K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
|
« Svar #30 på: oktober 15, 2008, 19:50:19 pm » |
|
jepp boka er på ønskelista. er det noen spesielle beegnelser som sier at det er sugeturbo? står det noe sted på turboen. [/quote Sugeturbo er vel mer en betegnelse på måten den er oppsatt med gasser før turboen, ikke type turbo
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
|
« Svar #31 på: oktober 15, 2008, 20:13:48 pm » |
|
her er den turbon jeg har martin,,har ikke peiling på åssen type
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #32 på: oktober 15, 2008, 20:20:46 pm » |
|
Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740 God for over 200 hk og passer bra til den motoren Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
|
« Svar #33 på: oktober 15, 2008, 20:24:21 pm » |
|
Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740 God for over 200 hk og passer bra til den motoren Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin.
mye kan jeg selge den for tro?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #34 på: oktober 15, 2008, 20:28:50 pm » |
|
du må sjekke slakk i akselene (sideveis) opp og ned skal det være litt slakk og se på bladene for skader. pris er avhengig av stand.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold
|
|
« Svar #35 på: oktober 15, 2008, 20:30:25 pm » |
|
du må sjekke slakk i akselene (sideveis) opp og ned skal det være litt slakk og se på bladene for skader. pris er avhengig av stand.
ok,hvis den er i god stand da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #36 på: oktober 15, 2008, 20:53:38 pm » |
|
legg ut for salg og se hva folk byr
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #37 på: oktober 16, 2008, 09:14:53 am » |
|
Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740 God for over 200 hk og passer bra til den motoren Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin.
går det å få taki sånne tetninger eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #38 på: oktober 16, 2008, 09:45:52 am » |
|
Kan vel også være verdt å nevne at om du skal ut å handle turbo eller lete etter en på skroten bør du finne en som passer til ditt motorvolum og har oljekjølt opplagring. Nyere hightech greier kommer visst også med vannkjølte lagre etter hva jeg forstår?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Emil
Medlem
Innlegg: 197
Bosted: Sola
|
|
« Svar #40 på: oktober 16, 2008, 10:19:26 am » |
|
noen her inne som hvet hvor du får kjøpt ferdig turbo-kit? tenke da uten turbo, siden den har jeg selv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #41 på: oktober 16, 2008, 15:52:01 pm » |
|
så den slangen som går inn på toppen av turboen er altså til oljekjøling. som vist tidlig i tråden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kormi
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim
|
|
« Svar #42 på: oktober 16, 2008, 16:01:40 pm » |
|
så den slangen som går inn på toppen av turboen er altså til oljekjøling. som vist tidlig i tråden
Jepp, og smøring.. En turbo spinner på flere hundre tusen rpm, så smøring er vel så viktig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #43 på: oktober 16, 2008, 21:00:45 pm » |
|
å den olja vil da bli så varm at den damper å går ut i eksos utløp?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #45 på: oktober 16, 2008, 21:36:08 pm » |
|
å den olja vil da bli så varm at den damper å går ut i eksos utløp?
returnerer til oljekretsløpet enten i blokken eller greiest i dypsump der den varme oljen blandes med litt kjøligere. Smart å la turboen få kjøle seg ned litt etter hardkjør så ikke den forkulles i lagrene,har hørt dette tok knekken på mange Saab99 Turbo dengang fenomenet var nytt og spennende
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #48 på: oktober 22, 2008, 14:29:08 pm » |
|
er dette olje inn?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #49 på: oktober 22, 2008, 14:37:09 pm » |
|
Litt vrient å se, men er ikke den stussen på undersiden? I såfall er det nok ut, vil jeg tro.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #50 på: oktober 22, 2008, 14:48:19 pm » |
|
ja den står på undersiden. men hva er dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #51 på: oktober 22, 2008, 14:51:39 pm » |
|
olje ut.....
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #52 på: oktober 22, 2008, 14:56:00 pm » |
|
okey Jørn så det nederste bilde er ut olje med hvor er da inn? sjekka litt rundt å det som kom opp når jeg søkte på modell nr. var: SAAB 900 (8V, APC) 82-84 2.0L GAR TB0321
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #53 på: oktober 22, 2008, 15:03:00 pm » |
|
olje inn er 180 grader på motsatt side ja.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
SAS
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
|
« Svar #55 på: oktober 24, 2008, 20:02:23 pm » |
|
okey Jørn så det nederste bilde er ut olje med hvor er da inn? sjekka litt rundt å det som kom opp når jeg søkte på modell nr. var: SAAB 900 (8V, APC) 82-84 2.0L GAR TB0321
Om det er dette bildet du sikter til, er det olje inn.. Turboen var styggelig lik den som var på 740n min(Garrett T3), bortsett fra den saken som er skrudd på oljeutgangen. Det går en del olje gjennom turboen, og dersom den brenner/damper olje er den lekk. Det blir en del røyk av dette...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #56 på: oktober 24, 2008, 20:40:29 pm » |
|
Tommelfingerregeler att det minste huller inn.. da oljen har en tendens til å skumme i løpet av turen gjennom turbo og trenger mere "volum" og att det er gjenget hull for skikkelig nippel/hydraulikk nippel på INNTAKET Jeg mener dette er olje UT: og dette er olje inn:
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
SAS
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
|
« Svar #57 på: oktober 24, 2008, 21:12:34 pm » |
|
Da tror jeg at jeg fikk feil turbo til 740en, for der var største hull på det som ble oversiden. .. Slet litt med å få det tett også der. It all makes more sense now.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #58 på: oktober 24, 2008, 21:15:32 pm » |
|
er vel egentelig ikke noe "opp og ned" på en turbo , da du kan snu og vri mellomhuset , eksoshusetr og kompressorhus 360 grader for å tilpasse til de forskjellige oppsetta.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|