april 25, 2024, 14:18:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Har lyst, har sååå lyst!!!.....men er det mulig?  (Lest 1785 ganger)
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« på: desember 01, 2008, 15:57:49 pm »

Har lyst på noen ekstra hester på bilen, men det uten å gjøre noen "større" inngrep på bilen.
Nevnte det for en kamerat og han spurte meg da om hvorfor jeg ikke bare tok og satte på turbo/popoff eller no sånt. "Ja!" tenkte jeg men kom fulgte fort opp med spørsmålet "er det mulig på en originalmotor?"

Noen som kan noe om dette....? Rekker tunge
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: desember 01, 2008, 15:59:56 pm »

er nok ikke bare til å hive på en turbo uten at jeg er noen turboekspert, men emnet har vært diskutert før. Bruk søkefunksjonen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 01, 2008, 19:18:51 pm »

Hvordan motor har du?
Før du hører noe særlig mer på kompisen din, så les litt i denne trå'n eller bruk søkefunksjonen så blir du nok litt bedre kjennt med tema.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7821.0.html
Loggført
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 22:42:04 pm »

Har 1300 motor
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 01, 2008, 22:49:50 pm »

Bolt-on... i teorien, men ikke i praksis! Koster å være kar, gjør det også!
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=286
Loggført
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 23:00:23 pm »

Hahaha det koster alltids å være kar!! Gliser
hmmmm men ja jeg får nesten se det ann da, står andre ting først på lista Osteaktig
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: desember 09, 2008, 14:28:29 pm »

En motorsyklist og skribent (Arne Paulsen) sa det så fint da han blei spurt om trimming:
Jeg har en gammel Jawa som jeg ville trimme da jeg var ung. Så jeg kjøpte ei bok om trimming. Noe var lett å gjøre, noe annet var mer vanskelig ( og dyrt), så jeg gjorde de lette tinga og utelot de vanskelige. Resultatet blei at sykkelen brukte  dobbelt så mye bensin og gikk halvparten så fort....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 09, 2008, 18:26:46 pm »

Fakta er at du skal lete litt for å finne en bil/motor som er dyrere/vanskligere å trimme enn ei boble. Hvilken som helst annen bil (nesten) har rundt 100 hk. Det sier seg selv at når en har en 30-50 hk-motor konstruert rundt andre verdenkrig som utgangspunkt, så skal det en god del til bare for å få 100 hk.... Og jeg snakker da om ekte hk  Blunker
Nå er det jo mange som sier at "alt er relativt" , men det er nok ikke noe hokus-pokus å få ei boble som river av gårde...  Glad

For mange år siden skrev en motorjournalist i Vi Menn-BIL at det koster ca. tusen kroner pr. hestekreft hvis du skal regne med alt... Tror egentlig ikke det er så helt på jordet med mindre du har gratis tilgang til brukte deler og har en maskinpark som EBB på forumet her..
Går bilen fortere så trenger du bedre bremser,bedre kjøling osv. osv..
En annen ting er at komfort,lydnivå,bensinforbruk,holdbarhet,kjørbarhet osv. kan bli forverret selv om du koster på masse penger på trimming.. Ergo. trimming er ikke noen tryllestav og særlig ikke på ei boble. Hadde du feks. hatt en Audi S2, så er det jo ganske enkelt å chip-trimme den og du har 80-90 hk ekstra på minutter, som kjent er ikke chip-trimming noe ord som blir brukt ofte i sammenheng med en 40 hk 1300 boble motor. Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: desember 09, 2008, 18:33:05 pm »

[...]Hadde du feks. hatt en Audi S2, så er det jo ganske enkelt å chip-trimme den og du har 80-90 hk ekstra på minutter, som kjent er ikke chip-trimming noe ord som blir brukt ofte i sammenheng med en 40 hk 1300 boble motor. Blunker
Åjoda, senest i sommer var det en kamerat som lurte på om jeg skulle "chippe" motoren i bobla mi når jeg sa jeg skulle trimme den Rekker tunge Men han hadde heller ikke spesielt mye peiling på bak og frem på en boblemotor Øyerulling
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!