april 19, 2024, 01:08:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mange HK, PÅ HJULA ,  i midlertidigmotoren Hæ
140-160
161-180
181-200
201-220
221-240
241-260
261++++

Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 67
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Racebuss  (Lest 671563 ganger)
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #510 på: februar 06, 2010, 23:28:50 pm »

Flott, dersom du ikke får brukt dem trenger jeg nye på Daimler'n uansett. Der henger faktisk hele fronten i disse to kulene - 1200 kg foraksel last. Så det burde duge for en gjennomhullet buss.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #511 på: februar 09, 2010, 14:46:28 pm »

Det ser ut som en momentarm på 3 cm ca....så det blir nok hett rundt øra, for øra...
Hvilke krefter ser boltene når Jørn bremser ned fra 150 km/t JTWE? Hvis du har tid til å regne på det?

Et overslag er jo lett nok å gjøre - men de vil jo se både moment og skjær.
Men hvis Jørn vet noe om bremseareal og kraft, vektfordeling sånn ca på bussen og lengden mellom akslene etc så er det relativt rett frem.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #512 på: februar 12, 2010, 08:10:08 am »

Såvidt jeg har skjønt er nok red9 designen forbigått nå. Det hørtes ut til å bli daimler...
Jeg var og kikka på de kulene, jeg har ikke sett slike før men når jeg så dem så er det jo åpenbart at de ikke er beregnet på den opphengsmetoden...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #513 på: februar 13, 2010, 02:16:51 am »

så da
har jeg fått ett av alternativene til nedre kule i hus.
TOYOTA 4 runner kule
ser kraftig ut.
men den passet ikke helt som planlagt
konen er 1 mm tynnere og kommer da veldig langt inn i bærerarmen.
også var den vinklet en del som jeg ikke så på google bildene

så da blir neste å se om  Jaguar XJ6 kuler.
godt det er 15 blå og masse snø enda  Rekker tunge



* DSC08604.JPG (144.28 KB, 480x640 - vist 428 ganger.)

* DSC08606.JPG (144.57 KB, 480x640 - vist 409 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lethol
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #514 på: februar 14, 2010, 21:59:03 pm »

Hva å sette inn et uniball med bolt fra lager til spindel. Frese ut grøvere hull men sette igjen 3mm gods i bunn også en segering på toppen.





« Siste redigering: februar 14, 2010, 23:49:45 pm av Lethol » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #515 på: februar 14, 2010, 22:14:02 pm »

nice! dette antar jeg koster skjorter?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RE-tek
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Drammen


Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics


Vis profil
« Svar #516 på: februar 14, 2010, 22:38:17 pm »

nice! dette antar jeg koster skjorter?


Da får du bare selge noen flere   Glad

Din vesle tass .
Loggført

No Pistons - No valves - No Problems

RE-tek
Lethol
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #517 på: februar 14, 2010, 22:43:48 pm »

Mål hvilke dim du trenger så skal jeg sjekke opp hva vi har på jobben.

Du kan jo også ta en titt hos søta bror: http://www.sellholm.se/article_group.asp?id=71&g=6
« Siste redigering: februar 14, 2010, 22:56:51 pm av Lethol » Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #518 på: februar 14, 2010, 23:29:56 pm »

Dette er ikke svindyrt, men  slik jeg forstår det , blir vel en "åpen løsning" ved at uniballen får i seg støv og skitt.
Det fører igjen til hurtig slitasje på uniballen, men hvis dette er en astfalt racer så holder jo en stund
Loggført
Lethol
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #519 på: februar 14, 2010, 23:34:54 pm »

Bare borre opp et hull og gjenge til smørenippel og presse i fett før og etter kjøring. Blir litt klin men. Finnes jo lager med gummileppe som renser for skitt hver gang den beveger seg.
Loggført
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #520 på: februar 14, 2010, 23:44:40 pm »

Dette var ikke noen dum idé!

Slike leddlager kan du også kjøpe hos Fadum, f.eks SKF GE 20 ES-2RS. Dette har smørespor og pakning på begge sider.

Bore opp spindelen til sylindrisk hull og inn med en 12.9 unbrako i passende diameter og lengde. Siden hele bilen henger i denne skruen anbefales kronemutter og splint.

Kan jo eventuelt dreie boss med innvendig pasning og spor for seegerring selv - da får du prøvd deg skikkelig i benken også!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #521 på: februar 14, 2010, 23:52:18 pm »

ja dette er bra tips.   Kult
da jeg Googlet etter bærekuler snublet jeg over noen slike , men la det baki bakhodet.
da prisen så stiv ut.
skal på fadum å hente lyspærer til lommelykta mi , så da kan jeg evt sjekke litt!!
det passet bra.
og hvis prisen er grei og de tåler slik påkjenning(noe jeg regner med de gjør iden de bruker dette mye i offroad)
satser på minst mulig maskinering  da jeg antar disse kommer komplett ? ?


 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #522 på: februar 14, 2010, 23:53:42 pm »

kommer til å gå mest på asfalt med en liten tur i sandfella innimellom
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #523 på: februar 15, 2010, 00:02:41 am »

Klart en grom løsning, sjekk ofte for slakk, vet at de som har en slik løsning i rallycross bytter gjerne flere ganger i sesongen. Og de går ikke mye, men hovesakelig i sand, grus og søle.
Har selv en slik løsning på min BMW,  topplagringen til fjærben foran.
Der er det slakk etter snaue 100 mil med "fart"
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #524 på: februar 15, 2010, 00:10:03 am »

hva med detta tro..  Rekker tunge

http://www.portal-tek.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=98&products_id=156&zenid=50f6ca9dd7ad58aa32c5688a08db24ae


her er noen "ferdige"

http://www.chaosfab.com/toyaccess_4wd.html

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #525 på: februar 15, 2010, 21:45:16 pm »

Det viktigste her må jo bli å sørge for at den kulen som brukes er ment for å bli montert slik at den strekkes/blir dratt "utover".

Er alle det? I så måte er det jo interessant å se på de på bobla - den ene trykkes jo innover og den andre draes utover. Er det noen innvendig forskjell på dem?

Deretter er det innfestingen som bør sees på.

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #526 på: februar 16, 2010, 00:10:02 am »

ser man får kjøpt slike til amerikanske tomme uniballs mange steder.
finnes slikt lett tilgjengelig her på berget til mm størrelser?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Danna
Medlem
***
Innlegg: 242
Bosted:



Vis profil
« Svar #527 på: februar 16, 2010, 22:59:48 pm »

For uniballs, kontakt Herbjørn Haug, (Herbjørn Haug Motorsport, 2264 Grinder , Tlf: 629 45 442 , Mob: 957 82 142)

Vil tro han skaffer det meste innen uniballs. Jeg bruker uniballs fra Herbjørn på rallybilen min. Ganske dyre, men er de eneste som duger! 16mm - ca 1000,- pr. stk.
Loggført

Ønsker å kjøpe Splitt Pickup eller Panel.
-
  • 58' VW 113
-
  • 58' Karmann Ghia
-
  • 66' Ragtop
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #528 på: februar 16, 2010, 23:04:31 pm »

takk for tips.
snoker lit rundt anng dette , mye å velge i
anng design på dette så er det kun en snap-ring/cegering som holder uniball'en på plass.
avhengig av hvilken vei man monterer den så er det jo kun denne låseringen som kan få en del av belastningen
er ikke det litt "flimsy" tro?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #529 på: februar 17, 2010, 07:59:38 am »

Klart, denne løsningen er antagelig best eget for fjærben
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #530 på: februar 17, 2010, 08:43:22 am »

Jeg har kikka litt på bilder av Opel Ascona forstillinger nå og jeg ville tatt meg en tur på Biltema og kjøpt ei slik og sett hvor langt unna den er, ser veldig lik ut og er til ei forstilling som fungerer på samme måte.

Den er dessuten presset inn fra undersiden, sikkert billig å se kanskje det er nesten bare å sette på plass. kjekt med skruer og kjapp fit... men som vi prata på, har vel ikke tenkt til å slite dem ut med det første..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #531 på: februar 17, 2010, 22:11:57 pm »

takk for tips.
snoker lit rundt anng dette , mye å velge i
anng design på dette så er det kun en snap-ring/cegering som holder uniball'en på plass.
avhengig av hvilken vei man monterer den så er det jo kun denne låseringen som kan få en del av belastningen
er ikke det litt "flimsy" tro?


Montér den med kanten opp og ring-sporet nederst, dvs. under ballen. Da blir det belastning på seeger-ringen kun ved hjul-løft!
Loggført
Lethol
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #532 på: februar 17, 2010, 22:24:09 pm »

takk for tips.
snoker lit rundt anng dette , mye å velge i
anng design på dette så er det kun en snap-ring/cegering som holder uniball'en på plass.
avhengig av hvilken vei man monterer den så er det jo kun denne låseringen som kan få en del av belastningen
er ikke det litt "flimsy" tro?


Montér den med kanten opp og ring-sporet nederst, dvs. under ballen. Da blir det belastning på seeger-ringen kun ved hjul-løft!
Enig! Dvs uniballen hviler på kanten i hullet på bærearmen.

Knasten; Har du målt dimensjon du trenger?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #533 på: mars 03, 2010, 23:46:16 pm »

Knasten; Har du målt dimensjon du trenger?

Takk for tilbud! men har gått for en bærekule løsning.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #534 på: mars 03, 2010, 23:47:51 pm »

fått tak i Jag XJ6 kuler nå. Tysk kvalitet på kula..... faktisk




* DSC08627.JPG (140.63 KB, 480x576 - vist 441 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #535 på: mars 04, 2010, 00:28:18 am »

denne kula er jo konstruert for den jobben den skal gjøre i denne forstillinga
men må mekke til 2 extra fester + att konen er noe mindre.

ellers grov målte jeg litt vinkler med "original" kula og med xj6 kula.
for å se hvor mye dette forandret seg
endte opp med å måtte flytte xj6 kula littebitt utover for å få samme grader
Iphone hadde en grei App. "angle" ikke super nøyaktig men kan brukes for sammenligning
så måtte jeg sjekke klaringer til hub og felg.
alt er all clear.


* DSC08626.JPG (112.62 KB, 640x480 - vist 401 ganger.)

* DSC08627.JPG (140.63 KB, 480x576 - vist 378 ganger.)

* DSC08618.JPG (155.36 KB, 640x480 - vist 505 ganger.)

* dsc08621.jpg (113.35 KB, 640x480 - vist 440 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #536 på: mars 04, 2010, 06:40:48 am »

Fint du baner vei for oppgraderinger om jeg skulle føle behov for det selv. Min er på vei for andre gang.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #537 på: mars 04, 2010, 09:19:04 am »

Har du noen navn på den appen der?
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #538 på: mars 04, 2010, 09:22:27 am »

Finnes det godkjenningspapirer på denne forstillinga eller er den like "livsfarlig" som forstillinga på bobla mi?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #539 på: mars 04, 2010, 10:04:40 am »

jasså hva skjedde med frakten av din forstilling vwfreak?? TNT kluss igjen?
den appz greie fant jeg ved å søke på "angle"
og nei ingen godkjenningspapirer på denne .
hadde ikke hjulpet heller etter att jeg klusser med forstilllinga
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 67
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!