mars 28, 2024, 19:53:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mange HK, PÅ HJULA ,  i midlertidigmotoren Hæ
140-160
161-180
181-200
201-220
221-240
241-260
261++++

Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 67
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Racebuss  (Lest 666507 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #480 på: februar 04, 2010, 09:55:25 am »

Enig med JHU her, den bærekule løsningen virker skikkelig usikker. Idet hjulet vil opp holder de 2 boltene igjen for det trykket fjæra gir, det vil jo si at det eneste som holder bilen opp fra bakken er de to boltene, håper det er 10mm hvertfall? Jeg ville jo montert denne fra undersiden... da henger bilen på bærekula ikke på boltene. Det er jo ikke hjulet som henger på bilen, det er bilen som henger på hjulet...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #481 på: februar 04, 2010, 09:59:38 am »

når det gjelder saab kula der , så er min største bekjymring att "øya" knekker av .
det er ikke jevn belastning "rundt" hele kula som det blir på andre typer kuler som er presset inn mot en krave.
vekta henger liksom på øya.

nå er det jo en bærekule til her på den øvre armen som også tar belastningen.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #482 på: februar 04, 2010, 10:13:44 am »

når hjulet vil opp så vil (mesteparten tro  ? ?) av  kraften virke via spindel og opp i den øvre bærekula også.
så all kraft er ikke på nedre kule.

anng innfestning til coilovers å er det såpass kraftig materiale, og helt ute ved innfesning til bærekule, spindel , bærearme.
så det bekjymrer meg ikke.

tankene går til bærekula.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #483 på: februar 04, 2010, 10:24:47 am »

Den øvre bærearmen er jo ikke fjærbelastet så den tar ikke av så mye av kreftene. Hvis du føler deg usikker på det, så gå for presspassning, så sover du godt Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #484 på: februar 04, 2010, 11:10:22 am »

Den øvre bærearmen er jo ikke fjærbelastet så den tar ikke av så mye av kreftene. Hvis du føler deg usikker på det, så gå for presspassning, så sover du godt Glad

Enig med Berger. Den øverste armen i dette oppsettet er kun for å holde spindelen i rett posisjon og for å ta av krefter i horisontale bevegelser, den bærer ingenting.

Tror jammen jeg ville endret designet i enden der helt jeg? Syntes det virker helt feil oppe i hodet mitt... Men det virker vel ei stund ellers hadde dem vel endret det alt!?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #485 på: februar 04, 2010, 11:24:02 am »

så dere mener nesten all bærekrefter går gjennom coilover og nedre kule?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #486 på: februar 04, 2010, 12:07:19 pm »

Tror nok det. Spørsmålet blir da som du er inne på om de ørene og boltene holder? Jeg tror de gjør det. På en bil med motor forran er det tross alt bare en bolt til på samme løsning. Men igjen, det blir jo ikke feil å forsterke det litt heller.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #487 på: februar 04, 2010, 12:55:06 pm »

Den Saabens løsning blir det nærmeste å sammenligne med... men samtidig HUNDRE PROSENT feil...
De tre skruene hos saaben sørger for at ikke mcpherson beinet skjener avgårde, men "alle" bærekreftene flyr rett opp gjennom beinet og inn i bilens karroseri.. dvs saaben HENGER ikke i de 3 skruene. Jeg tror vi må kunne være enige om at dette er en vesentlig forskjell??

Hele bussen henger i nedre kule på denne kostruksjonen, tar du bort den bærer øvre zero nix nada... Jeg hadde bygget om til Chevy monteringen du viste (laget for å bære hele bilens vekt)... eller meget kraftig press pasning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #488 på: februar 04, 2010, 13:06:57 pm »

Er vel Silverado løsningen som er mest sammenlignbar i forhold til bæringen? Der også bærer den nedre kula hele vekten. Ryker ørene der, så klasker bilen i bakken.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #489 på: februar 04, 2010, 13:10:49 pm »

Er vel Silverado løsningen som er mest sammenlignbar i forhold til bæringen? Der også bærer den nedre kula hele vekten. Ryker ørene der, så klasker bilen i bakken.


Så du er enig da?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #490 på: februar 04, 2010, 13:12:28 pm »

Kva med å linka red9 til denne tråden så får dei sjå kva som vert sagt om forstillingen deirans,, virkar ikje som dei veit kva dei driv med.. hadde vel vore morro å høyrd kva dei seier om dette...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #491 på: februar 04, 2010, 13:29:44 pm »

Hvordan ser oppsettet ut på alle disse nymotens forstillinger som lages til nesten alt av klassiske amerikanske biler. Jeg trodde red9 hadde kasta seg på denne bølgen og laget en variant av disse tilpasset VW? Det finnes jo et utall bolt-on forstillinger til andre bilmerker med V8 foran som bør tåle mer (h)juling enn Red9 sin...

Grunnen til at de ikke har overdimesjonert har vel noe med fjæret vekt å gjøre?

(Jeg skjønner at dette er langt utafor mitt fagfelt) Blunker
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #492 på: februar 04, 2010, 13:55:40 pm »

Den Saabens løsning blir det nærmeste å sammenligne med... men samtidig HUNDRE PROSENT feil...
De tre skruene hos saaben sørger for at ikke mcpherson beinet skjener avgårde, men "alle" bærekreftene flyr rett opp gjennom beinet og inn i bilens karroseri.. dvs saaben HENGER ikke i de 3 skruene. Jeg tror vi må kunne være enige om at dette er en vesentlig forskjell??

Hele bussen henger i nedre kule på denne kostruksjonen, tar du bort den bærer øvre zero nix nada... Jeg hadde bygget om til Chevy monteringen du viste (laget for å bære hele bilens vekt)... eller meget kraftig press pasning.

Dette er jeg helt enig i alle med mcpherson henger via fjærbeinet og opp i fjærtårnet i innerskjermen. Og der er det bare horisontale krefter som virker inn på bærekula.

Se på gammel Opel eventuelt der virker det på noenlunde samme måte, Kadett C og Ascona B hvertfall.

Jeg har bestemt meg her, jeg hadde ikke turt kjøre rundt med 4 bolter som holder hele fronten av bussen oppe fra veien. Aldri!!! De gamle dragforstillingene i statene er sterkere!!!

Prøv å få tak i ei kule som er skrudd fra undersiden, da er det ikke noe problem for da er den konstruert for å holde vekta.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #493 på: februar 04, 2010, 14:16:15 pm »

Med litt flaks passer kanskje orginal buss bærekule i den nedre armen?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #494 på: februar 04, 2010, 15:07:08 pm »

skal sende Red9 en mail på att det har blitt interesse for forstillingen og da kommet opp noen spm ang konstruksjonen.

det er 2 stk 10mm bolter som nedre kula er festet i .
hadde det vært mere symetri/jevn belstning hadde jeg ikke vært så skeptisk.

*sjekke litt mere*
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #495 på: februar 04, 2010, 15:34:28 pm »

PM til knasten.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #496 på: februar 04, 2010, 16:30:08 pm »

Du kjenner jo Mags og han kjenner folka på T2D(T3D).
På deres senking av bay bruker de en bærekule som burde være riktig for deg, den er presset inn og har låsering under og beregnet på den typen belastning som du påfører kula her.
Tror ikke at de selger kuler i løsvekt helt frivillig, derav Mags  Glad




* 71-72_8.jpg (135.54 KB, 600x800 - vist 438 ganger.)
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #497 på: februar 04, 2010, 21:35:10 pm »

Hei Jørn.
Kikk på en neddre bærekule på en transporter t4,da har du løsningen på problemet ditt !
Mvh.Lasse.E.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #498 på: februar 04, 2010, 22:16:38 pm »

Hei Jørn.
Kikk på en neddre bærekule på en transporter t4,da har du løsningen på problemet ditt !
Mvh.Lasse.E.

En sånn?


* !BgBHUcw!Wk~$(KGrHqMOKjMEryBlKduCBLDkq64QW!~~_1.jpg (15.17 KB, 400x300 - vist 327 ganger.)
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #499 på: februar 05, 2010, 10:23:42 am »

dette var det utfyllende svaret jeg fikk da jeg spurte litt hvordan kreftene virket og att det hadde vært stilt spm anng konstruksjonen på den nedre bærekula:

"This is normal practice now on modern vehicles because they are easier to change when worn.
The location method we use has 3 times the tread engagement that VW use and we use 12.9 grade bolts.
This has also been fully tested on my Bus for over 12 months/10000 miles and has proved to work perfectly!"

betryggende.

nå er det vel slik att det hjelper ikke med veldig lang "tread engagement"
1,5 gang diameter er vel optimalt innstikk .stål i stål.
strekket/området  på  bolten der den er i "luft"( mellom bærekule øyet og bærarmen) som evt ryker.

nei tror jeg må gjøre noe med den nedre kula asså.  Øyerulling
liker ikke de "øya" som stikker ut og skal holde vekta/ overføre kraften fra dumper/slag  over til coilovers,bærarmer..............eller er det  plastikken inni kula som holder kula på plass som er det svake punktet  da...   Glad

 

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #500 på: februar 05, 2010, 10:29:03 am »

oi...
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #501 på: februar 05, 2010, 10:47:24 am »

hadde dette vært noe tro.
montert fra undersiden?
men trenger jo noen form for eksentriske kuler for camber.
har ikke sett på hvem av de som er exsentriske. mulig begge to



* NAPAballjoints.jpg (28.13 KB, 383x322 - vist 402 ganger.)
« Siste redigering: februar 05, 2010, 10:49:26 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #502 på: februar 05, 2010, 10:50:50 am »

Der har du løsningen, men vanlige bay kuler kan ikke brukes?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #503 på: februar 05, 2010, 11:33:12 am »

har ikke sjekket
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #504 på: februar 05, 2010, 11:49:43 am »

meget interessant lesning dette, stå på. Ikke veldig betryggende det svaret hans kanskje men...
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #505 på: februar 05, 2010, 11:57:03 am »

En 10mm 12.9 bolt ryker ved ca 1200Mpa x 78,5mm^2 =94.200 N = 9420 kg.

Den flyter ved 90% av dette = 8478 kg


Selv om konstruksjonen ikke akkurat virker til å være "lurt" laget mtp hvis skiten faktisk ryker, så ryker den nok ikke med en gang.

Et større problem er utmatting og ikke minst hva som skjer hvis strekket i bolten blir borte og bærekula får lov til å flytte seg  - da vil man gå vekk fra ren strekk (bra for bolter) til skjær og bøyemomenter som er virkelig dårlig nytt.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #506 på: februar 05, 2010, 12:33:20 pm »

styrken i boltene er bra nok isolert sett.
mwn som nevnt skal all kraften overføres via de øya på bærekula også.
siden de øya ikke  er helt symetrisk plassert vil vel også kraften virke i en vinkel her som vil gi uheldig påkjenning også påboltene.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #507 på: februar 05, 2010, 12:40:01 pm »

Det ser ut som en momentarm på 3 cm ca....så det blir nok hett rundt øra, for øra...
Hvilke krefter ser boltene når Jørn bremser ned fra 150 km/t JTWE? Hvis du har tid til å regne på det?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #508 på: februar 05, 2010, 18:13:32 pm »

ved eks .ett kraftig slag etter å kjørt nedi en dump eller treffet curb'sen  Kult kan jo kraften på de "3cm momentarmen" bli ganske mye.

ellers tok jeg å kikket litt på monteringsanvisningen og camber justering gjøres på ØVRE kule
og det er bra for da er det mye mere utvalg av bærekuler å velge i nede.
ser ut som de har endret på designet av nedre bærekule siden det bildet her blei tatt ( bilde i monteringsanvising)



* DSC08558_cut.JPG (166.14 KB, 536x558 - vist 384 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #509 på: februar 05, 2010, 18:18:40 pm »

det enkleste blir kanskje å få tak i en sånn og montere på toppen:
da får man innfestning rundt hele kula og med 4 stk 12.9 8mm eller 10mm bolter ,bør den gå gjennom kvalitetskontrollen??

så spørs det på "konen" da om det er likt.

LYNET!! dette er jaguarkule.  



* xj6balljoint.jpg (5.96 KB, 280x210 - vist 289 ganger.)
« Siste redigering: februar 05, 2010, 18:22:17 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 67
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!