Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #300 på: mars 02, 2008, 13:01:13 pm » |
|
De fleste demperne har "kåpe" over selve stangen, og da blir de montert med kroppen ned. Men du har et godt poeng når du monterer de slik du gjør siden du ikke har noen beskyttelse mot møkk.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #301 på: mars 02, 2008, 14:44:28 pm » |
|
Hadde overhode ikke noe problemer med å montere 4bolt tromlene på kort aksler jeg. Glei på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #302 på: mars 02, 2008, 17:51:55 pm » |
|
Hadde overhode ikke noe problemer med å montere 4bolt tromlene på kort aksler jeg. Glei på.
Jeg så nå at den akselen jeg prøvde på var litt "ruskete" i ytterkant. Skal pusse litt forsiktig slik at den glir litt lettere. Den andre siden skled den lettere på  Uansett må jeg få dreid av kransen på tromlene slik at jeg får på mutteren. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #303 på: mars 02, 2008, 23:12:07 pm » |
|
*Søndags update*Selv om sola skinte i Oslo i dag så valgte jeg å tilbringe dagen i garasjen  Er bare å gi full gass nå slik at bilen blir ferdig så fort som mulig, ser jo ut som om våren kommer tidligere enn ventet i år. FIkk montert ferdig bremsene bak, inkl. nye brekkvaiere.  Air Ride'en er nå ferdig montert bak. Mangler bare å strekke slangene fra kompressoren. Disse skal legges inne i tunnelen midt i bilen.  Snudde også mansjettene på drivakselrørene slik at ikke skjøten er øverst  FIkk ett par hint om at dette ikke var spesielt lurt på en ekstremt senket bil.  Måtte jo også prøvemontere denne, EMPI shifter   Avsluttet kvelden med å starte på forstillingen. Fikk fjernet alle "lokkene" på bærearmene.  To be continued....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #304 på: mars 03, 2008, 00:15:06 am » |
|
Åh det er NÅ det blir spennende!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #305 på: mars 03, 2008, 00:29:28 am » |
|
Dette blir utrolig bra! Nice work
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #306 på: mars 03, 2008, 00:44:12 am » |
|
Åh det er NÅ det blir spennende!
Ohh yes 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #307 på: mars 03, 2008, 00:49:39 am » |
|
Dette blir utrolig bra! Nice work
Takker og bukker  Har fått noen kommentarer av folk som har kikket på prosjektet i garasjen som "du kan jo nesten ikke kjøre med denne, for da blir den jo møkkete"  Er jo litt sant, utrolig å bruke så sykt mye tid på noe som ikke vil synes..hehe. MEN, jeg (og dere) vet jo hvordan det ser ut under da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #308 på: mars 04, 2008, 00:06:29 am » |
|
*Update* Ble noen timer i kveld også gitt  Fortsatte der jeg slapp i går med fortstillinga. Startet med å slippe "kransen" på bærearmene slik at skivene har ett flatt/rett underlag.   Har fått ut det meste av fettet i forstillinga, men for å være på den sikre siden tapet jeg igjen enden slik at jeg ikke skulle få fett inn i erstattningsrøret til fjærpakka.  Begge rørene på plass. Skal bruke Locktite på de store boltene slik at de ikke løsner. Det skal også monteres ett lite kulelager mellom de to store skivene. Lagret ser ut som ei skive. Tar bildet av dette når jeg skal dra til boltene. (Må kjøpe Locktite først  )  Etter litt "trimming" med Dremel'en, så var det perfect fit for skivene..  Voila..   Noen som vet hvor jeg får kjøpt den "sterkeste" Locktite'en i Oslo? Hvis jeg har skjønt det riktig så er det den grønne som er ekstra sterk. Har lite lyst at disse boltene løsner for å si det slik. TESS er ett tips jeg har fått, men åpningstida der passer ikke helt med min "timeplan" på jobben denne uka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #309 på: mars 04, 2008, 01:51:39 am » |
|
det finnes et utall varianter av loctite, hør med noen sjapper som har peil. ,em det er vel gjengelåsing du ønsker her, tenker jeg... så er det i alle fall litt færre valg...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #310 på: mars 04, 2008, 02:02:14 am » |
|
Merker at jeg plutselig blei litt skeptisk, til at færpakka blir byttet ut med den stanga med bolter i hver ende.... redd alt som ikke har skikkelig "låsing" i ei forstilling, hadde likt den bedre om det kom gjnger ut fra stanga slik at man kunne skru fast med kontra muttre. Eventuelt hvis man ikke skal ha bilen høy i det ene hjørnet og lav i det andre, bare dropper å feste fjær pakka på midten i en puma forstilling og fester armene på vanlig måte.
Men men det har vel fungert på uttallige biler før..
Bortsett fra mitt lille redselsanfall over her må jeg si at detta ser skikkelig bra ut...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #311 på: mars 04, 2008, 07:27:22 am » |
|
Merker at jeg plutselig blei litt skeptisk, til at færpakka blir byttet ut med den stanga med bolter i hver ende.... redd alt som ikke har skikkelig "låsing" i ei forstilling, hadde likt den bedre om det kom gjnger ut fra stanga slik at man kunne skru fast med kontra muttre. Eventuelt hvis man ikke skal ha bilen høy i det ene hjørnet og lav i det andre, bare dropper å feste fjær pakka på midten i en puma forstilling og fester armene på vanlig måte.
Men men det har vel fungert på uttallige biler før..
Bortsett fra mitt lille redselsanfall over her må jeg si at detta ser skikkelig bra ut...
Jeg var også litt skeptisk før jeg bestilte, men dette er en vel utprøvd løsning som AirKewld går god for. Rørene som benyttes er av skikkelig kvalitet og boltene går nesten 10cm inn i rørene på hver side. Har sett løsninger hvor man har byttet ut røret med en lang gjengestav og som du sier kjører med muttere på hver side. Jeg vurderte dette selv også, men ble fortalt at jeg ikke trengte dette og at løsningen som er levert uten tvil holder mål  Kombinert med den sterke LocTite'en som krever varme for å få ting løs igjen så har jeg stor tro på dette. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #312 på: mars 04, 2008, 09:53:21 am » |
|
det finnes et utall varianter av loctite, hør med noen sjapper som har peil. ,em det er vel gjengelåsing du ønsker her, tenker jeg... så er det i alle fall litt færre valg...
Loctite 222: Svak styrke Loctite 243: Medium styrke, sitter godt men kan vanligvis demonteres med vanlig håndverktøy. Loctite 270: Sterk. Disse sliter man vanligvis litt med å få løs igjen. 243 er vel den som selges 90% av tilfellene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #313 på: mars 05, 2008, 22:51:38 pm » |
|
*Update* Fikk kjøpt meg Loctite i går. Ble den grommeste utgaven så jeg kan vel egentlig bare drømme om å få løsnet dette igjen   Fikk derfor montert ferdig forstillinga. Først ut var de spesielle lagrene som ligger mellom de to store skivene. Disse ble smurt inn med litt fet før boltene ble montert. Skive..så lager...  ..så skive igjen.  Så var det å måle opp slik at rørene stakk like langt ut på hver side, sause inn boltene med Loctite og stramme til. Dro til akkurat til armene ikke kunne flyttes, så løsnet jeg en 1/2 runde tilbake.  Så var det å få montert luft-demperne foran. Begynner å ligne bil igjen. Fikk montert alt bortsett fra spindler og tromler (må borre opp hullet til styrestagene i spindlene først)  Glad og fornøyd over å ha byttet endeledd på styrestagene... helt til jeg fant ut at jeg har kjøpt feil  Disse var jo mye spinklere enn de jeg skal ha. Jeg har nok kjøpt opptil --> 68 og ikke fra 1968 --> Så hvis noen trenger helt nye endeledd til begge styrestagene (til [FONT="Arial"]før[/FONT] 1968 mod) så har jeg dette tilsalgs. Da blir det å bestille oppe 4 nye og håpe på bedre lykke denne gang  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #314 på: mars 05, 2008, 23:52:55 pm » |
|
Utrolig bra dokumentert, dette prosjektet - forbilledlig pionerarbeid på flere måter! Tenker det blir en deilig følelse å svinge denne ut fra garasjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #315 på: mars 06, 2008, 00:01:03 am » |
|
Utrolig bra dokumentert, dette prosjektet - forbilledlig pionerarbeid på flere måter! Tenker det blir en deilig følelse å svinge denne ut fra garasjen  Hehe ja, gleder meg. Egentlig så gleder jeg meg mest til å få på hjula, løfte på karosseriet for prøvemontering og så slippe den helt ned for å se hvor lavt dette egentlig blir  Det artige er jo at det ikke er så lenge til.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #316 på: mars 06, 2008, 00:48:35 am » |
|
Med detta tempoet so vert da ikkje lenge til, nei 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #317 på: mars 06, 2008, 10:47:21 am » |
|
Så var det å måle opp slik at rørene stakk like langt ut på hver side, sause inn boltene med Loctite og stramme til. Dro til akkurat til armene ikke kunne flyttes, så løsnet jeg en 1/2 runde tilbake.
Ser bra ut dette her! Men jeg lurer på en liten praktisk ting, hvordan får du holdt igjen stanga når du skal skru en halv omdreining tilbake? Eller stramme til for den saks skyld?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #318 på: mars 06, 2008, 12:02:15 pm » |
|
Så var det å måle opp slik at rørene stakk like langt ut på hver side, sause inn boltene med Loctite og stramme til. Dro til akkurat til armene ikke kunne flyttes, så løsnet jeg en 1/2 runde tilbake.
Ser bra ut dette her! Men jeg lurer på en liten praktisk ting, hvordan får du holdt igjen stanga når du skal skru en halv omdreining tilbake? Eller stramme til for den saks skyld? Jeg dro til den umbraco skruen som sitter originalt på midten av forstillinga  Den låste da røret for å flytte på seg, både rundt og ut til sidene. Så løsnet jeg den bare igjen når alt var slik det skulle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #319 på: mars 06, 2008, 12:08:18 pm » |
|
Smart ;-)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
    
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #321 på: mars 06, 2008, 15:06:03 pm » |
|
Dette ser jo bra ut  . Nydelig finish på sakene. Men må si jeg også stusser litt over noen løsninger her på dette airkewld settet. Det jeg henger meg mest opp i er at hullet som før var til fjæra i bærearmen nå plutselig blir en slags lagerflate for røret som holder de to sidene sammen. Ikke mye lagerflate å snakke om her gitt. Og det vil jo bli bevegelse her når det ene hjulet går opp samtidig som det andre feks gå nedover. Ser for meg ut til at man får noen nye "slitepunkter" her på deler som i utgangspunktet ikke er laget for dette. Hmmmmm. Bare lurer altså. Har selv hatt lyst på et slikt sett lenge, så det er gøy å følge med i tråden din  .
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #322 på: mars 06, 2008, 15:51:31 pm » |
|
Dette ser jo bra ut  . Nydelig finish på sakene. Men må si jeg også stusser litt over noen løsninger her på dette airkewld settet. Det jeg henger meg mest opp i er at hullet som før var til fjæra i bærearmen nå plutselig blir en slags lagerflate for røret som holder de to sidene sammen. Ikke mye lagerflate å snakke om her gitt. Og det vil jo bli bevegelse her når det ene hjulet går opp samtidig som det andre feks gå nedover. Ser for meg ut til at man får noen nye "slitepunkter" her på deler som i utgangspunktet ikke er laget for dette. Hmmmmm. Bare lurer altså. Har selv hatt lyst på et slikt sett lenge, så det er gøy å følge med i tråden din  . Tror ikke dette blir noe problem altså. Misjonen til boltene og røret er egentlig bare å holde bærearmene i forstillinga. Det lille lageret mellom de to skivene er til for at, som du nevner, ett hjul skal kunne gå opp samtidig som det andre går ned. Selve opplagringen av bærearmen er jo slik den alltid har vært i lageret som sitter i selve forstillinga. I tillegg til at armene lagres opp via den store hvite foringen mellom forstilling og bærearm. Det finnes ingen slark i bærearmene så de er 100% riktig lagret i selve forstillingstommen. Hvordan dette blir over tid vites ikke, men konstruksjonen ser veldig grei og driftsikker ut. Usikker på om det er samme løsning på DUAL BAG forstillingene Airkewld selger, eller om det er en annen pantent der. Jeg kommer til å bygge om til denne etterhvert, sammen med raskere magnetventiler for styringen av luft.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #323 på: mars 06, 2008, 22:25:30 pm » |
|
*Update*Ble tid til litt "maskinering" i kveld. Tok turen til "nabo'n" igjen og fikk lånt meg ett søyleborr og en dreibenk  Borret opp hullet i drop-spindlene slik at jeg fikk montert "flip rod"-kittet. Dette gjør at jeg kan snu de yttre endeleddene på styrestagene og montere disse opp-ned. Jeg gjør dette pga den ekstreme senkingen foran. Dette for en litt bedre vinkel på styrestagene, og ikke minst hindre at styringen låser seg : eek :  Monteres fra undersiden slik som dette. "Passade som pitten i Eva" som Svensken ville ha sagt det   Klart for montering av bremser..  Etter en 2-minutters opplæring av alle spaker og hendler satte jeg i gang med å dreie ned tromlene bak.  Og resultatet ble slettes ikke verst..  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #324 på: mars 06, 2008, 23:36:01 pm » |
|
Er ikkje mangen sånn arbeidsøkter att no, før du har hjul på boblo di 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #325 på: mars 07, 2008, 01:35:02 am » |
|
Er ikkje mangen sånn arbeidsøkter att no, før du har hjul på boblo di  Ja, det nærmer seg nå  Får nok ferdig det meste i løpet av helga. Bakdekka kommer til uka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #326 på: mars 07, 2008, 09:04:48 am » |
|
*Fræda morra update*  Fredagene begynner å få en DYR tradisjon, nemlig delebestillinger fra statene..hehe Jeg kjøpte jo som nevnt feil endeledd til styrestagene og måtte derfor få nye i hus slik at jeg får montert ferdig flyndra. ...men det stoppet jo ikke der  - 4 stk. endeledd til styrestagene - Speil - "Peep" varianten - To "fots" antenne mellom framskjerm og dør - Bensintank. Skal sveise igjen tanklokket utvendig. Ny tank har innvendig påfylling og den er på massive 60L (!!1) - Bensinlokk til nevnte tank - Nytt teppesett fra TMI. (Grått som org. men det jeg har er uten teppe i selve gulvet, dette er helt kompl.) - Ny mansjett til den bærekula jeg greide å lage hull i : flau : Klarer CIP1 å levere dette som vanlig så er delene trolig på døra mandag : rock :
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #327 på: mars 07, 2008, 10:31:34 am » |
|
*Fræda morra update*  Fredagene begynner å få en DYR tradisjon, nemlig delebestillinger fra statene..hehe Jeg kjøpte jo som nevnt feil endeledd til styrestagene og måtte derfor få nye i hus slik at jeg får montert ferdig flyndra. ...men det stoppet jo ikke der  - 4 stk. endeledd til styrestagene - Speil - "Peep" varianten - To "fots" antenne mellom framskjerm og dør - Bensintank. Skal sveise igjen tanklokket utvendig. Ny tank har innvendig påfylling og den er på massive 60L (!!1) - Bensinlokk til nevnte tank - Nytt teppesett fra TMI. (Grått som org. men det jeg har er uten teppe i selve gulvet, dette er helt kompl.) - Ny mansjett til den bærekula jeg greide å lage hull i : flau : Klarer CIP1 å levere dette som vanlig så er delene trolig på døra mandag : rock : Har du bestilt allerede Thomas? Hvis ikke så har jeg lyst å komme med en liten kommentar - kjøp et teppe som ser bedre ut en de du får fra TMI, ihvertfall hvis du kjøper den rimeligste kvaliteten fra dem. Teppene ser rett og slett kjipe ut og de tåler lite. Nå som bygget ditt er så gjennomført så syntes jeg det er litt kjedelig at du skal spare på et teppe. Mvh Kalle
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #328 på: mars 07, 2008, 10:42:05 am » |
|
*Fræda morra update*  Fredagene begynner å få en DYR tradisjon, nemlig delebestillinger fra statene..hehe Jeg kjøpte jo som nevnt feil endeledd til styrestagene og måtte derfor få nye i hus slik at jeg får montert ferdig flyndra. ...men det stoppet jo ikke der  - 4 stk. endeledd til styrestagene - Speil - "Peep" varianten - To "fots" antenne mellom framskjerm og dør - Bensintank. Skal sveise igjen tanklokket utvendig. Ny tank har innvendig påfylling og den er på massive 60L (!!1) - Bensinlokk til nevnte tank - Nytt teppesett fra TMI. (Grått som org. men det jeg har er uten teppe i selve gulvet, dette er helt kompl.) - Ny mansjett til den bærekula jeg greide å lage hull i : flau : Klarer CIP1 å levere dette som vanlig så er delene trolig på døra mandag : rock : Har du bestilt allerede Thomas? Hvis ikke så har jeg lyst å komme med en liten kommentar - kjøp et teppe som ser bedre ut en de du får fra TMI, ihvertfall hvis du kjøper den rimeligste kvaliteten fra dem. Teppene ser rett og slett kjipe ut og de tåler lite. Nå som bygget ditt er så gjennomført så syntes jeg det er litt kjedelig at du skal spare på et teppe. Mvh Kalle Bestillinga er sendt, men jeg skal prøve å se om jeg greier å få avbestillt før de shipper  Takker for tipset! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #329 på: mars 07, 2008, 10:55:06 am » |
|
Er det noe problem å montere ett større batteri på f.eks. 90Ah? Vil jeg få problem med ladinga? (Bygger om motoren til den store vekselstrøm dynamoen)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|