november 01, 2024, 01:11:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: el skjema 1600tp dynamo..  (Lest 994 ganger)
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« på: desember 25, 2011, 21:52:36 pm »

skal sette inn en 1600 tp i splittbussen.. splittbussen er -67 12v org.. den har hatt 1500 motor som jeg ikke får orden på.. mistenker at den har stått seg ihjel i løpet av 40 år... går fint på tomgang men er tregg under pådrag og kraftløs.. lettstartet er den alltid...

men...
jeg har en 1600 as motor som jeg vil smelle inn.. men lurer på om jeg bare kan smelle den rett inn for å få flyttet bussen for egen motor..(har den stående på jobb og den tar opp plass((bilverksted)) så må ha mulighet til å kjøre den ut og inn isteden..)
men dynamoene er forskjellige... noen som har koplingsskjema på denne?
motoren har stått i en bay -77-78..

eller er det greiset å bygge den om med deksler og dynamoen fra 1500'en? for som alltid blir det sikkert til at den blir stående i en stund når den først settes inn er jeg redd.. (kjenner meg selv såpass nå;))

kom med forslag folkens.. jeg trenger det... tiden begynner å bli knapp... vil ha bussen igang og kjørbar til våren/sommeren..
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: desember 26, 2011, 15:16:27 pm »

Regner med din 1600 har dynamo med 3 stikker på toppen? Slik som på det nest øverste bildet her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Da må du bytte ut ladereleet du har med en regulator som hører til en slik dynamo.
  • På eksisterende laderele har du en rød tykk ledning som går inn på B+. Denne skal nå inn på B+ skruen på dynamoen.
  • Du må også ha tre ledninger fra dynamoen inn på de tre tilkoblingene som er på laderegulatoren. De er merket med det samme på begge steder. DF, D+ og D-.
  • Da sitter du igjen med en løs ledning som forhåpentligvis er tynn og blå. Denne kobler du inn på regulatoren sammen med den andre på D+.
  • Test
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #2 på: desember 26, 2011, 17:34:48 pm »

takk så mye..Blunker
Loggført

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #3 på: desember 26, 2011, 19:09:58 pm »

husk å bytte clutch !  1600dp fra 76 er beregnet på nye typen utløser lager

1500 motor / girkasse er beregnet på gamle utløser lageret og trykkplate med ring

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!