april 27, 2024, 19:14:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tyttebæret - Den Raude Fare  (Lest 94828 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: februar 22, 2009, 19:46:29 pm »

Jaja.. Så var det dags att presantera det nyaste kundeprosjektet: Ein 70modell, orginalt engelsk racing grøn, men lakkert raud på 80-tallet som mangen andre.. Bilen er ein bruksbil, så alt det tekniske er 100% på stell! Det einaste problemet med bilen er tynnslitte golvplater med hol overalt... Derfor har eg vert så heldig att eg får jobben å skifte golvplatene på den! Så Wolfsburg West's Heavy Duty Golvplater er bestilt og kjem snart! Men eg fant straks ut att reservehjulsbrønnen var litt lekk, ettersom eg fant vatn overalt i bagasjerommet!

Motoren på bilen er veldig bra! Er bygd om med 009fordelar med elektronisk tenning, høgeffektscoil+motstand, ny forgassar og innsug, og den brukar ikkje meir enn 0,7l på mila Sjokkert

Forstillingen er komplett overhalt, og eigaren tok det vanskelege valget senk eller ikkje, men bestemte seg for att det skulle vera orginalt! Forstillingen er perfekt og nøyaktig stilt inn på alt av vinklar osv, og sjølv i 120km/t hadde han ikkje merka noko risting i rattet! Glad

Bilen er altså veldig bra! Bortsett frå rusta golv m.m. Stilen til bilen er/skal verta Retro! Den skal vera orginal men berre litt bedre!

Det er litt kosmetiske feil på bilen, så den skulle lakkerast på nytt seinare, men det var ikkje visti før golv og rust var fiksa!

Eigaren er sjølv veldig opptatt med marine/forsvar greier og bilen trenger heller ikkje vera ferdig før til sommaren.. Men eg trur att istadenfor å jobba sakte og seint, så vil eg sparka meg sjølv i røve og jobba effektivt på bilen, for å få den ferdig fortfort! Sånn att eg får tid til dei mangen andre bilane som skal på vegen! Osteaktig

Planen er altså å dela karosseriet, og eg har allerde begynt å skrapa vekk tectyl rundt kaross. skruer og skrudd nokon ut + eindel inni, og hadde det ikkje vert for att det er vinterferie og att eg må på skitur på hytto i morgo(Sint), so hadde bilen vert delt i morgo garantert! Men eg får håpa på da besta att me ikkje skal vera dar oppe heile dagen! Vist ikkje so kjøyre eg haim att sjøl! Glad

Bilder:

På plass i garasjen


Røska ut setane..


Fronten


Bagasjerommet! Legg merke til spylarvesketanken og pumpa!


Sjå kor vått det er her!


Rusthol det kjem vatn inn frå


Golva i front! Gasspedalfestet er knekt, og eigaren vurderte komplett nytt pedalstell


Resten av golvet


Innsjøen bak


Litt bedre på andre sida..


Diverse lappesaker..


Dørpaneler


Seter trekt om i matchande farge!


Den gode motoren


Kosmetiske feil


Jekkfestet og omegn. Øyerulling


Brønnen...


Innerskjerm bak... her ser dekan 'og profilen på den heimalaga kanalbunnen


Jaujau, skal verta spennande detta!

Tistlo Glad
« Siste redigering: februar 23, 2009, 15:42:31 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 22, 2009, 19:52:21 pm »

Se her ja!!!
Den så jo temmelig bra ut!!   Blir spennende å følge med!!

Lykke til!!

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 22, 2009, 20:19:25 pm »

Reine verkstedskjøret på deg nå! Glad Håper du sitter igjen med litt overskudd til dine egne prosjekter? Stå på - god filosofi å gi jernet nå, du er inne i en god stim!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: februar 22, 2009, 20:25:35 pm »

Hadde det ikkje vorte noko overskudd av $'en så hadde eg ikkje tatt jobben Blunker

Penga går sjølvsagt til finansiering av ein eller an bil her! Mest sannsynleg impulsen Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
WannaRetroBug
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: februar 22, 2009, 21:26:54 pm »

Det var kjapt..!
Ikke kommet meg hjem engang før tråden var opprettet.
Visste du var en effektiv kar med driv, men dette er imponerende..!!
Skal se du er ferdig med "Tyttebæret" før jeg kommer meg over Atlanterhavet..
Loggført

T1 1300 -70 mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 22, 2009, 21:28:32 pm »

Det var kjapt..!
Ikke kommet meg hjem engang før tråden var opprettet.
Visste du var en effektiv kar med driv, men dette er imponerende..!!
Skal se du er ferdig med "Tyttebæret" før jeg kommer meg over Atlanterhavet..


Du er den stolte eier?!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
WannaRetroBug
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: februar 22, 2009, 22:39:26 pm »

Jezz..
Stolte eier med akk så lite tid.
Vanskelig å kombinere sjøtjeneste i marinen med lidenskap for VW.  Tvilende
Men da er det supert med karer som Tistlo.  Glad
Sponser heller en kar med lidenskap, enn et verksted..
Dessuten blir jeg borte til nærmere sommeren, så jeg har ikke hastverk.
Loggført

T1 1300 -70 mod
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 22, 2009, 22:56:54 pm »

Da skal du nok bli glad over synet som møter deg når du kommer hjem igjen;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: februar 22, 2009, 23:04:38 pm »

Tyttebæret, er det navnet? Eg gløymte å spørra, så eg fant berre på noko.....

Litt meir bilds:

Mykje strev å få av desse... måtte skrapa vekk tectylen rundt boltane for å få pipa på + att det var forbanna blautt på golvet... heldigvis skal eg kjøpa meg sånn liggetralla på torsdag Glad


Alltid lika elskverdig det synet som møter ein under bagasjeromsmatta Osteaktig masse farger og ledningar!


Brønnen ser ikkje bra ut! Må få laga nokon dreneringshol i han + pussa vekk all skiten og sveisa det til skikkeleg!!!!!


Dette er faktisk det verste rusta på heile bilen! Her er det jo totalt oppråtna! Ser ingen an løysing enn å skifte støtfangarfestet...


Heldigvis er bilen flott og det er jo godt for arbeidlysta Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pyrre
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Fiskarstrand



Vis profil
« Svar #9 på: februar 23, 2009, 00:31:08 am »

Må sei du har tiltakslyst til tusen,Imponerende!
Gode tråda med masse tips. Gliser Gliser
Loggført

WannaRetroBug
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: februar 23, 2009, 01:24:51 am »

Ungene kaller den "Boblebilen", men fantasiløs som jeg er så omtaler jeg den som "Tyttebæret".
Reservehjulsbrønnen har fått lide en del, mest fordi bagasjelokket ikke er helt i form.
Begynte å justere, men oppdaget at det må litt mer enn justering til..
Glemte at jeg har en ny pakning liggende, men jeg får ta meg en tur opp med den + litt andre deler senere. Er jo ikke så lange turen.
Forøvrig så har jeg prøvd å fikse den opp på en "smart" måte. Dvs å prioritere jobbene etter hva som er viktigst først. Endte opp med at jeg tilslutt måtte ordne nytt interiør for å få inn noe som faktisk var synlig...  Gliser Mesteparten man gjør er jo faktisk nesten umulig for andre å se, med mindre man dytter nesen deres opp i det..  Tvilende
Men sånn er det vel for alle.. Er ikke før pussing og lakkering er gjort at noen legger merke til at det faktisk er gjort noe..  Øyerulling
Loggført

T1 1300 -70 mod
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: februar 23, 2009, 10:12:42 am »

For å skåne både Tistlo og eier tror jeg ikke du bør dele denne T... Får en ekkel magefølelse på at den behøver nye kanaler. Grunnen er lappene bak på kanalene, når en bil har hatt slike hull så har den gått endel med vann i kanalene og da vet jeg av erfaring at det blir tynt etterhvert.
Loggført

Speed is no substitute for direction
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #12 på: februar 23, 2009, 10:27:50 am »

For å skåne både Tistlo og eier tror jeg ikke du bør dele denne T... Får en ekkel magefølelse på at den behøver nye kanaler. Grunnen er lappene bak på kanalene, når en bil har hatt slike hull så har den gått endel med vann i kanalene og da vet jeg av erfaring at det blir tynt etterhvert.

Dette er også tilfelle på min '70, trenger komplette kanaler h+v, samt venstre gulv..  Tistlo: har du fjernet stigtrinn begge sider og prøvd å pelle litt?
Loggført
MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #13 på: februar 23, 2009, 10:35:31 am »

må si meg enig med JHU her. Tror kanskje dere må forberede dere på en totalrestaurering av både karosseri og bunn. Er desverre mye værre en man tror. Det man ser av start på rust, reparering fra før ,ol, gir som regel en liten pekepinn bare. Men stå på ,mye å lære av før man er ferdig her. Lykke til.
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 23, 2009, 10:50:27 am »

Spørs jo hva eieren ser for seg da. Som regel vet ikke de noe mer enn deg når en begynner, snarere mindre. 
Når bunnen er såpass lurvete er vel helst kanalene ferdig også, "lapping" av kanaler er som den berømte "pissingen i buksen". Før en begynner på andres biler er min erfaring at en burde hatt bilen på bukk og fått en full gjennomgang med eieren, uten stigbrett og tepper, sånn at man sammen ser hvordan det står til.
Er kravet:
- Greit nok til EU?
- Restaurering? 
Når så kunden har tatt avgjørelsen kan en bestemme om en går videre. I dette tilfellet virker det som at eier er happy med å bare bytte bunnplatene, men jeg er sikker på at du fikser dette om det dukker opp mer også Tistlo! Greit å øve seg på andres biler før du fullfører din egen Blunker
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #15 på: februar 23, 2009, 13:50:14 pm »

høres ut som en god idê. Dessuten blir det vel en utfordring å sveise inn en bunnplate dersom det er en del rust rundtom, som i kanaler etc?
Loggført
Frank G
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: februar 23, 2009, 14:43:20 pm »

Kunne kanskje vært en ide å hørt på gode råd her ja Tistlo. Dette bestemmer du selvsagt selv da!! Glad Men om kunden betaler for en noe større jobb, er vel det også helt i orden? Glad Bilen blir garantert bra den! I gode hender hos The Tistlo Garage! Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: februar 23, 2009, 15:41:42 pm »

Ja eg har frykta att det er litt av kvart i desse kanalane.... Tvilende

Men som ein trøst fekk eg ut alle karosseriskruene til kanalane utan att det var nokon lause muttrar på innsida, som var kjeksete.. kun eine skrua under napoleonshatten virka laus. Men eg har jo berre sett på venstre sida, då..

Men eg må prøva å få av stigtrinna, vist det går... den kanten på den heimakomponerte kanalbunnen stikker litt lenger ut enn nødvendig, men eg skal vel klara å komma opp med nokon leddnøkler Glad

Heldigvis er bilen tørka opp no, så det går an å ligga på golvet under bilen!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: februar 23, 2009, 17:16:26 pm »

Har sett litt nermare på spetakkelet no.... og det ser faktisk ut til att kanalane er veldig solida av seg!! Den einaste som skulle vore gjort noko med er dei heimalaga kanalbunnene... Dei skulle vore skifta ut med nokon nye bunner av god kvalitet Glad

Litt (dårlege) bilder:

Bunnen er punkta fast i kanalen


Under


Inni


Framkant.... Er bedre enn det ser ut til!


Varmeuttaket er solid


Lapping under B-Stolpen


Andre sida ser lika bra ut!


Egentlig ganske solid!


Ikkje gale her heller!


Hmm


Må nok ha nye, eller pent brukte stigtrinn vertfall Glad



Så eg trur det skal gå bra med kanalane! Men nye bunner trengst!

Men det kan 'og sjå ut til att dei kanalbunnene er sveist fast i golvet, noko som betyr meir strev for å løyse opp bilen..

Og no skal eg henta ein stor balje, og tømma tanken, fjerna den, løyse opp meir skruer, så skal eg dra kompressoren opp i garasjen, og få litt fortgang i karosseriskruene på høgre sida! Sjølvsagt etter att dei er løyst opp for hånd! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #19 på: februar 23, 2009, 17:54:54 pm »

du burde åpne vw værksted du... blir bra dette det er jeg sikker på:)
Loggført

nesligaen vw klubb
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #20 på: februar 23, 2009, 17:55:20 pm »

nays Blunker ser ut til å væra en solid bil med noen få svakheter Glad
stå på Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
WannaRetroBug
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: februar 23, 2009, 18:06:17 pm »

Da er gulvplatene + pakning betalt.
Hadde alt på lager (flaks, for en kar som hadde bestilt hadde ikke hentet) sendes snart.

Regnet med at det ville dukke opp litt mer "rusk" underveis, men kan ikke klage sålangt.
PM meg en liste, Tistlo. Så skal jeg konferere med lommeboken og Unneberg.. Blunker
Loggført

T1 1300 -70 mod
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: februar 23, 2009, 19:48:02 pm »

Ja golva vert sendt i morgo! Glad

Og du skal få ei liste av meg, så snart karosseriet er av, så eg får sett veldig bedre og nermare på heile bilen!

Men no istad gjekk ikkje alt etter planen...... skulle som sagt tømme tanken, som var halvfull, men det gjekk ikkje så bra.... Flau

Eg fekk av alle slanger inn til tanken, skrudde den laus, løfta opp, og snudde den 90o, då oppdaga eg att bensinrøret ikkje gjekk gjennom tunellen, men gjekk ned ilag med bremserøret... dette hadde jo ingenting å sei, og eg tok ei vicegrip og knepte att bensinslangen frå undersida av tanken, då oppdaga eg att den var morken, og att det allerede begynte å sige ut litt bensin! Så henta eg endå ei vicegrip og satt på, flekkte av slangen, og då gjekk alt gale... den morkne slangen sprakk der eg hadde knept igjen, og bensinen rann rett ut!!! Så eg raska på og svingte heile tanken ut og fekk plassert slangen oppi ei syrekanne eg hadde laga klart... der måtte eg stå å holde på tanken i 5min, mens eg såg på att bensinen rant utover golvet.....

Jaja... både eg og golvet vart våte av bensin, men då fekk eg ivertfall anledning til å vaska mekkedressen og golvet for fyrste gong Gliser

Bensinflekker på golvet...


Fekk ivertfall redda mesteparten!!! Dette er ei 25liters kanne, og det skulle vera 20 på tanken


Problembarn


Er ikkje alle som pisser bensin Kult


Finurleg plassering av bensinrøyret... lurer på kvifor det orginale er vekke...


Men no har eg vaska golvet, så no skal eg opp og prøva meg på litt bolter.. og det er siste gong eg tømmer ein tank som har betydelwg mengde bensin i seg, på denne måten! Neste gong vert det hevert!!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #23 på: februar 23, 2009, 20:29:06 pm »

Fordelene med disse bilene du jobber med, er at du vet hva du ikke skal gjøre med dine Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: februar 23, 2009, 22:03:34 pm »

Ja eller omvendt!

Har jo gjort det samme på 69en, så eg veit jo alt som må gjerast osv, berre att på 69en var tanken tørr Gliser

Men eg fekk ivertfall av skruene på andre side! Alle kom ut utan tegn til att mutteren skulle løsne pga rust på innsida!!



Så var det dei to store 17mm boltane ved rammehovudet då... eine kom ut, etter Mykje strev! Men den andre derimot.....

Det viser seg nemlig att han som "restaurerte" denne bilen for ei god stund sidan tok seg friheiten til å punkte fast bolten, mens han lappa på rammehovudet Øyerulling



Dette betyr meir arbeid... men det er jo kjekt Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #25 på: februar 24, 2009, 07:21:51 am »

Jeg ser for meg at vi kommer til å få et stort VW verksted om noen år med Tistlos Garage på veggen. Får alltid lyst til å komme meg ut i garagen når jeg leser en av dine mange tråder Glad
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: februar 24, 2009, 09:48:24 am »

Tist... du må aldri skru ut den ene av de boltene helt før du har løsnet den andre... spesielt ikke på biler med kanalrust. Det er bare en liten blekk konstruksjon som en gang var 1 mm tykk som holder igjen. Dette er hva som sitter bak de lappene nederst på torpedon...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: februar 24, 2009, 10:58:05 am »

Takk for tipset!!!!! Då skrur eg inn igjen den skrua eg tok ut, også kapper eg laus den andre og løyser den opp osv.. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #28 på: februar 24, 2009, 11:16:34 am »

Utrolig inspirerende pågangsmot og entusiasme du utøver Tistlo! Fortsetter lærekurven din så bratt i resten av livet tildeles du doktorgrad i VW før du er 20 - veldig imponerende! Hvor gammel er du egentlig nå? Er du bestemt på å bli VW-/bilmekaniker på heltid, eller skal det forbli en hobby?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: februar 24, 2009, 11:22:02 am »

Er forsatt 16 ja!

Hadde planar om jobb i nordsjøen, men vil då ha noko høgare jobb enn å jobba på dekk osv... og eg veit ikkje kva for jobb det bør vera.. ellers har eg jo søkt på TIP neste år, og då er det jo gode muligheiter for å verta ingeniør, og det kan vel verta noko oljeingeniør osv... Og grunnen til att eg må ha god jobb, er fordi eg skal få peng nok til å bygga ein nøye planlagt og uttenkt verkstad for Luftkjølt vw!!! Glad Men det vert nok likavel ein slags hobby ivertfall heilt til det er tomt for olja!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2 3 ... 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!