april 28, 2024, 23:26:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 19
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - solgt til min far s18  (Lest 136543 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: februar 03, 2009, 21:04:53 pm »

Førstegangsregistrert 11.06.54, solgt ny hos Jespersen & Thon. Eieren av verkstedet uttalte at det var den første bobla han solgte.
Gikk i Tønsberg hele sitt liv fram til Frithjof Flåtten, som var ansatt hos Jespersen & Thon pensjonerte seg og kjøpte bilen av sin daværende eier. Han jeg kjøpte av, som var sønnen av han som kjøpte den av Flåtten, påstår at Flåtten var han som i utgangspunktet kjøpte bilen, men så kjøpte den tilbake når han pensjonerte seg, men det er ikke bekreftet av noen.
Flåtten hadde samlet deler i årevis, da han jobbet på delelageret, og foretok på tidlig nittitall en helrenovering av bilen med originale deler. Bilen sto ferdig på dagen 40 år etter at den ble registrert ifølge Flåtten.
Bilen ble lakkert på nytt, men de bommet litt på fargen. Fant papirer i bilen med noen tallkoder og "texasbraun" skrevet på den. Ved hjelp av Thesamba og karosserinr har jeg fått vite at bilen er produsert i august 53.
Kan det stemme at det er fargen som har blitt brukt under lakkeringen? Du kan se lakkforskjellen mot dashbordet på noen av bildene, den gamle er på dashbordet fortsatt. Interiøret er nytt, bortsett fra teppet bak baksetet. Taktrekket har fallt ned bakerst mot bakruten, men jeg synes ikke taktrekket ser særlig originalt ut, det ser ut som fleece. kan det ha blitt custom-made?
Bilen ble solgt fra Frithjof Flåtten til John Anton Nilssen i 1999, men har nesten ikke blitt brukt siden oppussingen. Bilen har stått stille siden 2001 da Nilssen døde.

Det er også montert steinsprutskjold på høyre bakskjerm, men ikke på venstre, men det fikk jeg med, sammen med et lass andre deler!

Bilder:































Et par bilder uten blitz så dere kanskje ser fargen bedre?




Har funnet ut at panseret har fått seg en liten knekk over venstre skjerm. er dette noe som kan rettes eller vil det aldri bli bra nok? i utgangspunktet er jeg bare ute etter å få det rettet slik at det passer, nå blir det glippe når man lukker det.
Det lille vinduet på førerdøren er også ødelagt, noen prøvde å bryte seg inn og dyttet inn vinduet. sitter vinduet bare i press mellom tappen i bunnen og festet på utsiden? det ser nemlig ut som tappen har knekt under.

Planene for bilen er å den igang. Dvs, må jo gå over og sjekke om det finnes morkne bensinslanger osv. I tillegg har jeg fått høre at sannsynligvis vil motoren begynne å lekke olje, fordi pakningene sikkert har morknet? vil jo tro disse var nye i 94, men det hjelper kanskje ikke?

Deretter er planene som følger, og jeg gidder ikke få kjeft fordi jeg gjør noe folk ikke liker. Målet mitt er å få den så fet jeg ønsker, med minst mulig irreverserbare inngrep. Det er min bil og jeg gjør som jeg vil! Osteaktig

 Så...
- Jeg ønsker lyktespoilere (hvis det finnes til denne typen)
- Luftsenking så jeg kan ha den lav når jeg vil og høy når jeg vil. Airkewled.com har vel det jeg ønsker. Glad
- Sannsynligvis Fuchs felger, da jeg elsker disse.
- Takgrind
- Gangstercap.

Ellers vil bilen holdes original. Glad
« Siste redigering: oktober 10, 2010, 22:45:44 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: februar 03, 2009, 21:08:52 pm »

wow, nydelig bil!
Gratulerer :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: februar 03, 2009, 21:13:07 pm »

Flott bil, digger fargen! Ser ut som den er i veldig god stand også Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: februar 03, 2009, 21:15:48 pm »

Virkelig et funn denne her ja! Jeg skulle likt å hatt noe slikt, såpass rustfritt å jobbe med, bare kosearbeid på denne jo Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 03, 2009, 21:17:11 pm »

Ohh.. congrats!
Som sagt tidligere i dag, du har gjort ett røverkjøp! Den ser utrolig hel og pen ut.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #5 på: februar 03, 2009, 21:19:45 pm »

Her er det jo bare vask og polering og tut og kjør GRATTIS Gliser
Loggført

Tlf 92062314
Benny84
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #6 på: februar 03, 2009, 21:21:05 pm »

den så skikkelig fin ut!!! Gratulerer så mye Gliser
Loggført

-Finnes bare to typer bil, ny og gammel VW:)
-Luft skal være i dekka, ikke i hjulhusa:)
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #7 på: februar 03, 2009, 21:23:45 pm »

Gratulerer, denne ovalen var jo utrolig fin Sjokkert Gliser Gliser
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #8 på: februar 03, 2009, 21:28:01 pm »

takk takk alle sammen!

men jeg håper noen tar seg tid til å fortelle hvilke sjekkpunkter jeg bør gå gjennom før jeg tar den på en kjøretur og hva som kan være faren med at den har stått såpass lenge stille.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #9 på: februar 03, 2009, 21:28:35 pm »

Dette er en våt drøm... Ingen farge er så rå som Texas Brown...
Loggført
haug57
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #10 på: februar 03, 2009, 21:30:15 pm »

En av de bedre ovalene jeg har sett på lenge, virkerlig et funn! Gratulerer!

Loggført
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #11 på: februar 03, 2009, 21:31:02 pm »

Gratulere men fin bil GladGlad
Loggført

nesligaen vw klubb
haug57
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #12 på: februar 03, 2009, 21:32:31 pm »

takk takk alle sammen!

men jeg håper noen tar seg tid til å fortelle hvilke sjekkpunkter jeg bør gå gjennom før jeg tar den på en kjøretur og hva som kan være faren med at den har stått såpass lenge stille.
Du bør selvfølgelig gå over bremsene på den. Ville ellers tatt en generell service på den med oljeskift, justering av ventiler, gå over tenningsanlegg. Hadde ikke bekrymet meg nevneverdig over den motoren, så jo enormt bra ut utifra bildene hvertfall.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #13 på: februar 03, 2009, 21:33:19 pm »

Her er det jo bare vask og polering og tut og kjør GRATTIS Gliser


Eller mente du: Her er det jo bare vask, polering, grisesenk, polerte fuchs og tut og kjør Gliser Grattis Blunker
Kul bil, kul farge rett og slett et flott prosjekt. Lover du å få denne ned på bakken? Glad Glad
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #14 på: februar 03, 2009, 21:35:54 pm »

Du bør selvfølgelig gå over bremsene på den. Ville ellers tatt en generell service på den med oljeskift, justering av ventiler, gå over tenningsanlegg. Hadde ikke bekrymet meg nevneverdig over den motoren, så jo enormt bra ut utifra bildene hvertfall.

så du er ikke så bekymret over morkne pakninger osv? må få hjelp til ventiljustering. har ikke peil på dette! hehe
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #15 på: februar 03, 2009, 21:36:30 pm »

Her er det jo bare vask og polering og tut og kjør GRATTIS Gliser


Eller mente du: Her er det jo bare vask, polering, grisesenk, polerte fuchs og tut og kjør Gliser Grattis Blunker
Kul bil, kul farge rett og slett et flott prosjekt. Lover du å få denne ned på bakken? Glad Glad

skrev da luftsenk under planer? Osteaktig denne skal ned på bakken, uten tvil! original høyde er for pensjonister.. Rekker tunge hehehe neida skal ikke tirre på meg folk.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #16 på: februar 03, 2009, 21:39:30 pm »

Fy faen.. Gratulerer.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #17 på: februar 03, 2009, 21:42:24 pm »

Fine bilder!

Du har ekstrautstyrt gasspedal og startknappen er borte ( det er startknapp på bobla fram til tidlig i 54).
Biler fra 1953, som din skal være, skal være kastanjebrun, som er ganske lik texasbrun. Pga av at bilen er registrert nesten ett år etter at den blei produsert, har man funnet feil farge.
Tror forresten at kona til Flåtten sydde taktrekket selv, hun hadde visst sydd til flere bobler. Det var hva hun fortalte kona mi', en gang i kaffeslabras på Nøtterøy.
« Siste redigering: februar 03, 2009, 21:47:38 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #18 på: februar 03, 2009, 21:44:09 pm »

Kammiz : gratulerer så mye! Blunker
Loggført

kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #19 på: februar 03, 2009, 21:46:51 pm »

Fine bilder!

Du har ekstrautstyrt gasspedal og startknappen er borte ( det er startknapp på bobla fram til tidlig i 54).
biler fra 1953, som din skal være, skal være kastanjebrun, som er ganske lik texasbrun. Pga av at bilen er registrert nesten ett år etter at den blei produsert, har man funnet feil farge.
Tror forresten at kona til Flåtten sydde taktrekket selv, hun hadde visst sydd til flere bobler.

hva menes med ekstrautstyrt gasspedal? og ang at startknapp mangler, er det da montert annen tenningslås med start i da?

takk for enda mer info!

og takk for enda mer positive kommentarer fra dere andre! Osteaktig
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #20 på: februar 03, 2009, 21:50:01 pm »

gratulerer thomas,, en nydelig bil.. glem kadetten etpar år nå...  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #21 på: februar 03, 2009, 21:55:56 pm »

gratulerer thomas,, en nydelig bil.. glem kadetten etpar år nå...  Blunker

hehe nei kadetten må fullføres først. den betyr mye for meg. dette var bare for å tilfredstille vw-suget!
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #22 på: februar 03, 2009, 21:57:58 pm »

gratulerer.......

drømme bil det der..
liker veldig godt planen du har med bilen også Blunker
kjør på med bilder
Loggført

bumblebee
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #23 på: februar 03, 2009, 21:58:25 pm »

Fine bilder!

Du har ekstrautstyrt gasspedal og startknappen er borte ( det er startknapp på bobla fram til tidlig i 54).
biler fra 1953, som din skal være, skal være kastanjebrun, som er ganske lik texasbrun. Pga av at bilen er registrert nesten ett år etter at den blei produsert, har man funnet feil farge.
Tror forresten at kona til Flåtten sydde taktrekket selv, hun hadde visst sydd til flere bobler.

hva menes med ekstrautstyrt gasspedal? og ang at startknapp mangler, er det da montert annen tenningslås med start i da?

takk for enda mer info!

og takk for enda mer positive kommentarer fra dere andre! Osteaktig

Originalt på splitt og oval var det rollerpedal ( en rulle du tråkker på), og ikke vanlig gasspedal. Bilen din har ett ombyggingssett til pedal.
Startknappen gikk ut av produksjon 21.12.53, og man fikk startfunksjonen i tenningsnøkkelen.

Jeg vil anbefale deg å gå på/ringe til Tønsberg trafikkstasjon og be om en kopi av tollkortet/registreringskortet som de skal ha lagret. Der står alle eierne (kanskje), og er du heldig, får du inntollingsdatoen. Er du uheldig, er kortet borte.

Lykke til!  Glad
« Siste redigering: februar 03, 2009, 22:06:33 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #24 på: februar 03, 2009, 22:01:05 pm »

aha! takk for info.

men et spm, hva er den påfyllingen foran bensintanken til? den som har en "kork"-kork om dere skjønner.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #25 på: februar 03, 2009, 22:02:23 pm »

aha! takk for info.

men et spm, hva er den påfyllingen foran bensintanken til? den som har en "kork"-kork om dere skjønner.

Det er bremsevæske som skal på der. Glad
Mener det skal være en gummitettning på toppen, det er det på min.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: februar 03, 2009, 22:03:14 pm »

Det er til bremsevæska - og gasspedalen din er en Kamei Cruiser pedal - poppis ekstrautstyr - rulla di er bak der den - men bruk cruiserpedalen da denne er helt rett til din bil Glad

aha! takk for info.

men et spm, hva er den påfyllingen foran bensintanken til? den som har en "kork"-kork om dere skjønner.
« Siste redigering: februar 03, 2009, 22:09:02 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 03, 2009, 22:09:03 pm »

Herlig bil Glad
Alt tyder egentlig på at bilen din ikke er produsert i 53. Har du et chassisnr?

Ovale varmeuttak ved beina tyder på at denne er produsert i 54, det samme gjør kromringen rundt askebegeret.
Jeg tipper på at du muligens har forvekslet karosserinummer med chassisnummer eller noe i den dur.
Biler produsert i 53 hadde heller ikke bremsevæskebeholder ved reservehjulet, men under tanken.

Igjen - herlig bil Glad



Fine bilder!

Du har ekstrautstyrt gasspedal og startknappen er borte ( det er startknapp på bobla fram til tidlig i 54).
biler fra 1953, som din skal være, skal være kastanjebrun, som er ganske lik texasbrun. Pga av at bilen er registrert nesten ett år etter at den blei produsert, har man funnet feil farge.
Tror forresten at kona til Flåtten sydde taktrekket selv, hun hadde visst sydd til flere bobler.

hva menes med ekstrautstyrt gasspedal? og ang at startknapp mangler, er det da montert annen tenningslås med start i da?

takk for enda mer info!

og takk for enda mer positive kommentarer fra dere andre! Osteaktig

Originalt på splitt og oval var det rollerpedal ( en rulle du tråkker på), og ikke vanlig gasspedal. Bilen din har ett ombyggingssett til pedal.
Startknappen gikk ut av produksjon 21.12.53, og man fikk startfunksjonen i tenningsnøkkelen.

Jeg vil anbefale deg å gå på/ringe til Tønsberg trafikkstasjon og be om en kopi av tollkortet/registreringskortet som de skal ha lagret. Der står alle eierne (kanskje), og er du heldig, får du inntollingsdatoen.

Lykke til!  Glad

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #28 på: februar 03, 2009, 22:10:14 pm »

Angående taktrekket ditt bak, det ser ut som om pappen som har blitt brukt, har vært litt for tynn, og så har den brekt, og trekket har løsna. Bytt pappen, der, og heng det opp igjen.

Jeg blingsa visst på Thesamba, og leste motornummer isteden. Din er produsert i april 54. Da skal du ikke ha startknapp, og fargen er Texasbrun. Forklarer jo litt, det! Beklager. Flau
« Siste redigering: februar 03, 2009, 22:17:47 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #29 på: februar 03, 2009, 22:14:01 pm »

Det ser ut til at karosserinummeret ditt starter med 563xxx. Det betyr at karosseriet er produsert en gang i april fordi første karosseri i april 1954 var: 558 719. Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Sider: [1] 2 3 ... 19
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!