april 28, 2024, 18:40:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 19
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - solgt til min far s18  (Lest 136536 ganger)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #210 på: februar 14, 2009, 23:07:16 pm »

jeg har ikke helt troa på at det er dårlige kabler på en bil som er såpass grundig restaurert. alt ser jo bra ut. skal prøve igjen imorra.[/quote]

Du har ikke trua på det... Men å spraye startgass UTENPÅ luftfilteret har du trua på tydeligvis...  Øyerulling
Begynn med å lære deg det enkle. Ikke luftfjæring og kortede forstillinger. Det kommer du garantert ikke til å angre på.

Sjekket du olja før du startet opp? Den som er 8 år gammel?
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #211 på: februar 14, 2009, 23:09:33 pm »

Sitat
jeg har ikke helt troa på at det er dårlige kabler på en bil som er såpass grundig restaurert. alt ser jo bra ut. skal prøve igjen imorra.

Du har ikke trua på det... Men å spraye startgass UTENPÅ luftfilteret har du trua på tydeligvis...  Øyerulling
Begynn med å lære deg det enkle. Ikke luftfjæring og kortede forstillinger. Det kommer du garantert ikke til å angre på.

Sjekket du olja før du startet opp? Den som er 8 år gammel?

se nøye etter du, så ser du at jeg har tatt av luftfilterlokket og sprayer ned i gasseren. sjekket olja ja. (om det må til kan jeg legge ut resten av videoen, så du får se at jeg setter på lokket igjen like etter at jeg gir tommelen opp.)
« Siste redigering: februar 14, 2009, 23:11:18 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #212 på: februar 14, 2009, 23:16:05 pm »

Beklager, jeg syntes ikke det så sånn ut på videoen.
Det jeg vil frem til er at det er folk med mange mange års erfaring med disse bilene som prøver å gi deg tips og råd.
Da kan det hende at det er noe i dem. Lykke til.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #213 på: februar 14, 2009, 23:29:15 pm »

Beklager, jeg syntes ikke det så sånn ut på videoen.
Det jeg vil frem til er at det er folk med mange mange års erfaring med disse bilene som prøver å gi deg tips og råd.
Da kan det hende at det er noe i dem. Lykke til.

selv om jeg sier at jeg ikke har trua på at det er ledningene, så betyr det ikke at jeg ikke hører på det som blir sagt her. jeg kommer til å gå over ledningene imorra for å se om noe ser dårlig ut, men jeg tviler på at akkurat dårlige ledninger er problemet. jeg mistenker egentlig rett og slett at jeg ikke fikk klemt jordinga på batteriet skikkelig nedpå så den ikke ligger an mot hele polen.

har forøvrig 10 års erfaring med å skru bil selv, men du har helt rett i at jeg ikke har erfaring med disse bilene. derfor spør jeg her på forumet først fordi jeg ikke er så stolt at jeg må finne opp hjulet på nytt hver gang. det jeg vil fram til er at jeg ikke nødvendigvis er uerfaren selv om jeg spør mye og at jeg ikke nødvendigvis avviser råd selv om jeg betviler dem. det er bare opp til hvordan du/dere tolker meg.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #214 på: februar 15, 2009, 00:00:53 am »

Jeg vil anbefale deg 2" senkeforstilling - det er en utprøvd sak på alle felger jeg har sett i Norge - vet kun om et sett felger som krever mer enn 2". 4" korta forstilling har ikke noe for seg - samme hva andre "forståsegpåere" her på forumet sier - i rest my case  Kult

Kjøper du 4" og det kommer for langt inn i skjermen og ikke blir fornøyd og skal selge den her på forumet så tipper jeg at ingen av de som har tipsa deg om den forstillinga er kjøpere. Mulig jeg pisser i buksa her nå - men det er deilig med en gang - og jeg bryr meg lite om hva som skjer når det blir kaldere. Ikke lev ut andres våte drømmer med å kjøpe 4" korta forstilling - jeg vet IKKE om noen vw produserte felger som krever 4" korting og havner der de skal...

Du står fortsatt selvsagt fritt til å velge det du vil, men dette er mitt råd - lykke til med prosjektet videre Glad
« Siste redigering: februar 15, 2009, 00:09:02 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #215 på: februar 15, 2009, 00:02:59 am »


Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre Blunker


hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke...
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #216 på: februar 15, 2009, 00:09:36 am »


Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre Blunker


hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke...

Jeg har usynkront 1. gir, lyden minner om en hvilkensomhelst bil som rygger.
Loggført

1957 Type 2
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #217 på: februar 15, 2009, 00:24:50 am »


Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre Blunker


hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke...

Jeg har usynkront 1. gir, lyden minner om en hvilkensomhelst bil som rygger.


det er ikke sånn type lyd. det er en klakk klakk klakk lyd. hehe. jeg vet hvordan en usynkronisert eller dårlig synkronisert kasse høres ut. Glad

Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #218 på: februar 15, 2009, 01:42:01 am »

nå ble jo heller ikke de felgene laget for at bilen skulle senke maks......ta 4"innkrympa....for å iritere .....
det me innkrympa forstilling er en vane sak.....likte det ikke til å begynne med men det har kømmi seg...
jeg har en 5" innkrympa airbem....men nå var det gjort mye rart på bilen min fra før.....
noe det ikke er med din.....
mange som er stiv av misunnelse... derfor er det nok mange meninger ute å går her..bra det....
men er din bil om du går for 2 eller 4 er da opp til deg....du ødlegger  jo ikke bilen noe mere samma hva....
om du ønsker så bygger du luft....oppp til deg.. din bil.... men jeg ville nok tenkt meg 2 ganger om.ratt hadde je hatt den orginal.. selv om jeg ikke liker det. Rekker tunge


Loggført

bumblebee
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #219 på: februar 15, 2009, 12:53:44 pm »

tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #220 på: februar 15, 2009, 13:00:48 pm »

Som jeg sa: Lykke til med prosjektet videre, håper bare at du får bilen din slik DU vil ha den  Gliser

tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe. Glad
« Siste redigering: februar 15, 2009, 13:07:38 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #221 på: februar 15, 2009, 13:09:55 pm »

4" for å irritere faktisk - det var trådens beste argument Osteaktig Vel, han irriterer ikke meg - mine råd er gitt i beste mening. Jeg har penger til å bygge min bil slik jeg vil ha den og slipper å være missunnelig på andre Glad

nå ble jo heller ikke de felgene laget for at bilen skulle senke maks......ta 4"innkrympa....for å iritere .....
det me innkrympa forstilling er en vane sak.....likte det ikke til å begynne med men det har kømmi seg...
jeg har en 5" innkrympa airbem....men nå var det gjort mye rart på bilen min fra før.....
noe det ikke er med din.....
mange som er stiv av misunnelse... derfor er det nok mange meninger ute å går her..bra det....
men er din bil om du går for 2 eller 4 er da opp til deg....du ødlegger  jo ikke bilen noe mere samma hva....
om du ønsker så bygger du luft....oppp til deg.. din bil.... men jeg ville nok tenkt meg 2 ganger om.ratt hadde je hatt den orginal.. selv om jeg ikke liker det. Rekker tunge


« Siste redigering: februar 15, 2009, 13:11:40 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #222 på: februar 15, 2009, 13:16:51 pm »

Dersom det irriterer noen så er hensikten oppnådd!  Gliser  Skjønner ikke at noen lar seg irritere over andres prioriteringer og måter og bygge bil på. Jeg gjør slik jeg vil og ønsker, så får andre gjøre sånn de ønsker - vi lever i et fritt land! )Vel, ikke helt. Er jo ikke lov til å bygge beach buggy/kit car o.l. Sist jeg hørte om det, så var det bare Norge og Albania hvor det var forbudt). Men meninger og anbefalinger er jo lov, er jo greit å lære av andres feil!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #223 på: februar 15, 2009, 13:59:07 pm »

tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe. Glad
Som nevnt tidligere, bestem deg først for hvilke felger, bremser og for om du evt. skal ha senkespindler i tillegg, regn litt på hvor mye dette til sammen vil bygge utover/innover, og bestem deg så for hvor mye kortere forstilling du trenger for å få den looken du vil ha.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #224 på: februar 15, 2009, 14:39:59 pm »

tingen er at jeg kommer til å bli mye mer irritert om hjula blir stående for langt ut, enn om de blir stående for langt inn. hehe. Glad
Som nevnt tidligere, bestem deg først for hvilke felger, bremser og for om du evt. skal ha senkespindler i tillegg, regn litt på hvor mye dette til sammen vil bygge utover/innover, og bestem deg så for hvor mye kortere forstilling du trenger for å få den looken du vil ha.

blir nok til at jeg gjør det på denne måten ja. Glad jeg tror det blir både innkorta forstilling og senkespindler, for å slippe å få hjula langt fram om jeg får lyst til å senke mye. å bytte ut bremsene tror jeg ikke egentlig blir aktuelt, ihvertfall ikke hvis jeg beholder originalmotoren. om jeg finner på å sette i en trimma motor eller noe slikt blir det jo mer aktuelt, men det er foreløpig ikke en gang på ønskelista. det er jo en kosebil. Glad

men skal regne litt ja. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #225 på: februar 15, 2009, 18:34:28 pm »

Idag har jeg montert steinsprutvern på venstre bakskjerm. Han som hadde den før meg hadde bare montert på høyresiden. I tillegg har jeg strammet clutchen, nå ble den myyye bedre og så har jeg fjernet radioen som forrige eier hadde satt inn. Den var ikke koblet til en gang. Heldigvis hadde han tatt vare på det originale blinddekselet.




prøvde også å filme mens jeg kjørte for å fange den rare klakkelyden. det er mye lettere å høre det hvis du har en laptophøyttaler som spiller lite bass. det er ihvertfall lettere å høre det på mobilen min enn på stereoanlegget. det er kun ved pådrag. når man bremser på giret er ikke lyden der. det er kanskje lettest å høre når jeg bare kjører bortover på tomgang på slutten av klippet.

helt til slutt er det også et lite klipp hvor dere får høre hvor lett den starter. det er riktignok etter at den hadde gått noen minutter og etter at jeg hadde kjørt den bittelille turen. jeg glemte å filme når jeg prøvde å starte den etter at den hadde stått siden igår, men den tjinnet mye fortere idag og startet lett da også.



edit: jeg gikk også over ledninger og jording. alt ser ut som nytt.
« Siste redigering: februar 15, 2009, 18:37:26 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #226 på: februar 15, 2009, 18:43:39 pm »

Montert turbo høyrer eg Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #227 på: februar 15, 2009, 18:56:00 pm »

Montert turbo høyrer eg Gliser

hehehe Osteaktig
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #228 på: februar 15, 2009, 20:53:46 pm »

hvis thomas skal bruke disse felgene, må han ha mer  enn 2" smalna-forstilling da ?

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Berglund
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Åsgårdstrand



Vis profil
« Svar #229 på: februar 15, 2009, 21:48:58 pm »

De felga var fine  Gliser Hadde passa bra på min
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #230 på: februar 15, 2009, 23:13:36 pm »

hvis thomas skal bruke disse felgene, må han ha mer  enn 2" smalna-forstilling da ?



Ja - hvis han vil ha de litt under bilen. Nei - hvis han vil ha de nærmere skjermkanten... da holder det med en 2"

Igjen så kommer det jo alt ann på spindler og bremser Blunker Tror det blir ganske trangt med 2" dersom man skal ha senkespindler, csp bremser og disse hjula. De felgene der bygger jo ekstremt utover da
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #231 på: februar 15, 2009, 23:30:49 pm »

Cal parts hjula er de som jeg siktet til i tidligere post  - det er vel de eneste hjula som jeg vet vil kreve mer enn 2" Glad

Men nå skal jeg la denne tråden være i fred, jeg har kommet med mine innspill og synspunkter - skal ikke hakke og styre mer med de Glad
« Siste redigering: februar 15, 2009, 23:56:31 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #232 på: februar 15, 2009, 23:56:33 pm »

Om man skal senke mye foran med de buggyhjulene der tror jeg ikke noe under 5" korting er noe å satse på.
Baboon har klart å få dem på boble så umulig er det jo ikke. Utrolig kule felger.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #233 på: februar 16, 2009, 08:46:58 am »

Nå er det 8 sider på denne tråden, hvorav ca 7 om senking og felger.
Så her er en link til 20 til:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143094

Og 22 til:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Mens her er det bare 4:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=212669

Lykke til!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #234 på: februar 16, 2009, 08:55:06 am »

har ikke noe imot diskutering jeg. Glad

men jeg kunne ønske at noen kommenterte den siste videoen og lydene jeg prøvde å fange.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #235 på: februar 16, 2009, 09:07:43 am »

Jeg kunne ikke høre så mye gæli' ( høres ut som min), det skal ule mere på første gear pga rakskårne drev der ( usynkroniserte gear/kasser har rakskårne drev, mens synkroniserte har skråskjærte drev som går vesentlig penere). Har du hørt lyden fra enkelte rallybiler? Eneste jeg reagerte på er en kippelyd når du går av og på gassen. Men det skyldes kanskje noe annet?

Hvis du setter'n i revers og rygger fort, skal det vel være samme ulinga som på 1.gearet, mener jeg. Der er det også rakskårne drev.

Det var vel varmere sist gang du startet bobla (mener det var mye kaldere første gangen).
Er det tykk olje på motoren, kan den gå sakte rundt av den grunn( + at den har stått lenge). Sommer olje på bobla var ofte 20W50, og bør ikke brukes under ca +10 grader ( nå tenker jeg mineralolje). Jeg kjører alltid på 10w40. Glad
« Siste redigering: februar 16, 2009, 09:23:10 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #236 på: februar 16, 2009, 10:06:21 am »

ifølge noen tidligere i tråden skal det liksom ikke ha noe å si at en motor har stått lenge, men min erfaring er at motorer som står er tregere å få igang enn motorer som brukes. var ihvertfall lettere å starte andre gangen. Glad

er det noen spesiell olje som anbefales eller er det slik som på nyere biler, desto dyrere desto bedre? bør man kjøre classic olje på 20w50 eller kan man like gjerne bruke ny olje, 5w50 liksom?

ang den lyden jeg prøver å få dere til å forstå, det er ikke ule-lyden pga drevene,det er en klakklakklakk lyd som følger turtallet, på 1. gir, ikke på 2. gir. der er den helt stille og fin. men det er vel kanskje bare slik det skal være?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #237 på: februar 16, 2009, 10:24:23 am »

Det høres for meg ut som du beskriver en slik rape lyd som kommer når to drev subber mot hverandre. Kanskje har forrige eier ikke mestret giringen helt og har laget godt med skjegg på drevene... som nå subber i noe...

Tøffe felger!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #238 på: februar 16, 2009, 13:36:59 pm »

bytt giroljen bare for og ha gjort det,ofte en oversett ting.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #239 på: februar 16, 2009, 14:02:29 pm »

så hvis jeg kjøper 2" innkorta og dropspindler, så vil kanskje hjulene stå omtrent like langt ut, men kanskje ikke like mye?

jeg kunne tenke meg at hjulene står ca i samme posisjon, så da er det vel smart med dropspindler så de ikke blir så langt fram.

nok en gang takk for at dere svarer på det jeg spør om. Glad

Har dette oppsettet på min 52modell og det ser meget bra ut.


Jeg har alltid trodd at Mr. Høgseth har vært helt tro mot det originale og nærmest originalpolizei. Men slik er det visst ikke?  Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 19
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!