DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #60 på: desember 04, 2007, 14:27:24 pm » |
|
kanon tråd, bra du bruker mangen bilder og bra beskrivelser
Goody  Noen ganger er jeg redd jeg bruker litt for mange, men bilder forteller mer enn 1000 ord osv osv 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #61 på: desember 04, 2007, 15:31:56 pm » |
|
Men jeg må jo bare spørre. Hvordan er det med godkjenning av dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #62 på: desember 04, 2007, 15:43:43 pm » |
|
Men jeg må jo bare spørre. Hvordan er det med godkjenning av dette?
Det er vel ingen som har kjørt løpet helt ut med tanke på godkjenning i Norge. Selve kittet er jo ikke TÜV, men belgene som brukes bak er. Så hvis man gjør dette skikkelig, og ikke "modder" bærearmene bak og ikke kjører dropspindler så blir ikke bilen så lav at den treffer bakken om alle belgene punkterer, så er det ikke umulig at man får dette godkjent. Jeg vet at `tilsynet er veldig opptatt av at ikke noe skal treffe bakken fysisk. Når det gjelder min egen bil så kommer jeg ikke til å prøve godkjenning med det første. Det tar meg ett par timer å ha det org. understellet tilbake, noe som er kjekt ved bl.a. EU-kontroll. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #63 på: desember 04, 2007, 15:57:34 pm » |
|
dette er rått å følge med på. Har aldri sett en tråd med dette temaet før, blir veldig fascinert. Keep 'em coming, masse bilder og oppdateringer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #64 på: desember 04, 2007, 16:21:16 pm » |
|
dette er rått å følge med på. Har aldri sett en tråd med dette temaet før, blir veldig fascinert. Keep 'em coming, masse bilder og oppdateringer! Blir bra med oppdateringer utover siden jeg er i godt driv nå og alle deler er i hus 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #65 på: desember 04, 2007, 22:47:45 pm » |
|
Kveldens update  Jobben i dag var å få tilpasset og punktet det øvre festet. Dette skal festes til "dempertårnet" på bakstillingen. Monterte belgen på armen jeg monterte i går. Ett lite tips her er å klemme sammen belgen til laveste posisjon, så setter man en teip over hullet. Voila, belgen holder seg i denne posisjonen.   Etter å ha målt opp og ned i mente fikk jeg tilslutt tilpasset festet slik at det passet perfekt mot tårnet. Her er det egentlig ingen fasit, men man ser selv når den er riktig. Ett av hullene i tårnet ble mitt utgangspunkt, og da har jeg noe å måle meg frem til når jeg begynner på den andre siden.  Så punktet jeg fast festet og kontrollerte at alt fortsatt så riktig ut. Noe det gjorde    Nå gjenstår bare å helsveise. Skal også reise og få kjøpt meg litt stål slik at jeg får laget meg noen trekanter for å fylle "hullet" i bakkant av festet. Som en forsterkning...  Så ett litt artig bilde. Om ikke camber var rå fra før........ check this out   Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #66 på: desember 05, 2007, 00:38:26 am » |
|
Herlig prosjekt, og som lovet er du en jækel med dokumentasjon  
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #68 på: desember 05, 2007, 10:55:09 am » |
|
Noen i Oslo-området som har èn org. 4-bolts felg breddet til 7-8" med dekk som jeg kunne få lånt en kveld? (helst 8") Trenger den ikke før nærmere (h)jul  Skulle hatt en for å se hvor bredt jeg skal kjøre bak. Eventuellt en annen type 8" felg men med samme innpress... og det er viktig at den har dekk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #69 på: desember 05, 2007, 11:26:00 am » |
|
Som du ser så blir spor vidden i praksis smalere når du senker, så om du akkurat får inn 8" når den er maks senket så stikker det ut 3-4 cm når du løfter den igjen. Det vil vel si at du ikke behøver å koble til slangene til belgene bak ;-) Jeg hadde kjørt et par skikkelige forsterkninger fra den plata der og opp i støtdemper tårnet. Og aldri har et cup-stag vært mer på sin plass, dvs. et stag som forbinder de to tårnene. Mer enn halve bilens vekt hviler på disse små platene når du er ferdig. Enig med de andre gutta her, men jeg sier det uten giga bilde, Bra Tråd!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #70 på: desember 05, 2007, 11:38:34 am » |
|
Som du ser så blir spor vidden i praksis smalere når du senker, så om du akkurat får inn 8" når den er maks senket så stikker det ut 3-4 cm når du løfter den igjen. Det vil vel si at du ikke behøver å koble til slangene til belgene bak ;-) Jeg hadde kjørt et par skikkelige forsterkninger fra den plata der og opp i støtdemper tårnet. Og aldri har et cup-stag vært mer på sin plass, dvs. et stag som forbinder de to tårnene. Mer enn halve bilens vekt hviler på disse små platene når du er ferdig. Enig med de andre gutta her, men jeg sier det uten giga bilde, Bra Tråd! Hehe.. point taken  Min bakstilling er kanskje bredere enn på eldre bobler? Denne -65 med 1200 klarte jo glatt 8" bak..   Jeg trodde at alle 1200 kassene var like brede, men de er kanskje ikke det? Det er kanskje forskjell på 4-bolt og 5-bolt? Det blir skikkelig forsterkninger bak. Får en kompis over i kveld som hjalp meg med Golf prosjektet. Vi skal da ta en kikk på hvordan jeg får konstruert de best mulig. Og takk. Moro at dere setter pris på prosjektet  Edit: Når det gjelder stag så har jeg sett at mange har gjort nettop dette på sine Air Ride installasjoner i statene. Noen som har "instruksjoner" på hvor de bør festes for å ikke komme i konflikt med motor og karosseri? Bilder f.eks.....
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 11:40:56 am av Thomas S »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #71 på: desember 05, 2007, 12:08:04 pm » |
|
Det finnes to lengder på driv akslene, frem til 66 er de korte med smale bremser, i 67 er de lange med smale bremser, og etter det er de lange med bredere bremser. Men dette kan "enkelt" byttes på. Dette er en av-art av "Cup-stag" eller "TORQUE BAR" som den kalles her: http://www.eyeball-engineering.net/Men det viser i ihvertfall hvordan de monteres, de brukes vanligvis for å motvirke hjulhopp som kommer som et brev på posten om man trimmer skikkelig.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 16:16:49 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #72 på: desember 05, 2007, 12:17:56 pm » |
|
Ahh.. supert. Den skrus tydligvis i en av de hulene i dempertårnet og så går den rett bak starteren. Da vet jeg hvordan jeg skal sveiset på plass en. Takker  Hvor mye jobb er det å få på plass den smaleste bakstillingen da? Jeg har jo vurdert ombygging til wide-5 uansett. Foran er det jo bare å skifte tromler, men hva trenger jeg bak?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #73 på: desember 05, 2007, 12:22:50 pm » |
|
Mener å huske at jeg trengte å bytte alle bremsedelene + maskinere en distanseskive/shims for å ha mellom trommel og mutter... Mener at unneberg selger denne. En raskt telefon til dem så forteller de deg nøyaktig hva du trenger og hva det koster.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #74 på: desember 05, 2007, 12:25:41 pm » |
|
Bak trenger du drivaksler (pass på at de får stå samme vei de alltid har stått) og drivaksel rør, bakplater og tromler. Innmaten til tromlene og bremse deler trenger du og. Pluss gummi belgene inne ved kassa. Du gjør sikkert også lurt i å kjøpe selv smørerne hjul lager også ;-)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #75 på: desember 05, 2007, 12:37:02 pm » |
|
Korte drivaksler har jeg og de er merket slik at de kommer på sin rette plass igjen. De er dine for en rimelig pæng.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #76 på: desember 05, 2007, 13:15:30 pm » |
|
Dette her blir heftig 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #77 på: desember 05, 2007, 13:23:24 pm » |
|
Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge? stikk innom gutta hos johs tjelde i haslevn.3/5 spør pent så får du nok det du trenger  22357416
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #78 på: desember 05, 2007, 13:57:15 pm » |
|
Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge? stikk innom gutta hos johs tjelde i haslevn.3/5 spør pent så får du nok det du trenger  22357416 En kompis har liggende så han skal ta med ei plate når han kommer innom i kveld. Thanks anyway 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #79 på: desember 05, 2007, 16:35:52 pm » |
|
En liten takk til BeetleBug for dealing av korte drivaksler  Da skjer følgende: Det blir korte drivaksler bak, 4-bolt og 8" bredde på stålfelgene. Ingen som tilfeldigvis har i hodet hvor mye som må dreies av 4-bolts trommelen for å få denne på kort drivaksel?  Edit: Fant dette på det gamle forumet "3 mm innvendig og 12,5 mm utvendig" og "14mm utvendig" Er dette nogelunde riktig? Edit: Og nå fant jeg 16mm utvendig  Tydligvis ingen fasit.. hehe
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 16:48:44 pm av Thomas S »
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #80 på: desember 05, 2007, 17:42:55 pm » |
|
En liten takk til BeetleBug for dealing av korte drivaksler  Da skjer følgende: Det blir korte drivaksler bak, 4-bolt og 8" bredde på stålfelgene. Ingen som tilfeldigvis har i hodet hvor mye som må dreies av 4-bolts trommelen for å få denne på kort drivaksel?  Edit: Fant dette på det gamle forumet "3 mm innvendig og 12,5 mm utvendig" og "14mm utvendig" Er dette nogelunde riktig? Edit: Og nå fant jeg 16mm utvendig  Tydligvis ingen fasit.. hehe Hei Thomas. Det var jo faen. Har jo 4 bolt tromler som er dreid ned du kunne fått billig. Mvh Lars
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #81 på: desember 06, 2007, 02:00:20 am » |
|
Lite action i kveld, men jeg hadde besøk av en kompis som hadde med plåt og han fikk skikkelig fres på sveiseapp. mitt  Så i morra er det hardkjør i garasjen. Planen er å få helsveiset begge sider slik at jeg kan slippe den ned på hjula og smile bredt av "høyden" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #82 på: desember 06, 2007, 23:04:36 pm » |
|
Kveldens updateFikk gjort en hel del i kveld.  Jeg er nå nesten helt ferdig bak. Først fikk jeg helsveiset den første siden. Fikk endelig full fres på sveiseapparatet så sveisingen gikk som en drøm.  Så var det å kopiere jobben jeg har gjort... på den andre siden.  Og som lovet.. litt mer detaljert beskrivelse av oppsettet. Først kappet jeg ut denne delen slik at opphenget får plass. La bare platen som skal inn over og merket hvor jeg skulle kappe etter denne. Og jada... jeg har vanligvis beskyttelsen på vinkelsliperen. Måtte ta den av for å komme til   Så var det å montere sammen armen som belgen står på. Som dere ser.. denne består av noen deler. Selve "bjelken" har ett hull til belgen. Viktig! Dette sitter ikke midt på, men hullet skal nærmest bakenden av bilen.  I hver ende skal ett "øye", stor skive og mutter.  Slik ser opphenget fremme ved torsjonsrøret ut.  Enden ved nedre støtdemperfeste skal se slik ut. Man trer så denne inn i festet fra utsiden. Så monterer man støtdemperen nede og avslutter med stor skive og låsemutter.  Så kan man montere luftbelgen. Igjen...trykk sammen belgen helt og sett en teipbit over hullet så holder den seg der   Så er det å starte med montering av øvre festet, men det har jeg allerede gått igjennom i en tidligere post. Og da godt folk var jeg ferdig bak  Har igjen å pusse sveiser og sveise på undersiden når jeg får av girkassa og snur flyndra.  Jeg kan nå bare la motoren stå på gulvet... og trille bilen inn på den  Trenger ikke jekken mer. hehe  Så hvor lav ble den egentlig (med Firestone 560..KJEMPEPROFIL)...................  30mm under flyndra. Og der var jo den lille rullen min med elektrikker-teip  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #83 på: desember 06, 2007, 23:19:14 pm » |
|
Genialt. Den ligger jo på bakken nå hvis du får på noen lave dekk  Gleder meg virkelig til å se de ferdig!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #84 på: desember 07, 2007, 00:37:53 am » |
|
Bra dokumentert prosjekttråd du har kjørt i gang her, og kult prosjekt... Har du hatt kontakt noe med Biltilsynet ang ombyggingen (dersom det har stått noe om det i en post innimellom her, må jeg bare baklage  at jeg har oversett det...)? Spennende å vite hva de sier, og hvilke krav de vil stille til dokumentasjon og slikt. Stå på videre!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #85 på: desember 07, 2007, 00:52:39 am » |
|
Nei, jeg har ikke det. Blir ikke noe godkjenning med det første, men jeg dokumenterer som en gal i tilfelle jeg prøver å kjøre løpet ut. Har en kompis som er gang med godkjenning av luft på en Golf 1. Det er muligheter for å få det godkjent, men det er en del ting som skal være på plass. Ikke kontakt med bakken ved punktering av belger (og hjul samtidig) sosv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #87 på: desember 14, 2007, 12:51:30 pm » |
|
Dårlig med updates på noen dager. Har hatt litt annet å henge fingrene i. Er noe "jul" som nærmer seg har jeg fått høre  Kommer sterkere tilbake om få dager 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #89 på: januar 02, 2008, 13:18:17 pm » |
|
Da har det skjedd litt igjen.  Har nå tatt møkkajobben med å fjerne all gammel tectyl. Denne begynte å bli gammel og sprø så jeg tok jobben med å fjerne den slik at jeg er sikker på at den ikke har fått i seg masse fukt. Den har gjort en god jobb, for det finnes ikke ett eneste rusthull i hele panna  Har kikket over bunnpanna skikkelig og det er ikke sveiset noe gammel rust på den heller. Deilig å endelig finne en gammel, men velholdt bil! Er nå klar til å sandblåse bunnplata før jeg legger på grunning og lakk. Holder også på med å korte inn forstillinga. Bilder kommer etterhvert 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|