november 01, 2024, 01:37:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor trøbbel  (Lest 3767 ganger)
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« på: april 07, 2010, 13:22:22 pm »

Driver å plundrer med en 1300 AB, har satt tenningen korrekt, ventiler er justert, Solex 31 Pict 3 satt til grunnjustering.
Når jeg startet motoren sviver den fint, men når du slipper ned turtallet til tomgang å gir full pupp fjusker den som bare juling før den kommer opp i turtall. På høyt turtall er det ingen problem, kun ved raske pådrag. Seine pådrag går fint.
Aks pumpa dusjer fint, men er usikker på hvor den skal stå, så jeg har prøvde flere varianter uten hell.
Satte på vakum fordeler for  se om det hjalp. Men akkurat det samme.
Bare for morro satte jeg på en Solex 30 Pict 2 som kom fra en enkelport 1300, men den oppførte seg helt likt.

Trenger noen innspill her, eventuell en snill Rogalanding til å ta en kaffekopp på Hommersåk.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: april 07, 2010, 14:08:31 pm »

Er du sikker på at fordeleren du har er korrekt til motoren din? Og er tenninga justert med tenningslampe på 3000 rpm, eller via hakkene på originalt reimhjul?

Det finnes et mål på hvor mye aks pumpa skal gi på et pump, men jeg har ikke disse målene i hodet. Finnes sikkert et sted på nettet. Kanskje verdt å teste?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 07, 2010, 14:22:29 pm »

Tenning er justert med lampe på gradert reimhjul. Vakumfordeleren kommer fra en F motor, 009`en en Kina modell. Men begge fungerer greit å man kan tydelig se at tenningen justerers ved turtall. Ligger rund 28-30 grader på 3000 pluss.
Mistenker at feilen ligger i forgasseren(e), men det skal jo ikke være så forbanna vanskelig å justerer med disse 2 skruene trodde eg...
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: april 07, 2010, 14:52:52 pm »

Jeg tror nok at deler av problemet ditt er 009 fordeleren også. VW designet fordeler og forgasser slik at disse passer sammen, så om du har original forgasser er det optimale å bruke en original fordeler som "hører til" forgasseren. Fordelen med vakuum-fordeler er jo nettopp at den er bedre å kjøre ved pådrag fra lave turtall.

Men et problem med gamle og brukte forgassere er jo vakuumlekkasjer. Foringen til spjeld-akslingen pleier å være gåen på gamle Solex forgassere. Og går ut i fra at du blocker av slangen for vakuum-opptrekk når du bruker 009'en?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #4 på: april 07, 2010, 15:10:34 pm »

holder en knapp på fordeleren... to forgassere oppfører seg sjelden på samme måte...  prøv en orginal fordeler Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 07, 2010, 15:25:47 pm »

En 009 på en original motor gjør nok mer vondt enn godt :-)
Er det stifter? Har du justert de?

Er jo fort gjort å prøve en originalfordeler istedet da...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 07, 2010, 15:50:10 pm »

Hvis dere leser så har jeg også prøvd med vakum fordeler som hører til Solexen. Men begge virker likt.
Kjører stift som er riktig justert åpning. Ved bruk av 009`en ble selvsagt vakum uttaket blendet.
Justerte tenningen høyere for å se om det hjelpte, det ble gjerne liitt bedre, men fortsatt ikke bra.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #7 på: april 07, 2010, 15:53:29 pm »

Har du sjekket om det kan være falsk luft ?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: april 07, 2010, 16:04:53 pm »

Veldig følsom for fuktig luft. Er all forvarming på plass?
Eksosvarme i det lille røret og forvarmet luft opp i luftfilteret. Forvarmet luft til luftfilteret er styrt av vakum, termostat og klaff. Belgen på klaffen er ofte defekt. Sjekk også at motortermostaten fungerer (Styrer klaffene i viftehuset). Hvis denne er åpen ved kald motor, vil ikke motoren oppnå korrekt driftstemperatur og kreve mere bensin. (Choke)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: april 07, 2010, 16:43:56 pm »

Har du prøvd med andre plugger?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #10 på: april 07, 2010, 17:34:12 pm »

den gasser som söm sto på 1300 ,,, oppførte seg ikke slik på 1300 når den ble kjørt med.Glad  ville og prøvd med nye plugger,, kansje opp med co litt.
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 07, 2010, 18:43:33 pm »

Har ingen forvarming, har blendet eksosen. Falsk luft har eg feilsøkt
etter med startgass. Helt topp. Plugger har eg ikkje skiftet, kan sette
inn noen nye der kansje. John Arne: er fortsatt min motor som står
i, har bare tatt coil,fordeler og forgasser fra den din. Jaja ny dag i
morgen. blir pluggbytte da. Under testingen har eg ikkje noe filter på
gasseren.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: april 07, 2010, 19:41:16 pm »

For meg høyres det veldig ut som det er noko kødd med akspumpa, evt tett dysa, sikker på att den spruter nok bensin?

Her finn du eindel info: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2010, 19:47:11 pm »

Jeg har prøvd dette trikset med startgass for å søke etter falskluft selv, og synes ikke det er så lett å merke om den suger falskluft eller ikke. Er det noe trøbbel med motoren, og den går ujevnt på tomgang osv. er det jo aldri gått å vite om det er startgassen eller noe annet som gjør at turtallet varierer. Så jeg ville nok sjekket foringen rundt spjeld-akslingen.

Suger den falskluft vil jo dette påvirke en evt. vakuum-fordeler også ser jeg for meg.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: april 07, 2010, 21:39:59 pm »

Antar temperaturen i lufta er mellom 0 og 10-12 grader C. Uten forvarming vil du få ising under/ i forgasseren. Dette bedrer seg når sommeren kommer. Jeg ville prøvd å ordne forvarmingen før jeg begynte med tenning og ventiler. Alle VW med forgasser eller monojetronic er følsomme for fuktig luft. (Ising)
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 08, 2010, 14:43:17 pm »

Byttet plugger idag, helt likt. Har ingen tro på ising, har aldri vært problem på noen av di andre motorene mine. Varmt å godt er det idag.
Setter nok bilen på tralle å kjører en tur til mr.Kai. Håper det ordner seg.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #16 på: april 10, 2010, 16:07:13 pm »

har akkurat hatt samme problem med min 1600 med pic 34 og 009 fordeler. der er forskjellige for/etter tenning på fordeler og gasser.
men fikk startet når den var nullstilt, tok deretter å vrei fordeleren mens jeg holdt ett turtall der den fusket til den gikk rent. sjekket med lampe etter på da var merkingen på reimhjulet way off men den fusket mye mindre.
mulig jeg har gjort alt feil men da var det egentlig bare finn justering på gasser igjen

er dette helt borti natta for folk si ifra
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #17 på: april 10, 2010, 16:42:28 pm »

Har tatt ut 1500 motoren som sto i 54'en min i går
var dobbelportet topper, 1600 gasser og fordeler med vakum på den.
Så om du trenger noe som virker er det bare å hente :-)
(var 6 V så kondensatoren bør vel byttes og så hadde jeg klippet den der tenning styrte ventilen i gasseren - men den trenge en jo ikke :-))
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 10, 2010, 17:05:59 pm »

Me kan snakkast på mandag om du kommer Torgeir.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 10, 2010, 20:22:03 pm »

Hvordan står det til med bensintilførsel og bensinpumpe?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: april 10, 2010, 21:06:02 pm »

har med meg en el. god pumpe på mandag om du vil låne den. Regulatoren min er og i omløp i klubben, kanskje du kan låne den og?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #21 på: april 10, 2010, 21:11:23 pm »

Eller gjer som meg...snu tenning 180 grader. det hjelpe og...
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: april 10, 2010, 23:48:30 pm »

he he.. da hadde han vel hatt større problem (om han ikke har flyttet pluggledninger)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #23 på: april 11, 2010, 11:13:35 am »

En kilde til falskluft er systemet med termostatventil og vakuum-klaff i luftfilteret. Hvis det er lekkasje her kan du få falsk luft i store mengder. Hadde nettopp det problemet på min 1300AB.

Kan jo prøve å plugge vakuum-ledningen bakerst på forgasseren, evt fra røret nede på innsuget, og se hva som skjer.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!