april 26, 2024, 23:02:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 392417 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1230 på: februar 15, 2009, 02:07:05 am »

Ser bra ut dette. Jeg sveisa inn frontplata mi selv jeg også for en tid tilbake. Det gikk veldig greit. En ting som kanskje kan være en fordel når du gjør denne jobben er å punkte fast delene og så skru på skjermene for å se at alt sitter der det skal. Selve frontplata bør justeres slik at den går jevnt nedover sammen med skjermene. Det skal jo presses en list i mellom der og da er det en fordel at ikke den ene delen ligger mye høyere enn den andre.

Ellers så bør du ta en titt på det hullet fremme i frontplata. På min del så var kun et hull kuttet rett av og ikke en liten fals. Så vidt jeg husker så skal det vel egentlig være en liten fals/nedsenket ring på innsiden der slik at du får festet en rund skive der. Jeg ble ikke noe klok på dette og valgte å sveise igjen hele hullet. Forhørte meg en del før dette valget ble tatt og kom frem til at en så godt som aldri får bruk for denne inspeksjonsluka. Saken er uansett den å pusse sveisen fint på baksiden, etter ferdig sveiseing, når platen ikke er montert på bilen.

Jeg anbefaler også å bruke litt kitt for å tette igjen sveiseskjøtene der du ikke får pusset. Da ser det også bedre ut.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1231 på: februar 15, 2009, 02:28:06 am »

Takk!

Eg skal modifisera den lista på frontplata før eg sveiser den inn! Den treffer ikkje som den skal orginalt, så den må eg flytte på!

Når det gjelder holet for luka, så er det faktisk ein antydning til fals på frontplata mi, så det går faktisk fint å feste luka på den. Dermed slepper eg problemet med det...

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1232 på: februar 15, 2009, 18:11:28 pm »

Pusla litt med støtfangarfestet igjen.... ser ut til att eg ikkje var heilt heldig med kuttinga Trist

Og kvalitetsmessigt, så er stålet tjukt som orginalt, men profilen er heilt annleis, skruehola til skjermen med gjenger er mykje lavare enn dei skal vera etc etc...... har ikkje noko ant valg enn å gjera det beste ut av det... fint vert det nok ikkje uansett har dessutan problemar med panserglippa! Det virker som frontplata ligger så langt ned att kanten på panseret ligger oppå den metalllista som gummilista rundt panseret skal inn i.....

Bilder av elendigheiten:

Ser ut til å passa no....


Hekta på litt styr for å sjekke passform


Heile plata ligger i spenn mot reservehjulsbrønnen, så der er eg nødt til å bøye litt..


Ser ikkje bra ut...


Ser de kor sjeiv denne reproplata egentlig er? Treffer jo ikkje profilen i det heile tatt... så her må eg hamre mykje for å få ein overgang..


Støtfangern på.


Innvendig er det 'og masse som ikkje kjem til å treffa kvarandre...


...


Sjå glippa!


Kan ikkje ha det sånn!


Panseret ligger oppa den øvre delen av frontplata... = frontplata må OPP


...


Her er det verst


Jaja... spørst om det var ein god ide å skifte dette støtfangarfestet i det heile tatt...... Er jo masse eg kunne gjort bedre 'og! Som f.eks. å kutta av den orginale med rette linjer!! ikkje på skrå i alle retninger som eg gjor.... de ser jo att det ikkje var vellukka
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1233 på: februar 16, 2009, 13:57:49 pm »

Er panseret ditt bra nok til å ha som referanse? Man må alltid jobbe med slike reprodeler for å få linjer og kanter til å flukte... stå på, med vinkelkutter og sveis så kan alt endres flyttes og bøyes...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1234 på: februar 16, 2009, 14:03:26 pm »

Eg tenkte eg skulle prøve med det orginale panseret... fekk tips av Stein H. om å berre sveisa på att den beten eg kutta av på støtfangarfestet, deretter kappa det på nytt med rette mål. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1235 på: februar 22, 2009, 15:35:10 pm »

Hmmmmm.....

Skremmande liten framgang på bilen Flau Tvilende

Men no er vertfall garasjen rydda så da ser meir fristande ut:





Lurar på om den nokon gong har vert så ryddig sidan den vart bygd..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #1236 på: februar 22, 2009, 18:36:03 pm »

hehe er itte bare hos meg det var rydding i garasjen i dag da Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1237 på: februar 22, 2009, 19:05:57 pm »

Er kjekt med litt vårreingjering Glad

Men no vert vel garasjen foll i drit igjen... nå som nye prosjektet har tatt plass... Godt me har kost Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Frank G
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted:



Vis profil
« Svar #1238 på: februar 22, 2009, 19:36:08 pm »

Har du noe bilder av det nye prosjektet da? Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1239 på: februar 22, 2009, 19:47:09 pm »

Du får sjå i prosjekgarasjen! Trur det er der den står parkert Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1240 på: februar 27, 2009, 00:55:40 am »

Fortsatt ikkje noko fornuftigt å melda om... men idag har eg ivertfall vore på biltema og snopa for rundt 3000kr... mykje av det eg kjøpte skal brukast på denna bilen, så derfor tenkte eg att detta var rette tråden til å legga ut (skryte?)bildene Rekker tunge

Masse føskjelli...


Måtte sjølvsagt ha ein sånn til eg ska te å overhala motoren på 69en! Men lurar på om eg ska kjøpa ein sånn vw benkfeste frå unneberg, som faktisk er laga for å passe vw motorar! Ikkje sånt universalt skrangel som står på denne no...


Liggetralla og rampar... kjekt å ha..


Bokka!


Denna får eg bruk for både eine og andre plassen(bilen)


Så måtte eg jo hekta på eit stativ for oljekanna, sånn att eg altid er parat vist det trengs noko smørning med Biltema 10W-40 Mineral olja for 35kr literen etter tips frå diverse folk på sjatten


Gler meg forøvrig til eg har vunne i lotto, sånn att eg kan begynna å handla ut ifrå Würth Katalogen(eller bibelen) Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1241 på: februar 27, 2009, 07:05:49 am »

Kva ligg ein grashoppesverm eller ein oversvømmelse på no for tida, då..? Gliser

Verkstedmateriellparken ser jo etter kvart bra ut, Tistlo. Det er ikkje BERRE sluttsummen på verktøyet som avgjer om jobben blir bra. Og den motorbukken fungerar fint - sjølv på ein VW-bokser. Du brukar dei to øverste med boltar, og dei to nederste til støtte. Beregn litt lange boltar, store skiver og gjerne eit par ekstra muttrar for avstandsjustering.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1242 på: februar 27, 2009, 07:18:45 am »

Kva ligg ein grashoppesverm eller ein oversvømmelse på no for tida, då..? Gliser

Verkstedmateriellparken ser jo etter kvart bra ut, Tistlo. Det er ikkje BERRE sluttsummen på verktøyet som avgjer om jobben blir bra. Og den motorbukken fungerar fint - sjølv på ein VW-bokser. Du brukar dei to øverste med boltar, og dei to nederste til støtte. Beregn litt lange boltar, store skiver og gjerne eit par ekstra muttrar for avstandsjustering.

Tistlo sveiser lett på noen støttehylser på de armene, flytte litt på noen hull og vips! Ideelt skulle vi vel hatt noen solide originale VW-bukker, men kreativitet er vel så bra.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1243 på: februar 27, 2009, 11:30:32 am »

Får sjå kva eg gjer med da! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1244 på: februar 27, 2009, 21:29:19 pm »

Få tak i en gammel girkasse, del den i to og monter den på motorstativet ditt. Da passer vwmotoren perfekt. Vet at det er mange som gjør dette med stort hell. Sikkert noen her inne som har bilder av det i tillegg.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1245 på: februar 27, 2009, 22:40:23 pm »

Hey! Takk for tipset!!

Har tilfeldigvis eit tomt girkassehus liggande bak novì Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1246 på: februar 27, 2009, 22:47:37 pm »

bare ikke sett vinkelsliperen i den... magnesiumbrann er ikke moro
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1247 på: februar 27, 2009, 23:06:42 pm »

Er klar over det Blunker Vert nesten sveiseblind av det 'og!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1248 på: mars 27, 2009, 18:50:13 pm »

Sørgelige greier dette.... Måtte heilt til side 4 for å finne igjen tråden.... er jaggu lite framgang på bilen ja! Men det skjer små ting i det skjulte...

Next up er å få lakkert den helsikes bunnplata før den gror fast nedi kjedlaren! Det begynner snart å verta varme ut no, så då kan eg lakka ute!

Ellers så kom det mesteparten av Gåvekort-dela som eg var så utrulig heldig å vinne på SCC i fjor!!

Ikkje lett å forstå att det er gratis alt saman! Sjokkert





Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #1249 på: mars 27, 2009, 22:25:33 pm »

 er noen som har det.....neida. er det noen som har fortjent det, er det vel dei. for makan til pågangsmot skar en leite lenge etter Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1250 på: mars 27, 2009, 22:41:39 pm »

hehe

Nei men det går jo rimelig seigt på denne bilen då...

Men eg skulle nett ha vorte ferdig med tyttebæret, så vert det plass igjen! Trur ikkje eg kan lakkera bunnplata før eg har skifta kanalar på bilen fordi karossen må nedpå bunnplata under kanalskifte = oppriping i lakken + det er mulig att hola i golva ikkje stemmer og må fresast ut, som 'og bør gjerast før lakk...

Konklusjon:

1. Få tyttebæret ferdig
2. Skifta kanalar
3. Lakkera bunnplata
4. Montera bunnplata
5. Resten

 Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1251 på: april 26, 2009, 22:52:43 pm »

Long time - No see!!

Kanalane har begynt å plaga meg igjen.. Peiling ønskes her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14648.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1252 på: september 07, 2009, 19:37:51 pm »

....
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1253 på: september 07, 2009, 20:25:16 pm »

Det er delene frå deg, Arnt Roger, eg venter på Blunker Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1254 på: september 12, 2009, 16:38:50 pm »

Og då var eg igang igjen Glad

Har no røska ut det meste av ledninger i bagasjerommet, og foglane må veta korleis eg skal få dette saman igjen Hæ Men mangen ledninger må fiksast/bytast 'og.

Også har eg drevet å forska på problemet med att panseret ikkje går skikkeleg igjen, pga att kanten treffer lista for gummien på frontplata. Så min ide var å fjerne denne lista, både på frontplata og rundt heile lokket, og erstatte det med texmex-style lister til å feste på sjølve panseret.

Spørsmålet mitt vert då; vil dette ødelegge orginaliteten Hæ Det er fortsatt meininga att den skal verta orginalt, men eg har jo allerede fjerna ei orginal rustfelle(jekkfestene) så kva trur folket om att eg fjerner gummilista rundt bagasjerommet??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1255 på: september 12, 2009, 18:46:11 pm »

Godt å se du er igang igjen her, var begynt å bli litt kjedelig her uten oppdateringer fra deg.

Jeg har beholdt mine originale panserlister på 69-en, men er ikke helt overbevist om at det er lurt, og om rusten vil holde seg borte.
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1256 på: september 13, 2009, 11:22:12 am »

Hei Tistlo.

Jeg hadde samme problem på fronten min. Jeg måtte kappe og bøye opp kanten for lista for at den skulle få sånn nogenlunde grei passform med panseret. Det er ikke perfekt, men jeg måtte bare innse at jeg ikke fikk det til bedre med veng-front og repropanser.

Jeg slet også med at panseret hektet seg fast i kanten der lista skal ligge i framkant av panseret. Der tok jeg å bøyde opp falsen på panseret litt, noe som løste problemet. Er ikke helt sikker på hvordan det blir med tettningslista enda, men jeg tror det blir tett alikevell.

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1257 på: september 13, 2009, 11:47:17 am »

Har vert dårleg med oppdateringar ja.... men no har eg jo mysta sånn sirca 2 prosjektrådar + Mykje ant frå andre tråder... men akkuratt denne tråden er vel så å sei uskada etter "The crack" Glad

Noko seier meg att eg fjerner dei orginale listene, vist ikkje så vert det Mykje arbeid med å få frontplata på plass og samtidig beholde panseret på sin orginale plass Utan store glipper!

Men dette må det forskast meir på!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1258 på: september 21, 2009, 22:39:17 pm »

Her ser det ut til å vera overhengande fare for att tråden punkterer igjen.. nei eg får oppdatera litt..

Det største som har skjedd no er att eg har tatt besluttningen med å fjerne alle lister rundt panser og derpå motorlokket og på den måten eliminera ei rustfella. Eg fjerna lista på den Nye frontplata og der var allerede rusta godt igang.. og det seier litt om kor dårlig konstruksjon det egentlig er.. Men ellers så har eg fjerna så å sei Alt av ledningar i bagasjerommet! Foglane veit korleis eg skal få det på plass igjen! Litt av eit vas... og alle støtfangarfesta som eg hadde skaffa vart det ikkje noko av...... men no har eg bestilt skikkelege saker frå VW Veterandeler! Venstre bakspiss fant eg liggande i ei kassa på lageret.

Og taktrekket er på god veg ut. Dette er vel det eg gruar meg mest til ettersom det krever ein god slant med taktrekking til for å verta god i det.. og dette har eg aldri gjort før... så eg må nok ha dugnadshjelp når det skal inn igjen nytt trekk!

Men planen no er att Iløpet av haustferien om 2 veker skal ALLE støtfangarfester vera på plass og bilen skal vera flytta ut på (danse)golvet for å begynna arbeid på kanalane. Glad

Bilder kjem fortløpande


* Skikkelege saker ekje plunder so an sai an leen.jpg (248.88 KB, 485x175 - vist 285 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1259 på: september 21, 2009, 22:42:25 pm »

Endelig! Jeg sveiset for første gang i går (var på tide!), så dette er kult å følge med på nå Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!