november 10, 2024, 21:39:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tyttebæret - Den Raude Fare  (Lest 105849 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #330 på: april 08, 2009, 18:11:09 pm »

er jo fortsatt akkurat samme som før.
Loggført

Mvh

Marius
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #331 på: april 08, 2009, 18:12:41 pm »

Det er ikke bare varme og trådmating som er viktig.

Polaritet på apparatet (du kan trolig veksle på ditt apparat) må være riktig for MIG/MAG

Vinkelen på pistolen

Hastigheten du fører pistolen med

Hvis du har pulsing etc på apparatet kan det være fint, evt punktfunksjonen.

Etterbrenning etc for å unngå endesår


Start med å lese litt om temaet, se noen videoer og så er det å kjøre på med mengdetrening på skrapstål...



Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #332 på: april 08, 2009, 18:32:45 pm »

er jo fortsatt akkurat samme som før.

Nei det er bedre no!.

JTWE: Polaritet har eg ikkje peiling på.. vinkelen har variert, men nå veit eg att den skal vera 45o ..Hastigheiten har ikkje mykje å sei sidan eg punkter!?..Har punkfunksjon ja men pleier ikkje å bruke den..etterbrenning??

Har sett det meste på migwelding.co.uk + diverse andre filmar..

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #333 på: april 08, 2009, 18:44:05 pm »

Hvilken vei du fører pistolen har også noe å si, om du sleper den eller dytter.

Hvis du kun punkter, så er det jo en del av tingene som faller vekk.
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #334 på: april 08, 2009, 18:50:27 pm »

du lager jo bare kul på kul
det smelter ikke sammen
bruk maska og se på så ser du faktisk når du må angripe for å få det til å smelte sammen Glad

alt dette er bare godt ment
får du litt pepper så blir det bedre vettu
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #335 på: april 08, 2009, 19:12:45 pm »

Nei, det er ikke det. Samme hønesjiten ennå.
Prøv deg på løse biter før du sveiser noe mere på en bil, dette du har  gjort her er ikke bra.  En god dunk på feste til demperen bak så er jeg sikker på at det løsner.

er jo fortsatt akkurat samme som før.

Nei det er bedre no!.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #336 på: april 08, 2009, 19:18:04 pm »

Eg sveiser masse på lause betar fyrst Øyerulling

Skal teste å dra til det festet
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #337 på: april 08, 2009, 21:54:40 pm »

Ha, ha... skal se hvordan jeg sveiser du Tistlo Glad Det er ingen her som skal få se bilder av det i alle fall... Glad Stå på!
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #338 på: april 08, 2009, 22:29:25 pm »

så tar jo ikke du Odd Thomas sveising  for andre:)
Loggført

Mvh

Marius
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2398
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #339 på: april 08, 2009, 22:33:32 pm »

så tar jo ikke du Odd Thomas sveising  for andre:)
Såvidt han tør å ta i sveiseapparatet, Marius!
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #340 på: april 08, 2009, 22:36:20 pm »

sikkert like greit det Jon.
Loggført

Mvh

Marius
Mortensvw
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Nedre Telemark


Kjenner det bobler...


Vis profil
« Svar #341 på: april 08, 2009, 23:07:58 pm »

Ikke at jeg vet all verden, men jeg syns Tistlo viser at han ikke gir seg, men heller tar det som en utfordring, selvfølgelig hadde sikkert andre løsninger lønt seg mer, men dette lærer han av....og slik ungdom er det ikke mange av idag...stå på!!
Loggført

1970 Boble (Prosjekt)
1978 Chevy Corvette Pace Car (en sånn...kosebil)
1991 Ford Sierra (Bruksbil)

Tlf 99289195
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #342 på: april 08, 2009, 23:51:21 pm »

Han er veldig ung enda....Vi har alle vert der ikke glem det Blunker
Loggført

Tlf 92062314
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #343 på: april 08, 2009, 23:57:48 pm »

Støtter "mortensvw" i det han sier om ditt pågangsmot tistlo. Det er beudringsverdig. Ikke minst hva du dokumenterer av det du gjør. Det du kanskje bør være litt forsiktig med er å kritisere hva som er gjort tidligere på bilen(e) når det ikke er så gjennomført strøkent det du selv utfører. Som ordtaket sier: Du skal ikke kaste stein når du sitter i glasshus.
Du er en "flittig maur", men du har en lang vei å gå med det faglige. Ta til deg de mange rådene du får av medlemmer på forumet. Det er ufattelig mange dyktige mennesker som her som kommer med kontsruktiv kritikk.
Følger deg videre.....
Loggført
solrikioo
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Drammen


Vis profil WWW

« Svar #344 på: april 09, 2009, 00:02:15 am »

Jeg synes også pågangsmotet ditt er helt ufattelig rått! Skulle ønske du kunne sendt meg en bøtte med motivasjon, så jeg kunne gjort noe med mitt.

Det er iallefall helt rått og lese trådene dine, og følge med på alt "dritt arbeidet" du bare går på...

Fortsett sånn, det kan bare bli bedre!

 Blunker
Loggført

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #345 på: april 09, 2009, 00:05:43 am »

sikkert like greit det Jon.

Si ikke det Marius, kanskje det burde komme noen bilder likevel, men det får bli i min egen tråd Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #346 på: april 09, 2009, 00:31:43 am »

Her var det masse skryting hehe

Eg tar sjølvsagt til meg ALT som vert sagt av tips og råd!!

Og for å sei dei sånn: Sveisen har forbedra seg til det dobbelte sidan i går!!! Alt som skulle til var litt meir varme! det gjor underverker!! Glad

Og når det gjelder gammalt arbeid så er det jo nettopp det; -gammalt arbeid. Denne bilen vart jo restaurert på 80talet då rust ikkje vart tatt alvorleg, men det var heller om å gjøra å få bilen på vegen og kjøre mest mulig. Eg kritiserer ikkje noko av det som er gjort bortsett frå att det kunne vore brukt meir tid på det. Eg veit att sånn som dei siste reperasjonane mine ikkje vart like bra som det orginalt skal vera, men det vart ivertfall mykje bedre enn all den rusta som var der! Og Marius, Festet tålte fint kraftige slag frå slegge, og det var bra... ellers hadde det vorte endå meir arbeid Glad

Og ikveld vart det sveising og sliping av enden på kanalen. Og mens eg jobber så begynner eg jo å lera kor alle profilane går og kor masse overlapping det er av plater der.. og det er jo nyttig når eg skal skifte kanaler på 69en (etter att denne bilen er levert)

Men no er eg ivertfall nesten heilt ferdig med venstre innerskjerm... gjenstår 10min med sliping.. så derfor setter eg hjernen i gang med å pønske ut korleis eg skal "angripa" innerskjermen på andre sida.. Eg lurer fortsatt på om eg skal kappe og sveise inn plata kant i kant (butt!?) eller om eg skal ha ein liten fals med overlapping... sistenevnte er vel tryggast antageligvis.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #347 på: april 09, 2009, 03:02:50 am »

Sveising er og blir et fag. Noen sier at "alle"  kan sveise MIG, men der tar de feil. Det tar somregel mange timer(kanskje år) med erfaring å stille inn strøm vs mating. Noen lærer det aldri. Tynn plate= lite mating,mere volt + korte punkt. Sveiser selv for tiden på et prosjekt, og med mine snart 20års erfaring som sveiser vet jeg at dette ikke er enkelt. Jeg har send Tistlo en mail der jeg forklarer sveiseprosedyren ganske enkelt. Dere skal også huske en ting og det er at det er ikke en sveiser som sveiser på samme måte,prosedyrer eller ei. Om det blir litt "hønskjit" på utsiden,kan det være en fin sammensmeltning på baksiden. Ser  ut som hovedproblemet her er RUST.
MIG og urenheter i stålet funker dårlig,men hvor langt må man kappe for og finne stål som er bra på en bil som er ca 40 år???

Det beste er å ikke sveise på bilblekk,rett og slett fordi det ikke tåler varmen det blir utsatt for.
En sveiseskjøt/eller stålet nert er og blir et svakt punkt(som JHU sier,sprøtt).

Så for alle oss som driver og lapper på våre kjære biler,bør forstå at sveising på gammelt stål er og blir en løsning på problemet der og da. Om du har erpro el org/ NOS deler,sveiser du mye på det, blir strukturen i stålet ødelagt og det blir svekket. Det som er mest viktig er at det ikke er porer og det du behandler det med i ettertid.

Å skifte ut store biter er og blr det beste,du får somregel mindre sveising også.
Regner med at f.eks JHU vet hva han snakker om,selv om vi andre vil og vil,
 og får det ikke til.

Helsveising av bunnplate mener jeg også er en dårlig løsning,ikke at jeg vet 100%,men vil tro at en slik boble vil bli litt banan???

« Siste redigering: april 09, 2009, 11:59:28 am av TEH » Loggført

Mob:92245040
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #348 på: april 09, 2009, 05:57:38 am »

Shnes du er flink jeg Tistlo, både til å ta imot råd osv. Det med sveising er litt spesielt, men vist du ptøver å sveise 2 helt fine plater så hører du det på lyden når det blir rett. Faktisk så bruker karrosseriverkstedene nbå bare å punksveise det de skjøter inn og bruker karosserilim på resten, mange som kan si meg imot nå, men faktisk så bruker de lim på de nye flyene nå. Har jobbet som sveiser, og da som regel har jeg justert apparatet etter lyden, men det kan være vanskeligt på gammle biler med urent stål. Synes du gjør det br ajeg, men les litt om karrosseri og lim så ser du at du ikke trenger "slite så mye med helsveis, nbare vær skikkelig nøye med grunnarbeid og etterarbeid, bart stål ruster fort her i Norge. Synes det er dumt at "bilopprettere og sveisere" kommer og forteller at du har gjort dårlig jobb, for det har du ikke. Bitene du har satt inn løsner aldri før det irundt er ihelrustet, og vist du gir overhalinen din skikkelig rustmotstand og behandler det bra før fukt kan komme i tankene så har du gjort en mere perfekt jobb enn flere andre jeg har sett sveiset rust og behandlet nysveist og bart metall. Bare vær nøye med etterbehandling du så kommer dette til å bli bedre enn mange andre har gjort. Setter pris på innsatsen din og vist du fortsetter i samme retning så blir du en av de bedre innpå her med årene.
Ænsker deg lykke til med prosjektet ifra trøndelag, og håper du sender meg noen inspirasjonsbilder etter hvert.=)

Mvh
Eirik Moholt
Nord Trøndelag
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #349 på: april 09, 2009, 11:47:11 am »

Takker for all hjelp og støtte! Det ser ut til att masse varme, lite mating og mangen pauser er tingen!!

Og etterbehandlingen er det eg satser mest på omtrent, så det skal ikkje ruste igjen på Maangen år!

-2 til 3strøk owatrol
-Tec7 som karosserikitt for å tette dei verste porene
-2strøk arcanol iblanda 20% owatrol
-Evt. bengalakk på toppen der det er nødvendig (innvendig/synlig)
-Tilslutt hulromsbeskyttelse der det er hulrom.

Det burde forsikre mot rust ei god stund vertfall!

Og Eirik: Du skal nok få bilder ja Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Frank G
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted:



Vis profil
« Svar #350 på: april 09, 2009, 12:39:07 pm »

Her er det mange som gir gode råd, og håper du lykkes med dette. Det VET jeg at du gjør!! Men dette blir feil i mine ører. Masse varme og lite mating?? Altså, bare prøv dette:

Platene er rene. Jordinga rimelig nærme der du skal sveise. Skru opp apparatet et hakk eller to. La matinga stå. Legg gjerne munnstykket til tider nedpå plata, med grei vinkel. Om alt er i orden med isolasjonen i hylsa, skal ikke det være noe problem. Da blir du litt mer stødig. Men det går litt mer spray, og blir litt mer slagg i hylsa.
Så sveiser du med korte presise intervaller.
Ser ut som om du hadde for lite varme, og la på for mye sveis på bildene. Matinga må opp når du øker varmen, men dette er best å justere mens du sveiser.
Du skal høre at apparatet er rett innstilt.
Det var værtfall sånn jeg lærte sveising av tynnplate for 20 år siden, og aldri hatt spes problemer med sånt siden.

Helt glimrende innlegg fra Eirik82 forresten!!

Håper du ikke ble mer forvirra av dette:)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #351 på: april 09, 2009, 13:49:15 pm »

Må jo ha meir mating sjølv når varmen går opp ja, men lite mating i forhold til kva varmestyrke eg har, om eg skjønner ting rett!?.

Skal høyra etter Bacon-lyden ja Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #352 på: april 09, 2009, 13:53:17 pm »

Hvis du er plaget med at tråden brenner seg fast i pistolen ved lite mating,har du muligens en skrue i matehuset ditt som det står BURNBACKTIME på. Den kan du justere burnbacken(tiden fra du slipper knappen og til motoren stopper. Er ikke slik på alle MIGer,men er det på din kan du justere +/- med denne. Kan også være at det er feil trykk på bremsinga på trådrullen, og kanskje trykket på matehjula er feil.
Loggført

Mob:92245040
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #353 på: april 09, 2009, 18:07:54 pm »

Det er innimellom att tråden har meir lyst til å brenne seg fast i pistolen ja... Skal sjå etter burnback skrua! Glad

Og no er eg ofisielt ferdig med venstre innerskjermen!!! nå gjenstår maling og rustbeskyttelse..

Bilder:

Etter masse sliping og sveising vart det sånn bak kanalen.. bunnsolid ivertfall! men skal ha på masse arcanol her, så slepp dette ulykkesområdet å ruste igjen


Sliping begynt..


Sliping ferdig..


Trur det vart bra eg!


Litt dårli bilde, men her har eg sveist nokon punkt på innsida av den største plata, og sveisen er SÅÅ mykje bedre! og til om med lika tjukk på begge sider! Glad


Mulig eg skal pussa rundt alle skruehola før eg owatrolerer..


Men så var det andre sida då... kva bør eg gå for? kant i kant, eller med fals?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #354 på: april 09, 2009, 19:43:03 pm »

Jeg ville skrudd av den bakkelitt-varmekanalen..! Sikkert noe overflaterust el verre rundt åpningen!

Men husk å sett den på plass igjen før du setter den på rammen, tror ikke det er mulig få den forbi torsjonsfjæren..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #355 på: april 09, 2009, 20:08:00 pm »

Det er mulig hvis du sliper den ned litt. Men det lureste er jo så klart å sette dem på før man løfter på karosseriet.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #356 på: april 09, 2009, 20:55:55 pm »

Klart eg kan ta den av, men trur ikkje det er så mykje overflaterust bortover der uansett..

Men no har eg såvidt begynt på andre sida.. men det ser ut til att eg må snikra meg ein bukk av noko slag, for nå som eg fjerner deler av innerskjermen på høgre sida så forsvinner jo det som bukken står på ergo må eg finna ein an plassering og ein an bokk.. går det bra under bakre del av kanalane ska tru??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #357 på: april 10, 2009, 01:29:47 am »

Då fekk eg snikra meg ein lav bokk(65cm) som eg skal setta under kanalane!:)

Så i morgo skal eg byta om på bokkane så er det berre å gå igang med å skifte ut plata!! Men eg har fortsatt ikkje bestemt meg for om eg skal sveisa den inn kant i kant, eller med fals... men trur eg går for kant i kant! vert finare då!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #358 på: april 10, 2009, 09:42:00 am »

det er jeg enig i
kant i kant

det er det beste

og se dær ja..........det hjelper at vi  "kjefter" litt også

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #359 på: april 10, 2009, 10:56:25 am »

Då satsar eg på kant i kant!

Og berre fortsett å kjeft Blunker det eg lerer av!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!