mars 29, 2024, 14:44:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 68
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow  (Lest 641793 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #300 på: mars 02, 2008, 12:01:13 pm »

De fleste demperne har "kåpe" over selve stangen, og da blir de montert med kroppen ned. Men du har et godt poeng når du monterer de slik du gjør siden du ikke har noen beskyttelse mot møkk.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #301 på: mars 02, 2008, 13:44:28 pm »

Hadde overhode ikke noe problemer med å montere 4bolt tromlene på kort aksler jeg. Glei på.
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #302 på: mars 02, 2008, 16:51:55 pm »

Hadde overhode ikke noe problemer med å montere 4bolt tromlene på kort aksler jeg. Glei på.

Jeg så nå at den akselen jeg prøvde på var litt "ruskete" i ytterkant.
Skal pusse litt forsiktig slik at den glir litt lettere. Den andre siden skled den lettere på Glad
Uansett må jeg få dreid av kransen på tromlene slik at jeg får på mutteren. Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #303 på: mars 02, 2008, 22:12:07 pm »

*Søndags update*

Selv om sola skinte i Oslo i dag så valgte jeg å tilbringe dagen i garasjen Blunker
Er bare å gi full gass nå slik at bilen blir ferdig så fort som mulig, ser jo ut som om våren kommer tidligere enn ventet i år.

FIkk montert ferdig bremsene bak, inkl. nye brekkvaiere.



Air Ride'en er nå ferdig montert bak. Mangler bare å strekke slangene fra kompressoren.
Disse skal legges inne i tunnelen midt i bilen.



Snudde også mansjettene på drivakselrørene slik at ikke skjøten er øverst Blunker
FIkk ett par hint om at dette ikke var spesielt lurt på en ekstremt senket bil.



Måtte jo også prøvemontere denne, EMPI shifter Osteaktig



Avsluttet kvelden med å starte på forstillingen. Fikk fjernet alle "lokkene" på bærearmene.



To be continued....

Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #304 på: mars 02, 2008, 23:15:06 pm »

Åh det er NÅ det blir spennende!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #305 på: mars 02, 2008, 23:29:28 pm »

Dette blir utrolig bra! Nice work
Loggført

DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #306 på: mars 02, 2008, 23:44:12 pm »

Åh det er NÅ det blir spennende!

Ohh yes Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #307 på: mars 02, 2008, 23:49:39 pm »

Dette blir utrolig bra! Nice work

Takker og bukker Glad
Har fått noen kommentarer av folk som har kikket på prosjektet i garasjen som "du kan jo nesten ikke kjøre med denne, for da blir den jo møkkete" Glad
Er jo litt sant, utrolig å bruke så sykt mye tid på noe som ikke vil synes..hehe. MEN, jeg (og dere) vet jo hvordan det ser ut under da Osteaktig
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #308 på: mars 03, 2008, 23:06:29 pm »

*Update*

Ble noen timer i kveld også gitt Glad

Fortsatte der jeg slapp i går med fortstillinga. Startet med å slippe "kransen" på bærearmene slik at skivene har ett flatt/rett underlag.





Har fått ut det meste av fettet i forstillinga, men for å være på den sikre siden tapet jeg igjen enden slik at jeg ikke skulle få fett inn i erstattningsrøret til fjærpakka.



Begge rørene på plass. Skal bruke Locktite på de store boltene slik at de ikke løsner.
Det skal også monteres ett lite kulelager mellom de to store skivene. Lagret ser ut som ei skive. Tar bildet av dette når jeg skal dra til boltene. (Må kjøpe Locktite først Glad )



Etter litt "trimming" med Dremel'en, så var det perfect fit for skivene..



Voila..





Noen som vet hvor jeg får kjøpt den "sterkeste" Locktite'en i Oslo?
Hvis jeg har skjønt det riktig så er det den grønne som er ekstra sterk. Har lite lyst at disse boltene løsner for å si det slik.
TESS er ett tips jeg har fått, men åpningstida der passer ikke helt med min "timeplan" på jobben denne uka.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #309 på: mars 04, 2008, 00:51:39 am »

det finnes et utall varianter av loctite, hør med noen sjapper som har peil. ,em det er vel gjengelåsing du ønsker her, tenker jeg... så er det i alle fall litt færre valg...
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #310 på: mars 04, 2008, 01:02:14 am »

Merker at jeg plutselig blei litt skeptisk, til at færpakka blir byttet ut med den stanga med bolter i hver ende.... redd alt som ikke har skikkelig "låsing" i ei forstilling, hadde likt den bedre om det kom gjnger ut fra stanga slik at man kunne skru fast med kontra muttre.
Eventuelt hvis man ikke skal ha bilen høy i det ene hjørnet og lav i det andre, bare dropper å feste fjær pakka på midten i en puma forstilling og fester armene på vanlig måte.

Men men det har vel fungert på uttallige biler før..

Bortsett fra mitt lille redselsanfall over her må jeg si at detta ser skikkelig bra ut...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #311 på: mars 04, 2008, 06:27:22 am »

Merker at jeg plutselig blei litt skeptisk, til at færpakka blir byttet ut med den stanga med bolter i hver ende.... redd alt som ikke har skikkelig "låsing" i ei forstilling, hadde likt den bedre om det kom gjnger ut fra stanga slik at man kunne skru fast med kontra muttre.
Eventuelt hvis man ikke skal ha bilen høy i det ene hjørnet og lav i det andre, bare dropper å feste fjær pakka på midten i en puma forstilling og fester armene på vanlig måte.

Men men det har vel fungert på uttallige biler før..

Bortsett fra mitt lille redselsanfall over her må jeg si at detta ser skikkelig bra ut...

Jeg var også litt skeptisk før jeg bestilte, men dette er en vel utprøvd løsning som AirKewld går god for.
Rørene som benyttes er av skikkelig kvalitet og boltene går nesten 10cm inn i rørene på hver side.
Har sett løsninger hvor man har byttet ut røret med en lang gjengestav og som du sier kjører med muttere på hver side.
Jeg vurderte dette selv også, men ble fortalt at jeg ikke trengte dette og at løsningen som er levert uten tvil holder mål Glad
Kombinert med den sterke LocTite'en som krever varme for å få ting løs igjen så har jeg stor tro på dette. Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #312 på: mars 04, 2008, 08:53:21 am »

det finnes et utall varianter av loctite, hør med noen sjapper som har peil. ,em det er vel gjengelåsing du ønsker her, tenker jeg... så er det i alle fall litt færre valg...

Loctite 222: Svak styrke

Loctite 243: Medium styrke, sitter godt men kan vanligvis demonteres med vanlig håndverktøy.

Loctite 270: Sterk. Disse sliter man vanligvis litt med å få løs igjen.

243 er vel den som selges 90% av tilfellene.
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #313 på: mars 05, 2008, 21:51:38 pm »

*Update*

Fikk kjøpt meg Loctite i går. Ble den grommeste utgaven så jeg kan vel egentlig bare drømme om å få løsnet dette igjen Blunker



Fikk derfor montert ferdig forstillinga. Først ut var de spesielle lagrene som ligger mellom de to store skivene.
Disse ble smurt inn med litt fet før boltene ble montert. Skive..så lager...



..så skive igjen.



Så var det å måle opp slik at rørene stakk like langt ut på hver side, sause inn boltene med Loctite og stramme til.
Dro til akkurat til armene ikke kunne flyttes, så løsnet jeg en 1/2 runde tilbake.



Så var det å få montert luft-demperne foran. Begynner å ligne bil igjen.
Fikk montert alt bortsett fra spindler og tromler (må borre opp hullet til styrestagene i spindlene først)



Glad og fornøyd over å ha byttet endeledd på styrestagene... helt til jeg fant ut at jeg har kjøpt feil Trist
Disse var jo mye spinklere enn de jeg skal ha. Jeg har nok kjøpt opptil --> 68 og ikke fra 1968 -->
Så hvis noen trenger helt nye endeledd til begge styrestagene (til [FONT="Arial"]før[/FONT] 1968 mod) så har jeg dette tilsalgs.
Da blir det å bestille oppe 4 nye og håpe på bedre lykke denne gang  Øyerulling

Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #314 på: mars 05, 2008, 22:52:55 pm »

Utrolig bra dokumentert, dette prosjektet - forbilledlig pionerarbeid på flere måter! Tenker det blir en deilig følelse å svinge denne ut fra garasjen Blunker
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #315 på: mars 05, 2008, 23:01:03 pm »

Utrolig bra dokumentert, dette prosjektet - forbilledlig pionerarbeid på flere måter! Tenker det blir en deilig følelse å svinge denne ut fra garasjen Blunker

Hehe ja, gleder meg. Egentlig så gleder jeg meg mest til å få på hjula, løfte på karosseriet for prøvemontering og så slippe den helt ned for å se hvor lavt dette egentlig blir Osteaktig
Det artige er jo at det ikke er så lenge til.... Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #316 på: mars 05, 2008, 23:48:35 pm »

Med detta tempoet so vert da ikkje lenge til, nei Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #317 på: mars 06, 2008, 09:47:21 am »

Så var det å måle opp slik at rørene stakk like langt ut på hver side, sause inn boltene med Loctite og stramme til.
Dro til akkurat til armene ikke kunne flyttes, så løsnet jeg en 1/2 runde tilbake.

Ser bra ut dette her! Men jeg lurer på en liten praktisk ting, hvordan får du holdt igjen stanga når du skal skru en halv omdreining tilbake? Eller stramme til for den saks skyld?
Loggført

Speed is no substitute for direction
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #318 på: mars 06, 2008, 11:02:15 am »

Så var det å måle opp slik at rørene stakk like langt ut på hver side, sause inn boltene med Loctite og stramme til.
Dro til akkurat til armene ikke kunne flyttes, så løsnet jeg en 1/2 runde tilbake.

Ser bra ut dette her! Men jeg lurer på en liten praktisk ting, hvordan får du holdt igjen stanga når du skal skru en halv omdreining tilbake? Eller stramme til for den saks skyld?

Jeg dro til den umbraco skruen som sitter originalt på midten av forstillinga  Blunker
Den låste da røret for å flytte på seg, både rundt og ut til sidene. Så løsnet jeg den bare igjen når alt var slik det skulle.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #319 på: mars 06, 2008, 11:08:18 am »

Smart ;-)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #320 på: mars 06, 2008, 13:53:12 pm »

looking good mait... Glad
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #321 på: mars 06, 2008, 14:06:03 pm »

Dette ser jo bra ut Glad. Nydelig finish på sakene. Men må si jeg også stusser litt over noen løsninger her på dette airkewld settet. Det jeg henger meg mest opp i er at hullet som før var til fjæra i bærearmen nå plutselig blir en slags lagerflate for røret som holder de to sidene sammen. Ikke mye lagerflate å snakke om her gitt. Og det vil jo bli bevegelse her når det ene hjulet går opp samtidig som det andre feks gå nedover. Ser for meg ut til at man får noen nye "slitepunkter" her på deler som i utgangspunktet ikke er laget for dette.
Hmmmmm. Bare lurer altså. Har selv hatt lyst på et slikt sett lenge, så det er gøy å følge med i tråden din Blunker.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #322 på: mars 06, 2008, 14:51:31 pm »

Dette ser jo bra ut Glad. Nydelig finish på sakene. Men må si jeg også stusser litt over noen løsninger her på dette airkewld settet. Det jeg henger meg mest opp i er at hullet som før var til fjæra i bærearmen nå plutselig blir en slags lagerflate for røret som holder de to sidene sammen. Ikke mye lagerflate å snakke om her gitt. Og det vil jo bli bevegelse her når det ene hjulet går opp samtidig som det andre feks gå nedover. Ser for meg ut til at man får noen nye "slitepunkter" her på deler som i utgangspunktet ikke er laget for dette.
Hmmmmm. Bare lurer altså. Har selv hatt lyst på et slikt sett lenge, så det er gøy å følge med i tråden din Blunker.

Tror ikke dette blir noe problem altså. Misjonen til boltene og røret er egentlig bare å holde bærearmene i forstillinga.
Det lille lageret mellom de to skivene er til for at, som du nevner, ett hjul skal kunne gå opp samtidig som det andre går ned.
Selve opplagringen av bærearmen er jo slik den alltid har vært i lageret som sitter i selve forstillinga. I tillegg til at armene lagres opp via den store hvite foringen mellom forstilling og bærearm. Det finnes ingen slark i bærearmene så de er 100% riktig lagret i selve forstillingstommen. Hvordan dette blir over tid vites ikke, men konstruksjonen ser veldig grei og driftsikker ut.

Usikker på om det er samme løsning på DUAL BAG forstillingene Airkewld selger, eller om det er en annen pantent der.
Jeg kommer til å bygge om til denne etterhvert, sammen med raskere magnetventiler for styringen av luft.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #323 på: mars 06, 2008, 21:25:30 pm »

*Update*

Ble tid til litt "maskinering" i kveld. Tok turen til "nabo'n" igjen og fikk lånt meg ett søyleborr og en dreibenk Glad

Borret opp hullet i drop-spindlene slik at jeg fikk montert "flip rod"-kittet. Dette gjør at jeg kan snu de yttre endeleddene på styrestagene og montere disse opp-ned.
Jeg gjør dette pga den ekstreme senkingen foran. Dette for en litt bedre vinkel på styrestagene, og ikke minst hindre at styringen låser seg : eek :



Monteres fra undersiden slik som dette. "Passade som pitten i Eva" som Svensken ville ha sagt det Blunker



Klart for montering av bremser..


Etter en 2-minutters opplæring av alle spaker og hendler satte jeg i gang med å dreie ned tromlene bak.



Og resultatet ble slettes ikke verst.. Blunker

Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #324 på: mars 06, 2008, 22:36:01 pm »

Er ikkje mangen sånn arbeidsøkter att no, før du har hjul på boblo di Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #325 på: mars 07, 2008, 00:35:02 am »

Er ikkje mangen sånn arbeidsøkter att no, før du har hjul på boblo di Blunker

Ja, det nærmer seg nå Glad
Får nok ferdig det meste i løpet av helga. Bakdekka kommer til uka.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #326 på: mars 07, 2008, 08:04:48 am »

*Fræda morra update* Osteaktig

Fredagene begynner å få en DYR tradisjon, nemlig delebestillinger fra statene..hehe
Jeg kjøpte jo som nevnt feil endeledd til styrestagene og måtte derfor få nye i hus slik at jeg får montert ferdig flyndra.
...men det stoppet jo ikke der Blunker

- 4 stk. endeledd til styrestagene
- Speil - "Peep" varianten
- To "fots" antenne mellom framskjerm og dør
- Bensintank. Skal sveise igjen tanklokket utvendig. Ny tank har innvendig påfylling og den er på massive 60L (!!1)
- Bensinlokk til nevnte tank
- Nytt teppesett fra TMI. (Grått som org. men det jeg har er uten teppe i selve gulvet, dette er helt kompl.)
- Ny mansjett til den bærekula jeg greide å lage hull i : flau :

Klarer CIP1 å levere dette som vanlig så er delene trolig på døra mandag : rock :
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #327 på: mars 07, 2008, 09:31:34 am »

*Fræda morra update* Osteaktig

Fredagene begynner å få en DYR tradisjon, nemlig delebestillinger fra statene..hehe
Jeg kjøpte jo som nevnt feil endeledd til styrestagene og måtte derfor få nye i hus slik at jeg får montert ferdig flyndra.
...men det stoppet jo ikke der Blunker

- 4 stk. endeledd til styrestagene
- Speil - "Peep" varianten
- To "fots" antenne mellom framskjerm og dør
- Bensintank. Skal sveise igjen tanklokket utvendig. Ny tank har innvendig påfylling og den er på massive 60L (!!1)
- Bensinlokk til nevnte tank
- Nytt teppesett fra TMI. (Grått som org. men det jeg har er uten teppe i selve gulvet, dette er helt kompl.)
- Ny mansjett til den bærekula jeg greide å lage hull i : flau :

Klarer CIP1 å levere dette som vanlig så er delene trolig på døra mandag : rock :

Har du bestilt allerede Thomas?

Hvis ikke så har jeg lyst å komme med en liten kommentar - kjøp et teppe som ser bedre ut en de du får fra TMI, ihvertfall hvis du kjøper den rimeligste kvaliteten fra dem. Teppene ser rett og slett kjipe ut og de tåler lite. Nå som bygget ditt er så gjennomført så syntes jeg det er litt kjedelig at du skal spare på et teppe.

Mvh
Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #328 på: mars 07, 2008, 09:42:05 am »

*Fræda morra update* Osteaktig

Fredagene begynner å få en DYR tradisjon, nemlig delebestillinger fra statene..hehe
Jeg kjøpte jo som nevnt feil endeledd til styrestagene og måtte derfor få nye i hus slik at jeg får montert ferdig flyndra.
...men det stoppet jo ikke der Blunker

- 4 stk. endeledd til styrestagene
- Speil - "Peep" varianten
- To "fots" antenne mellom framskjerm og dør
- Bensintank. Skal sveise igjen tanklokket utvendig. Ny tank har innvendig påfylling og den er på massive 60L (!!1)
- Bensinlokk til nevnte tank
- Nytt teppesett fra TMI. (Grått som org. men det jeg har er uten teppe i selve gulvet, dette er helt kompl.)
- Ny mansjett til den bærekula jeg greide å lage hull i : flau :

Klarer CIP1 å levere dette som vanlig så er delene trolig på døra mandag : rock :

Har du bestilt allerede Thomas?

Hvis ikke så har jeg lyst å komme med en liten kommentar - kjøp et teppe som ser bedre ut en de du får fra TMI, ihvertfall hvis du kjøper den rimeligste kvaliteten fra dem. Teppene ser rett og slett kjipe ut og de tåler lite. Nå som bygget ditt er så gjennomført så syntes jeg det er litt kjedelig at du skal spare på et teppe.

Mvh
Kalle

Bestillinga er sendt, men jeg skal prøve å se om jeg greier å få avbestillt før de shipper Glad
Takker for tipset! Osteaktig
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #329 på: mars 07, 2008, 09:55:06 am »

Er det noe problem å montere ett større batteri på f.eks. 90Ah?
Vil jeg få problem med ladinga? (Bygger om motoren til den store vekselstrøm dynamoen)
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 68
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!