mars 28, 2024, 18:33:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trassig 1300 motor ( Mulig forgasser problem )  (Lest 6330 ganger)
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« på: januar 22, 2008, 19:31:47 pm »

Nå har min 1302 slått seg vrang igjen.( STD 1300 ) Den går ikke bra å fjusker å går ikke på tomgang. Har byttet coil,fordeler lokk, rotor.pluggledninger, plugger , justert tenning å justert ventiler. Men den går ikke bra. Da den ikke går på tomgang så begynner den å gå på tre sylindere. Tørker pluggene igjen å da går den bra en liten stund føre det er like ille igjen.
Har justert forgasseren men det hjelper ikke noe serlig. så jeg begynner å tvile på om den er utslitt.

Noen som har noen tips eller vert borti det samme problemet ?

Vist noen har en bra forgasser så er jeg interisert i å kjøpe denne fpr å se om det er den som er problemet.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 22, 2008, 21:17:49 pm »

sjekk slark i gassspjeldakselen. falks luft her kan gi problmer
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 22, 2008, 21:54:51 pm »

Kan være at forvarmingen din ikke funker. Hvis du har enkelport motor har jeg et nytt innsug med forvarming tilsalgs.
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #3 på: januar 22, 2008, 22:04:39 pm »

Kan være at mutterene til forgasseren er skrudd til for mye,så det blir sugd falsk luft imellom gasseren og innsuget.Det har "en jeg kjenner" klart... Øyerulling
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #4 på: januar 22, 2008, 22:54:19 pm »

Kan være at forvarmingen din ikke funker. Hvis du har enkelport motor har jeg et nytt innsug med forvarming tilsalgs.


Takker for tips. skal sjekke dette nermere i morra.

Jeg har dobbelport motor så da blir det nok ikke kjøp av insuget, Men takk for tips å svar
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: januar 23, 2008, 16:11:59 pm »

Jeg har hatt forvarmingsproblemer på min bil, og det gav aldri symptomer som dette - var kun trøblete før den ble driftsvarm. Men forvarminga bør uansett være iorden, så lønner seg å sjekke. Falskluft er antagelig et godt tips (sjekk også at vakuumrøret mellom fordeler og forgasser ikke lekker eller er gått tett).

Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #6 på: januar 23, 2008, 20:07:29 pm »

Har nå sjekket alt dette å bilen er fortsatt like trassig. Har funnet ut at den ikke går på syl 4. Må vel også nevne at det ikke er orginalt luft filter eller eksos. Luftfilteret er av den runde kromma typen, å er derfor uten forvarming.

Men hva kan det vere at den bløter pluggen i syl 4 ? Tørker den igjen å da går den bra vist den får litt turtal, men når den går på lavt turtal så går dem mer å mer ujevnt å stopper. Da er pluggen i syl 4 våt av bensin.

Har prøvd å justert på justerings skruen på forgasseren men den reagerer ikke selv om skruen skrues ut å inn, går fremdeles like ujevnt. Har dusjet startgass rundt alle pakninger på insuget å det er tett. Reager ikke på det så da er det vel tett.



Håper på flere svar da dette begynner å bli veldig iriterende. Bytter å koster på mye i deler men det hjelper ingen ting.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 23, 2008, 23:01:14 pm »

sjekket ventil klaringer da?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #8 på: januar 23, 2008, 23:03:34 pm »

Har du prøvd en annen forgasser?Bare lånt en f.eks. for å utelukke den event..
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #9 på: januar 23, 2008, 23:04:47 pm »

sjekket ventil klaringer da?


Ja det er gjort, men lurer på å dobbeltsjekke. Noen som har noen tips om dette ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #10 på: januar 23, 2008, 23:06:50 pm »

Har du prøvd en annen forgasser?Bare lånt en f.eks. for å utelukke den event..


Nei har ikke det. Ingen her i nærheten som har slikt.  Noen som har en som de vet er bra til salgs ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #11 på: januar 23, 2008, 23:14:51 pm »

Har egentlig det,men tror den blir solgt til helga... Tvilende
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #12 på: januar 27, 2008, 18:34:32 pm »

flere tips ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: januar 27, 2008, 20:17:04 pm »

Den motoren får for mye bensin. Blandings skruen fungerer ikke, valig feil, dyser, hoved dysa. Tyder også på at forgasser kan komme fra en annen større motor. Litt slark i spjeld aksling skulle ikke lage problem, men mye slark er et problem. Flottør? Kjøp en ny, eventuelt nye dyser og bli ferdig med saken. Ellers så er det flere andre muligheter for feil.
« Siste redigering: januar 27, 2008, 20:36:18 pm av svenole » Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #14 på: januar 27, 2008, 23:26:03 pm »

Den motoren får for mye bensin. Blandings skruen fungerer ikke, valig feil, dyser, hoved dysa. Tyder også på at forgasser kan komme fra en annen større motor. Litt slark i spjeld aksling skulle ikke lage problem, men mye slark er et problem. Flottør? Kjøp en ny, eventuelt nye dyser og bli ferdig med saken. Ellers så er det flere andre muligheter for feil.

Dette høres veldig riktig ut. Virker som den får for mye bensin ja. Forgasseren er til en std 1300 så den er ikke for stor. Noen som hvet hva som er å få kjøpt nytt av dyser å hva slikt no koster ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 28, 2008, 00:48:52 am »

1300 AB motor...har kjørt en del med en slik...

Vipp først av ventildekslet for sylinder 2 og 4...Sjekk at ventilene har riktig klaring og åpner og lukker...
En eksosventil kan jo ha "brent" om klaringen har blitt borte m.m.

Du skal i utgangspunktet ha en Solex 31 til denne motoren. Står det en Solex 30 (fra eldre motor) så kan dette lage litt surr...

Fordeler og forgasser bør være av samme "årsmodell". Pre -70 forgasser (solex 30) "skal" ha lav fordeler uten sentrifugalvekter   -  70 og seinere (med solex 31 eller 34) bør ha "høy" fordeler med vekter...

Har du sjekket for falsk luft?  Kan jo være dette (og spesielt i forb. med sylinder 4 - som du mener ikke er "med"...

Vedr plugger. Bytt plugg nr 4 til en "gammel"....

Har du rett varmetall på pluggene dine?

Fungerer den elektriske tomgangsdysa? Dårlig kontakt?

Gammel bensin? Vann eller kondens?

Og uansett få på et originalt luftfilter med forvarming. Det blir lett tull når det er januar i Norge og du kjører uten forvarmingen...Kromfilteret får evt sette på igjen i April for å prøve da...

« Siste redigering: januar 28, 2008, 00:55:13 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #16 på: januar 30, 2008, 18:18:06 pm »

1300 AB motor...har kjørt en del med en slik...

Vipp først av ventildekslet for sylinder 2 og 4...Sjekk at ventilene har riktig klaring og åpner og lukker...
En eksosventil kan jo ha "brent" om klaringen har blitt borte m.m.

Du skal i utgangspunktet ha en Solex 31 til denne motoren. Står det en Solex 30 (fra eldre motor) så kan dette lage litt surr...

Fordeler og forgasser bør være av samme "årsmodell". Pre -70 forgasser (solex 30) "skal" ha lav fordeler uten sentrifugalvekter   -  70 og seinere (med solex 31 eller 34) bør ha "høy" fordeler med vekter...

Har du sjekket for falsk luft?  Kan jo være dette (og spesielt i forb. med sylinder 4 - som du mener ikke er "med"...

Vedr plugger. Bytt plugg nr 4 til en "gammel"....

Har du rett varmetall på pluggene dine?

Fungerer den elektriske tomgangsdysa? Dårlig kontakt?

Gammel bensin? Vann eller kondens?

Og uansett få på et originalt luftfilter med forvarming. Det blir lett tull når det er januar i Norge og du kjører uten forvarmingen...Kromfilteret får evt sette på igjen i April for å prøve da...




Vist dette stemmer så er det nok en eldre forgasser som jeg har. Hva er det som ikke stemmer med eldre forgasser i forhold til en som er litt nyere ?

Problemet med fuktige plugger varierer fra syl 2 og 4. Altså samme side . Nr 1 og 3 er det aldri noe tull med.  Hva i svarteste er det som feiler'n ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 30, 2008, 19:22:15 pm »

Da tipper jeg falskluft eller tull med ventilene for sylinder 2 eller 4....

Solex 30 og eldre er laget for å matche "lave" fordelere  - dette har med vakumstyringen av fortenningen å gjøre.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #18 på: januar 30, 2008, 20:58:37 pm »

Takker for svar. Tror jeg skal sjekke ventilene en gang til  Blunker
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #19 på: januar 30, 2008, 21:10:59 pm »

Sjekk gummibelgene som er mellom innsugsrørene og forgassermanifoilen!!
Sjekk også tomgangsdysa. Det kan være ett rusk eller to der. Skry den ut å blås den ren!!
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Skrotnisse
Supermedlem
*****
Innlegg: 2921
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #20 på: februar 01, 2008, 11:54:59 am »

Begynn i rette enden. Mål først kompressjonen. Har rett forgasser til AB-motor hvs du skulle får bruk for det.
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #21 på: februar 03, 2008, 13:41:33 pm »

Nå har'n slått sæ heilt umuli. I går vart det bære værre å værre å i dag skulle je tørke plugga,da har'n gått bra att ei stønd mæn nå blir begge plugga i syl 2 å 4 blaute bære je kjører'n på starter'n. Så je trur det har skjedd noe med ventila.

Håkke ventil skær justeres vist eks stæmplet i syl 3 er på topp ? Er det noon som kan førtælja mæ litt om håssen dætta skær jæræs førr å være sikker på att je gjær det rektig nå.


Biner å bli drit lei denna motor'n nå. førrbanna drit. Sint Sint Sint
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: februar 03, 2008, 19:24:50 pm »

Paste u de kleppen aan na de methode in het workshophandboek? het is een werkelijk eenvoudige procedure. Het controleren van compressie klinkt als een goed idee. Geef niet, daar waarschijnlijk een zeer eenvoudige oplossing aan het probleem op!
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #23 på: februar 03, 2008, 21:14:59 pm »

Paste u de kleppen aan na de methode in het workshophandboek? het is een werkelijk eenvoudige procedure. Het controleren van compressie klinkt als een goed idee. Geef niet, daar waarschijnlijk een zeer eenvoudige oplossing aan het probleem op!
Den der tenker jeg hjalp!Hehe... Osteaktig
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #24 på: februar 03, 2008, 22:12:55 pm »

Hino auto Gliser
Legg ut en annonse her på vw norge: ønskes kjøpt en motor som starter, for den dritmotoren jeg har nå bare fusker og går som en j怀€€€€ Ford motor Gliser
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!