april 23, 2024, 14:38:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: INDUSTRIMOTOR  (Lest 7735 ganger)
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« på: januar 09, 2008, 09:51:27 am »

Har dumpet borti en vw industrimotor....
Den har stått i en brannpumpe tilhørende brannvesenet i øvre Telemark et sted.
På blokka står det: AB 462246
På typeskilt står det: Typ 126-039071 Typ 126A 46PS v/3600 rpm.
Ser at det er en 1584ccm med dobbelportinnsug og 46 hk.
Snakket med en tidl. befal i sivilforsvaret som nevnte at de hadde fått info om at ind motorene
som stod i deres brannpumper hadde forsterkede veivlager, og at dette stammet fra Porsche.
Noen som sitter på noe kunnskap om disse motorene?
Evt. vet om noen linker eller kan tyde noe mer ut av tallene på typeskilt/motorkode?
På forhånd takk!!!

Mvwh Dag
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 14, 2008, 16:12:29 pm »

1584 er jo "standard 1600" volum på VW-motor, mens motorkoden "AB" er jo 1300 på boblemotorer, så ingen ting av dette lager noen mening...
http://www.356a.com/index.htm gir god indikasjon på nummerering av standardmotorene fra Porsche, men kanskje industrimotorene hadde egne nummerserier?
Mailer du meg noen bilder av denne, Dag? Hadde vært artig å sett. Har en brannpumpe som vi kunne sammenlignet med.
Ellers er det jo helt åpenbare forskjeller som er lett synlige på bl.a blokk og ventildeksler
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: januar 14, 2008, 16:22:59 pm »

Var ikke vw brannpumpemotorene singel port? Også 1600?
Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #3 på: januar 14, 2008, 17:24:06 pm »

Mailer du meg noen bilder av denne, Dag? Hadde vært artig å sett. Har en brannpumpe som vi kunne sammenlignet med.

Takk for linken, skal studere siden og prøve å nøste opp litt Glad

Skal få mailet deg et par bilder av den i løpet av morradagen, Andre.... Blunker
« Siste redigering: januar 14, 2008, 17:27:04 pm av T2 » Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2008, 18:12:24 pm »

1584 er jo "standard 1600" volum på VW-motor, mens motorkoden "AB" er jo 1300 på boblemotorer, så ingen ting av dette lager noen mening...
http://www.356a.com/index.htm gir god indikasjon på nummerering av standardmotorene fra Porsche, men kanskje industrimotorene hadde egne nummerserier?
Mailer du meg noen bilder av denne, Dag? Hadde vært artig å sett. Har en brannpumpe som vi kunne sammenlignet med.
Ellers er det jo helt åpenbare forskjeller som er lett synlige på bl.a blokk og ventildeksler

Mulig han har lest av motorkoden/bokstavkoden feil? mulig det står AD?  Er jo levert 1600 brannpumper med dobbelport også etter 70..

Er vel ikke noen forskjeller på en standard vw motorblokk og vw brannpumpeblokk, de er jo bygget på samme lest? Du tenker mulig på 356 motor/blokk? der er jo blokk forskjellig som du skriver? 
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 14, 2008, 21:02:30 pm »

Det var det jeg mente, har begge deler stående - og det er stor forskjell i designet, ja! Egentlig er det vel stort sett bare prinsippet med 4 luftkjølte boxersylindre og dimensjonene på festene til girkassen som er likt.
Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #6 på: januar 14, 2008, 23:00:58 pm »

Står fortsatt AB, ikke AD.Men det er riktignok en stund siden jeg tok siste synstest..... Osteaktig
Vet jo at AD er  1600... Blunker
Dette er en vw motor, ser ut som en std 1600.
Var ikke min hensikt å fremstille det som noe Porsche fabrikat,
var bare int. i å vite om noen satt på noe info om denne type ind. motor.
(evt kunne bekrefte/avkrefte min info fra siv.forsv.bef.)
Står forresten en 30 pict Solex på den, og et luftfilter som er rundt og flatt,
litt større i diam. enn en bx tunfisk Osteaktig

Sender deg som sagt et par bilder i morra, Andre...
« Siste redigering: januar 14, 2008, 23:02:40 pm av T2 » Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 15, 2008, 09:07:19 am »

Slik ser i alle fall Porsche-motoren ut. 1680 ccm.



* Porsche-engine.JPG (147.78 KB, 775x768 - vist 583 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #8 på: januar 15, 2008, 09:15:39 am »

Takk for bildet, Håkon, oppklarer jo ting det! Er helt forskjellig fra den jeg har den, ja..
Min ser vel ut som en std 1600. Men så var det koden AB på 1584ccm da...Noen som kan knekke den?? Blunker
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 15, 2008, 16:11:20 pm »

Takk for bildet, Håkon, oppklarer jo ting det! Er helt forskjellig fra den jeg har den, ja..
Min ser vel ut som en std 1600. Men så var det koden AB på 1584ccm da...Noen som kan knekke den?? Blunker


i tillegg så starter motornummeret betegnende nok med en "P"  Blunker
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 16, 2008, 08:22:19 am »

Kanskje det har vært ett havari slik at dem måtte overhale denne? For bortsett fra kubikk og oljekanaler er jo blokkene helt like... Kanskje ikke VW var så nøye på de motorene som gikk til andre ting enn biler. Dvs. tok det de hadde og bygde det noen trengte? Sannsynligheten for at det er 1600 eller 1584 da er jo stor siden du har dobbelport og 30 pict. Hadde det sitti 34 pict ja da hadde saken vært en annen. Så fremt den er orginal da.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!