DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #90 på: januar 04, 2008, 11:05:51 am » |
|
(Gårs)Kveldens update.  Fikk satt saga i forstillinga i kveld. Holder på å kontrollmåle at det første tårnet ble 100% rett etter at jeg kortet rørene med 2". Har bare punktet det med 4 punkter nå, og kommer til å sette de tettere og tettere slik at det ikke slår seg før jeg helsveiser. Ble en del tankevirksomhet før jeg fant ut hvor det lønnet seg å kappe.  Har lyst til å sveise minst mulig på forstillinga så jeg tror jeg løste det på best mulig måte. Leter etter "dockingen" til det lille kameraet mitt så jeg får tømt det for bilder... : klø : En update med masse pics er under oppseiling så fort jeg finner den igjen. Ellers så gikk planen om å stå i sandblåsingsbåsen på ett verksted og få blåst alle delene "åt skogen" i dag  Båsen var desverre ute av drift for tiden... får se hva jeg finner på. Må få blåst snart før pulverlakkering..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #91 på: januar 04, 2008, 23:35:53 pm » |
|
Update  I kveld ble jeg ferdig med forstillingen. Woohoo! Min gamle var allerede kortet inn 3,5" men denne var fullstendig opprustet så her var det bare å få tak i en ny. Var litt i tvil om jeg skulle gjøre dette selv, men det er jo det man lærer av  Har sett mange forskjellige løsninger på denne operasjonen, men valgte til slutt å kappe torsjonsrørene helt ute ved dempertårnene. Første post... få bort gammel lakk og annen "skit"..  Valgte å kjøre "oldskool" med tanke på kappingen, baufil  Dette for å få minst mulig "sår" og mest mulig kontroll. Min nyinnkjøpte Bachosag fungerte som en drøm og det var faktisk en lettere jobb enn jeg først fryktet.  Etter noen minutter var tårnene av. Jeg kappet og sveiset en og en side for å kunne ha noe å måle/sammenligne med før jeg sveiset fast tårnet igjen.  Som nevnt i forrige post punktet jeg tårnene godt for jeg helsveiset disse. Dette for at ting ikke skulle slå seg ut av stilling. Jeg skjøv inn bærearmene under punktingen slik at jeg så at tårnene ble 100%. Sveiset også på igjen festet til styredemperen som jeg fjernet før modifiseringen. Etter å ha helsveiset og pusset sveiser ble resultatet slik:  Forstillingen er nå 4" smalere, akkurat så smal at jeg ikke trenger modifisere innerskjermen på bilen. Dere kan også se bunnplata på bilen bak som står oppreist og fri for TECTYL  Fikk også ordnet meg sandblåsing i kveld. Skulle få komme innom jobben til min gode nabo og låne kabinettet de har der neste torsdag. Ellers så sitter jeg nå og gjør ferdig bestillingen på en haug men betar fra statene. Selv skal jeg ha en haug med pakninger og annet "stæsj" til monteringen, og så har jeg fått en smørbrødlista av en kompis på grombetar til motoren hans. Planene videre i helga er å sveise ferdig fra undersiden på belgfestene bak. Når det er gjort er all sveising på bunnplata finito 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #92 på: januar 05, 2008, 00:02:49 am » |
|
tøft. den blir sikkerk fin denne bilen , snakka med deg på bugrun når du hadde den golf caben jeg kom med en rød ener gti og året etter med en hvit golf cab. sto oppe ved dere
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #93 på: januar 05, 2008, 00:12:46 am » |
|
Akkurat  Vi er på plass i år også...samme sted som alle de andre årene. Er du der så får du huke tak i meg igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #94 på: januar 05, 2008, 00:36:05 am » |
|
var der i år å men nede i svingen med boble  men var oppe og prata med rune andre. kommer du med den på bugrun?
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #95 på: januar 05, 2008, 00:46:16 am » |
|
var der i år å men nede i svingen med boble  men var oppe og prata med rune andre. kommer du med den på bugrun? Jepp, bublan i år. Får starte på torsdag skal jeg rekke ned til fredag med mine 34 hk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #96 på: januar 05, 2008, 00:52:06 am » |
|
må starte onsdag jeg da for jeg skal kjøre sammen med en med mindre hk en det hehe . fett gleder meg allerede bugrun bugrun
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #97 på: januar 05, 2008, 09:56:35 am » |
|
kan hende vi henger oss på i år. lenge siden nå var der i 2000, da med en svart lav II`er GTI. gleser meg til å se denna bilen ferdig. trur den blir midt i blinken får min smak.  stå på!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #98 på: januar 05, 2008, 17:37:45 pm » |
|
Godt jobbet, men hvordan blir det nå med den indre lagringen for bære armene. De sitter jo nå mye nærmere hverandre, så du må vel dytte de indre lagrene lenger inn for at de skal treffe riktig på bære armene opplagring flater.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #99 på: januar 05, 2008, 20:33:46 pm » |
|
Godt jobbet, men hvordan blir det nå med den indre lagringen for bære armene. De sitter jo nå mye nærmere hverandre, så du må vel dytte de indre lagrene lenger inn for at de skal treffe riktig på bære armene opplagring flater.
Har sett kapp og sveis er gjort mellom indre lagring og sentermutter for nettopp å hensynta dette. Men vet ikke selv om 5 cm grunnere lagring for bærearmene har noe å si??
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #100 på: januar 05, 2008, 22:01:38 pm » |
|
Fikk de lagrene lengre inn.. med litt makt  De flyttet seg sakte men sikkert ved at jeg banket inn bærearmen. Armene sitter nå helt som de skal. Dessuten er det kun lagret til de nedre bærearmene som var ett problem. De oppe trengte jeg ikke banke inn. Mulig at de er opplagret litt lenger ut enn vanlig, men tror ikke dette vil gjøre så mye. Jeg vurderte å kappe på midten siden opplagringen som holder fjærpakkene på plass ikke lenger er i bruk pga lufta, men fant du at sjansen for at forstillinga ville kunne slå seg var større da. Det er mulig jeg etterhvert bygger om til to belger foran også, og da kjøper jeg ferdig køstom-forstilling fra Airkewld. Gleder meg stort til å sandblåse og få lakkert alt til uka slik at jeg kan begynne å montere. Noe helt annet... hvordan er det å lakkere motorblokk/sylindere på 1200? Tenker litt på dette med varmegang osv. Er det noe problem? Motoren skal jo også få en aldri så liten shine før jeg monterer denne. Siden jeg kommer til å kjøre avtagbar bakplate på bilen så skal jeg lage en liten "rampe" som jeg sette motoren på (på gulvet). Da kan jeg bare trille bilen frem og motoren står igjen på gulvet, og omvendt når den skal inn i bilen igjen
|
|
« Siste redigering: januar 05, 2008, 22:25:03 pm av Thomas S »
|
Loggført
|
|
|
|
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #101 på: januar 05, 2008, 22:15:31 pm » |
|
Det er noen som har det ja 
|
|
|
Loggført
|
 73 Bay
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #102 på: januar 09, 2008, 00:48:04 am » |
|
Ikke gjort mye denne uka da jeg er syk om dagen, men jeg surra meg bort til Sunnaas i dag og fikk levert bakfelgene til bredding. Da er det bare å pusle videre med prosjektet så fort jeg er frisk igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #103 på: januar 09, 2008, 00:56:22 am » |
|
god bedring da 
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #104 på: januar 11, 2008, 08:20:33 am » |
|
(Gårs) kveldens update  Etter jobb fikk jeg lastet opp Caravellen med alle delene som skulle "blåses" og kjørte til naboens jobb. Første stop der var "oppvaskmaskinen"  Deilig med SKIKKELIG delevasker!  Etter noen minutter med varmt vann og høytrykk var delene fri for løs rust og annen skit.  Da var det bare å gjøre seg klar til noen timer foran dette kabinettet   2-3 timer senere var jeg tilbake i garasjen... denne gangen med reeeeeene "betar" : smil : Nå mangler bare grunning og lakk i kveld.    Sendte også en STOR bestilling av diverse snacks fra statene i går... $2250 gitt  (En kompis har en del motordeler på den sendingen da... så alt ække mitt)
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2008, 08:22:06 am av Thomas S »
|
Loggført
|
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #105 på: januar 13, 2008, 21:04:54 pm » |
|
ser du skriver at du ikke trenger å modifisere kaross når den har blitt 4" smalere, er det ikke noe problemer? må nesten smale min puma også.. vet du om denne er lik original i utseende og størrelse.. og evt om 66 kaross er forskjellig fra din..noe jeg ikketror.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #106 på: januar 13, 2008, 23:04:07 pm » |
|
ser du skriver at du ikke trenger å modifisere kaross når den har blitt 4" smalere, er det ikke noe problemer? må nesten smale min puma også.. vet du om denne er lik original i utseende og størrelse.. og evt om 66 kaross er forskjellig fra din..noe jeg ikketror.
4" totalt skal gå akkurat på det kjente "håret" når man smaler inn ball joint forstillingen 66-en din skal vel være identisk med min foran. Husk at du også må korte inn begge styrestagene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #107 på: januar 13, 2008, 23:04:27 pm » |
|
Helgas update...Fikk svingt meg litt i garasjen igjen i helga. I tillegg til å grunne alle delene som jeg sandblåste (glemte seff ta bilde av de..) så fikk jeg snudd flyndra slik at jeg fikk sveiset ferdig det siste. De fremre festene fikk noen ekstra "larver" fra undersiden.  For å få maksimal styrke i brakettene til belgene bak så fikk jeg sveiset inn forsterkninger mot "dempertårnene".    Finito...  Så var det å gå over hele bunnen slik at jeg fikk av de siste restene med tecylen som satt i profiler etc..   Fikk fjernet begge jekkefestene bak da disse hadde fått seg en trøkk... (og de vil ta i bakken når jeg slipper bilen helt ned) Da fant jeg den eneste rusta som er på plata. Fukt og skit har lagt seg mellom festet og bunnplata. Her blir det å sveise inn ny plåt. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #108 på: januar 13, 2008, 23:08:43 pm » |
|
Go Go! Bra Tråd! Fortsett slik 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #109 på: januar 13, 2008, 23:13:53 pm » |
|
vet det med styrestag.. er det mye pes.. eller er det bare å gjenge videre.. takk for info.. er i vurdering om ny 3.5" forstilling eller smale den jeg har.. enkleste er vel å bestille ny.. men vi får se.. jeg har min helt senket på puma nå.. uten spindler. og da stopper de i lyktebrønn og skjermkant, så spindler bør vel også vurdres tenker jeg.. men ellers er denne tråden knall.. gleder meg til å se endelig resultat.. var forresten jeg som kjøpte frem demperne dine... funker de.. men som sagt, hjulene er problemet.. skal skaffe meg 135...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #110 på: januar 13, 2008, 23:23:00 pm » |
|
Ikke noe pes å kappe styrestagene. Du må gjenge de opp igjen etter du har kappet så husk å kappe i den enden med vanlige gjenger så slipper du få tak i en gjengetapp med "links"  Kapp heller flere ganger istedet for å kappe de for korte første gangen. Er litt jobb å korte inn forstillingen så å kjøpe en ferdig 3.5" med styrestag er kanskje verdt pengene 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #111 på: januar 13, 2008, 23:26:39 pm » |
|
skal den lakeres under?
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #112 på: januar 13, 2008, 23:51:45 pm » |
|
skal den lakeres under?
Har ikke helt bestemt meg om den bare skal ha lakk eller om jeg skal ha tectyl. (kun sommerbil) Den gamle tectylen måtte av uansett da den begynte å bli gammel og tørr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #113 på: januar 14, 2008, 00:03:26 am » |
|
letteste er jo tektyl og så lav denne blir blir det sikkert en ripe eller 2 med lakk  men konge med lakk da , skal du det må du pusse masse med sandpapir og vaske med tynner da. kult hvis du lakker 
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #114 på: januar 14, 2008, 00:42:55 am » |
|
kult hvis du lakker  ... med flake 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #115 på: januar 14, 2008, 19:16:29 pm » |
|
"your order will be shipping out for you today" Åååååhhh *glede seg* Sendingen fra Statene med masse snacks går i dag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #116 på: januar 14, 2008, 19:42:57 pm » |
|
tror du at du kan informere meg om hvilken side av styrestag som bør kuttes.. ang links gjenger...takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #117 på: januar 14, 2008, 19:53:00 pm » |
|
tror du at du kan informere meg om hvilken side av styrestag som bør kuttes.. ang links gjenger...takk
Det merker du fort nå du løsner endeleddene. Kapp i den enden hvor endeleddet går lengre inn på staget når du vrir det MED klokka. ...altså vanlige gjenger. Er du usikker så lar du noen gjøre jobben for deg  Er "ganske" viktig at dette blir gjort skikkelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWType1
Nybegynner

Innlegg: 16
Bosted: Rjukan - Tinn
|
 |
« Svar #118 på: januar 16, 2008, 14:56:21 pm » |
|
Når det gjelder bunnplaten ville jeg lakket den, og så behandlet den med en form for understellsmasse. Får en understellsmasse som ikke blir hard, og trekker seg sammen igjen når man får riper. en slags "glidelås-effekt". Men husker ikke navnet på dette da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #119 på: januar 17, 2008, 23:41:45 pm » |
|
Kveldens updateNy kveld i garasjen. Mye jobbing om dagen så det har blitt lite skruing denne uka. Nå er i hvertfall flyndra klar under. Fikk kappet ut restene etter jekkfestene og sveiset inn ny plåt. Blir ikke noen jekkfester på bilen da jeg synes disse bryter litt med hele "looken"   Prøvemontering for å se at alt er som det skal. *glede seg til montering* !!!  Har "lagt" første strøk med ruststopper slik at flyndra kan få primer/lakk/tectyl under i helga. Ett lite spm.. hva kan jeg legge alle slike bolter i for å få bort rust osv. Boltene er jo bra, men de ser jo ikke spes pene ut når jeg begynner å montere disse mot alle de nye og lakkerte delene. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|