mai 01, 2024, 08:20:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 37 38 [39] 40 41 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 392730 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1140 på: januar 14, 2009, 15:21:23 pm »

So treigt det går med meg, så ser det ut som sola kjem tilbake før eg har fått lakken på Tvilende Flau

Kjedlaren er av betong (veggane i vertfall) Men me har jo lakka før der nede, så det er ikkje noko problem!

Men kanskje det hadde vert ein ide!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1141 på: januar 14, 2009, 16:15:24 pm »

Det har jo blitt sakt mange ganger det med lukt i kjelleren, men du har jo ikke for vane å høre på det som blir tipset om Blunker

Eller så forstår jeg ikke hvorfor du ikke tar en kost å maler den flyndra di. Ikke for å dømme, men tror det blir like fint....

Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1142 på: januar 14, 2009, 19:43:52 pm »

Jodå eg er fullstendig klar over att det lukter gift og død ei veke etter att det er lakka... det har eg erfart... og kan leve med det Glad

Litt seint å tenke kost no når sprøyta mm. er innkjøpt! Det var eingong sagt att eg skulle bruke bunnplata til å øve meg på sprøyting, kanskje det vert litt feil med tanke på den dyre lakken, og att resultatet skal vera bra, men likavel... dette prosjektet eksisterar ikkje av andre grunnar enn att eg skal lera meg (alt) det som har med restaurering av folkevogner å gjere.. inkludert å bruke lakksprøyte! Sånn det ser ut nå, så kjøper eg ein stykk gebe 50liter makan til den me har, monterer den, fyller på ei skikkeleg olje(!!) og bruker den til lakkinga! Siden eg ikkje kan bruke meir enn 3bar+- så trenger ikkje kompressoren å stå og gå heile tida som når eg sandblåser...

Så etter att eg har kjøpt kompressor (og maske) så venter eg berre til ein dag det er litt varme i lufta (glaset skal stå ope..) og så berre hiver eg meg på det... om resultatet ikkje ser ut kan eg jo trøsta meg med att det skal tectyl under og inne skal det matter tepper osv... Glad

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #1143 på: januar 14, 2009, 22:46:24 pm »

Eg malte heile botnplata i mi boble med kost etter bytte av botnar. Har ikkje bilen på vegen enno, så eg veit ikkje kor lenge det varar, men 1 lag grunning, 2 lag bengalakk, trur eg det var, og 2 gode strøk med understellsmasse bør halde nokre somrar håpar eg.
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #1144 på: januar 14, 2009, 23:02:01 pm »

dette prosjektet eksisterar ikkje av andre grunnar enn att eg skal lera meg (alt) det som har med restaurering av folkevogner å gjere.. inkludert å bruke lakksprøyte!


Ja Tistlo. Og da bør du lære deg at temperatur og luftfuktighet har en stor betydning for resultatet ditt og holdbarheten.
I lakkverdenen er det mange faktorer som spillere inn, og det er bedre å lære seg å sprøyte når forholda ligger til rette for det.

Du har jo Impulsen din, samt mye annet å holde på med.
« Siste redigering: januar 15, 2009, 20:43:45 pm av OP » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1145 på: januar 15, 2009, 15:36:48 pm »

Som sagt så venter eg til det er meldt varme i ei veka eller noko sånt, så slår eg til! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1146 på: januar 15, 2009, 16:01:47 pm »

hva med å fyre opp en byggtørke el lign i denne kjelleren?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1147 på: januar 15, 2009, 16:10:04 pm »

Byggtørker har eg hatt i bakhovudet, men eg føler att det kjem til å verta mykje støv i lufta.... for heilt støvfritt vert det aldri der nede, men kanskje det hadde gått vist eg har masse vatn på golvet?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1148 på: januar 15, 2009, 16:21:06 pm »

du kan bruke en slik gulvovn ..elektrisk sak ,la den stå på over natta ..den har ikke så sterk "vind" som byggtørker ..vann på gulvet er et must for da har lakkstøvet en plass å legge seg ned uten å virvle i rommet.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1149 på: januar 15, 2009, 16:27:39 pm »

Ein panelovn og ein sånn oljeradiator var faktisk det eg hadde tnekt å bruke for å varme opp rommet! Problemet er att så snart eg opner glaset så er det iskaldt øye straks..... derfor må det verta litt varmare enn dei -10gradene det er nå Rekker tunge

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1150 på: januar 15, 2009, 16:28:29 pm »

Også for du god luftfuktighet! Det er posivt....
Loggført

Mvh

Marius
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1151 på: januar 15, 2009, 16:33:52 pm »

deilig å vite at termometeret i verkstedet viste 18grader i går kveld GladGlad
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1152 på: januar 15, 2009, 16:34:35 pm »

Også for du god luftfuktighet! Det er posivt....

Når eg bruker ovn? skulle gjerne vist meir om dette!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1153 på: januar 15, 2009, 16:38:44 pm »

ja altså ..en kjeller er ofte litt fuktig. spesielt hvis du varmer opp kommer fuktigheten "frem" .. veit med hytter så bør du fyre opp dagen i forveien ..lufte ut skikkelig for å la fuktigheten komme ut ..da får du mye bedre varme etterpå .
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1154 på: januar 15, 2009, 16:47:38 pm »

Kva med å fyre opp lakkboksen ein dag før, lufte ut neste morgon, så få varmen opp igjen!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1155 på: januar 15, 2009, 17:43:54 pm »

Nei, med vann på gulvet.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1156 på: januar 15, 2009, 17:58:12 pm »

Så det er ikkje bra med vatn på golvet heller nei...... dette virker vanskeleg..... men eg antar att eg berre får vera jevla nøye med støvsuginga!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1157 på: januar 15, 2009, 19:49:01 pm »

vær forsiktig med varme eller gnister og lakk da
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1158 på: januar 15, 2009, 20:01:00 pm »

Tenker du varme + gass + gnist? Skal nok gå bra det! Eg røyker ikkje Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1159 på: januar 15, 2009, 20:23:05 pm »

Du får støv uansett Tistlo. Sist jeg lakkerte i garsjen min, da tok jeg hellakkering på den sorte roadsteren jeg la ut bilde av. Da bare kosta jeg gulvet, da var hele bilen slipt i samme lokalet. Ble ikke mere støv en normalt. Problemet med vann er jo at du for en høy luftfuktighet. Det er ikke bra for lakken, eller bilen. Du bør dekke til gulvet med noe, for det støvet for du ikke vekk. Jeg stor fast ved at du bør gjøre det et annet sted enn under huset. Det er stor forskjell på litt bokslakk og 2k lakk på ei hel flyndre. Tror dette er et av de viktigste tipsa du har fått....
Loggført

Mvh

Marius
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1160 på: januar 15, 2009, 20:42:06 pm »

Kost og støvsug dagen før du skal lakke så støvet du virvler opp får lagt seg.
Så kjøper du en rull med byggplast og lister deg inn og dekker til gulvet der du skal bevege deg rett før du skal lakke. På denne måten går du ihvertfall på noe som er helt rent og virvler ikke opp støv mens du lakker..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #1161 på: januar 15, 2009, 20:42:53 pm »

Hallo. Det er ei gulvplate du skal sprøyte. Hva er da problemet med noen støvkorn.
Hør då rådene du får, VENT til det blir varmere i været, så kan du ihvertfall ha god ventilasjon.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1162 på: januar 15, 2009, 23:23:38 pm »

Riktignok ingen som skal leite etter støvkorn på denne nei, så eg trur det skulle verta bra nok med ein kraftig støvsuging i forkant!

Ellers, så tar eg til meg tipsa eg får og venter på varmen!  Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
caben
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: hjemme



Vis profil
« Svar #1163 på: januar 16, 2009, 21:50:36 pm »

Ikke at jeg skal legge meg for mye opp i projektet ditt,men dette minner om fjæra som ble til fem høns Gliser.Skulle tro det skulle være en grei sak å lakke ei bunnplate i garasjen,tror ikke det er så mange som vil komentere et støvkorn på den Hæ Hæ Hæ
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1164 på: januar 16, 2009, 22:00:14 pm »

nei, jeg har sittet å tenkt på det samme tistlo...
I tilleg kommer jo ovatrol og tectyl!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1165 på: januar 16, 2009, 22:12:24 pm »

Eg lakkerer straks eg har fått kompressor, og att det er litt varmare ute! Glad
 Eg har ingen andre plassar å lakkere enn i kjedlaren... ivertfall ikkje nå!

Garasjen er full, ute er det regn, kaldt og snø evt. slaps..... Muligheiten er jo partytelt utafor ein verkstadsport på HMV, lakke i teltet og trille bunnplata inn i varmen igjen..... problemet er att dei ikkje er serleg begeistra for att eg driver med sånt der nede (har sandblåst mykje, og laga spetakkel) dessutan er plassen innafor porten somoftast booka av ein traktor... men likavel.... dette var hovedplanen!

Det var eingong sagt som mål, att bunnplata skulle vera ferdig lakkert innan burstagen min (4,2) men dette må nok utvidast litt ser det ut til.....

Ellers: Eg har fått hentelapp på både frontplata, og reservehjulsbrønn (kanskje meir?) idag, har eg flaks vert det henta i morgo, men eg reiser på skyting i morgo (Trist) har eg flaks er eg heima før eg har sovna, sånn att eg får spekulert litt på dei nye delene eg forhåpenligvis har fått!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1166 på: januar 17, 2009, 20:57:09 pm »

Skyting er unnagjort og vel heime fant eg desse to:





Eg har allerede oppdaga att det må moddast ein del på brønnen, for ved å parre den med frontplata avslører eg att brønnen ikkje uventa er halv-fabrikat, så den har ikkje samme bue-formen som frontplata har..... Men dette viste eg jo frå før av..

Ser 'og ut som hullet til den hemmelige luka i frontplata er delvis missforma, så eg lurer på om eg ikkje skal sveise inn den orginale luke, frå den orginale frontplata, får sjå i morgo korleis lokket passer Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Corky Racing
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted:



Vis profil
« Svar #1167 på: januar 17, 2009, 22:29:32 pm »

Her var det mange sider og lese igjenom, et spennede prosjekt dette her. Stå på, dette blir bra Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1168 på: januar 17, 2009, 22:33:11 pm »

Takktakk ! Mesteparten av sidene er vel diskutering(krangling) og dumme spørsmål frå mi side.... men det SKAL verte bil av spetakkelet tilslutt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #1169 på: januar 17, 2009, 22:46:20 pm »

Takktakk ! Mesteparten av sidene er vel diskutering(krangling) og dumme spørsmål frå mi side.... men det SKAL verte bil av spetakkelet tilslutt.

Ingen har dødd av det ennå, stå på du Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Sider: 1 ... 37 38 [39] 40 41 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!