mars 28, 2024, 15:56:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 68
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow  (Lest 641609 ganger)
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #60 på: desember 04, 2007, 13:27:24 pm »

kanon tråd, bra du bruker mangen bilder og bra beskrivelser

Goody Glad Noen ganger er jeg redd jeg bruker litt for mange, men bilder forteller mer enn 1000 ord osv osv Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #61 på: desember 04, 2007, 14:31:56 pm »

Men jeg må jo bare spørre. Hvordan er det med godkjenning av dette?
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #62 på: desember 04, 2007, 14:43:43 pm »

Men jeg må jo bare spørre. Hvordan er det med godkjenning av dette?

Det er vel ingen som har kjørt løpet helt ut med tanke på godkjenning i Norge.
Selve kittet er jo ikke TÜV, men belgene som brukes bak er. Så hvis man gjør dette skikkelig, og ikke "modder" bærearmene bak og ikke kjører dropspindler så blir ikke bilen så lav at den treffer bakken om alle belgene punkterer, så er det ikke umulig at man får dette godkjent.
Jeg vet at `tilsynet er veldig opptatt av at ikke noe skal treffe bakken fysisk.

Når det gjelder min egen bil så kommer jeg ikke til å prøve godkjenning med det første.
Det tar meg ett par timer å ha det org. understellet tilbake, noe som er kjekt ved bl.a. EU-kontroll. Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #63 på: desember 04, 2007, 14:57:34 pm »

dette er rått å følge med på. Har aldri sett en tråd med dette temaet før, blir veldig fascinert. Keep 'em coming, masse bilder og oppdateringer!

Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #64 på: desember 04, 2007, 15:21:16 pm »

dette er rått å følge med på. Har aldri sett en tråd med dette temaet før, blir veldig fascinert. Keep 'em coming, masse bilder og oppdateringer!

Blir bra med oppdateringer utover siden jeg er i godt driv nå og alle deler er i hus Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 04, 2007, 21:47:45 pm »

Kveldens update Glad

Jobben i dag var å få tilpasset og punktet det øvre festet. Dette skal festes til "dempertårnet" på bakstillingen.
Monterte belgen på armen jeg monterte i går. Ett lite tips her er å klemme sammen belgen til laveste posisjon, så setter man
en teip over hullet. Voila, belgen holder seg i denne posisjonen. Blunker



Etter å ha målt opp og ned i mente fikk jeg tilslutt tilpasset festet slik at det passet perfekt mot tårnet.
Her er det egentlig ingen fasit, men man ser selv når den er riktig.
Ett av hullene i tårnet ble mitt utgangspunkt, og da har jeg noe å måle meg frem til når jeg begynner på den andre siden.



Så punktet jeg fast festet og kontrollerte at alt fortsatt så riktig ut. Noe det gjorde Glad





Nå gjenstår bare å helsveise. Skal også reise og få kjøpt meg litt stål slik at jeg får laget meg noen trekanter for å fylle "hullet"
i bakkant av festet. Som en forsterkning...



Så ett litt artig bilde. Om ikke camber var rå fra før........ check this out Blunker




Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge?


Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #66 på: desember 04, 2007, 23:38:26 pm »

Herlig prosjekt, og som lovet er du en jækel med dokumentasjon  Glad

Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #67 på: desember 05, 2007, 08:51:02 am »

slenger meg på den


Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #68 på: desember 05, 2007, 09:55:09 am »

Noen i Oslo-området som har èn org. 4-bolts felg breddet til 7-8" med dekk som jeg kunne få lånt en kveld? (helst 8")
Trenger den ikke før nærmere (h)jul Blunker Skulle hatt en for å se hvor bredt jeg skal kjøre bak.
Eventuellt en annen type 8" felg men med samme innpress... og det er viktig at den har dekk.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #69 på: desember 05, 2007, 10:26:00 am »

Som du ser så blir spor vidden i praksis smalere når du senker, så om du akkurat får inn 8" når den er maks senket så stikker det ut 3-4 cm når du løfter den igjen. Det vil vel si at du ikke behøver å koble til slangene til belgene bak ;-)
Jeg hadde kjørt et par skikkelige forsterkninger fra den plata der og opp i støtdemper tårnet.  Og aldri har et cup-stag vært mer på sin plass, dvs. et stag som forbinder de to tårnene. Mer enn halve bilens vekt hviler på disse små platene når du er ferdig.

Enig med de andre gutta her, men jeg sier det uten giga bilde, Bra Tråd!   Gliser 
Loggført

Speed is no substitute for direction
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #70 på: desember 05, 2007, 10:38:34 am »

Som du ser så blir spor vidden i praksis smalere når du senker, så om du akkurat får inn 8" når den er maks senket så stikker det ut 3-4 cm når du løfter den igjen. Det vil vel si at du ikke behøver å koble til slangene til belgene bak ;-)
Jeg hadde kjørt et par skikkelige forsterkninger fra den plata der og opp i støtdemper tårnet.  Og aldri har et cup-stag vært mer på sin plass, dvs. et stag som forbinder de to tårnene. Mer enn halve bilens vekt hviler på disse små platene når du er ferdig.

Enig med de andre gutta her, men jeg sier det uten giga bilde, Bra Tråd!   Gliser 

Hehe.. point taken Blunker Min bakstilling er kanskje bredere enn på eldre bobler?
Denne -65 med 1200 klarte jo glatt 8" bak..  Sjokkert

Jeg trodde at alle 1200 kassene var like brede, men de er kanskje ikke det? Det er kanskje forskjell på 4-bolt og 5-bolt?

Det blir skikkelig forsterkninger bak. Får en kompis over i kveld som hjalp meg med Golf prosjektet.
Vi skal da ta en kikk på hvordan jeg får konstruert de best mulig.

Og takk. Moro at dere setter pris på prosjektet Osteaktig

Edit: Når det gjelder stag så har jeg sett at mange har gjort nettop dette på sine Air Ride installasjoner i statene.
Noen som har "instruksjoner" på hvor de bør festes for å ikke komme i konflikt med motor og karosseri?
Bilder f.eks.....
« Siste redigering: desember 05, 2007, 10:40:56 am av Thomas S » Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #71 på: desember 05, 2007, 11:08:04 am »

Det finnes to lengder på driv akslene, frem til 66 er de korte med smale bremser, i 67 er de lange med smale bremser, og etter det er de lange med bredere bremser. Men dette kan "enkelt" byttes på.

Dette er en av-art av "Cup-stag" eller "TORQUE BAR" som den kalles her:
http://www.eyeball-engineering.net/
Men det viser i ihvertfall hvordan de monteres, de brukes vanligvis for å motvirke hjulhopp som kommer som et brev på posten om man trimmer skikkelig.   
« Siste redigering: desember 05, 2007, 15:16:49 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #72 på: desember 05, 2007, 11:17:56 am »

Ahh.. supert. Den skrus tydligvis i en av de hulene i dempertårnet og så går den rett bak starteren.
Da vet jeg hvordan jeg skal sveiset på plass en. Takker Glad

Hvor mye jobb er det å få på plass den smaleste bakstillingen da?
Jeg har jo vurdert ombygging til wide-5 uansett. Foran er det jo bare å skifte tromler, men hva trenger jeg bak?
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #73 på: desember 05, 2007, 11:22:50 am »

Mener å huske at jeg trengte å bytte alle bremsedelene + maskinere en distanseskive/shims for å ha mellom trommel og mutter... Mener at unneberg selger denne. En raskt telefon til dem så forteller de deg nøyaktig hva du trenger og hva det koster.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #74 på: desember 05, 2007, 11:25:41 am »

Bak trenger du drivaksler (pass på at de får stå samme vei de alltid har stått) og drivaksel rør, bakplater og tromler.
Innmaten til tromlene og bremse deler trenger du og. Pluss gummi belgene inne ved kassa.
Du gjør sikkert også lurt i å kjøpe selv smørerne hjul lager også ;-) 
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #75 på: desember 05, 2007, 11:37:02 am »

Korte drivaksler har jeg og de er merket slik at de kommer på sin rette plass igjen. De er dine for en rimelig pæng.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #76 på: desember 05, 2007, 12:15:30 pm »

Dette her blir heftig Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #77 på: desember 05, 2007, 12:23:24 pm »

Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge?  stikk innom gutta hos johs tjelde i haslevn.3/5 spør pent så får du nok det du trenger Glad
22357416
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #78 på: desember 05, 2007, 12:57:15 pm »

Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge?  stikk innom gutta hos johs tjelde i haslevn.3/5 spør pent så får du nok det du trenger Glad
22357416

En kompis har liggende så han skal ta med ei plate når han kommer innom i kveld.
Thanks anyway Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #79 på: desember 05, 2007, 15:35:52 pm »

En liten takk til BeetleBug for dealing av korte drivaksler  Osteaktig

Da skjer følgende: Det blir korte drivaksler bak, 4-bolt og 8" bredde på stålfelgene.
Ingen som tilfeldigvis har i hodet hvor mye som må dreies av 4-bolts trommelen for å få denne på kort drivaksel?  Øyerulling

Edit: Fant dette på det gamle forumet "3 mm innvendig og 12,5 mm utvendig" og "14mm utvendig"  Er dette nogelunde riktig?
Edit: Og nå fant jeg 16mm utvendig Glad Tydligvis ingen fasit.. hehe
« Siste redigering: desember 05, 2007, 15:48:44 pm av Thomas S » Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #80 på: desember 05, 2007, 16:42:55 pm »

En liten takk til BeetleBug for dealing av korte drivaksler  Osteaktig

Da skjer følgende: Det blir korte drivaksler bak, 4-bolt og 8" bredde på stålfelgene.
Ingen som tilfeldigvis har i hodet hvor mye som må dreies av 4-bolts trommelen for å få denne på kort drivaksel?  Øyerulling

Edit: Fant dette på det gamle forumet "3 mm innvendig og 12,5 mm utvendig" og "14mm utvendig"  Er dette nogelunde riktig?
Edit: Og nå fant jeg 16mm utvendig Glad Tydligvis ingen fasit.. hehe


Hei Thomas. Det var jo faen. Har jo 4 bolt tromler som er dreid ned du kunne fått billig. Mvh Lars
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #81 på: desember 06, 2007, 01:00:20 am »

Lite action i kveld, men jeg hadde besøk av en kompis som hadde med plåt og han fikk skikkelig fres på sveiseapp. mitt Glad
Så i morra er det hardkjør i garasjen. Planen er å få helsveiset begge sider slik at jeg kan slippe den ned på hjula og smile bredt av  "høyden" Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #82 på: desember 06, 2007, 22:04:36 pm »

Kveldens update

Fikk gjort en hel del i kveld. Glad Jeg er nå nesten helt ferdig bak.

Først fikk jeg helsveiset den første siden. Fikk endelig full fres på sveiseapparatet så sveisingen gikk som en drøm.



Så var det å kopiere jobben jeg har gjort... på den andre siden. Glad
Og som lovet.. litt mer detaljert beskrivelse av oppsettet.

Først kappet jeg ut denne delen slik at opphenget får plass. La bare platen som skal inn over og merket hvor jeg skulle kappe etter denne.
Og jada... jeg har vanligvis beskyttelsen på vinkelsliperen. Måtte ta den av for å komme til  Øyerulling



Så var det å montere sammen armen som belgen står på. Som dere ser.. denne består av noen deler.
Selve "bjelken" har ett hull til belgen. Viktig! Dette sitter ikke midt på, men hullet skal nærmest bakenden av bilen.



I hver ende skal ett "øye", stor skive og mutter.



Slik ser opphenget fremme ved torsjonsrøret ut.



Enden ved nedre støtdemperfeste skal se slik ut. Man trer så denne inn i festet fra utsiden.
Så monterer man støtdemperen nede og avslutter med stor skive og låsemutter.



Så kan man montere luftbelgen. Igjen...trykk sammen belgen helt og sett en teipbit over hullet så holder den seg der Blunker



Så er det å starte med montering av øvre festet, men det har jeg allerede gått igjennom i en tidligere post.

Og da godt folk var jeg ferdig bak Glad Har igjen å pusse sveiser og sveise på undersiden når jeg får av girkassa og snur flyndra.



Jeg kan nå bare la motoren stå på gulvet... og trille bilen inn på den Glad Trenger ikke jekken mer. hehe



Så hvor lav ble den egentlig (med Firestone 560..KJEMPEPROFIL)...................



30mm under flyndra. Og der var jo den lille rullen min med elektrikker-teip Osteaktig

Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #83 på: desember 06, 2007, 22:19:14 pm »

Genialt. Den ligger jo på bakken nå hvis du får på noen lave dekk Glad Gleder meg virkelig til å se de ferdig!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #84 på: desember 06, 2007, 23:37:53 pm »

Bra dokumentert prosjekttråd du har kjørt i gang her, og kult prosjekt...

Har du hatt kontakt noe med Biltilsynet ang ombyggingen (dersom det har stått noe om det i en post innimellom her, må jeg bare baklage  Blunker at jeg har oversett det...)? Spennende å vite hva de sier, og hvilke krav de vil stille til dokumentasjon og slikt.

Stå på videre!
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #85 på: desember 06, 2007, 23:52:39 pm »

Nei, jeg har ikke det. Blir ikke noe godkjenning med det første, men jeg dokumenterer som en gal i tilfelle jeg prøver å kjøre løpet ut.
Har en kompis som er gang med godkjenning av luft på en Golf 1. Det er muligheter for å få det godkjent, men det er en del ting som skal være på plass. Ikke kontakt med bakken ved punktering av belger (og hjul samtidig) sosv.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #86 på: desember 13, 2007, 11:39:23 am »

noen flere bilder? får du har vel fått gjort litt nå kanskje.?  Gliser
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #87 på: desember 14, 2007, 11:51:30 am »

Dårlig med updates på noen dager.
Har hatt litt annet å henge fingrene i. Er noe "jul" som nærmer seg har jeg fått høre Blunker

Kommer sterkere tilbake om få dager Glad
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #88 på: desember 14, 2007, 12:24:26 pm »

takk. Glad
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #89 på: januar 02, 2008, 12:18:17 pm »

Da har det skjedd litt igjen. Glad

Har nå tatt møkkajobben med å fjerne all gammel tectyl. Denne begynte å bli gammel og sprø så jeg tok jobben med å fjerne den slik at jeg er sikker på at den ikke har fått i seg masse fukt.
Den har gjort en god jobb, for det finnes ikke ett eneste rusthull i hele panna Osteaktig
Har kikket over bunnpanna skikkelig og det er ikke sveiset noe gammel rust på den heller.
Deilig å endelig finne en gammel, men velholdt bil!

Er nå klar til å sandblåse bunnplata før jeg legger på grunning og lakk. Holder også på med å korte inn forstillinga.

Bilder kommer etterhvert Osteaktig
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 68
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!