april 25, 2024, 07:39:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Du har slipt, pusset eller sandblåst - hva smører du på?  (Lest 13342 ganger)
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« på: januar 11, 2009, 00:54:48 am »

Holder på å fikse bilen min - og er midt i sveising og rustfjerning - http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.0

Problemer mitt er er - Hva skal jeg smøre på de stedene som er behandlet? Selv med sanblåsingen ser jeg at det gjerne er noen porer igjen med rust enkelte steder. Har foreløpig brukt Ferrobet (rød) og en stålbørste for å løse opp de siste rustpunktene etter sandblåsing. Det går jo fort noen uker og måneder før bilen går til lakk, så noe mer burde vært sprøytet på.
Har forstått det slik at jeg ikke må ha på 1-komponent stoffer. Leste her at 1K sink ikke kunne lakkes over...? Har lest en annen plass at bart metall skal ha etsgrunning, men det som ikke er bart skal ha epoxy. Har dere begge deler ferdig blandet hver gang dere har en garasjeøkt?

Fant denne linken http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/152506-hellakkering-gj-re-grunnarbeidet-selv-se.html og har smurt Wurth rustomvandler på noen steder, den blir svart men skal jo ha noe over seg rimelig snart, da den ikke er ment å stå uten toppstrøk.

Har kjøpt noen Spies Hecker 2K spraybokser med herder til 350 kr - men når herderen er aktivert, så varer boksen i 3 dager. Kan jo ikke bruke et par slike bokser i uken på det lille som jeg rekker å gjøre.

Innspill og gode erfaring på hva som er et godt grunnlag, og som står seg i månedene frem til lakkereren tar over?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: januar 11, 2009, 12:43:05 pm »

dette kommer jo ann på hvilket klima bilen står i. Er det kaldt og fuktig eller varmt og tørt. Skjemene til min variant har stått blanke nå i 2 mnd uten noe antydning til rust. Det beste er vel en syregrunning. Dette får du både på spray og 2k i dag. Sprayen kan overlakkes med 2k, men den må tørke lenge. Wurth har fått en 1k syregrunning. Kampanje tillitt over en 100-lapp mener jeg.
Loggført

Mvh

Marius
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #2 på: januar 12, 2009, 13:33:06 pm »

Hvis du tar Owatrol penetrerende olje og fortynner denne med 50% white sprit får du en blanding som er tynn som vann.
Denne kan du ha på en spruteflaske å spraye på etterhvert som du jobber deg framover.

Når denne tørker etterlater den en tynn blank hinne som beskytter mot korrosjon hvis den da ikke lagres ute i all slags vær.
Den har også en veldig gunstig innvirkning på de små svarte flekkene som blir igjen i plåten etter rustfjerning.
Dette er så tynt at når du sliper over og vasker karosseriet før grunning er det så lite igjen av dette at det er tvilsomt om det vil skape problemer for etterkommende 2K produkter.
Er man i tvil kan man vaske over med en fille fuktet med en sterk tynner.

Enkelt og renslig, og dessuten billig....
Owatrolen kan tørke i dysa på spruteflaska. Bruk en gammel "Jif universal" sprute e.l. så kan du bare ta en ny hvis den tetter seg.
« Siste redigering: januar 12, 2009, 13:51:41 pm av OP » Loggført
vwhotrod
Seniormedlem
****
Innlegg: 256
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 01:54:43 am »

sinkgrunningen er flott på bart metall, men sitter ikke på lakerte flater. Du kan spraye på det blanke metallet og pusse over senere. Syregrunning sitter vel på det meste?

Under bilen (og andre steder som ikke skal lakeres) har jeg brukt en 80% arcanol og 20% owatrolblanding. Owatrolen har som sagt gode rusthemmende egenskaper og gjør mixen mer tyntflytende. Arcanolen er full av sink så den hefter godt på bart metall samt at den er rimelig hardfør..

Etter å ha prøvd Brunox er jeg skeptisk til vidunder-rusthemmere.. Brunoxen var et helvete å lakke over og knallhard å pusse vekk Sint hvordan er Ferobet`en for de siste småprikkene med rust?
Loggført



Ting tar tid..

Fastback 1972
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 14, 2009, 12:56:14 pm »

Ferrobeten fjerner tilsynelatende rusten. Ser ut som den kjemisk løser den opp dersom det ikke er for store rustangrep. Bruker en Ferrobet+stålbørste (manuelt) som etterbehandling ser det bart ut. Tror ikke den kapsler inn rust, slik som en del andre produkter gjør. Stålet har foreløpig stått ubehandlet hos meg etter å ha påført Ferrobeten.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: januar 14, 2009, 13:34:47 pm »

Et annet vidundermiddel heter 661, ser ut til å virke i alle fall.

Jeg har etter tips her brukt ACID8 syregrunning på bart stål, skal så på med 2K Epoxy (Hagmanns) og deretter Bodyskydd (Hagmanns) og så lakk. Sikkert overkill, men gidder ikke gjøre det flere ganger.
Loggført

1961 T1 - Custom
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 14, 2009, 15:52:35 pm »

TYNT lag med syregrunning f.eks ACID 8 som nevnt her .
Så kostespraye på f.eks 2k epoxy, 2k rødbrun , 2k hagmans.

Da har du underlag som tåler å lagres lenge  + sparkles og lakkes over senere.

ved bruk av epoxy bør du være extra nøye med å matte ned grunningen før fyller/lakk hvis den har stått mer enn 24 t.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!