april 19, 2024, 07:02:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mange HK, PÅ HJULA ,  i midlertidigmotoren Hæ
140-160
161-180
181-200
201-220
221-240
241-260
261++++

Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 67
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Racebuss  (Lest 671596 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #450 på: januar 29, 2010, 21:43:26 pm »

Tåkeprat...det er ikke anti-dive dere snakker om da? Det er helt vanlig å ha stabilisatorstag på doble A armer også...
Loggført

Speed is no substitute for direction
RE-tek
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Drammen


Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics


Vis profil
« Svar #451 på: januar 29, 2010, 23:54:48 pm »

Ja håper denne svarer til pris og forventning.har diskutert litt med Lynet og mulig det blir forsterket litt ett par steder. Jeg spurte også om de kunne leveres med stabilisatorstag men han sa det ikke var nødvendig.The roll is controlled by the geometry build in to the wishbone setup.kan noen forklare dette?
 Lavt pund er også gunstig :p



Yo  Glad

nei , ja , jeg har undret over det siden dette innlegget over jeg også , er jo et veldig interessant tema , så håpet mitt " aha " innspill vill lokke frem en mer utfyllende forklaring , feks fra leverandøren ,  eller kunne de ikke forklare mer detaljert . ?

Skulle  ( anti-dive ) funksjonen fungert som krengningshemmer , måtte forstillingen vært montert i bilens lengderettning ,svært upraktisk må vite  Osteaktig
Loggført

No Pistons - No valves - No Problems

RE-tek
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #452 på: januar 30, 2010, 00:10:40 am »

mener også att man trenger stag fra V til H side for å få en stabstag funskjon.
hele cluet med ett stab stag er jo å overføre kreftene fra den siden som krenger over til den andre siden.
Marius er nok inne på noe med progressive fjører som kan gi en følelse av stabstag da opphenget blir progressivt stivt til det ikke gir mere etter og kan føles som stabstag.
kommer man til det punktet hvor fjørene som er montert , er så stive att de nesten ikke gir seg i sving kan man vel si at det er bygd inn.
men da er bilen veldig stiv "rett frem i dumper hvor begge hjula fjører likt".
Med satbstag kan man vel ha moderat bløt fjøring rett frem  "rett frem i dumper" hvor begge hjula fjører likt" , men samtidig ha en bil som ikke fjører/gir seg så mye i sving
jeg har aldri spurt on nose dive. jeg spurte om Red9 om "stabiliser bar" som skal vøre stabstag.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #453 på: januar 30, 2010, 01:25:00 am »

Som du sier Jørn så brukes "krengekreftene" i det ytterste hjulet til å forsøke å løfte det innerste opp i hjulbuen... jeg kan ikke se at det innerste vil forsøke seg på løfte samme hvor stiv fjæra er på ytre, selv på denne konstruksjonen, men om du trenger er jo en helt annen sak...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #454 på: januar 30, 2010, 08:08:21 am »

Som du sier Jørn så brukes "krengekreftene" i det ytterste hjulet til å forsøke å løfte det innerste opp i hjulbuen... jeg kan ikke se at det innerste vil forsøke seg på løfte samme hvor stiv fjæra er på ytre, selv på denne konstruksjonen, men om du trenger er jo en helt annen sak...

Men hvorfor ønsker man at det ytterste hjulet skal løfte det innerste? Med andre ord, hvorfor ønsker man at det innerste hjulet skal presse ned det ytterste? Det er jo for å få ekstra fjørtrykk i det ytterste hjulet som bærer bilen i svingen.
Jeg tror det er slik som Jørn sier, at de har forsøkt å lage nok stivhet, med rett progressivitet i forhold til hva bussen trenger. Om det er den rette tingen å gjøre i forhold til å få komfort rett frem, er et annet spørsmål.....  
« Siste redigering: januar 30, 2010, 09:23:20 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #455 på: januar 30, 2010, 08:52:59 am »

man kan snu på flisa og si at kreftene fra det ytterste hjulet vil prøve å trykke chassiet ned (eller løfte hjulet) på "innersiden" av svingen for å motvirke krengingen. For å klare det trenger man et stabstag. Man kan ha en viss effekt fra anti-dive'n mot krenging også, men ikke før man trykker på bremsen før/i en sving. Anti dive er i såfall innebygd i plasseringen av den øvre A arma.
Loggført

Bekkelagsmafiaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: drøbak


KDF-LOOK


Vis profil WWW
« Svar #456 på: januar 30, 2010, 09:07:08 am »

Hei folkens skal ikke komme som en professor inn her men stabstag på et sånn bygg mener jeg du må ha.
Det er en grunn til at alle nye biler har et krengnings stag.

se på bildene under foran på galleriet på denne linken. Monster stag....
http://www.race-taxi.ch/indexx.htm
Loggført

Part of the legendary Bekkelagsmafiaen
anno 1996.
Marius melstrøm
Sponserd by:
--------------------------------------------------------------------------------

http://www.vdub2you.com/
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #457 på: januar 30, 2010, 09:54:27 am »

Tror neppe dette firmaet har ressurser til å heve seg over alle andre bilprodusenter, og kunne fremvise at de har funnet opp en forstilling som ikke trenger stab-stag. Om de så hadde gjort de, hadde de revulosjonert bilindustrien. Og prisen på produktet ville vært noe helt annet.

Det å kunne påstå at det ikke trengs stab stag fordi det sitter progressive fjærer på den er bullshit. Alle spiralfjærer er progressive i forskjellige grader. Og har ingenting med stabstag å gjøre

Regner med at dette er et produkt under utvikling. Der kundene er produkt testerne. Vent noen måneder. Sa har de et stabstag å tilby  Osteaktig

Må jo henge på at den ser unektelig kul ut. Vil ha faktoren er høy.
« Siste redigering: januar 30, 2010, 10:00:19 am av Jee » Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #458 på: januar 30, 2010, 10:57:27 am »

ser ut som konklusjonene er "ja til stabstag" Glad
når jeg spurte så nevnte jeg ikke att jeg skulle prøve å kjøre fort i svinger med den.
til nomalt cruise på treff turer trenger man nok ikke stabstag.
så får kikke litt på løsninger Rekker tunge

tror ikke disse fjørene er progressive . de pleier vel å se anderledes ut med usymetrisk avstand mellom runder og diameter
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bekkelagsmafiaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: drøbak


KDF-LOOK


Vis profil WWW
« Svar #459 på: januar 30, 2010, 12:43:42 pm »

enig  Gliser
Husk du kan ha tynnere stag for kjøring på veg enn bane kjøring.
Her kan det hende et ganske normalt (ikke så stort) stag hadde passet best for å gi vogna litt normalt/mykt veigrep.
Dette er morro og forske på... dette er jo bare en bagatell for deg Blunker
good luck.
Loggført

Part of the legendary Bekkelagsmafiaen
anno 1996.
Marius melstrøm
Sponserd by:
--------------------------------------------------------------------------------

http://www.vdub2you.com/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #460 på: januar 30, 2010, 12:57:47 pm »

jepp. tipper det blir montert justerbart stabstag.
knivedge er visst Hot
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #461 på: januar 30, 2010, 13:02:03 pm »

Skulle akkurat til å si det... fråga... kan man lage kniver av et sett torsjons staver og en vinkelkutter?.... da kan du faktisk ha splines innerst for å justere...
Koster vel mer i kutteblader enn det Sellhom skal ha... Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #462 på: januar 30, 2010, 13:14:18 pm »

RAkk ikke å skrive denne ferdig før svaret ditt kom ....

Du må nok bygge deg knivkrenger til denne jørn  Gliser

Stab stag er en smak sak, er bilen jævlig stiv så trenger man ikke stag, men så stiv vil man ikke ha en bil uansett, for da må den nesten være stum. Stum=fin på F1 baner=dum på norske veier og baner. Mykere og den vil følge veine bedre og ved hjelp av stab stag krenge mindre. og med det staget du drev å konstruerte bak, ville jeg helt klart hatt ett foran også hvis ikke snakkker vi vanvittig overstyring... neppe moro på en buss med motoren bak....

Test litt og så, Knivkrenger!!!!

Henger meg på de andre vanvittig ha faktor! Gratulerer.



Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #463 på: januar 30, 2010, 22:13:57 pm »

ja "må ha"  trangen kjente godt da jeg kom over denne i Volksworld eller no!!.
kjente en svak svelling også.

bærearmene er laget av stål som var forsinket før sveising, så sinken var slipt bort der de har sveist og ikke etter behandlet.
ellers var det sink på resten
det er som de fleste veit ikke så veldig holdbart på understellsdeler , så i dag bretta jeg opp armene , demontert forstillinga mattet ned delene med 320 og la på epoxy grunning +2k sort.
måtte først  vaske bort sprayboks lakken de har sprøyet på de ( brukte) spindlene og girboksen. 
gikk veldig lett av med vasketynner og Jordan tannbørste Glad



* DSC08529.JPG (154.88 KB, 640x480 - vist 613 ganger.)

* DSC08530.JPG (144.73 KB, 480x640 - vist 530 ganger.)

* DSC08533.JPG (162.51 KB, 480x640 - vist 533 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #464 på: februar 03, 2010, 21:36:44 pm »

kikket litt på innfestningen av den nedre bærekula.
jeg trodde denne typen innfestning krevde en form for "tightfit"
ikke presspassning men slik att man må knakka den på plass.
sånn at den ikke kan slingre sideveis
*edit* her der det 0,7mm større hull enn diameter på bærekula
ser ut som de har brukt øvre bærekule fra T3 transporter.bare opp ned da Glad
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC%2D251%2D407%2D361

med denne slakken kan det bli litt feil belastning på oppllegget her ,att de "festeøya" får litt mye å slite med sideveis??

hva mener ??
vurderer og frese opp hullet og dreie en foring med "tightfit"


* DSC08554.JPG (180.1 KB, 600x627 - vist 485 ganger.)
« Siste redigering: februar 03, 2010, 22:26:01 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #465 på: februar 03, 2010, 21:46:50 pm »

Du har jo benken som venter på å bli brukt da Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #466 på: februar 03, 2010, 21:48:05 pm »

ke?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #467 på: februar 03, 2010, 21:54:48 pm »

Ser jo nesten ut til att du likasogodt kunne ha laga den forstillinga sjølv!

Er vel som med fast food,, billig å laga, selg som hakka møk, men er "søppel.. Når den kostar so mykje so bør den jo jaggu vera skikkeleg og! Men med dine modifiseringar so vert jo alt good shit! Stå på viare!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #468 på: februar 03, 2010, 22:12:06 pm »

Når du strammer boltene vil det bli friksjon mellom delene, men ser jo ikke ut til å være designet med det i tankene primært.


« Siste redigering: februar 03, 2010, 22:13:39 pm av JTWE » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #469 på: februar 03, 2010, 22:21:49 pm »

Er slark på mange slike typer bærekuler orginalt. Om 20 år i saltlake sitter den thight den der også   Osteaktig



Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #470 på: februar 03, 2010, 22:29:44 pm »

lyst på en liten fræsejobb erik   Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #471 på: februar 03, 2010, 23:00:00 pm »

Ser litt underdimensjonert ut med to skruer som skal holde vekta av bilen. Hvis det er brukt en øvre bærekule fra t25/ t3 så er antagelig ikke den laget for å bære vekta av bilen,den heller. Ikke at jeg vet allverdens om biler men jeg synes det ser ut som om de har tatt noen snarveier her.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #472 på: februar 03, 2010, 23:21:11 pm »

måtte Google litt på "Lower ball joint" for å se på løsninger.
fant da en del bilder av originale nedre bærekuler som konstruksjonsmessig ser mere scary ut en Red9 løsningen
eller...?

Chevy Silverado


SAAB 9000

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #473 på: februar 04, 2010, 07:49:26 am »

Jeg tror det der vil fungere fint Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #474 på: februar 04, 2010, 08:44:40 am »

Er helt vanlig innfestningsmåte på mange biler dette Jørn, ingen fare Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #475 på: februar 04, 2010, 08:50:28 am »

ja gjør nok det Glad men sånn når man ser på noen av de løsningenene med bærekulene så er det utrolig att de "øya"  på en måte tåler den belastningen.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #476 på: februar 04, 2010, 08:58:39 am »

Det er mye som er "pinglete" på typegodkjente biler, mye jeg tror man som privatperson bare kunne glemme å dukke opp med på teknisk kontroll Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #477 på: februar 04, 2010, 09:06:24 am »

ja gjør nok det Glad men sånn når man ser på noen av de løsningenene med bærekulene så er det utrolig att de "øya"  på en måte tåler den belastningen.

Tror jeg hadde vært mer skeptisk til den innfestningen for coilover på nedre bærearm, men de er sikkert bra nok de også Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #478 på: februar 04, 2010, 09:20:22 am »

Nja. ikke enig der asså..  Gliser
den er i mitt hode kraftig nok og mere "riktig" når det gjelder "jevn" belastning 


* DSC08528.JPG (142.62 KB, 524x479 - vist 413 ganger.)

* DSC08528_02.JPG (127.8 KB, 484x500 - vist 398 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #479 på: februar 04, 2010, 09:40:48 am »

Felles for de to andre bærekulene du legger ut bilde av, er at de er designet som nedre bærebuler. Chevy saken har jo et greit instikk i bærearmen og har friksjon over og under + selve bærearmen kommer til å måtte deformeres for at kula skal komme oppover.
På sabben må tre bolter ryke, hvorav to sitter mye nærmere senteret av kula (opplever mye mindre moment).
På red9 behøver boltene bare å ryke...og hele bilen bæres av strekkfastheten i de to boltene...

Coil over innfestingen ville jeg forsterket med trekantede flatjern under, for å knyte flatjernet de har montert til klædden bærekula sitter i...  Slik det er opplever flatjernet vridningskrefter hver gang det skal fjæres....  
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 67
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!