april 19, 2024, 01:11:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?  (Lest 23440 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: februar 21, 2009, 13:49:42 pm »

Jeg har en liten diskusjon med meg selv om hvorvidt jeg skal montere en åndeboks på cheap'o prosjektet.. Finnes det noen rammer for når dette er nyttig, eller er det en "prøv og se" sak? Hvis det er lite trolig at det har en funksjon på en såpass liten motor vil jeg helst la være, men hvis det kan være gunstig så har jeg en liggende.
Enkelte ruter jo også en slange direkte fra påfyllinga til det ene luftfilteret - har det noen hensikt eller blir det det bare søl i den gasseren?

Motoren er for ordens skyld en T1 1584 , 9.7:1, Engle 110,  2x40 DRLA.

Takker for inspill og erfaringer Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: februar 21, 2009, 15:50:52 pm »

Det er vel mere nødvendig med åndeboks på en større kubikk motor eller veldig høy komp motor
som da gir mere trykk i blokka som i blant den orginale luftinga ikke klarer og ta unna for!med olje søl og blåste pakkninger som følge!
Loggført

Vw 1302
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 21, 2009, 16:24:37 pm »

Turtallsområde spiller vel også inn etter hva jeg forstår, skal du dra på litt blir det vel også mer trykk og oljedamp som må ut av blokken en eller annen vei. Bedre gjennom en åndeboks når du likevel har den liggende enn blåste pakninger?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: februar 21, 2009, 18:20:18 pm »

Jo på stor motor er dette åpenbart en nødvendighet, men denne blir jo hverken særlig stor eller noe turtallsmonster. Tanken var vel helst å holde det så cleant som mulig, uten slanger og fjas.
PÅ en annen side er lekkasjer såpass uønsket at jeg antakelig safer og bruker den jeg har..  Glad


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #4 på: februar 21, 2009, 18:26:46 pm »

Med den trimminga dere har på den motoren så er jeg ganske sikker på att dere ikke trenger det!og det er jo bare og kjenne
hvor mye det blåser da en tar av oljekorka etter at motoren er starta! er det veldig mye så sett på en, er det normalt så er det jo ikke noe
problem!er ikke før en begynner og kjøre hardt att det blir noe problem og da kan du jo montere hvis du ser att det er mye trykk!
og vet på type4 motorer så trengte vi ikke åndeboks før vi gikk opp i kubikk selv om vi dro dem bra over 8000rpm med 12-1 i komp!
Loggført

Vw 1302
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: februar 22, 2009, 12:22:21 pm »

Er det åndeboks eller ånding vi snakker om? Før VW valgte å bli miljøbeviste å koble åndingen til luftfilteret hadde motorerne et 13mm rør ned langs dynamofoten til friluft. Dette på en bitteliten motor med lavt turtall, jeg forsøker å få til litt mer enn det når jeg ånder i hvertfall...  Det er jo litt komisk med CSP's åndeboks som har fire inganger på ca 8mm og to utganger på samme størrelse til friluft... går det regnestykket opp?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: februar 22, 2009, 13:01:45 pm »

Hiver meg på i denne tråden jeg også.

Dette temaet har jeg også gått å lurt litt på. Til min 1915 som er i ferd med å monteres fra longblock til turnkey har jeg fremdeles dynamofoten som stod på 1776 motoren tjelta bygget. Denne har det 13 mm røret ned fra oljepåfyllingen rett ut i friluft.

Har kjøpt åndeboks, men tenkte å kun kjøre ånding fra toppdekslene til denne.

Hva trenger jeg på en 1915 med 10,5:1 i komp og 2 x 44 weber ?

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: februar 22, 2009, 14:10:07 pm »

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke Blunker
« Siste redigering: februar 22, 2009, 14:22:13 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: februar 22, 2009, 14:44:57 pm »

Hørest fornuftig ut.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: februar 22, 2009, 14:54:30 pm »

Jo på stor motor er dette åpenbart en nødvendighet, men denne blir jo hverken særlig stor eller noe turtallsmonster. Tanken var vel helst å holde det så cleant som mulig, uten slanger og fjas.
PÅ en annen side er lekkasjer såpass uønsket at jeg antakelig safer og bruker den jeg har..  Glad


Tror du trenger åndeboks jeg . Modifisert med kam ,komp og diverse tåler jo denne motoren endel "hardkjør" og
spesielt ved hard banekjøring kan det "værste " skje . Ryker det en stempel /oljering m.m kan det være greit å få dette utluftet . Tror dette er påbudt ved konkuranser . Ved vanlig kjøring er vel det orginale godt nok .

Erich   
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 23, 2009, 10:15:56 am »

Ånding er et litt spennende tema Glad
Rent teoretisk skal luftmengden inne i motoren ikke endre seg, siden stemplene beveger seg i takt og bare flytter luftmassen fra side til side. Men siden det eksistere blow-by fra stempelringene vil luftmengden i blokken øke. Økt komp og sylindervolum gir behov for mer utlufting.
Er enig med JHU om at det nok ikke er ideelt å lufte fra toppdekslene.
Monter ånding fra bensinpumpe blokkoff og dynamofot, tror det er nok på din motor Glad 
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #11 på: februar 23, 2009, 10:34:41 am »

jeg har gjort den enkle veien med ånding, koplet slanger fra ventilhus dekslene og opp til en bugpack åndeboks,og slangen som normalt går inn i luft filteret har jeg også opp til ånde boksen.

etter jeg gjorde dette ble det mye mindere kondens som blir avgitt fra oljen, under bruk av motor.dette ble mye bedere ledet bort og ut fra motor,så slipper man å ha den gule guffa under ventilhus dekslene men selv om det er nytt sylinder sett på denne motor kunne jeg føle litt trykk ut fra slangen fra ventilhus dekslene ved litt turtall.

men nå er denne motoren ikke noe super hig tech motor jeg nevner bare en 1600cc som er lett tunet
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 23, 2009, 11:11:23 am »

På en snill bruksmotor får du nok bedre luft i blokka med ånding fra toppdekslene, men problemet ved hard bruk er at åndeboksen faktisk fylles med olje. Olja blåser opp slangene, og det besviser de JHU sier om at man faktisk bremser oljen for retur til blokka.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: februar 23, 2009, 11:31:07 am »

Har fått tak i bensinpumpe block off med lufting nå, har nytt bugpack åndehus liggende som sikkert er godt nok, skal jeg droppe ånding fra toppdekslene og kun kjøre ånding i blokka eller er begge deler bedre ?

Endre; sorry at jeg kupper tråden din.... du får gi meg litt julig senere.
Loggført

1961 T1 - Custom
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 23, 2009, 11:57:40 am »

Interessant, vet du/dere om noen som har forsket på kun ånding i blokka - og ikke i toppdekslene - for det JHU sier gir jo mening.

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke Blunker
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: februar 23, 2009, 12:03:16 pm »

Forsket og forsket... noen har passert forsknings stadiet;

Selv kommer jeg ikke til å ha åndeslanger fra toppdekslene, men muligens en retur til sumpen.

Mvh
BB

Interessant, vet du/dere om noen som har forsket på kun ånding i blokka - og ikke i toppdekslene - for det JHU sier gir jo mening.

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke Blunker


* Lundgren.jpg (151.92 KB, 1024x683 - vist 458 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: februar 23, 2009, 12:04:06 pm »

Trenger jeg ånding i bensinpumpe block-off når jeg har den originale dynamofoten ? Trenger jeg ånding i toppdekslene ?

Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke Blunker


Type4 motoren har jo ånding fra topp som standard. Siden dette er noe vag selv har funnet ut av, så må det vel være noe i det også?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 23, 2009, 12:10:35 pm »

Ånding er noe som hører til utslitte motorer :-)

Jeg personlig ånder ikke toppene. Men anbefaler alltid slanger til catch tank da jeg har opplevd at topp-dekslene blir overfyllt med olje over 8500 rpm.. og har du de da koblet til en sånn søt liten Bugpack sak blir det fort klin i motorrommet. Da disse ikke er annet enn et filter.

På overladede motorer med mye ladetrykk bør det åndes i toppene. Spesiellt om det er litt klaring på ventilstyringer.

Ellers holder det med ånding rett fra blokka. Men gjerne noe større enn 10mm. Jo større... jo bedre.

Men som sagt... ånding hører ikke hjemme på en motor i god form. Kun pulser fra stempelbevegelsene.
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 23, 2009, 12:22:46 pm »

Da kanskje jeg skal konsentrere på åndinga fra veivhuset - via dynamofot og gjennom bensinpumpeblockoff - gode tips! Takk og takk


Ånding er noe som hører til utslitte motorer :-)

Jeg personlig ånder ikke toppene. Men anbefaler alltid slanger til catch tank da jeg har opplevd at topp-dekslene blir overfyllt med olje over 8500 rpm.. og har du de da koblet til en sånn søt liten Bugpack sak blir det fort klin i motorrommet. Da disse ikke er annet enn et filter.

På overladede motorer med mye ladetrykk bør det åndes i toppene. Spesiellt om det er litt klaring på ventilstyringer.

Ellers holder det med ånding rett fra blokka. Men gjerne noe større enn 10mm. Jo større... jo bedre.

Men som sagt... ånding hører ikke hjemme på en motor i god form. Kun pulser fra stempelbevegelsene.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #19 på: februar 23, 2009, 12:27:54 pm »

typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå.......

og hva er ånding da?Hæ?

Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 23, 2009, 12:30:39 pm »

Endre har vel fått sitt svar - men dette er et interessant tema - derfor fortsatte jo tråden Blunker

typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå.......

og hva er ånding da?Hæ?


Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: februar 23, 2009, 12:32:38 pm »

Jeg vet ikke om det kan kalles forskning men bildet BB har lagt ut er av motoren til Håkan Lundgren. Da jeg spurte han om hvorfor han hadde det ja han bare, det er standard Pauter oppsett.
Jeg har gjort noen halvhjertede forsøkt på å finne boksere med ånding fra toppene, men hittil har jeg ikke funnet noen... da de gjerne har tørrsump, og dermed må være hermetisk lukket.
Har virkelig type 4 motoren ånding UT fra toppdeklsene?

Min interesse for dette går bare på å få olja tilbake til blokka... kjipt å ha med seg en liter olje bare for at den skal ligge i topper eller puke-box'n



Å tro at ånding bare gjelder værsting motorer (finnes de) er bare HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELT latterlig!  Øyerulling
Loggført

Speed is no substitute for direction
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #22 på: februar 23, 2009, 12:35:38 pm »

Endre har vel fått sitt svar - men dette er et interessant tema - derfor fortsatte jo tråden Blunker

typisk her blir det nevnet hard core motorer,ikke alle er på et slikt nivå.......

og hva er ånding da?Hæ?



nemmelig, og jeg er interesert i det beste for motorens ånding, men ikke alle som har så Heavy Motorer som nevnet i denna, og hva er alternativet da??? mange som har motorer på 100-150hk som er bare et blå bær i forhold til nevnet motorer
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: februar 23, 2009, 12:35:55 pm »

Morsomt at tråden utarter seg, og mange gode innlegg Glad. Jeg har forøvrig planlagt å bruke org bensinpumpe på denne motoren, og kan derfor ikke ta ut ånding fra blockoff - er det da tilstrekkelig med slange fra dynamofoten? Det blir jo i tilfelle det samme som originalt?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #24 på: februar 23, 2009, 12:37:23 pm »

Min 1915 kommer jeg ikke til å kjøre opp mot 8500 rpm så jeg tror jeg konsentrer meg om ånding fra blokka. Kommer nok kanskje til å bytte den bugpikk boksen i noe annet.
Loggført

1961 T1 - Custom
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #25 på: februar 23, 2009, 12:43:46 pm »

turtalls området for enn som kjører langs E 18 ligger jo rundt 2500- 5500rpm og kansje 6500 i en motbakke.

hvor mye ånding bruker motoren Da..........
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #26 på: februar 23, 2009, 12:51:19 pm »


Har virkelig type 4 motoren ånding UT fra toppdeklsene?



Etter litt research, har jeg funnet ut at det muligens bare er på 1700/1800e motorene. Usikker på funksjon, når det gjelder ut/inn... Med de er der, og sitter på selve toppen og ikke i toppdeksel.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #27 på: februar 23, 2009, 12:54:52 pm »

Eg har ein T4 1700 med niplar/ånding i toppdeksel.. Eg antar i alle fall at dette er for ånding. Kan knipse litt når eg kjem heim, dog.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 23, 2009, 12:55:56 pm »

CB, CSP, Berg dynamotfot ånding og bensinpumpeblockoff er vel er grei nregel om man skal opp i såpass turtall vel Glad Uavhenging av ccm...

turtalls området for enn som kjører langs E 18 ligger jo rundt 2500- 5500rpm og kansje 6500 i en motbakke.

hvor mye ånding bruker motoren Da..........

Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: februar 23, 2009, 12:56:59 pm »

Berger sier at luftvolumet holdes konstant inne i motoren... det stemmer nok når man drar den rundt for hånd... men hva skjer når disse pulsene krasjer i midten når farten på de går opp? Jeg tror det blir skikkelig kaos inni der... Det finnes masse mennesker som banner reimhjul opp og ned pga. at oljefrakter sporene ikke er dype nok... eller setter inn sandseal for å få motoren tett... så motorer med pusteproblemer finnes det overalt.

VW's originale 1600 ånding har en slange som går inn i luftfilteret, der inne får vi tro det er litt undertrykk som hjelper åndingen litt. Øker du volum eller turtall, eller begge, i tillegg til å ikke fore åndingen til gasseren så blir åndingen i hvertfall mindre enn originalt... og så er jo ikke 94mm sylindrene de rundeste som finnes så blowby blir det vel litt av etterhvert også. Men dette er ikke noe å bekymre seg med for folk med versting motorer, men de som kjøre E18 bør tenke seg om.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!