BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #780 på: august 25, 2010, 11:15:49 am » |
|
Tenningskutt i fjerdegiret ved full boost? Lav batterispenning? Svak coil som ikke klarer å holde liv i tennpluggene når det blåses for fullt inn der med "laveksplosiv" E85 og plenty med boost?
Grattis med ny PB!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #781 på: august 25, 2010, 11:21:31 am » |
|
ja svein blei bare litt skuffa da fuskinga fortsatt var der etter litt delebytting. fant ut att det var greit å ha begge henda på rattet i 170-180...  giringa går ok bare jeg gikk justert stengene etter att det var demontert og lagde nye foringer. også måtte jeg jo skjerpe giringa etter å blitt mobbet av Jee  inngrep og skiftehylse på 2. gir er slitt så det skraper litt/ får ikke syncronisert skikkelig. men med ny girkasse så blir det vel bedre
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #782 på: august 25, 2010, 12:34:37 pm » |
|
ja kalle det er i de baner jeg skal feilsøke. før Scc så målte jeg spenning inn på tenningsanlegget under drift og det var 12v . så kjøpte jeg 15v regulator og la opp rele rett fra dynamo til sprut og tenning og har nå 14,6 v med vifter ++ på under drift. det jeg stusser på er att den liksom "dør" helt og ikke bare går på 3 syl. nå er EDIS dobbeltenning som har coilpakke som er delt i 2. slik att 2 sylindere deler samme coil på en måte. mulig også tenningsmodulen kutter . attt ved for tett blanding så feiler gnisten som fører til noe muffens i modulen. ingen spesielle rare ting å se i log'en til sprutet.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
jaru
Supermedlem
    
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
 |
« Svar #783 på: august 25, 2010, 12:43:31 pm » |
|
Imponerende tider og i det heletatt et imponerende bygge, helt klart min favoritt på scc 
|
|
|
Loggført
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #784 på: august 25, 2010, 12:47:13 pm » |
|
Imponerende tider og i det heletatt et imponerende bygge, helt klart min favoritt på scc  x 2.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #785 på: august 25, 2010, 14:28:45 pm » |
|
Gratulerer med resultatene Jørn! Litt mer tweaking nå så har du skremt bort alle "gremlinga". Det er mye godt potensiale gjemt i denne gamle bussen enda. Imponerende fremgang og resultater sålangt, og jeg er sikker på at vi får se enda bedre tider fra dette heftige bygget om "kun kort tid"! "WBX Power all the way" 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #786 på: august 25, 2010, 16:06:24 pm » |
|
Ja den var fin og se Live på SCC og takk for hygglig prat ang motorbygging og bra deler
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
   
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
 |
« Svar #787 på: august 25, 2010, 16:07:36 pm » |
|
Blir det kjøring på Rudskogen i helga? Trur den vil slå veeeeldig godt an blant VW/Audiotene 
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #788 på: august 25, 2010, 17:56:38 pm » |
|
Ikke noe å utsette på innsatsen, både når det gjelder mekking og kjøring, Tipper Jørn topper hele driten neste år, med cheerleaders i sykepleieruniformer. Men husk lovlig kors Go Knasten 
|
|
|
|
T-1
Supermedlem
    
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...
Praise the lowered...
|
 |
« Svar #789 på: august 25, 2010, 20:35:48 pm » |
|
Helt RÅTT!!
|
|
|
Loggført
|
In case of fire, do not use elevator. Use water!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #790 på: august 25, 2010, 20:40:57 pm » |
|
takk for det hyggelige ! *koz* *klemz* har lyst å reise på Rudskogen ja på VWACN, tar en tur på søndag tipper jeg hvis været holder seg og kjører litt. hmm hu der , Cato® må på en heftig crystalmeth kur før hu får nærme seg bussen min . har jo ikke hull borra for ingenting!! men hadde det dukka opp ei slik (se nedenfor) så.... de er kjent for å være noe av det letteste  
|
|
« Siste redigering: august 25, 2010, 21:07:36 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #791 på: august 27, 2010, 08:30:22 am » |
|
ja kalle det er i de baner jeg skal feilsøke. før Scc så målte jeg spenning inn på tenningsanlegget under drift og det var 12v . så kjøpte jeg 15v regulator og la opp rele rett fra dynamo til sprut og tenning og har nå 14,6 v med vifter ++ på under drift. det jeg stusser på er att den liksom "dør" helt og ikke bare går på 3 syl. nå er EDIS dobbeltenning som har coilpakke som er delt i 2. slik att 2 sylindere deler samme coil på en måte. mulig også tenningsmodulen kutter . attt ved for tett blanding så feiler gnisten som fører til noe muffens i modulen. ingen spesielle rare ting å se i log'en til sprutet.
Skjekke litt i sprutet, har hørt om flere før som har hatt for dårlig med strøm til tenningsdelen på MS, vet ikke helt hvor, men han ene endte med å bytte sprut og da var alt kanon, kvalitetsikkring på dela til MS er vel kanskje ikke akkurat helt på topp, noe må dem vel betale for dem som kjøper sprut til 20000,- pluss også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #792 på: august 27, 2010, 08:31:59 am » |
|
Sier det igjen, drit rå buss og vanvittg kult å se deg farte nedover stripa, med bare litt blås som eneste lyd, og så ser man at det går fort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #793 på: august 27, 2010, 09:05:12 am » |
|
jeg har jo reserve MS box og har bytet den, men same shit. dessuten så tar EDIS boxen seg av å fyre coilpakka. MS sier bare fra når. og EDIS modul blei også byttet...sammmen med coilpakke. har justert åpningen på pluggene...men i går var det lit fuktig på veien. så den dreiv å dro seg løs på 3.gir. når trykket kom det var lit scary. så fikk ikke fult pådrag.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #794 på: august 27, 2010, 14:53:45 pm » |
|
jeg har jo reserve MS box og har bytet den, men same shit. dessuten så tar EDIS boxen seg av å fyre coilpakka. MS sier bare fra når. og EDIS modul blei også byttet...sammmen med coilpakke. har justert åpningen på pluggene...men i går var det lit fuktig på veien. så den dreiv å dro seg løs på 3.gir. når trykket kom det var lit scary. så fikk ikke fult pådrag.
Ja da er jo det luket ut, de jeg tenkte på fyrte av et BMW system med MS så det blir vel omtrent samma som med EDIS, så det var faktisk i styrekretsen i MS det var noe bug's.. Huff kjett når det er slike bug's, hadde det vært noe gammalt ræl du drev med så... Åssen plugger kjører du? Kan godt være at det er der det ligger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #795 på: august 27, 2010, 15:58:09 pm » |
|
kjører med Resistor plugger BPR7 som EDIS vil ha. har jo noe tilsvarende oppsett på varianten , men med ett hakk varmere plugger og ikke fullt så høyt trykk. skal handle noen BPR6 plugger i dag som er en grad varmere og teste litt i kveld ellers blir det kjøring på Rudskogen på VWACN treff i helga så får fiin mulightet å teste der.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #796 på: august 27, 2010, 19:34:15 pm » |
|
når er det vwacn treff på rudskogen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #797 på: august 27, 2010, 20:37:16 pm » |
|
det står i posten over. nå i helgen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #798 på: august 28, 2010, 01:07:34 am » |
|
nå er jeg snart tom for ting å teste ut. virker som lavere turtall og høyrere belastning på motoren trigger denne feilen. har noen småting til å teste ut..men begynner å bli frustrert!!!! arghhh!! har i kveld byttet til andre plugger med annen varmeverdi, justert elektrodeåpnig.. same shit. justerte ned ladetrykket også...men ingen forandring. hadde en testur i 4.gir. og full belastning fra 2500--> ved ca 3500 (kun 0,3bar i ladetrykk)så kom samme symptomer. lugging..motor "dør" liksom i noen 10 dels sekunder. tenker litt i mekansike baner også.. denne motoren har unormalt lavt oljetrykk i forhold til andre WBX'er jeg har satt sammen.. tankene går litt i disse baner: f.eks stor klaring på ett rådelager ..liten vendehøyde..stempel som napper oppi toppen. men snart er sesongen over, ny motor står i bukken og er under bygging, så jeg gasar til det rasar! .  lastet opp og har tenkt meg på rudskogen uansett.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #799 på: august 28, 2010, 08:29:38 am » |
|
kjører med Resistor plugger BPR7 som EDIS vil ha. har jo noe tilsvarende oppsett på varianten , men med ett hakk varmere plugger og ikke fullt så høyt trykk. skal handle noen BPR6 plugger i dag som er en grad varmere og teste litt i kveld ellers blir det kjøring på Rudskogen på VWACN treff i helga så får fiin mulightet å teste der.
Hvorfor varmere plugger? har du prøvd kaldere? Varmere plugger krever lavere temp og lavere trykk for å tenne skikkelig, kaldere plugger høyere temp og trykk, blir vel ikke kaldere til verre det går selv med E85??? sakset fra: http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/p4.asp?mode=nmlWhen using an ethanol blend fuel with high ethanol content in high performance applications, a colder heat range may be necessary. The spark timing can be advanced further because ethanol blend fuel has a higher resistance to knock (higher octane). Due to the decreased knock, there will be less audible “warning” from knock before the spark plug overheats and pre-ignites. Some types of fuel additives in lower quality fuels can cause spark plug deposits that can lead to misfires, pre-ignition, etc. Jeg har alltid kjørt med kaldere plugger enn anbefalt, alltid noen som har ment det har vært tull. Men det har funket for meg helt siden jeg kjørte moped, da også var det snakk om B7, jeg kjørte BP9, nå kan det vel være at BP'ene gjorde at pluggene ble varmere enn om jeg hadde kjørt rene b plugger, men uansett 7'ere og 8'ere røyk støtt når jeg ikke fikk tak i 9'ere. Lykke til
|
|
« Siste redigering: august 28, 2010, 08:47:36 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #800 på: august 28, 2010, 09:12:01 am » |
|
ja får prøve det- grunnen til att jeg testet varmere også var att eksos tempen er 100-150 grader ca under det man kan forvente på benzin. da tenkte jeg att tempen inne i sylinderene er nogenlunde tilsvarende lavere. en varmegrad utgjør ca 70-100 grader i syl temp i følge NGK.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #801 på: august 28, 2010, 09:58:07 am » |
|
Du har sikkert prøvd det meen, brodern hadde en sierra cosworth som kuttet når ladetrykket kom for fullt. Der reduserte vi åpningen på pluggene med noen tiendeler og det hjalp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #802 på: august 28, 2010, 20:09:43 pm » |
|
takker for tips her. ser ut so jeg har funnet feilen... har vært på VWACN treff på Rudskogen i dag og kjørt MASSE  og det var ikke tenning.. ei heller mekanisk i motor.(ja det var en desperat tanke) studerte log'ene i går kveld og så att trykket i innsugsøra(MAP signalet) var det første som "datt"...så turtall. helt marginalt , men nok.og att innsugstempen blei påvirket litt da dette skjedde. temp sensoren til innsugslufta ligger rett ved pop-off ventilene. hmm så lå jeg med ping-pong øyer og fikk ikke sove i natt så da blei det litt grubling. kom på att de pop-off ventilene jeg bruker har sine begrensinger. bruker bosch "CBV" fra SAAB . disse skal vistnok holde opp til litt over en bar.sier'em men avhengig av trykket også som hjelper til med å stenge. når jeg kom på rudskogen så koplet jeg om på disse (disse KAN koples motsatt for å holde mere trykk, men åpner visst ikke så fort som ved normal retning) og satt utpå banen . ingen symptomer så da blei det nesten 1,5 time på banen i dag , sjæfår og bil blei svett. har noe inboard på gang. hjalp å få i gang bakbremsene også  *happy inside AND outside!!"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #803 på: august 28, 2010, 21:02:17 pm » |
|
venter spent på inboard opplevelse.... 
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #804 på: august 28, 2010, 22:18:00 pm » |
|
det var gode nyheter.
Moro at noen deler feilsøking og problemløsning med resten av oss.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #805 på: august 28, 2010, 22:57:14 pm » |
|
Grattis Jørn  godt du fant ut av det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #806 på: august 28, 2010, 23:32:11 pm » |
|
Så veldig bra ut på banen!! Moro og se en god gammel buss blant alle de moderne vannbilene... 
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #807 på: august 28, 2010, 23:41:17 pm » |
|
Ja var helt rått og kjøre i dag.  bilen funker ganske bra nå . blei sånn passe sliten i armene støl i mårra!!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #808 på: august 29, 2010, 10:01:56 am » |
|
det var gode nyheter.
Moro at noen deler feilsøking og problemløsning med resten av oss.
Ja ikke sant :-) kjekkere det, enn å kun lese et innlegg om hvor perfekt alt er. Godt det løste seg og at du fikk rallet fra deg i helga Jørn!
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #809 på: august 29, 2010, 10:05:33 am » |
|
sånn da ver det lastet opp noe kjøring 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|