juni 07, 2024, 06:54:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ta av sylindrene og montere igjen uten å splitte blokka?  (Lest 1703 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: juni 08, 2008, 10:44:27 am »

Har plukket ned mye av motoren min nå, og vurderer å ta av sylindrene for å få rengjort ordentlig. Får jeg disse på igjen uten større problemer?

Jeg har forstått at det ligger noen ringer rundt stemplene, må jeg ha noe spesialverktøy for å få stemplene med disse montert, inn i sylindrene igjen?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juni 08, 2008, 11:06:49 am »

Stempelringene må komprimeres for å få på sylindrene igjen. Et stålbånd eller en biltema sak fungerer fint. Søk på verktøy tråden så ser du noen varianter.

Sjekket du kompresjon på motoren før du demonterte? Det er jo en fin anledning til å skifte stempelringer/hone hvis det trengs.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juni 08, 2008, 11:45:03 am »

Stempelringene må komprimeres for å få på sylindrene igjen. Et stålbånd eller en biltema sak fungerer fint. Søk på verktøy tråden så ser du noen varianter.

Sjekket du kompresjon på motoren før du demonterte? Det er jo en fin anledning til å skifte stempelringer/hone hvis det trengs.
Etter litt leting i gamle tråder fant jeg disse tre forskjellige:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82433
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82451
http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nachladen.php?func=det&wkid=48505028383&rub1=Tools&rub2=Tools&artnr=10224a&pn=0

Sjekket ikke kompresjon nei (mest pga. mangel av verktøy til å sjekke dette), men tror ikke motoren er gått så langt at det blir nødvendig å hone sylindre/stempler. Et bytte av stempelringene er sikkert ikke dumt, ihvertfall på det stempelet hvor akselerasjonsrøret lå nedi, som var grunnen til at jeg åpnet motoren.

Takk for hjelpen! Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 08, 2008, 21:43:22 pm »

Viss du bytter stempel eller ringer bør du vel hone/rubbe litt i sylinderen vel eller tar eg feil i at det er vanleg praksis??
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 08, 2008, 23:06:38 pm »

Jeg ville nå kjøpt ny sats... Koster ikke allverden alikevel. Og da blor det helt 100..  Blunker
Stå på..
Petter'n.
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juni 09, 2008, 06:53:43 am »

Viss du bytter stempel eller ringer bør du vel hone/rubbe litt i sylinderen vel eller tar eg feil i at det er vanleg praksis??
Trodde dette var noe man måtte få folk med dyre maskiner til å gjøre jeg, skal alltids klare å gnikke litt inni der Rekker tunge

Jeg ville nå kjøpt ny sats... Koster ikke allverden alikevel. Og da blor det helt 100..  Blunker
Stå på..
Petter'n.
Såvidt jeg ser er både stempler og sylindre i god stand, så jeg føler ikke dette blir nødvendig. Det koster jo også en del, en rask titt i Hot-Shops prislister sa at det kom på rundt 2000, noe jeg ikke har lyst til å legge ut nå. Men takk for tipset Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 09, 2008, 09:07:29 am »

Kjøp deg et rimelig honesett på Biltema, og les deg opp på temaet før du begynner. Bytt stempelringer om de er slitte (mål åpningen iht. Haynes-håndbok) mens du er i gang, det har du ikke råd til å la være. Om sylindrene er speilblanke vil ikke stempelringene tette og du får kompresjonslekkasje inn i blokken. Det vil du ikke ha.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 09, 2008, 14:26:34 pm »

Kjøp deg et rimelig honesett på Biltema, og les deg opp på temaet før du begynner. Bytt stempelringer om de er slitte (mål åpningen iht. Haynes-håndbok) mens du er i gang, det har du ikke råd til å la være. Om sylindrene er speilblanke vil ikke stempelringene tette og du får kompresjonslekkasje inn i blokken. Det vil du ikke ha.
Takk for tipset! Sylindrene var ganske blanke på innsiden, så da tenker jeg at jeg legger til en slik på handlelista mi fra Biltema:
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82435

Kan jeg bruke stenene som følger med (280 korn, fin), eller bør jeg kjøpe grovere (enten 120 eller 180 korn) ?

Har både Haynes- og John Muir-boka, så da skal jeg nok finne ut av hvordan det gjøres.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!