april 16, 2024, 23:09:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feste batteri i 69 Bay  (Lest 4034 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: januar 14, 2008, 16:06:50 pm »

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg fester batteriet skikkelig - eller ennå bedre, et bilde av hvordan det ser ut i din Bay? Jeg har festa batteriet med metall-strips, men jeg er ute etter noe mer solid. Føler meg ikke 100 prosent sikker på at batteriet ikke kan flytte seg litt i lengderetningen ved oppbremsing.

Det er ikke så mye å feste batteriet i inni der, bortsett fra de to listene på bildet.





* batteri.jpg (69.74 KB, 623x467 - vist 237 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 14, 2008, 17:55:58 pm »

Hei,har akkurat samme i min,jeg har kjøpt et gjengejern(veldig lang skrue) som jeg skal bore 2 hull til i bunnen a batterikassa,legge et flattjern på toppen og skru ned med muttere og skiver.tenkte å skru den fast i bilen før jeg satte på toppen.Ta litt sika rundt skivene som går igjennom bunn!
Loggført

Alt MÅ ned!!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: januar 15, 2008, 07:25:31 am »

batteriet skal sitte inntil den innerste kanten og så skal det sitte ett jern med en bolt igjennompå motsatt side
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: januar 15, 2008, 12:57:31 pm »

Takk for hjelpen, er det festejernet jeg mangler. Men heldigvis har vi Skrotnisse som nok en gang skaffer meg hva jeg trenger Glad
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: januar 28, 2008, 22:51:00 pm »

Kunne noen postet et bilde av hvordan batteriet er festet med festejernet på en early Bay?

Enten har jeg feil type festejern eller så skjønner jeg bare ikke hvordan det skal festes. Festejernet jeg har har et hull i midten og en stor bolt, men jeg skjønner ikke hvordan det skal brukes...

Jeg trodde det skulle festes på "langsiden" mellom batteriet og skinnen nærmest motoren, men det funker ikke.
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2008, 23:04:04 pm »

Her er bilde av festejernet jeg har.


* festejern.jpg (103.24 KB, 615x461 - vist 210 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 29, 2008, 07:34:47 am »

ser ut som du har rett feste du setter batteriet inn så dett sitter fast under den lista som er lengst ut mot skjermen da vil du se att den løse braketten som du har passer på motsatt side mot motoren sånn ca midt på batteriet det kan hende skruen som satt der før er knekt på bildet son du har tatt i første posten ser jeg ikke noen skrue/skruehull den skjules av kanten.Se fra undersiden så ser du mest sansynlig ett skrue hull eller en knekt bolt.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: januar 29, 2008, 09:26:32 am »

Noe skruehull der har jeg ikke funnet, men jeg skal sjekke fra undersiden. Takk for tipset Glad
Loggført

1969 Militær-buss
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 29, 2008, 16:20:05 pm »

Espen,Kjøp gjenge stang M12,og litt flat jern og gummimatte.
Det er det bæste du kan gjøre.
Så feste du flatjern på toppen og gjenge stang med være side av batteriet,
Bruke stor stopp skive under plata til batteriet.
Skal ta bilde så kan du se det selv hvordan det lar sewg gjøre på 10-15min jobb.

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: januar 30, 2008, 19:45:47 pm »

1303SS, du hadde helt rett! Det var et hull med en brukket bolt i... Den har brukket akkurat kant-i-kant så det tok mye kikking og føling før jeg til slutt oppdaget det. Tusen takk for hjelpen.

Jeg regner med at jeg må låne meg en rørtang og bruke noen timer med den, WD-40 og mye banning for å få løsna den Glad Eller kanskje jeg kunne fått på en mutter underifra og skru den ut?

Og for "morro skyld", man kan faktisk så vidt se hullet på bildet nå som jeg vet hvor jeg skal lete Glad


* batterihull.jpg (70.48 KB, 623x467 - vist 197 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 30, 2008, 19:50:12 pm »

Det er knekt på akkurat samme måte i min,så jeg tipper det i utgangspunktet ikke er en super løsning.Få tak i et venstre bor og pøs på med rustløser,kanske den løsner,den gjorde ikke det hos meg,men håper du har mer hell! Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 30, 2008, 19:57:22 pm »

Bor ut hele skruen evt, og gå gjennom med gjengetapp etter siste bor som er riktig i forhold til gjengestørrelse.

Har du noe bolt på undersiden så er det å få sveist på en mutter et kongetriks.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: januar 30, 2008, 20:12:30 pm »

Venstrebor, gjengetapp... No habla Espanõl... Glad Ikke har jeg et bor engang, langt mindre et sveiseapparat. Er helt amatør jeg vettu, jeg har ikke noe sted å mekke heller, så når jeg går ut etterpå for å prøve å få ut bolten, så snakker vi om å ligge på asfalten i Waldemar Thranesgate...  Gliser

Heldigvis vender batterisiden inn mot fortauet, tidligere i vinter prøvde jeg å demontere bakfangern, men da var den umulige skruen på andre siden så jeg lå med hue ut i veien. Ikke å anbefale Osteaktig
Loggført

1969 Militær-buss
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 30, 2008, 20:15:34 pm »

Det som er fordelen med et venstrebor er at når det begynner og gå varmt så skrur den samtidig ut bolten,da trenger du kanskje ikke borre så lenge.Koster ikke mange kroner forresten. Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: januar 30, 2008, 20:22:29 pm »

A-haaa, er det sånn det funker. Da lærte jeg noe i dag også.

Jeg har forresten allerede to verktøybokser og en liten stabel med verktøy og apparater som ikke koster så mye (etter at jeg kjøpte første luftkjølt i august), men pokker så dyrt det blir likevel når man starter helt fra scratch Glad

Nå tar jeg motet til meg og går ut og fyrer løs med litt rustfjerner og WD-40...
Loggført

1969 Militær-buss
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: januar 30, 2008, 20:29:31 pm »

Bor:
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=409&iItemId=79559
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=409&iItemId=81106

Gjengetapp:
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=556&iItemId=81223
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=556&iItemId=90375

Drill må du sørge for selv...

Biltema har mye moro og det der klarer du fint fra motorrommet Glad


Og her har du tabell over hvilket bor til hvilken bolt (den øverst til venstre er vel riktig)

http://www.fullermetric.com/technical/information/tech_recommended_tapping_drill_size.htm

Det er ganske enkelt egentlig... Og alltid moro å kjøpe nytt verktøy! Takk for sist forresten, og lykke til med det lille prosjektet Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: januar 30, 2008, 21:12:19 pm »

Grunnen til at disse ryker er fordi nedre del av bolten stikker ut på baksiden og ruster. Den blir med årene feit og god og kiler seg fast når man prøver å skru den opp, og så ryker bolten. Derfor er trikset nå å skru resten av bolten ned. Kjøp deg Biltemas superbillige blåselampe og varm bolten skikkelig varm. Da kan du skru den ut nedenfra med en skikkelig tang. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #17 på: januar 30, 2008, 21:21:42 pm »

Det var tre kvarter av mitt liv jeg aldri får tilbake Glad Var selvfølgelig håpløst å få den ut uten skikkelig utstyr. Jeg får nok satse på en tur til biltema ja.

Tusen takk for all tålmodig hjelp, jeg lærer masse! Og takk for sist JTWE, at jeg tross alt lærer til slutt skjønner jeg når jeg tenker tilbake på når du måtte hjelpe meg å justere tenningen. Nå stiller jeg tenningen på gefüllen uten problemer Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #18 på: januar 30, 2008, 21:22:01 pm »

Grunnen til at disse ryker er fordi nedre del av bolten stikker ut på baksiden og ruster. Den blir med årene feit og god og kiler seg fast når man prøver å skru den opp, og så ryker bolten. Derfor er trikset nå å skru resten av bolten ned. Kjøp deg Biltemas superbillige blåselampe og varm bolten skikkelig varm. Da kan du skru den ut nedenfra med en skikkelig tang. 
Rustfritt holder i hundre år Gliser
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!