSP gir godkjenning for opptil 136hk (med skiver kun foran) og for 160hl (med skiver fremme og bak).
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 21:13:51 pm »

Den enkleste veien for å få godkjent inntil (<-- vel å merke) 136hk er som nevnt her å handle kerscher skvivebremser foran. Da får du med TÜV papirer, noe som biltilsynet liker godt for da har de dokumentasjon på at andre tok ansvar for at det var OK på bilen din.
Drawbacket er at det koster deg litt... 8k? noe slikt...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 21:23:43 pm »

Men da er det ok med tromler bak altså ? Gøy.

Hva med puma ? Hvor mye breiere blir det med wide5 skivebremser ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 21:27:24 pm »

Det kommer helt an på valg av skivebremser og om du skal ha dropspindler eller vanlige spindler.
Er det balljoint på bilen? din er vel 68 modell?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 09, 2008, 21:30:01 pm »

Min er en 61 modell med kingpin. Kingboltene og linkboltene byttet jeg rett før jeg solgte den sist så de håper jeg jeg kan beholde.
Loggført

1961 T1 - Custom
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 10, 2008, 00:09:28 am »

Finnes det 5bolts bremser til linkpin med TÜV papirer?
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 10, 2008, 19:44:54 pm »

trodde csp sine hadde det.. De som kommer fra tyskland.. For kommer de fra statene, er det samme bremser uten papirer.
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 13, 2008, 13:54:56 pm »

Nå også ventilerte med større kalippere
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=24924531288
Kanskje Jøran kan svare på om de kommer med TÜV-papirer?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 14, 2008, 07:07:31 am »

Hmm jeg har trodd at CSP wide 5 settet kom med TÜV for 100hk.. Hadde vært fin om Jøran kunne si noe om dette!?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 14, 2008, 07:36:47 am »

Det er kun ett av CSP settene som kommer med TÜV og det er vel det zero offset settet mener jeg å huske. Jeg har det settet med ventilerte skiver og vanlige ett stempels calipper og der er det ingen TÜV papirer med.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 14, 2008, 17:05:31 pm »

Har ventilerte skiver med TÜV, men til 4-bolt.

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 14, 2008, 18:52:31 pm »

Kanskje like greit å bare sende en mail til csp å høre hva de leverer tuv papirer på og ikke?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 14, 2008, 20:52:21 pm »

Kanskje like greit å bare sende en mail til csp å høre hva de leverer tuv papirer på og ikke?

Spørsmål til CSP: Which of your break kits come with TÜV papers?

Svar fra CSP: Our 5/205 solid-disc-brake-system for king/link-pin Beetles (up to 1965).

De har ikke TÜV på 66- kit med 205, men mulig de har et med 130 boltsirkel.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!