mai 28, 2024, 22:06:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan er det å godkjenne boble med Porsche motor?  (Lest 8692 ganger)
BeetleFan
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Skien


Vis profil

« på: desember 24, 2008, 22:11:33 pm »

Hei, er ny på dette forumet. Men er fornøyd sålangt! Glad

Jeg lurer på hvordan det er å godkjenne en boble med Porsche motor. Tenker på å sette det i en 1300/1302.

Hvilken porsche motor er lettest å sette inn?
Mye som må skiftes ut? Hvilke typer bremser..osv.


Takker så mye for svar.

God Jul   Glad
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: desember 24, 2008, 22:44:16 pm »

Å sette en Porsche-motor inn i en boble er ikke "bolt-on", kjempeenkelt eller noen av de andre tingene du helt sikkert har hørt fra noen "som kjenner noen som har gjort sånn og sånn", i alle fall ikke om du snakker om en 6-sylindret, vannavkjølt motor. Er det snakk om en firesylindret og vannavkjølt motor er det selvsagt mye enklere, men fortsatt mer arbeid enn å montere en original/trimmet boblemotor. Akkurat hvilke Porscher som ble levert med de forskjellige motorene vet jeg ikke, men 4-sylindrede luftavkjølte var nok på de tidligste, noen andre kan sikkert fylle inn her.

Er motoren under 100 hester får du dette godkjent med standard skivebremser fremme fra boble. Kommer du over denne grensen må du over på TÜV-godkjente bremser fra f.eks Kerscher eller CSP. Disse kommer i forskjellige utgaver, blant andre opp til 136 hester, 160 hester, begrensning på toppfart og lignende. Men dette blir som regel dyrt, minst 6-7000, så jeg anbefaler å holde deg under 100 hester (når du har bilen/motoren på ruller i alle fall Øyerulling) om du ikke har mye penger.

Jeg anbefaler deg å begynne med å trimme en 1600-motor og skaffe deg skivebremser fra en boble dette er det absolutt enkleste og billigste. Da lærer du også en god del om motorer/trimming, så kan du heller bygge større og kraftigere motor senere.
« Siste redigering: desember 24, 2008, 22:48:20 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: desember 25, 2008, 12:45:30 pm »

En 4 sylindret motor fra 356 / 912 vil vel være den eneste porschmotoren som er praktisk mulig å montere. Vi har jo sett eksempler på porsche styla bobler med luftkjølte 6 ere (søk på forumet etter sundt bobla) men dette innebærer veldig mye ombygging bak samt om det er mulig å godkjenne med reglene som finnes i dag er vanskelig å vite. En 4 sylindret porsche motor fra 356/912 koster ofte mer enn det smaker. Motorene er dyre og delene likeså.

Jeg ville enten kjøpt hjem en 1915 (1914) longblock med gassere fra USA med båtfrakt eller satt inn en 2,1 wasserbokser. Spørs jo litt hvor god du er til å skru/modifisere, men dersom du i utgangspunktet planla å putte en boble sekser i hekken må du jo være veldig flink.

Start gjerne med en trimmet 1600 som nevnt over her, men skrittet til en skikkelig produsert 1914 longblock (www.vwparts.net) er ikke så veldig langt. Johnny som bygget motorene på vwparts har sluttet så jeg vet ikke hva de gjør der nå, men søk etter vwparts.net på thesamba.com så ser du fort at dette er seriøst og ikke for dyrt. Styr unna alle som bruker gjenbrukte deler i sine motorer. De som bruker nye deler er ikke så mye dyrere.
Loggført

1961 T1 - Custom
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #3 på: desember 25, 2008, 12:55:38 pm »

Snakk med en som heter Alf Rønning Som bor på Nes ikke så langt fra Brumunddal.
Han blir ofte kalt dr. Porsche og har bygd en del ombygde vw er med porsche motor som er godkjente.
Loggført
BeetleFan
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #4 på: desember 25, 2008, 20:01:58 pm »

Takk for mange gode svar! Glad

Vil nok gjøre som dere sier, å begynne med å trimme en 1600 motor.

Men hvor mye kan du få ut av den motoren?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: desember 25, 2008, 20:28:28 pm »

hvor mange vil du ha? 50-500 hk
Loggført

Mvh

Marius
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 25, 2008, 20:30:55 pm »

I ekstremtilfeller kan du hente MYE ut av disse (til inspirasjon):
http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=3257.0
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1040.0

Ellers er vel denne kanskje mer relevant som en start for menigmann:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7475.0.html

Det finnes det masse bra stoff å lese seg opp på som grunnlag for å få kunnskap til det som en skal bygge. Både i bøker og på nettet. Her er noen greie innledende artikler:
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/t1hpeng.htm
http://www.cal-look.com/tech_home.shtml (Building a Reliable and Powerful Street Engine I-III)
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 25, 2008, 22:35:44 pm »

Snakk med en som heter Alf Rønning Som bor på Nes ikke så langt fra Brumunddal.
Han blir ofte kalt dr. Porsche og har bygd en del ombygde vw er med porsche motor som er godkjente.
Jeg kan garantere at du ikke klarer å få overbevist han til å ta en slik jobb med å sette inn en sekser i en boble med mindre du sitter på en STOR pengesekk som du vil bli kvitt..  Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: desember 26, 2008, 00:05:10 am »

Med gassere og fine topper er 240 mulig ut av esken.
Med samme motor pluss turbo så er 500 hester mulig.
Fine topper koster 25000 kroner.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: desember 26, 2008, 00:54:40 am »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1531.0

der er det en 1915 til salgs komplett for 21 lapper
« Siste redigering: desember 26, 2008, 12:29:22 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!