april 18, 2024, 23:39:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En VW38 eller 39(?) funnet!!!!!  (Lest 34261 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: februar 02, 2009, 23:50:30 pm »

Dette er antageligvis den eneste gangen - noen sinne - jeg kan si at innlegget mitt handler om en VW som er FOR GAMMEL for dette forumet... MEN i dette tilfellet stemmer det faktisk. Dette kan vel kalles en pre KDFwagen?

Ta en titt på dette helt fantastiske funnet som ble avdekket i Litauen i fjor.
Jeg finner rett og slett ikke ord!!! Sjokkert

Detaljering i motorrommet stemmer på en prikk med bilder tatt av en 1938-39 boble..
Stakkaren som skal restaurere denne får litt av en jobb.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=340552&postdays=0&postorder=asc&start=0
« Siste redigering: februar 03, 2009, 00:13:01 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 03, 2009, 10:04:33 am »

Merkelig at han skal ha så store problemer med å vise bilder av interiør og dash .... Blunker
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #2 på: februar 03, 2009, 15:48:30 pm »

som en sa:
Sitat fra: drscope
That car has had more surgery then Michael Jackson!.....
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: februar 03, 2009, 20:08:08 pm »

Restaurer skallet og sett det på ei nyere bunnplate+ senk og vipps: Sykt heftig bil Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: februar 04, 2009, 01:37:35 am »

Hmmm. Dette var ei god historie, men.....    Flau


* Sven Ole.jpg (27.17 KB, 500x170 - vist 620 ganger.)
« Siste redigering: juni 01, 2009, 11:01:20 am av svenole » Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: februar 23, 2009, 17:53:49 pm »

Hmmm. Dette var ei god historie, men.....    Flau

Men?
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 23, 2009, 18:54:46 pm »

Hmmm. Dette var ei god historie, men.....    Flau

Men?

...med 2 000 000 kr så har du antageligvis en knakende fin 38 modell igjen!
Bestill en flink fyr i to år til å håndbanke alt av karosserideler, samt støvsug verden for det som finnes av passende deler, så kanskje man nærmer seg 50% av en bil. Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: februar 23, 2009, 18:58:48 pm »

Men:
Kan ikke noen legge inn her noe sånt som at...."jaggu meg - slike hjørner på bakluken er det jo på det skogsvraket som ligger i steinrøysa nedi......bakken".

Det er DET vi venter på nå...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 23, 2009, 20:25:30 pm »

Lagde Roadster av en slik en på 80 tallet... Fant ikke passende motorlokk. Så roadster var enkleste utvei  Øyerulling

Rart at denne har fått stått så lenge før noen får med seg hva det er...
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: mai 15, 2009, 16:11:05 pm »

Merkelig at han skal ha så store problemer med å vise bilder av interiør og dash .... Blunker


Forstår han da.. det er jo rene voldtekten som har skjedd der.
Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 15, 2009, 17:16:35 pm »

Nå har den også fått egen webside samt at det har skjedd en del siden sist.
Ny eier har den også fått.

http://www.vw38.de/
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #11 på: mars 10, 2010, 18:12:59 pm »

NÅ RULLER DEN!

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=340552&postdays=0&postorder=asc&start=1920
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: mars 10, 2010, 18:32:58 pm »

Jeg er mer spent på resten.... Blunker


* Vw38.jpg (97.74 KB, 1024x768 - vist 893 ganger.)
« Siste redigering: mars 10, 2010, 18:34:37 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #13 på: mars 10, 2010, 18:53:34 pm »

De er jo VELDIG godt i gang med det kroppen også. Utrolig spennende å se på alt som er annerledes på et 38 chassi i forhold til et som er nyere.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 10, 2010, 21:44:57 pm »

håhå! Tøøft!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: mars 10, 2010, 21:54:59 pm »

De må jo egentlig lage ett helt nytt karosseri, det gamle så ut som en sveitserost...
Ihvertfall det som var igjen. Klarer man å redde 20% av det opprinnelige, er man heldig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #16 på: mars 10, 2010, 22:26:50 pm »

De som restaurerer denne er så kunnskapsrike at den blir nokk kliss lik det den var i 38 vil jeg tro Glad De låner deler av VW-museet som de lager eksakte kopier av!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 11, 2010, 00:07:46 am »

Nå har jeg brukt HELE kvelden på å lese denne tråden - og jeg innser at det å finne korrekte deler til min 55 Ghia er barnemat i forhold til hva disse kara må igjennom....imponerende tråd, sett av en kveld og les igjennom tråden på thesamba!! Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 11, 2010, 09:19:32 am »

Den tråden er by far den beste tråden jeg noensinne har sett. Har lest den så godt som daglig siden den startet.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 11, 2010, 09:55:45 am »

Helt kart, jeg følger denne tråden nøye.
Fornøyd med at jeg fikk sett bilen på fjorårets Hessisch Oldendorf treff.
Trivsel i kirka Glad

Og det chassiet viste Björn Schewe meg og Splitman i 2003 etter Bad Camberg mener jeg....eller hva Øystein?

« Siste redigering: mars 11, 2010, 09:58:19 am av Soddli » Loggført

SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #20 på: mars 11, 2010, 10:33:09 am »

Helt kart, jeg følger denne tråden nøye.
Fornøyd med at jeg fikk sett bilen på fjorårets Hessisch Oldendorf treff.
Trivsel i kirka Glad

Og det chassiet viste Björn Schewe meg og Splitman i 2003 etter Bad Camberg mener jeg....eller hva Øystein?



Nei nei.... Dette chassiset er "the next big thing". Chassis-tunellen som Bjørn viser fram er verdens aller eldste VW-del... Ett av de originale "VW30" prototype-bilene fra 1937. Dette er chassis nr 26 og enkelt sagt den eneste delen som er kjent overlevd fra denne første prototypeserien. Les mer her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=343304&highlight=

Det er ganske store odds for at The Grundmanns kommer til å bygge opp denne VW30/26 etter at de er ferdig med den utrolige restaureringen av VW38/06, jeg vet at de allerede har samlet en del av hjulopphengsdelene til VW30-bilen, som stort sett kommer fra Mercedeser.

For å gi et lite inntrykk av prisleiet vi snakker om her.... den sandblåste tunellen som er avbildet ovenfor her (VW30/26) ble på 70-tallet funnet på et huggeri i Østerrike...har så hvilt i en samlers arkiver frem til for ca 10 år siden, da Grundmanns etter laaaaang overtaling greide å bytte den til seg......mot en.... fullt restaurert Schwimmwagen.

Det chassiset de bruker under VW38-bilen som er blitt så utrolig berømt er en Kubel-tunell fra 1940 som de har bygget om en del basert på bilder og tegninger fra Porsche-arkivet. Her kan du lese mer om det som lenger opp er avbildet som rullende chassis til VW38/06:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=345681&highlight=
Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: mars 11, 2010, 10:55:36 am »

Hva?

Har ikke VW38 prosjektet matching numbers? What a waste!






 Glad

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #22 på: mars 11, 2010, 10:59:19 am »

Dette blir med andre ord en replica bygget opp av noen få orginale deler, noen orginale deler fra både her og der, masse nyprodusert og mye som er bygget om for å se gammelt ut.
Hva blir verdien på noe slikt når det er ferdig? Håper det havner et sted midt i mellom en roadster og en Hebmuller kopi. Noen orginalbil blir det uansett aldri.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: mars 11, 2010, 11:19:12 am »

Det er nok viktig å veie den 38 modellens pris opp i mot andre 38 modeller på markedet, den vil være mindre verd enn de andre to bilene... som er mye mer originale (men som aldri selges).
Så denne er i praksis verdens eneste oppnåelige 38 model....den har en ganske fet historie, og vil nok ligge skyhøyt i pris...
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 11, 2010, 11:19:37 am »

å veng kanaler på den da Sjokkert
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 11, 2010, 11:21:40 am »

Det er nok viktig å veie den 38 modellens pris opp i mot andre 38 modeller på markedet, den vil være mindre verd enn de andre to bilene... som er mye mer originale (men som aldri selges).
Så denne er i praksis verdens eneste oppnåelige 38 model....den har en ganske fet historie, og vil nok ligge skyhøyt i pris...

He he. Spot on Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 11, 2010, 11:31:56 am »

Det som imponerer meg mest er all research The-one-and-only-Grundmann-family har utført for å gjennomføre prosjektet. De må ha tilgang til mengder av bildemateriale og dokumentasjon som de aller fleste andre adlri har sett.

Kunnskapen som ligger bak hver eneste lille detalj under utviklingen i prosjektet, er rett og slett helt utrolig imponerende.

Christian Grundmann for president!
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #27 på: mars 11, 2010, 11:56:41 am »

Diskusjonen om hva som er replika og hva som er restaurering "driver vi jo med" et annet sted på forumet...so don't get me started...

Hva verdien på sikt blir kan man jo alltids spekulere på....men budrunden for det røde skallet på Volga-chassis som kom fra Litauen førte - tro det eller ei - til at den lykkelige Litaueren kan henge tommlene i bukseselene og hevde at "VW38-millionærer er ikke som andre millionærer". Og da snakker vi NOK.

Her er et bilde fra når akkurat denne bilen - VW38/06 var splitter ny....deilig:


* VW38 no06.jpg (50.4 KB, 600x424 - vist 744 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #28 på: mars 11, 2010, 11:58:48 am »

å veng kanaler på den da Sjokkert

Det var bare for å henge den sammen til kirkebesøket. Det ryktes om et donor-skall fra '46 som utgangspunkt for det som må håndformes til karosseriet.
Loggført

SCREWDRIVER #2
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: mars 11, 2010, 12:02:27 pm »

Det regna jeg da med Blunker
men det er langt fram ennå Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!