april 23, 2024, 20:44:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: deluxe vs. standard  (Lest 8536 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« på: november 18, 2007, 21:01:17 pm »

Ah, herlig å kunne spørre om dette der det hører hjemme :-)
Hva er de mest obvious forskjellene på en T1 mars 52 deluxe og T1 mars 52 standard?
Listverk er jo en synlig sak, men hva med list på panser?
Skal standard ha lakkerte støtfangere?
Andre typiske forskjeller?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2007, 09:32:12 am »

Det er mange forskjeller på bolt-on delene, men også litt på karosseriet...jeg nevner i fleng:
Karosseri:
- Ingen kromlister og ergo ingen huller (dog VW-emblem øverst på panseret)
- Ikke askebeger, ei heller hull til det
- Er usikker på det med isjas-luker, er ikke sikker på om noen vet helt sikkert
Bolt-on:
- Lakkerte fangere, lakkerte kapsler (noen importører/forhandlere bytett ut dette, men fra fabrikk var det lakkert)
- Brune bakelittpaneler på dash, ikke hvitlakkerte
- Alle knotter og brytere brune, ikke hvite
- Gummimatte på tunellen, ikke teppe
- "Taktrekk bare i taket"
- Ingen kromlist rundt frontruta
- Setene er festet med vingemuttere til gulvet, ikke glideskinner
- Annet stoff på interiøret
- Lakkerte dørhåndtak, panserhåndtak og motorlukehåndtak
- etc...flere kan fylle på her..
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 19, 2007, 13:45:36 pm »

Det kan også nevnes at de aller fleste deluxemodeller hadde brune matter - untatt den azurblaufargede utgaven som hadde svarte. Alle standardmodellene hadde også svarte gulvmatter.

Jeg er også usikker på om standardutgaven ble levert med luker.


Ah, herlig å kunne spørre om dette der det hører hjemme :-)
Hva er de mest obvious forskjellene på en T1 mars 52 deluxe og T1 mars 52 standard?
Listverk er jo en synlig sak, men hva med list på panser?
Skal standard ha lakkerte støtfangere?
Andre typiske forskjeller?
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2007, 13:50:21 pm »

Det kan også nevnes at de aller fleste deluxemodeller hadde brune matter - untatt den azurblaufargede utgaven som hadde svarte. Alle standardmodellene hadde også svarte gulvmatter.

Jeg er også usikker på om standardutgaven ble levert med luker.


Ah, herlig å kunne spørre om dette der det hører hjemme :-)
Hva er de mest obvious forskjellene på en T1 mars 52 deluxe og T1 mars 52 standard?
Listverk er jo en synlig sak, men hva med list på panser?
Skal standard ha lakkerte støtfangere?
Andre typiske forskjeller?

Akkurat det hadde vært veldig morsomt å vite da Øystein etter å ha sett bilen min mente den var standard med oppborret listhull. Men det forklarer ikke lukene. Med tanke på annet dårlig sveisearbeid på bilen nekter jeg å tro at de er sveiset inn da jeg ikke har funnet noe antydninger til dette...
Bilen er produsert mars 1952
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: november 19, 2007, 13:58:44 pm »

Aiai...Fursten is in the house!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: november 19, 2007, 16:43:20 pm »

Mekaniske forskjeller også - Standard-modellen har mekaniske bremser originalt. Er vel også forskjell på ratt - har sett bilde av Standard-modell fra tidlig 60-tall med tre-eika ratt av samme typen som før krigen.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 19, 2007, 23:48:23 pm »

Det er mange forskjeller på bolt-on delene, men også litt på karosseriet...jeg nevner i fleng:
Karosseri:
- Ingen kromlister og ergo ingen huller (dog VW-emblem øverst på panseret)
- Ikke askebeger, ei heller hull til det
- Er usikker på det med isjas-luker, er ikke sikker på om noen vet helt sikkert
Bolt-on:
- Lakkerte fangere, lakkerte kapsler (noen importører/forhandlere bytett ut dette, men fra fabrikk var det lakkert)
- Brune bakelittpaneler på dash, ikke hvitlakkerte
- Alle knotter og brytere brune, ikke hvite
- Gummimatte på tunellen, ikke teppe
- "Taktrekk bare i taket"
- Ingen kromlist rundt frontruta
- Setene er festet med vingemuttere til gulvet, ikke glideskinner
- Annet stoff på interiøret
- Lakkerte dørhåndtak, panserhåndtak og motorlukehåndtak
- etc...flere kan fylle på her..


hmmm hva baserer du utsagnet ditt på at mitt kaross var standard da?
jeg har følgende:
isjasluker
askebeger
hvite knotter og knapper
listhull ( kan jo være borret opp, var vel kasnkje det du så/trodde?)
ikke hull til vw emblem på panseret
glideskinner på de gamle originale gulvplatene
men så har jeg brune bakelitter på speedo/klokke

uæh. kanskje jeg må bestille meg et fødselssertifikat.. Noen som kan tysk?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2007, 00:22:12 am »

Listehullene páa en split er veldig karakteristiske. Den bakerste lista sitter med noen klipshull som ikke er "evenly distributed". Paa din bil var det helt tydelig at hullene var borret opp.....de var ikke runde og de var ikke plassert slik de skal paa en Split. Det var egentlig bare det jeg fikk se, JeeRacing var veldig noeye med aa ikke loefte paa hele presenningen. Bestill deg sertifikat! Ingenting bolt-on kan du stole paa ... isjasluker vet vi ikke rett og galt om.....og baade askebeger og listhull kan vaere borret opp...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 20, 2007, 10:57:33 am »

Er det ikke mulig å sjekke idplaten bak reservehjulet da? Den bør fortelle deg om dette er en bil levert som en 11C eller 11A. 11A tilsier standardutgave.
« Siste redigering: november 20, 2007, 11:27:23 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: november 20, 2007, 11:27:55 am »

Det skal jeg titte på så snart jeg er ute i verkstedet igjen
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 20, 2007, 12:28:30 pm »

Hvis du har matching nr. chassis og karosseri så bør jo understellet ditt bære preg av konvertering fra kabelbremser til hydrauliske også.

Og som alltid - legg gjerne ut bilder slik at vi får se  Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: november 20, 2007, 12:35:46 pm »

Tja, man vet jo aldri hva som har blitt bytta på bilen da. Er jo tross alt en svenske som har hatt den som også har prestert kunststykke å sveise inn et rag clip fra 56 modell...
Så detaljene er jeg egentlig bare interessert i fordi jeg er nysgjerrig. Ikke fordi den skal gjøres så original som mulig. Det løpet er kjørt for lenge siden.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 20, 2007, 14:30:36 pm »

http://automuseum.volkswagen.de/urkunden.html

Her kan du sende etter "fødselsdagsattest". Jeg sendte etter på et splittprosjekt jeg hadde (1950), og da hadde de ikke mye å by på. Men litt finner de jo. De finner i alle fall om det er standard eller ikke.

Mvh.

Oval57 (som nå har registrert seg som Oval57 før noen andre knabber det igjen, det er derfor jeg har måttet hete "Ohval57 o.l. på tuju)

Håkon A. Solberg
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2007, 14:33:04 pm »

takk for linken, den skal jeg benytte meg av
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 20, 2007, 16:53:08 pm »

Helt det samme for meg hva du gjør med den Blunker
Dog tar jeg meg friheten til å mene at en standard-ragtop-split er way mye tøffere (les sjeldnere) enn en deluxeutgave. Fake eller ikke fake - samme kan det være. Tenk ikke minst på all krom du slipper å bruke penger på også :-)

Så detaljene er jeg egentlig bare interessert i fordi jeg er nysgjerrig. Ikke fordi den skal gjøres så original som mulig. Det løpet er kjørt for lenge siden.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #15 på: november 21, 2007, 09:41:33 am »

Ja, jeg har ikke sett mange ragtop standard splitt med heftig stuk nå nettet! Har selvfølgelig ikke sett noen i virkeligheten. Da tenker jeg på standard som ligner på stndard. Finnes sikkert mange som er pynta litt på. Hadde jo vært rått med noe nytt! Men, denne bilen blir rå uansett, det er jeg helt sikker på Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!