mai 23, 2024, 17:54:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 19
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - solgt til min far s18  (Lest 138226 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #300 på: mai 15, 2009, 13:02:07 pm »

Etter å ha sett resultatet av den moderate innkorting på bilen min begyner jeg å lure på om ikke cal-look stuk er mere meg Gliser
Lite trolig at jeg kommer til å ha så smal forstilling i mange år.......

Feber igjen? Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #301 på: mai 15, 2009, 13:38:23 pm »

Desto mer man korter inn, desto stivere blir fjæringen pga torsjonsstavene blir kortere.

Senking i seg selv forandrer også stiveheten, idet armens lengde forandres mellom oppheng av hjul og torsjonsstavene. Mykest skal det i teorien være når armen står vannrett, og den ligger vel ca slik med lastet bil original?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #302 på: mai 15, 2009, 14:54:55 pm »

Mykest skal det i teorien være når armen står vannrett

Det stemmer ved stillestående bil
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #303 på: mai 15, 2009, 15:06:25 pm »

Mykest skal det i teorien være når armen står vannrett

Det stemmer ved stillestående bil


Interessant tema, har ikke konkludert helt på det. I alle tilfelle skal en jo kunne dekomponere kraften i en som gir et motmoment på hjulet og en som gir en vertikal kraft opp gjennom opphenget (tenkt at kraften angriper rett under akseltapp)


Hvilken vinkel står bærearmene originalt når bilen har sjåfør inni?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #304 på: mai 15, 2009, 18:18:07 pm »

Jeg har laget en slik tegning som dekomponerer disse kreftene en gang i tiden, men jeg klarer ikke å finne den nå.
Med armer som peker oppover så vil bilen ved en gitt hastighet i prinsipp være helt stum (da hjulopphenget ikke har noen plass å rømme)
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #305 på: mai 15, 2009, 20:16:13 pm »

Jeg husker tegningen, men er usikker på om den er riktig. Ref det jeg skrev over om dekomponering og hvordan da kreftene går gjennom forstillingen.

Ser en på de aller fleste forstillinger, og bakstillingen på bobla også forsåvidt, så vil man under samme antagelse også komme frem til at de er like stumme slik jeg ser det.




Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #306 på: mai 15, 2009, 21:21:11 pm »

Bærearmene på en orginalbil peker gaske mye nedover. Med eller uten fører spiller liten trille...
Så vidt jeg kan forstå så vil dette fungere som en punching ball. Når bilen møter et hinder "slår" bare bærearmene oppover. Ergo det skal lite krefter til for å løfte opp hjulet og fjæringen blir myk.
Slik min boble står nå, med senkespindler og ca 6 cm over bakken foran så peker bærearmene svakt oppover. Før spindlene kom på pekte de radikalt oppover og det er årsaken til at bilen ble stiv med det oppsettet. Er ikke mye fjæringsbevegelse man får når armene ellerede i utgangspunktet peker nesten "rett opp". Nå med innkorting er den stiv fordi fjærene har blitt ganske mye kortere. Har ennå ikke fått prøvd bilen ordentlig, men jeg er ganske sikker på at den nå er relativt grusom å kjøre........ Stiv som den berømte stokken Tvilende
Har noen et nyrebelte å selge??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #307 på: mai 15, 2009, 21:45:18 pm »

Har noen liggende, hva er livmålet? Osteaktig
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #308 på: mai 15, 2009, 22:33:32 pm »

Har noen liggende, hva er livmålet? Osteaktig



Det tør jeg ikke nevne på nett!!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #309 på: mai 15, 2009, 22:59:09 pm »

Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de  "negative" effektene av senkespindler Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #310 på: mai 15, 2009, 23:01:01 pm »

Har noen liggende, hva er livmålet? Osteaktig



Det tør jeg ikke nevne på nett!!

Tror faktisk jeg har vokst fra de fleste jeg har, av en eller annen grunn...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #311 på: mai 16, 2009, 09:20:09 am »

Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de  "negative" effektene av senkespindler Blunker

Så lite som 2" Hjelper faktisk. Har ikke tenk på det før, men det er selvsagt derfor min ikke er så myk som den var med vanlig puma og spindler. Men fortsatt er den veldig behagelig å kjøre.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #312 på: mai 16, 2009, 09:40:33 am »

Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de  "negative" effektene av senkespindler Blunker

Godt poeng.
Et sted melom orginal og min 5" ligger nok det optimale.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #313 på: mai 16, 2009, 13:08:51 pm »

Har lest på thesamba at alt ned til 4" innkorting går fint. 5" var visst den ekstra tommen som skulle til for at den ble SKIKKELIG stiv. Var en som bytta fra 5" til 4" og merket stor forskjell!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #314 på: mai 16, 2009, 13:30:14 pm »

For å si det sånn: Det tror jeg på! Og jeg begyner også å forstå at en 6" innkorting fungerer helt ok uten dempere. For hvorfor ha dempere når bilen alikevel ikke fjærer?? De med 6" eller mere kan sikkert like godt bytte ut fjærene med masive firkanjern. Da trenger de helt sikkert ikke dempere......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #315 på: mai 16, 2009, 19:00:51 pm »

Man kan jo kutte ut noen fjærer og få fjæringen igjen... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #316 på: mai 18, 2009, 09:55:42 am »

oisann her var det jo kommet igang en skikkelig diskusjon. Rekker tunge

jeg har selv hørt at 4" innkorting er såpass moderat at det ikke påvirker kjøregenskapene veldig negativt. Stivere vil det vel bli ja, men jeg har jo derfor gått for spindler for å beholde litt fjæringsvei. I tillegg må man jo også tenke på at spindler motvirker innkorting litt, fordi de bygger utover.

jeg skal i utgangspunktet kjøre med originalhjul, men det blir Fuchs-felger etterhvert, forhåpentligvis innen neste sesong. Jeg ønsker ikke å få "campingbil" utseende, men jeg må innrømme at jeg synes det er mye penere med det utseendet, enn felger som flukter med skjermkanten eller bygger utenfor. Bobla kler at hjula forsvinner litt inne i de deilige volumiøse skjermene. Rekker tunge

hvor mye jeg skal senke er usikkert, horna stikker vel ut i panna mi når vi skal montere senkinga.. jeg elsker skamsenk. hehe. men det siste illustrasjonsbildet er nok en god pekepinn.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #317 på: mai 18, 2009, 10:08:35 am »

Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de  "negative" effektene av senkespindler Blunker

Godt poeng.
Et sted melom orginal og min 5" ligger nok det optimale.

Å montere 2 justerere pr. rør, er vel en grei mulighet. Om man vil ha stiv bil med "normal" sporvidde og drop spindler.
Eller bredde den "holderen" til fjærpakka. Nesten rart ingen selger det, når jeg tenker meg om...
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #318 på: mai 18, 2009, 14:40:45 pm »

Med litt spennende forskning kan man finne ut hvor mye man korter for å oppveie de  "negative" effektene av senkespindler Blunker

Godt poeng.
Et sted melom orginal og min 5" ligger nok det optimale.

Å montere 2 justerere pr. rør, er vel en grei mulighet. Om man vil ha stiv bil med "normal" sporvidde og drop spindler.
Eller bredde den "holderen" til fjærpakka. Nesten rart ingen selger det, når jeg tenker meg om...

nå datt jeg av?  Hæ
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #319 på: mai 18, 2009, 14:47:05 pm »

Det sitter en holder inne i forstillingen, som vris når du justerer forstillingen... om denne var bredere så ville mindre av fjærstavene kunne vri seg - vips er den stivere.
Samme prinsipp som å sette fire justerere i forstillingen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #320 på: mai 18, 2009, 15:52:32 pm »

Det sitter en holder inne i forstillingen, som vris når du justerer forstillingen... om denne var bredere så ville mindre av fjærstavene kunne vri seg - vips er den stivere.
Samme prinsipp som å sette fire justerere i forstillingen.

ahaaa! hehe. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #321 på: mai 19, 2009, 22:21:51 pm »

idag har jeg fikset ventilasjonsvinduet på førerdøra. sveiset på igjen tappen under ruta. Glad nesten umulig å se. Glad

kjørte også en liten tur med den, artig å se hvordan folk glor. Osteaktig
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #322 på: mai 21, 2009, 17:26:20 pm »

fått gjort litt mer idag, har skiftet olje til classic 20w50, fått hengt opp igjen taktrekket inni bilen og tok en tur til dr. laban for å vise frem gliset.

må få kjøpt ny retningsviser-pære på ene siden og så har jeg bestilt nytt bremsevæsketanklokk, gjennomføringsgummi for oljedamprøret pluss sånn tut til oljedamprøret, har også bestilt nye tennpluggsledninger. må også fikse tuten, den lager bare en kneppelyd når man prøver.

må også få strammet håndbrekk. tok av lokket foran for å se på stramminga, men jeg forsto ikke så mye. hvordan strammes dette??

noen bilde. bilen fikk noen regndråper på seg på turen også, så vindusviskerene fikk prøvd seg.





Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #323 på: mai 21, 2009, 22:06:45 pm »

fyyyyy så fin bil....får itte sagt det nok......
Loggført

bumblebee
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #324 på: mai 21, 2009, 22:41:47 pm »

fyyyyy så fin bil....får itte sagt det nok......

takktakk. bildene lyver litt. må gyve på krommen for å friske opp igjen den og lakken trenger en polering. da skal du se fin bil da! Osteaktig
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #325 på: mai 22, 2009, 11:30:04 am »

Mulig jeg har litt feber idag, men synes kansje det er litt trist å "modde" denne flotte orginalbilen.....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #326 på: mai 22, 2009, 11:55:01 am »

vi får alle litt feber når vi ser noe vi ikke liker. fordelen med å se noe man ikke liker er at man ender opp med å like det man liker enda bedre.

hvis man aldri hadde sett noe man ikke likte ville alle vært likegyldige til det de liker, fordi alt er likt.. du bør altså takke meg for det jeg gjør, slik at du styrker din egen smak og liker det du liker enda bedre! Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #327 på: mai 23, 2009, 01:01:06 am »

Wow Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #328 på: mai 23, 2009, 20:56:49 pm »

Kjør på kammiz! Få den ned på jorda der den skal være!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #329 på: mai 23, 2009, 22:58:09 pm »

Jeg har fjernet noen innlegg som var av en karakter vi ikke ønsker på VWnorge
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 19
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!