april 27, 2024, 14:59:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvis du vil ha NYBIL - hvorfor skaffer du deg da ei gammal folkevogn (-67)?  (Lest 9020 ganger)
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #30 på: januar 30, 2009, 00:59:07 am »

Jeg synes det er først og fremst formen og stilen som er det kule og sjarmerende med bobla ! Jeg har lagt merke til at vw entusiaster er veldig på detalje nivået i hobbyen og det er greit nok, men det blir mye diskusjoner og grupperinger og "vi og de" opplegg. Trist Hvilke skruer du bruker under det ene lokket er for meg likegyldig i den store sammenheng og endrer ikke så mye på grunn designet/hoved trekkene til bilen. Liker selv mange andre biler som Chevy 55,57,Bmwer,Toyotas ke 25,celicas,Porsche 911 73 rs,Mersedes,Ac cobra ,ferraris  etc men synes at bobla har et spesiellt fint designet karosseri, og motor løsninger .
Loggført

Folkevogn er kjerra!
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #31 på: januar 30, 2009, 12:03:09 pm »

Hva ser du på som store endringer da? Jeg tok en nokså urørt 54 og senket den og satte på uoriginale felger. Er den "ødelagt" da? Jeg synes ikke man ødelegger sjarmen ved å gjøre dette. Jeg er veldig opptatt av å beholde interiør og lakk helt urørt, men litt senk kan da ikke skade? Det gir den jo bare ekstra sjarm Glad Jeg reddet den ihvertfall fra å bli drag racer Gliser

Når man begynner å snakke om porsche styling og slikt passer det seg å bruke sitatet fra oil drop man, for da ønsker man seg ei porsche Blunker

Senk og uorginale felger vil jeg si kan gå bra. Har selv lyst på en bil som har det. Men da vil jeg ikke ta utgangspunkt i en strøken orginalbil.
Loggført

Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #32 på: januar 30, 2009, 12:57:46 pm »

Det takkes for stort engasjement og mange gode tanker og formuleringer. Jeg tar bl.a. den i fra EspenX ang. subjektivit syn. Helt enig der.

Budskapet er flerdelt; en ting er det å "respektere" gammelt hestehår, filt, velour og rester av lakk o.l.

en annen at LMK hele tiden jobber for at vi i det hele tatt skal få lov til å kjøre veteranbiler her i landet. Det er mest sannsynlig sett under nåde i fra de rådende myndigheter i Norge/EU. En veteranbil er ikke ment å erstatte bruksbilen din. En veteranbil "skal" være litt tuvlete å kjøre og holde i stand. Men det betyr ikke at vi kan ha det moro med de.

For det tredje virker det som om folk tror at nyproduserte diagonaldekk er like ille som de gamle. Det er det ikke. Jeg har i sommer kjørt med helt nye diagonaler i fra Firestone. Helt konge! Noen får det til å høres ut som det å kjøre "helt" originalbil er temmelig ille.


JHU; jeg har ligget og tenkt på det Stabburet ditt i natt. Er det en familiehistorie med de bjørnemerkene? Jeg skjønner jo at dere ikke kan fjerne de:)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #33 på: januar 30, 2009, 13:16:01 pm »

en annen at LMK hele tiden jobber for at vi i det hele tatt skal få lov til å kjøre veteranbiler her i landet. Det er mest sannsynlig sett under nåde i fra de rådende myndigheter i Norge/EU. En veteranbil er ikke ment å erstatte bruksbilen din. En veteranbil "skal" være litt tuvlete å kjøre og holde i stand. Men det betyr ikke at vi kan ha det moro med de.

Den dagen den norske stat eller EU skal fortelle meg hvilken av mine biler jeg skal bruke som bruksbil så skal de jammen få være med å kjøpe ny bruksbil til meg, eller være mer åpne for å oppgradere eldre (uavhengig av 30 års regel) biler til å være tryggere mht. bremser, dekk osv..
Virker mer som et innspill fra LMK enn fra den norske stat spør du meg. De må jo rettferdiggjøre sin eksistens.
USA bruker samme taktikk... nåde og frykt... bare i en litt annen skala...

edit:
Burde LMK heller jobbet mer innmot staten for å åpne for godkjenning av endringer som gjør våre gamle veteranbiler tryggere istedet for å fokusere på "utseendet" siden vi lever på nåde mht. hvor trygge våre gamle biler er. Antar det er det staten vil til livs, og ikke om de er originale eller ei
« Siste redigering: januar 30, 2009, 13:18:20 pm av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #34 på: januar 30, 2009, 13:38:45 pm »

For en tråd!!

Vi snakker om gamle biler... 29 år eller mer... bruksgjenstander som hele tiden endres... noe for å passe bruken og noe for at de rette reservedelene blir utilgjengelig. Sakte men sikkert fjernes bilen mer og mer fra sitt showroom utgangspunkt. Livet går sin gang, og bilene får etterhvert sin sjel. Slik har det vært i ALLE tider... biler endres/modnes med tiden som går, alle eiere tilfører sitt...

Men så begynner folk uten respekt for historie å blande seg inn! Nå skal plutselig bilens historie vaskes ut og alle de små skavankene skal vekk... vekk med 13 mm Jernia bolter, vekk med oppgradert elektrisk vekk med nakkestøtte stolene... vekk med museøre blinkere og vekk med den fornuftige 1500 motoren. Alt bare MÅ endres tilbake til showroom condition... historieforfalskning på høyeste nivå!
For folk med denne SYKEN her så anbefaler jeg en tur til Maihaugen på Lillehammer, selv om de historiske byggene inngår i en seriøs samling så skal historien synes!! Man sparkler ikke over stygge merker rundt døren på stabburet når man vet det skylles et bjørnangrep på 1500tallet! Det er slik som beriker vår histore...

Å bytte ut ting for at det ikke lenger er blankt og fint er en tanke som sortsett bare historieløse amerikanere liker... tørr man foreslå en forsinket utvandring? ...jeg tuller selvfølgelig, det finne ingen grunn til å stille seg til doms over de få som ikke klarer å se historien gå sin gang...   du og jeg vet at FREMTIDEN vil dømme dem.

La historien leve, endre bilen din slik du vil...

 Blunker


Amen!! JHU

(hva er foresten feil med å ville leve litt lenger ved å oppgradere sikkerheten på sin elskede gamle bil?Hæ?)
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #35 på: januar 30, 2009, 16:24:13 pm »


edit:
Burde LMK heller jobbet mer innmot staten for å åpne for godkjenning av endringer som gjør våre gamle veteranbiler tryggere istedet for å fokusere på "utseendet" siden vi lever på nåde mht. hvor trygge våre gamle biler er. Antar det er det staten vil til livs, og ikke om de er originale eller ei

Angående sikkerhet, LMK godtar at man bygger om til hydrauliske bremser, hvis man har f.eks. wirebremser... Blunker


LMK er til for tidsriktige og tidstypiske kjøretøy. Altså alt du kunne gjøre den gang da bilen er ny,og noen år deretter, er lov. Men moderne oppgraderinger i stor grad, er ikke LMK det rette forumet for. Og det vil det vel heller aldri bli.
« Siste redigering: januar 30, 2009, 16:34:42 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #36 på: januar 30, 2009, 16:42:46 pm »

Artig tråd! To ting: 1-OilDropMan treffer på hodet her - jeg tror hobbyen hadde sett annerledes ut for tidenes folkebil om lommeboken hadde vært uendelig tykk. 2-Ref Stabbur og sjarm vs oppgradering: De fleste oppdateringer representerer historie og bevaringsverdighet. Men man må til en viss grad skille mellom "battlescars" og oppgraderinger. Bjørne-angrepet og slitemerkene etter offiser-vinklene på førerdøra gir sjarm og historie..... Mens imitert taksteinbølgeblikk tak på maihaugen gir omtrent like mye ødeleggelse og ikke-sjarm som lavprofildekk på en Oval.
« Siste redigering: januar 30, 2009, 17:15:29 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #37 på: januar 30, 2009, 18:45:16 pm »

Ergo er igjen min bil, en bil uten sjarm. Og er ødelagt. Da det er en oval, med kiver rundt hele så den stopper når jeg vil. Og en stor motor for store smil langs veien. Tilogmed har den jo blitt kappet i stykker og fått ett stygt hull i taket fra feil årsmodell. Ja ja, godt jeg har vanlig delkasko på den da. For den brukes så ofte jeg kan.

Om jeg hadde hatt mer penger hadde jeg ikke byttet bort denne bilen, men pusset den opp til 100% strøken stand. Nå er den i pen bruk stand. Men jeg hadde nok da hatt muligheten til å ha flere av drømme bilene. 

Men for å svare på spørsmålet det startet med. Er vel mange her som har en "nybil", om bruksbil. Men som i tillegg liker boblas former, men ønker å oppgradere den. Jeg tror det er veldig få som tror de får nybil følelse av å pusse opp/bygge om en boble. Men de får en sikrere bil, og en bil som er personlig. For det blir aldri en ny bil.

Og jeg peronlig, er kjempefornøyd med kompromiset min bil er blitt. Den ser gammel ut, og ganske orginal. Men går godt og er god å kjøre. Men behagelig, nei. Lettkjørt.. nei. Stillegående.. nei så absolutt ikke. Så noen nybil.. nope.. Men så har det heller ikke vært målet.

Snart sommer folkens, håper å møte mange av dere på veien!! 
Loggført
wolkzter
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #38 på: februar 16, 2009, 03:20:09 am »

Deilig å ha en bil det finnes så mange variasjoner av!

(og ja jeg vet det finnes mange variasjoner av civic også Gliser men ikke på samme måten)
 
Og det beste er at det ikke er umulig, eller krever ingeniør utdannelse for å lage sitt eget preg!


Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: februar 16, 2009, 09:45:58 am »

Jeg liker modifisert OG original - alt med måte, og jeg tror nok mange vil forlate VW som hobbybil når de får mer penger på bok Glad Noen kommer og noen går, in the end er dette en hobby/tidtrøyte for mange (Noen påstår sågar at det faktisk det finnes et liv utenfor VW verdenen....).

Jeg synes bobla er en genial bil, men må være rom for modifisering i form av motor og hjul. Det er laget mange typer hjul som selv Harald A møller tilbydde - og mon tro hvorfor Judson og Okrasa er så høyt prisa i dag - både hos original og endringsfolket? Glad Men jeg er uendelig glad for at vi har nuts and bolt folk og restaureringer i Norge Glad
« Siste redigering: februar 16, 2009, 09:48:48 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #40 på: februar 16, 2009, 10:55:46 am »

For min del så kan jeg bare si at jeg elsker designen som utgangspunkt, og så liker jeg historiene, resten driter jeg i. Sånn er det med alle biler jeg liker, teknikken er til for å endres, hvis ikke historien er for sterk og tydelig. Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #41 på: februar 16, 2009, 19:07:37 pm »

Helt enig med Gunnar her!
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!