juni 01, 2024, 04:27:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor er det strøm i ledningene mine?  (Lest 2132 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: februar 22, 2016, 06:37:11 am »

Høres jo kanskje rart ut, men burde jo ikke være strøm i disse..

Motor ute, og finner plutselig 12V på ledningen til ladelampen, og ledningen til oljetrykket?

Det har fungert før, og har ikke gjort noen endringer.

Tenning av = ikke strøm
Tenning på = 12Volt.



Trodde disse lampene fikk 12V på selve pæren, og jord fra motor?



Noen idéer?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: februar 22, 2016, 07:47:22 am »

Skal værer +12 V på oljetrykk når du skrur på tenning. Den har jord gjennom bryter og så i blokk. Usikker på ladelampa
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 22, 2016, 07:51:43 am »

Skal værer +12 V på oljetrykk når du skrur på tenning. Den har jord gjennom bryter og så i blokk. Usikker på ladelampa

Skal det være +12V på ledningen bak i motorrommet til oljetrykket? Hvor får den da jord fra?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #3 på: februar 22, 2016, 08:41:09 am »

Oljelysbrytaren er NC, Normally Closed. Det betyr at den normalt, når motoren er av, så er kontakten slutta, og den går til jord. Når + strømmen går frå tenningslåsen, gjennom lyspæra, og til oljelysbrytaren, så lyser lampa, til brytaren opner.
For å få brytaren til å opne, må du ha oljetrykk, og vips, lampa slokner Glad

Om du har likestrømsdynamo, er det på same mate; + frå tenning, gjennom lyspæra og til feltet på dynamoen(lager en liten elektromagnet), og gjorda gjennom dette. Når du så roterer dynamoen, begynner den å lage strøm pga elektromagneten du har laga. Då går straumen andre vegen, og du får + ut av feltet, mot lyspæra.
Når så lyspæra får + på begge sider, slokner den = lading Blunker

I korte trekk......
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 22, 2016, 08:44:24 am »

Jeg har +12Volt på begge ledninger bak i motorromemt, og ingen lys i speedoen.

Om det forklarer noe.


Ser jeg må ta meg kaffekopp nummer 2 for å få med meg siste post Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: februar 22, 2016, 09:40:19 am »

Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 22, 2016, 09:50:31 am »

Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.

Og pæren lyser ikke da den ikke er jordet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 22, 2016, 09:52:53 am »

Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.

Og pæren lyser ikke da den ikke er jordet?
Riktig.
Lyser med en gang du setter ledningen baki til jord.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 22, 2016, 09:59:24 am »

Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.

Og pæren lyser ikke da den ikke er jordet?
Riktig.
Lyser med en gang du setter ledningen baki til jord.

Da tester jeg det etterpå Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: februar 22, 2016, 23:20:49 pm »


Om du har likestrømsdynamo, er det på same mate; + frå tenning, gjennom lyspæra og til feltet på dynamoen(lager en liten elektromagnet), og gjorda gjennom dette. Når du så roterer dynamoen, begynner den å lage strøm pga elektromagneten du har laga. Då går straumen andre vegen, og du får + ut av feltet, mot lyspæra.
Når så lyspæra får + på begge sider, slokner den = lading Blunker

I korte trekk......


takk. lærte noe nytt der.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #10 på: februar 23, 2016, 10:46:56 am »

Strøm er lat og går alltid enkleste vei. Uten motstand vil glødetråden i en lyspære fungere som en ledning.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!