| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | «  på: juni 06, 2009, 01:57:35 am » |  | 
 
 Bytta nylig til Sprintstarfelgene inatt, men gleden varte ikke lenge for etter
 å ha kjørt noen meter for å stramme boltene osv.
 så skulle jeg prøve den ute på veien litt.. og da kom det pokker
 meg ulyder fra framsiden av bobla.
 Først så kommer det en gnisselyd mens jeg kjører,
 også banker det litt.
 
 Tok av kapslene i tilfelle disse tok tak i noe, men det hjalp ikke.
 
 Bilen rister ikke, men lydene kommer...
 Og når jeg hadde orginalfelgene på så gikk bobla som smurt, ikke en ulyd engang.
 
 Kan dette være pga. sprintstar har forskjellig størrelse osv. slik at den tar borti rusten på tromlene
 eller må det ordnes mer avstand fra felg og trommel?  Skal se mer på dette imorgen, men
 håper noen her har gode tips for nå er tiden knapp før første treff.
 |  
						| 
								|  |  
								| « Siste redigering: juni 08, 2009, 10:02:46 am av Varj » |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #1 på: juni 06, 2009, 01:59:13 am » |  | 
 
 !Felgene tar ikke borti karosseri / skjermer.. god god klaring der.
 
 Og det er 145 / 65 foran og 185 / 65 bak.
 
 Dette er ikke når jeg bremser, men når jeg kjører vanlig framover.
 |  
						| 
								|  |  
								| « Siste redigering: juni 06, 2009, 02:08:07 am av Varj » |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #2 på: juni 06, 2009, 02:46:33 am » |  | 
 
 Er jo heller ikke for lav, eller for høy...alt skal gå gæli til meg for tiden.
 |  
						| 
								| 
 |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Elliot 
								Supermedlem      
								Innlegg: 775
								  Bosted: AALESUND 
								Tlf 91160684
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #3 på: juni 06, 2009, 03:29:51 am » |  | 
 
 Kan det ha noe med lengden på boltene å gjøre?  |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 '57 T-2 Kombi'64 T-2 Doka (Castrol)
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| alask | 
								|  | « Svar #4 på: juni 06, 2009, 09:25:36 am » |  | 
 
 ja det var det første jeg tenkte på det er helt vanlig å måtte kappe boltene 5-10 mm for at de ikke skal ta borti bremsene inni tromlene  |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| wide5 | 
								|  | « Svar #5 på: juni 06, 2009, 11:25:26 am » |  | 
 
 De tar nok borti kanten på bremsebåndene. Mål hvor langt de stikker ut bak felgene, og mål dybden på gjengepartiet i trommlene.
 Petter'n.
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #6 på: juni 06, 2009, 12:25:25 pm » |  | 
 
 Der sier dere noe... hadde aldri tenkt på det. Skal sjekke ut dette om en liten time,
 så blir det vel å dra fram vinkelsliperen.
 
 Boltene: lange 12mm med 60 graders kon.
 |  
						| 
								|  |  
								| « Siste redigering: juni 06, 2009, 12:27:50 pm av Varj » |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Mr. Empiboy 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1928
								  Bosted: Skien. Og godt er det!   | 
								|  | « Svar #8 på: juni 06, 2009, 21:19:50 pm » |  | 
 
 Jeg hadde også samme problem. Sett en orginalbolt i en orginalfelg og mål hvor langt ut på baksiden de stikker. Samme målet skal du ha på de nye felgene med de nye boltene. Da blir de verken for lange eller for korte   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Se nøye på det jeg skriver.Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Mr. Empiboy 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1928
								  Bosted: Skien. Og godt er det!   | 
								|  | « Svar #9 på: juni 06, 2009, 22:18:17 pm » |  | 
 
 Ble foresten bra med felgene. Men det er ennå lenge til rammehodet på denne står i bakken   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Se nøye på det jeg skriver.Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #10 på: juni 07, 2009, 04:07:15 am » |  | 
 
 Jeg hadde også samme problem. Sett en orginalbolt i en orginalfelg og mål hvor langt ut på baksiden de stikker. Samme målet skal du ha på de nye felgene med de nye boltene. Da blir de verken for lange eller for korte  Skal følge opp det tipset der. Takk.   Blir opp tidlig imorgen for å bytte om dekka... igjen. |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #11 på: juni 07, 2009, 04:10:39 am » |  | 
 
 Kommer til å gi alle som svare i denne tråden en klem,om alt går som smurt etter kuttingen imorgen.
 Stod egentlig bare å klødde meg i huet da ulydene kom
 og lurte på om bobla slepte eksosen etter seg.
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #12 på: juni 08, 2009, 10:02:09 am » |  | 
 
 Fikk boltene som var brukt på boble før med sprintstarog da oppdaget jeg at det var 10 stk bolter som
 var kortet ned, mens resterende 10 var 'lange'.
 
 Er det faktisk slik at man kan ha lengre bolter bak?
 Er trommlene foran / bak foskjellige?
 
 Foran vet jeg iallefall at det må være korte, da det var der
 ulydene kom fra.
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Mr. Empiboy 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1928
								  Bosted: Skien. Og godt er det!   | 
								|  | « Svar #13 på: juni 08, 2009, 11:11:19 am » |  | 
 
 Gjør alle like. Da sparer du deg for problemer siden. Jeg hadde dette problemet både foran og bak på min. |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Se nøye på det jeg skriver.Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #14 på: juni 08, 2009, 12:35:54 pm » |  | 
 
 Gjør alle like. Da sparer du deg for problemer siden. Jeg hadde dette problemet både foran og bak på min.
 Greit, har 20 korta nå, så det blir ikke noe problem. Skal til garasjen rett etter jobb for å file klar boltene   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| vw56 
								Telehiv Jumpers 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 1567
								  Bosted: Darbu 
								Rust is not a crime..
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #16 på: juni 08, 2009, 19:54:43 pm » |  | 
 
 kan være bakhjulsllageret ditt. mitt gnissa å lagde fryktelig bråk og det ble bare værre   så til slutt røyk det.   bare en tanke som slo meg |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT |  |  | 
	| 
			| 
					
						| volkswagen1302 
								Seniormedlem     
								Innlegg: 391
								  Bosted: Grimstad   | 
								|  | « Svar #17 på: juni 08, 2009, 20:27:20 pm » |  | 
 
 bare jekk opp bilen og beveg hjulet fram å til bake, så kjenner du med en gang om lageret er gåent. |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 1971 Volkswagen 1302R.I.P 1969 Volkswagen 1300
 
 jada så sånn e det!!
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #18 på: juni 08, 2009, 20:29:08 pm » |  | 
 
 Det går litt treigt. kommer en skrapelyd (rusten skivebremslyd). |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Kjetil 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1459
								  Bosted: Toten   | 
								|  | « Svar #19 på: juni 08, 2009, 20:48:20 pm » |  | 
 
 hvis boltene var for lange, ville jeg vel tatt av trommelen og tatt en sjekk..  |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| RZR-Andy 
								Supermedlem      
								Innlegg: 2038
								  Bosted: Bergen 
								www.regenstadt.com
								
								
								
								
								
								     | 
								|  | « Svar #20 på: juni 09, 2009, 17:11:23 pm » |  | 
 
 Et lite knep når boltene skal kappes er å skru på en passende mutter inn til riktig lengde, og så kappe den. Da slipper du problemer med at gjengene ikke går i trommelen etterpå. |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Solan 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1238
								  Bosted: Bergen 
								Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #21 på: juni 09, 2009, 19:19:57 pm » |  | 
 
 Et lite knep når boltene skal kappes er å skru på en passende mutter inn til riktig lengde, og så kappe den. Da slipper du problemer med at gjengene ikke går i trommelen etterpå.
 ...bare pass på at ikke mutteren snurrer i takt med vinkelkutter'n...da blir bolten fort for kort (rimte, jo)... |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 '52 Typ 11c Boble ragtop'65 Typ 221 Mikrobuss 11W
 
 RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
 Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
 
 Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| JTWE 
								Supermedlem      
								Innlegg: 2198
								  Bosted:    | 
								|  | « Svar #22 på: juni 09, 2009, 19:43:17 pm » |  | 
 
 Sett boltene inn fra baksiden av en kassert trommel/skive og så kutt vekk det som skal - enklest å sette dem kant i kant og så kutte helt inntil. Når du skrur dem ut igjen så blir gjengene deformert igjen så de blir "riktige)
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Varj 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1529
								  Bosted: Trondheim   | 
								|  | « Svar #23 på: juni 09, 2009, 22:46:53 pm » |  | 
 
 Boltene ble kuttet på øyemål, men fikk tilsendt kappede bolter som stod på ei anna boble med
 de samme felgene og de korta boltene var av samme størrelse,
 så er nok i mål der.... hadde det ikke vært for omøbleringen inni
 trommelen. (Hører at noe er løst inni der)
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	|  |