november 13, 2019, 16:23:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til kjøp av kompressor.  (Lest 27905 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #30 på: desember 31, 2008, 00:57:50 am »

Kan du ta eit bilde av korleis du kobla saman dei to?
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #31 på: desember 31, 2008, 01:13:07 am »

Bruker bare en slangebit mellom koblet inn på hver kompressor. Jeg koblet i tillegg inn en 1/4" kuleventil fra båtavdelingen til biltema. Måtte kjøpe noen forskjellige luftnippler og slangeklemmer.... skal ta et bilde av greiene i morgen men det er ikke vanskelig.

Kompressor 1 <-> Luftnippel hann med 1/4" gjenger <-> Kuleventil 1/4" <-> Luftnippel hann med 1/4" gjenger <-> Luftslange med hunn - Hann <-> Kompressor 2

Men i utgangspunktet trenger du ikke gjøre det vanskeligere enn en slange med hann i begge ender og koble dem sammen. Dersom du trenger kun en kompressor kobler du de bare fra hverandre.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #32 på: desember 31, 2008, 01:22:48 am »

aha! Nå begynner eg å se for meg oppsettet her Glad
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #33 på: desember 31, 2008, 02:00:47 am »

Lurt å bruke de tykkeste niplene og slange. Les Runnfahrer sine innlegg om kompressorer, mye lærerikt der.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4148
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #34 på: desember 31, 2008, 10:35:41 am »

Når det gjelder hurtigkoblinger til luftslanger og håndverktøy, finns det 2 "vanlige" luftkoblinger. På Tess solgte vi Cejn og Rectus, der heter den ene Cejn 310/Rectus 23, det er den jeg kaller Hansen-kobling (Hansen 3000). Det er den gamle standarden i Norge. Så har det kommet "ny" kobling, Cejn 320/Rectus 25, som jeg kaller (og heter vel også ) Euro-kobling. Den slipper imellom en god del mere luft. Faktisk slipper førstnevnte ut maks 925 l/min, og sistnevnte max 2100 l min. På det meste av utstyr som kjøpes i dag, følger det med euro-koblingen. Pass på at du har samme utsyr hele veien! Anbefaler å oppgradere alt til Euro hvis du har litt forskjellig, og særlig til luftverktøy som trekker mye luft.
Man ser det lett på nippelen når man sammenligner de to, Euro-koblingen har større innvendig diameter. Man kan sette en 310 nippel i en 320 kobling,  men vil få svak luftlekkasje ( så hvis det fiser litt luft i koblinga, kan det være at du har en mismatch her!).
Til større verktøy finns det større koblinger. Det finnes mange forskjellige luftkoblinger til forskjellige behov.

Håper denne er til hjelp for enkelte! Ha et godt nytt år!!! Glad
« Siste redigering: desember 31, 2008, 10:40:44 am av kjells » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #35 på: desember 31, 2008, 15:19:03 pm »

Enig med kjells her, det er lurt å oppgradere til euro koblinger hele veien, antagelig vil alt av utstyr du kjøper ha euro kobling også, det er noen dyre merker som av en eller annen grunn fortsetter med Hansen koblingene, men alt fra Clas og Biltema pleier å bli levert med Euro.
Jeg har noe utstyr og slanger med Euro og noen med Hansen, og da har jeg laget meg en hurtigkobling med Hansen hann og Euro hunn, da får jeg koblet dem sammen uten å kjøpe mange nye koblinger for å få alt likt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #36 på: januar 03, 2009, 23:59:22 pm »

Har noen mulighet til å få lagt ut et bilde av sammenkoblingen av flere kompressorer?  Glad
Loggført

72 1302 roadster
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #37 på: januar 04, 2009, 00:25:59 am »

Her er bilde, men ikke særlig bra...

Det du trenger fra Biltema er kun 2 stk Euro hann luftkoblinger med 1/4" gjenger og en kuleventil fra Båtavdelingen med 1/4" innvendige gjenger i begge ender. Husk en rull med gjengetape.

Skru en hann i hver ende av kuleventilen og koble til kompressoren, da vil du etterpå kunne koble en vanlig luftslange munn-hann mellom kompressorene og du har kuleventil som stoppekran dersom du kun vil bruke en kompressor eller eventuellt en kompressor men begge tankene (slår av strømmen på den andre).
Enda billigere løsning er å kun ha en slange med hann i begge ender og koble til og fra ved behov.


* 29122008056.jpg (232.07 KB, 1361x817 - vist 1081 ganger.)
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: januar 04, 2009, 00:35:16 am »

Er ikkje så innvikla denn koblingen nei.... men det store spørsmålet er jo om denne løysingen vert bedre enn ved å kjøpa ein stor kompressor som ein av desse:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15897441&sid=&WT.svl=Link
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14903648&sid=&WT.svl=Link

?
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #39 på: januar 04, 2009, 01:30:14 am »

Jeg gadd ikke lure lenge.... 3 fas har ikke jeg og jeg fikk 2 stk 50 liters kompressorer med 3 HP i hver for kr 3400,- + en hundrings for koblingene, så langt fungerer dette bra. Den kompressoren fra bergen er sikkert bedre med reimdrift og greier men jeg fikk det jeg var ute etter.
« Siste redigering: januar 04, 2009, 01:32:05 am av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #40 på: januar 16, 2009, 17:54:16 pm »

Jeg var å leverte varer på Thorshov Bilrekvisita på Storo i Oslo i dag, de har tilbud på Gebe 2 hk kompressorer til 990,-
La ikke merke til hvilken modell det var men skulle levere rundt 200 l/min.
Loggført

72 1302 roadster
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #41 på: januar 16, 2009, 20:42:15 pm »

.
« Siste redigering: august 22, 2010, 00:47:17 am av Race-buggy » Loggført

send Epost og ikke PM
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #42 på: januar 16, 2009, 21:05:55 pm »

Jeg var å leverte varer på Thorshov Bilrekvisita på Storo i Oslo i dag, de har tilbud på Gebe 2 hk kompressorer til 990,-
La ikke merke til hvilken modell det var men skulle levere rundt 200 l/min.


jeg kjøpte min på thorshov i sørlandsparken.


Kompressor PowerAir 50/3SVC
50 liters tank, slagvolum 356 l./min.,
el.motor 3,0 HK, 1-fase. Luftfylte hjul.
(111110422) . . . . . . .1.990,-

se mere her: http://www.torshovbil.no/bilder/Grafikk/2008%20Torshov%20Bilrekvisita%20-%20web_L2.pdf

Samme som jeg kjøpte 2 av det. Funker bra så langt.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #43 på: januar 16, 2009, 22:44:36 pm »

Eg kan få samme kompressoren til 1550kr (innkjøpspris) så eg trur eg skal gå for den, men det eg lurte på var om eg vil kunne ha to stk til å gå samtidig!? Pappa trur ikkje det er mulig (1fas. 16ampere) den me har sliter jo allerede, så då trur han ikkje att det vil gå med to..... så derfor; Kordan får du/dekan det til å gå med att 2 stykk går samtidig? Vil jo trekka veldig mykje straum når begge går, går eg ut ifrå?
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #44 på: januar 17, 2009, 01:11:34 am »

Nytt hus, 1 stk 16 Ah treg sikring med innebygget jordfeilbryter, det funker hos meg.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #45 på: januar 17, 2009, 01:16:13 am »

Heilt fint, eller merker du att det går treigt??
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4148
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #46 på: januar 17, 2009, 13:34:21 pm »

Du kan få problem hvis de starter samtidig, ihvertfall.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17389
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #47 på: januar 17, 2009, 21:28:23 pm »

Ja det med att dei starter samtidig.... er det berre til å justere ned litt på den eine, sånn att den starter før den andre?!
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #48 på: januar 17, 2009, 21:36:16 pm »

Ja det med att dei starter samtidig.... er det berre til å justere ned litt på den eine, sånn att den starter før den andre?!

Ja, det har Holmen sagt for mange innlegg siden. Men som sagt jeg har ikke problemer med at de starter på likt. Men huset mitt er helt nytt og jeg har noen spesielle sikringer med innebygget jordfeil i hver sikring og de skal være trege. Uansett, jeg har flere ganger startet dem samtidig og det eneste jeg opplever er litt blinking i lyset.

Loggført

1961 T1 - Custom
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #49 på: januar 17, 2009, 22:31:38 pm »

..............og jeg har noen spesielle sikringer med innebygget jordfeil i hver sikring......

La oss ikke håpe det  Blunker
De er sikkert med jordfeilbryter!

Har ingen ting å si for start av en eller flere apparater før du har evt jordfeil på et av disse, da mørklegger du kun en kurs og ikke hele huset. Treg sikring må nok til for å starte flere, de er isåfall merket med C (kanskje D).
« Siste redigering: januar 17, 2009, 22:33:33 pm av ZAR » Loggført

 
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 755
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« Svar #50 på: januar 24, 2009, 09:51:33 am »

Denne har jeg meget gode erfaringer med.
WURTH solgte denne til kr 2900.-(Oljefylt)
Den oljefrie vil jeg tro er noe dyrere....

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10528/138/K_270-20_Oilefri_doc-132.pdf
Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #51 på: mai 26, 2009, 11:48:28 am »

Noen som fortsatt selger Geben til en hyggelig pris?

Er Gebe en fabrikant eller en levrandør?

Er Kellen samme ulla?



Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #52 på: mai 26, 2009, 13:56:07 pm »

Ser at de selger GEBE 50L til 1890,- på Bilextra, men det er i stavanger :-)

Finnes sikkert på ei sjappe nær deg.

Har ikke hatt noe problemer med disse enda, men de bråker. Det visste jeg for såvidt fra før. Har satt de opp i en isolert bod ved siden av garasjen så jeg ikke skal bli døv.

Når vi skal slipe bilen min ned til høsten skal de muligens få kjørt seg skikkelig, mulig de slipper da min far holder på å kjøper en 3 fas Atlas Copco skruekompressor.
Loggført

1961 T1 - Custom
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #53 på: mai 26, 2009, 21:15:21 pm »

Atlas skrue, Høres kjekt ut:)
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #54 på: september 07, 2009, 13:36:57 pm »

For de med tid til overs og lyst til å gjøre noe annerledes:

http://www.dunnrightinc.com/


Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #55 på: september 07, 2009, 13:55:28 pm »

kuult. 3 sylindre driver motor og en mater luft til tanken.
Loggført

1961 T1 - Custom
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 117
Bosted:



Vis profil
« Svar #56 på: april 02, 2017, 17:14:20 pm »

Om man har 2 forskjellige kompressorer, si en 2 hk og 1,5 hk, kan og ingen har inntak, kun uttak for luft, kan man da koble di to slangene i en T eller Y led vist det finnes. Og ut mot en slange til verktøyet, vil man da få økt  l/min til verktøyet?
Loggført

1960 Vw bobble
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #57 på: mai 09, 2017, 09:20:34 am »

Ja
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!