april 27, 2024, 15:48:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenne effektanlegg og rattbytte  (Lest 8118 ganger)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« på: januar 28, 2009, 09:12:20 am »

Ble stoppa i gestapokontroll her forrige uke og fikk mangellapp på eksos og ratt. Har satt på et GT effektanlegg fra hotshop og et GT Grant ratt. Da det ikke fantes dokumentasjon på dette ellerno laboratorietest bla bla bla fikk jeg beskjed om å sette på de orginale igjen. Herre, det er da vel mange som kjører rundt med godkjente effektanlegg? Og ratt?

Noen som vet om et verksted som ser litt annerledes på saken enn biltilsynet i østfold/oslo området? Eller hvordan jeg kan få det godkjent?

Sukk..
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 28, 2009, 09:30:17 am »

På eksosen trodde jeg det bare var støynivået som var problemet på en gammel bil, og jeg tror trafikkstasjonene har decibelmåler for å sjekke det (hvis de vil). Ellers må du ta en støytest hos noen som TS godtar. Rattet er jeg mer usikker på, men krava til en gammel bil er jo enklere enn til nyere biler.
Jeg har jobbet med mc i mange år, og der mener jeg det var et skille ca 1978, på krav til støynivå. Før den tid var det ikke så høye (eller var det lave?)krav.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: januar 28, 2009, 09:56:07 am »

Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #3 på: januar 28, 2009, 09:58:57 am »

Og nå snakker du om kjøretøyforskriften som trådte i kraft 1.1.71, ikke sant?
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #4 på: januar 28, 2009, 10:37:46 am »

Ble stoppa i gestapokontroll her forrige uke og fikk mangellapp på eksos og ratt. Har satt på et GT effektanlegg fra hotshop og et GT Grant ratt. Da det ikke fantes dokumentasjon på dette ellerno laboratorietest bla bla bla fikk jeg beskjed om å sette på de orginale igjen. Herre, det er da vel mange som kjører rundt med godkjente effektanlegg? Og ratt?

Noen som vet om et verksted som ser litt annerledes på saken enn biltilsynet i østfold/oslo området? Eller hvordan jeg kan få det godkjent?

Sukk..

så da er spørsmålet, hvor gamal er bobla di?  jeg har selv blitt stoppet i buggy'en min. og di har da bare tittet rart på eksosen jeg har på, Merg m/stinger som bråker som et fly. men jeg har 68mod og ingen krav til støy.
dvs jeg kan sikkert, få tilsnakk pga som nevnet tidligere i tråden her, men deet har ikke skjedd enda, tror det er mange nye politi folk som ikke har erfaring med dette. da jeg viste min bajle på BT bråket det godt inni hallen der, men di nevnet ikke noe på det
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2009, 13:51:33 pm »

jeg ahr en 71 modell 1302
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: januar 28, 2009, 13:55:28 pm »

Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.

Du har uansett en øvre db grense som ikke kan overskrides i tettbebygde strøk og byer. Mener det er 104db, men skal ikke si det sikkert. Her blir den ene loven slått ihjel av den andre. Den strengeste gjelder, sånn er det med alt lovverk
« Siste redigering: januar 28, 2009, 16:05:32 pm av Even Kirknes » Loggført
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #7 på: januar 28, 2009, 15:08:34 pm »

Apropos eksos og støy:

Har det noe å si om du mangler endestykkene på en 1200 motor i T1 -65 mod? Det bråker faktisk ikke så mye anyway...

Har hel bakplate som jeg ikke ønsker å kappe i da jeg med senere anledning skal bytte til Stinger-pipe eller annet tøft  Kult
. Må bare få godkjent bilen på BT først... Tvilende
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: januar 28, 2009, 16:43:05 pm »

Har det noe å si om du mangler endestykkene på en 1200 motor i T1 -65 mod? Det bråker faktisk ikke så mye anyway...

Vist du mangler endepotter så får du nok det på mangellappen... var ivertfall sånn på den cabben eg driver på med nå!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #9 på: januar 28, 2009, 17:19:53 pm »

når jeg har en 71modell, går jeg da inn under de "nye" eller "gamle" reglene?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: januar 28, 2009, 17:27:52 pm »

Det kjem vel anpå korti den er 1. gongs registrert i norge?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #11 på: januar 28, 2009, 18:38:01 pm »

Det er riktig som Tistlo nevner ,datoen på vognkortet er det som gjelder. Har selv en bil som er registrert i 70 men det er en 71 modell. Og den er da fritatt for å ha setebelter,støtfangere,orginal ratt og div.Har blitt stoppet noen ganger ,når de får vite regdato er det bare å ha en fin dag å kjøre videre.  Blunker
Loggført

Folkevogn er kjerra!
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #12 på: januar 28, 2009, 19:22:45 pm »

hmm lurer på om det ikke var august 1971... er det da 71 eller 72?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #13 på: januar 28, 2009, 19:36:34 pm »

Under baksete finner du chassie nr , da finner du modellen, men vognkortet er det som gjelder i denne sammenheng.Med chassinr kan du sjekke på thesamba hvilken modell. Blunker
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #14 på: januar 28, 2009, 20:03:48 pm »

Her er kjøretøyforskriften....

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #15 på: januar 29, 2009, 21:08:27 pm »

Og nå snakker du om kjøretøyforskriften som trådte i kraft 1.1.71, ikke sant?

Jepp. Alle biler registrert etter dette kommer under andre og mer strikse regler-
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #16 på: januar 29, 2009, 21:09:42 pm »

jeg ahr en 71 modell 1302

Da må nok du følge de "nyere" reglene desverre. Men det betyr ikke full stopp, du har mange muligheter likevell.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 29, 2009, 21:23:37 pm »

Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.

Du har uansett en øvre db grense som ikke kan overskrides i tettbebygde strøk og byer. Mener det er 104db, men skal ikke si det sikkert. Her blir den ene loven slått ihjel av den andre. Den strengeste gjelder, sånn er det med alt lovverk


Ja, slike rettningslinjer for støy i tettbebygd strøk finnes, og varierer fra kommune til kommune. Tror ikke de har biler i første tankegang her, er vel mer mot fly, tog, anleggsarbeid og denslags. Og 104 db er ganske høyt i utgangspunktet, må vel på med stinger uten demper for å komme opp i denne styrken, ikke sikkert du når opp da heller.
Hvilken lov som er strengest skal jeg ikke gå inn på her, men de har vel tatt noen sikkerhetsmomenter når de utformet reglene for biler registrert før 1.1.71. Derav uttrykk som "ikke unødig eller sjenerende støy". Allerede her ligger det ann til en vurdering av hver enkelt tjenestemann ved hver enkelt trafikkstasjon. Den dagen en boble bråker like mye som et lokomotiv elle en F16, ja da................
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #18 på: januar 29, 2009, 21:41:51 pm »

hmm, så om den ikke bråker mer enn 104 skulle den egentlig bli godkjent, om ikke tjenestemann er knøl? hva med rattet?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: januar 30, 2009, 08:57:23 am »

Apropos eksos og støy:

Har det noe å si om du mangler endestykkene på en 1200 motor i T1 -65 mod? Det bråker faktisk ikke så mye anyway...

Har hel bakplate som jeg ikke ønsker å kappe i da jeg med senere anledning skal bytte til Stinger-pipe eller annet tøft  Kult
. Må bare få godkjent bilen på BT først... Tvilende

Roger, kan du ikke bare få tak i et par bøyde rør som går klar bakplata ? Trenger ikke demper inni, skal gli gjennom da din bil er eldre enn 71.
Loggført

1961 T1 - Custom
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #20 på: januar 30, 2009, 21:02:08 pm »

HEIHEI, noen som kunne tenke seg å hjelpe meg å skifte ut eksosanlegget mitt tilbake til orginalt i morra (lørdag) eller søndag? Mot en liten sum dinero.
? i osloområdet
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #21 på: februar 01, 2009, 14:59:52 pm »

Hola hola!

Noen her som har en tegning for hvordan orginalrattet skal monteres? :/
Får det jo på, men får ikke tuta til å fungere, er ikke sikker på hvordan delene i mellom skal være, eller om jeg har alle delene.. Så om noen hadde no  sånt no så hadde det vært STRÅLENDE!
Hvis ikke så satser jeg på at BT ikke sjekker tuta på kontrollen hehe..
Anyone?
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: februar 01, 2009, 17:45:42 pm »

Defekt fløyte er vell bare 1'er feil på PKK ifølge det jeg husker i alle fall, så du kan jo prøve deg...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vwgutten
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #23 på: februar 01, 2009, 21:47:32 pm »

Defekt fløyte er vell bare 1'er feil på PKK ifølge det jeg husker i alle fall, så du kan jo prøve deg...
Jeg fikk IKKE godkjent bobla mi med deffekt fløyte... hadde forresten ikke nok trykk i reservehjulet så spyler`n funka heller. Gamle grinebiter`n på bilsvaksynte holdte på å fly i flint.
Loggført

ikke forstå... snakk med onkel
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: februar 01, 2009, 22:52:41 pm »

Defekt horn er 1er feil. Desverre så er det opp til kvar enkelt om dei godkjenner det eller ikkje....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #25 på: februar 01, 2009, 23:29:32 pm »

så lenge det er 1er kan jeg kjøre videre. så drar jeg på et verksted med det andre rattet og får det godkjent med tuta =P
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
braendaas
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Kristiansand


Vis profil

« Svar #26 på: februar 01, 2009, 23:48:05 pm »

Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

Når det gjelder støy er det også her et skille i -71. Kravet er at det ikke skal være sjenerende eller unødig støy, det er ikke noe krav til øvre db styrke her. Men som nevnt over, dette blir en svært individuel oppfattning, avhengig av hvem som kontrollerer bilen din.

Som du sikkert skjønner, på biler før -71 går det litt mer på "gefylen" enn senere årsmodeller. Men alt av lover finner du på lovdata, under Krav til kjøretøy. Denne boken kan kjøpes også.

Jeg klarer ikke å finne dette:

Her er årsmodellen på bilen din avgjørende. Før -71 er det krav til at rattet skal være minimum 30 cm i diameter samt ha tilstrekkelig styrke. Hvilket vil si at det er nok å røske godt i rattet for å kontrollere om så er tilfelle. Her er det selvfølgelig en individuel oppfattning av hva som er tilstrekkelig. Men poenget er at det ikke er noe krav til at det MÅ være et godkjent ratt.

hos lovdata, klarer noen andre?
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #27 på: februar 02, 2009, 12:20:52 pm »

den ble godkjent =) kontrolløren stakk bare hue inn og så det var orginalratt så da ble jeg godkjent. Var frista til å montere GT Grant rattet på parkeringsplassen deres, men drøyden til jeg kom hjem hehe..
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 03, 2009, 23:07:15 pm »

Du spurte ikke tilfeldigvis hva som skulle til for å få dette uorginale rattet godkjent da?
Loggført

rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #29 på: februar 04, 2009, 01:41:15 am »

de måtte ha papirer på at det var godkjent og testa for bruk i bobla. sendte mail til grant products, men siden det ikke er sånne krav i usa så finnes det ikke papirer på det.  får prøve å finne noen som har fått noe lugnende godkjent eller noe...
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!